Læs også:

Close
depression, veninder, forståelse, plads, tale, venskab

10 små ting, der betyder meget for en, der har depression

Mit liv  | 

Kender du en, der lider af depression? Her er en lille guide til 10 små og hjælpsomme handlinger, der kan gøre store forskelle i deres hverdag

Depression kan påvirke mange aspekter af livet. Lider man af depression kan det manifestere sig på et utal af måder lige fra umenneskelig følelse af mindreværd til en ekstrem ulykkesfølelse eller manglende overskud. Det kan også resultere i, at hverdagen og daglige gøremål kan være ekstra svære at håndtere.

Er du pårørende til en, der kæmper med depression i sin dagligdag, kan det være svært at vide, hvordan du kan hjælpe dem. Du vil selvfølgelig ikke gøre dem ekstra kede af det. Men i stedet vise dem, at du er der for dem. Spørgsmålet er hvordan? Vi har set på de små ting i livet, du kan gøre for at hjælpe en ven, et familiemedlem eller en kæreste, der lider depression.

Læs også: Kæmper du med lavt selvværd? Brug disse redskaber for at forbedre det

depression, veninder, venskab, ting, kærlighed, forståelse, plads, hverdag
Depression kan være rigtigt svært at håndtere. Især alene. Så som pårørende er der flere ting, du kan gøre for at støtte dem gennem de hårde perioder. (Foto: Pexels)

1. Lyt til dem uden at ville “fixe” tingene

Nogle gange er det eneste, folk med depression har brug for, at du er tilstede. Brug noget tid sammen med dem og bare vær i nuet. Hvis I snakker lidt om tingene, tilværelsen eller hverdagen, så sørg for bare at lyt til vedkommende. Prøv at være imødekommende og forstående. Hold dig fra at komme med en masse gode råd, der kan løse det hele.

Når man er deprimeret, er målet jo i sidste ende at få det godt. At blive det glade udgave af sig selv igen. Og der er ikke noget mere deprimerende end at føle, at man ikke kan blive glad igen og få tingene til at fungere, når andre får det til at lyde som det nemmeste i verden. Hvis du sidder og kommer med et hav af gode råd, kan du risikere, at personen overfor dig simpelthen står af og føler sig som en endnu større fiasko. At vise empati og forståelse er noget af det bedste, du kan gøre i sådan en situation. Det er en lille ting for dig, men det betyder så uendelig meget for en med depression.

depression, veninder, venskab, forståelse, imødekommenhed, tale, problemer
Nogen gange kan det være nok, at du bare er der. Du behøver ikke anstrenge dig, komme med gode råd eller løse problemer. Du skal bare lytte. Det vil i sidste ende blive både husket og værdsat af personen med depression. (Foto: Pexels)

Læs også: Hvordan går det med kærligheden?

2. Tilbyd at hjælpe med specifikke ting

Selvfølgelig vil du hjælpe, og det er helt ekstremt sødt af dig! Men pas på med at stil for åbne og generelle spørgsmål, når du tilbyder din hjælp. Et spørgsmål som: “Hvad har du brug for?” eller “hvordan kan jeg hjælpe dig” lægger alt ansvaret over på vedkommende med depression. Nu skal de tage stilling til, præcis hvad der skal ordnes – og det kan de ofte ikke overskue.

Det betyder, at de bare ender med at sige nej tak, fordi de simpelthen ikke kan træffe beslutninger eller har overblikket over, hvad der skal laves. Med åbne spørgsmål bliver din intention altså hurtigt overskygget og erstattet af en følelse af mere afmagt. Så vær så konkret som muligt, når du tilbyder din hjælp. Det kan for eksempel være at tage med til lægen, gå en tur i skoven eller få et overblik over personlige papirer.

depression, veninder, træning, hjælp, empati, hygge
Det kan sagtens være, din depressions-ramte veninde har ting hun gerne vil, men som hun ikke an overskue alene. Tilbyd hende at tage med, så hun ikke skal det alene. Det kan være alt fra en gåtur i skoven til trænings i fitnesscenteret. (Foto: Pexels)

Læs også: Veninder: Omgiv dig med de rigtige mennesker og bliv gladere

3. Hjælp med daglige gøremål, som de ikke har overskud til gøre selv

Er man ramt af depression kan selv de små hverdagsopgaver synes fuldstændig uoverskuelige. Så i stedet for at tilbyde din hjælp – så du giver dem en mulighed for afslå – så begynd i stedet at hjælpe, der, hvor du kan se, det trænger. Start med at hjælpe dem med at tage det kæmpemæssige skam-bjerg af opvask, sving støvsugeren eller kør en våd klud henover de beskidte overflader. Det er små ting, men det kan virkelig lette på samvittigheden og overskuddet hos den, der er deprimeret.

Det kan godt være, at en rengøring ikke gør den vilde forskel i forhold til depressionen. Men det vil uden tvivl gøre en forskel for vedkommende, der kæmper med den. Nu har de én ting mindre at bekymre sig om, og de kan måske lægge deres fokus et andet sted.

depression, rengøring, hjælp, dagligdag, pligter, nærvær, venskab, kærlighed
Hvis man kæmper med depression kan selv den mindste ting resultere i, at man føler sig utilstrækkelig eller mislykket. En lille hjælpende hånd med de daglige gøremål kan måske give vedkommende lige præcis det skud ekstra, der kan gøre deres dag bedre. (Foto: Pexels)

Læs også: Klumme: Nu ved jeg, det er okay at være alene

4. Hold dem i hånden eller giv et kram, når de ikke føler for at snakke

Nogle gange kan det være svært at sætte ord på, hvordan man har det. Det kender vi alle sammen. Men når man har det ekstra svært, hjælper det ikke nødvendigvis altid at snakke om det. Det kan også gøre det hele værre, fordi man får en følelse af, at man skal forsøge at forklare, præcis hvordan man har det – og yderligere retfærdiggøre hvorfor. Lidt ligesom at forklare, hvordan det føles at drukne. Mens man drukner.

Derfor er det ikke altid, at folk med depression har lyst til at snakke. Har de ikke det, så sæt dig ved siden af dem. Hold om dem. Hold dem i hånden. Kram dem. Eller bare læg armen om dem. Vis at du er der, og at du støtter dem. At de ikke går gennem det her alene, og at du er der, lige meget hvad, de må have brug for.

depression, nærvær, kram, kærlighed, venskab, forståelse, empati
Det er ikke alt, ord kan forklare. Og nogen gange er det bare rart at have følelsen af tryghed. Følelsen af, at man ikke kæmper en uretfærdig kamp alene. Her kan fysisk kontakt og nærvær virkelig hjælpe. (Foto: Pexels)

Læs også: Interview: Christina og Terese er businesspartnere og bedste veninder

5. Vær tålmodig. Især når de gennemgår hårde perioder

Vi kender det alle sammen fra os selv: Når vi går gennem noget, der går os på, så kan vi ændre karakter. Måske bliver vi ængstelige, nervøse, usikre, vrede. Følelserne og situationerne varierer. Forestil dig så, hvordan din veninde, ven, familiemedlem eller kæreste har det, når de er ramt af en depression. Det er ikke bare en kort periode, som de måske hurtigt kan komme ud af igen.

Det sidder i dem hele tiden. Og det vil selvsagt påvirke deres adfærd. Måske har de brug for mere plads til at lade op eller bliver hurtigt frustrerede. Måske har de brug for at vide, at du er der for dem, eller også åbner de op for dig omkring det, de gennemgår, fordi de stoler på dig. Mind dig selv om, at de selvfølgelig også kæmper for at være den bedste udgave af sig selv, ligesom du gør. Giv dem plads til det.

depression, veninder, forståelse, plads, tale, venskab
Vi har alle ting, vi kæmper med. Det vigtigste i vores relation til hinanden er at give hinanden plads og forståelse, når vi har brug for det. Plads til at være den vi er og forståelse for, at vi er det. Det gælder også dem, der er depressions-ramte. (Foto: Pexels)

Læs også: 10 råd, jeg ville ønske, jeg kunne give mit yngre jeg

6. Mind dem om, hvor stærke og dygtige de er, når de føler sig uduelige

For folk med depression kan det føles som om, at virkeligheden bliver overskygget af en stor og mørk sky, der får alt til at se sort ud. Skyen kan medbringe en masse negative følelser, som påvirker personens selvopfattelse. Det selvbillede kan være svært at male over for dem, og derfor kan du træde til.

Mind dem om, hvad de er i stand til og hvor meget, de egentlig har at byde på. Sørg for at fortæl dem, hvilke egenskaber de besidder, og at de rent faktisk er noget værd og betyder rigtig meget for andre mennesker.

depression, veninder, selvværd, selvtillid, snak, liv
Følelsen af ikke at være noget værd – eller kunne noget som helst brugbart – rammer os alle sammen. Men lider man i forvejen af depression, kan følelsen være endnu mere overvældende. Du kan hjælpe ved at minde personen om alt det, der gør lige præcis dem helt fantastiske. (Foto: Pexels)

Læs også: Hvad kan du gøre for din veninde, hvis hun har lavt selvværd?

7. Send dem søde beskeder eller tag dem i sjove memes

En lille sød besked eller et fjollet meme kan virkelig gøre en forskel for en, der har depression. Først og fremmest viser det dem, at du tænker på dem og har noget, du gerne vil dele med dem. Det minder dem om, at der er nogle derude, der holder af dem. Men det kan også løfte deres humør og bringe et smil på deres læber. Hvis de sidder derhjemme og ikke har lyst eller overskud til at gå ud, kan det også give dem følelsen af, at de ikke er alene.

Det kan måske endda have så stor indflydelse, at det redder deres dag, hvis de er nede i et sort hul og føler sig ensomme. Eller har en følelse af, at ingen forstår, hvad de går igennem. Så kan en lille besked som “jeg tænker på dig” eller et meme, der refererer til noget internt mellem jer, virkelig hjælpe.

veninder, depression, råd, vejledning, empati, tanke, tag, meme, besked
Selvom de måske ikke altid svarer dig på dine beskeder eller reagerer på dine tags, så kan du være sikker på, at de ser dem, og at de bliver glade for din omtanke. Nogen gange har de måske bare ikke overskuddet til at reagere. (Foto: Pexels)

Læs også: Har ekstroverte mere selvtillid end introverte?

8. Bliv ikke vred, hvis de ikke reagerer

Folk med depression overbeviser sig selv om, at de ikke er noget værd. Hverken overfor andre mennesker eller i det hele taget. Derfor lukker de sig selv inde og tager afstand til deres omverden, da de føler, at de enten vil skulle dem eller være utilstrækkelige. Det kan gå udover de mennesker, der holder allermest af dem. Så hvis en, der står dig nær, lider af depression og tager afstand fra dig, så må du endelige ikke opfatte det som arrogance, ligegyldighed eller, som om det er dig, den er gal med.

I virkeligheden er deres problem dem selv. Det har intet med dig at gøre, så i stedet for at være bebrejdende eller anklagende, når de ikke svarer, så giv dem lidt tid og ræk ud igen. Det kan være, de ikke reagerer de første par gange, men hvis du bliver ved, kan femte gang måske blive lige præcis den kontakt eller livslinje, de havde brug.

venskab, veninder, depression, hjælp, hverdag, forståelse, håndsrækning
En håndsrækning kan være lige præcis det, vedkommende med depression har brug for. Men de skal selv være klar til at tage din hånd. Så hvis de ikke gør det første eller anden gang, så skal du ikke tage det personligt, men blot prøve igen. (Foto: Pexels)

Læs også: Strammere krav om om uddannelse og job skaber mistrivsel hos unge

9. Fortæl dem, at det er okay ikke at være okay

At være deprimeret indebærer også følelsen af skyld. Man føler sig skyldig over alt det, man ved, man burde. Men som man ikke får gjort, fordi man ikke har overskuddet til det. Dårlig samvittighed over ikke at være social nok, ikke at arbejde nok, ikke at træne nok, spise sundt nok eller ikke at være aktiv nok. Dårlig samvittighed over alt.

Derfor kan det være en stor hjælp at blive mindet om, at det er okay. Det er okay ikke at være okay. Og det ikke deres fejl, at de har det sådan. Depression er en sygdom, og netop følelsen af skyld er en del af den sygdom. Hvis du er tæt på en, der har depression, så husk at mind dem om, at det er okay. Og gør det ofte. For sygdommen fortæller dem hele tiden, at de ikke er gode nok, og at det ikke er okay.

mindrevrd, skyld, skam, depression, følelser, veninder
Depression indebærer følelser som mindreværd, skyld og skam. Det følelser kan resultere i, at man føler sig forkert og derfor isolerer sig fra sin omverden. Det vigtigste du kan gøre er at være der for dem, selvom de måske ikke altid svarer dig. Selvom det ikke virker sådan, så gør dine handlinger en forskel. (Foto: Pexels)

Læs også: 10 ting, du aldrig skal undskylde for

10. Giv dem en lille gave, der viser, du tænker på dem

Det behøver ikke være noget stort, dyrt eller pompøst. Det kan være alt fra deres yndlingsslik, et sødt kort til blomster eller en bog. Det er tanken, der tæller, og det viser, at de er i deres tanker. Vælg din gave med omhu ved at spørge dig selv, hvad vedkommende vil sætte mest pris på. Der er fordele ved det hele: Blomster er smukke at se på, et sødt kort kan rumme opmuntrende ord, slik eller chokolade smager fantastisk og er en god lille forkælelse, og en bog kan få dem til at tænke på noget andet, når de læser den.

Lige meget hvad du vælger, kan du være sikker på, at det vil få smilet frem hos dem, og det er uden tvivl det vigtigste.

veninder, gave, tanke, eftertænksom, depression
Ligesom med alle andre gaver, er det tanken, der tæller. Og du kan være helt sikker på, at en lille gave kan gøre en stor forskel. (Foto: Pexels)

 

Kilde: Huffpost: Life

· Mere fra samme kategori ·