Læs også:

Close
søv, sove, nattesøvn, ro, lys, mad, kaffe, celler, hormoner, regulering, stress, kortisol, sult, vægt, humør, hukommelse, indlæring, kroppen, sove, hverdag, skærme, travlhed,

Derfor er søvn så vigtig for dig

Sundhed  | 

Søvn er livsvigtigt for, at din krop og du selv kan fungere optimalt. Alligevel sover mange af os alt for lidt. Det er ikke kun dumt og ærgerligt at gå gennem dagene og være træt, det er også decideret farligt for dit helbred

For mange føles det, som om 24 timer bare ikke er nok til et helt døgns opgaver og gøremål. Derfor bliver det meget nemt at skære ned på otte timers “inaktivitet” på langs i sengen, når hverdagen er travl.

Det er dog decideret dumt at droppe søvn til fordel for en ekstra times tv, eller hvad du ellers bruger aftenen på. Det kan nemlig lynhurtigt læses på din krop, hvis du bare misser en nats fulde antal sovende timer.

søv, sove, nattesøvn, ro, lys, mad, kaffe, celler, hormoner, regulering, stress, kortisol, sult, vægt, humør, hukommelse, indlæring, kroppen, sove, hverdag, skærme, travlhed,
Kroppen regulerer vægt, humør og hukommelse i søvnen. (Foto: Pexels)

Se nu: Sover du godt? Det gør mange danskere ikke

Hvad laver kroppen, mens du sover?

Du kan nemt komme til at tro, at otte timer i sengen kan være meget tid at bruge på ingenting, men selv om du måske laver ingenting, arbejder kroppen videre for at gøre dig klar til den næste dag.

En enkelt ugentlig nat med kun seks timers søvn kan godt gå, fordi den milde stress kan gøre kroppen stærkere, fordi den skal lære at håndtere det, men foregår det ofte og over længere perioder, kan det få fatale konsekvenser for dit helbred. Faktisk skal der kun ganske få dage med for lidt søvn til, før det kan måles negativt på dig og din krop.

Ens søvnbehov kan variere alt efter alder, og hvor du er i livet, men sigt efter syv til otte timers søvn hver nat. Her får du nogle gode grunde.

søv, sove, nattesøvn, ro, lys, mad, kaffe, celler, hormoner, regulering, stress, kortisol, sult, vægt, humør, hukommelse, indlæring, kroppen, sove, hverdag, skærme, travlhed,
Lyt til din krop. Har du brug for en lur, så tag den. (Foto: Pexels)

Læs også: Forskningen har talt, og din hund kan sagtens sove i din seng

Energiforbruget nedsættes og cellerne går i gang

Kroppen skruer ned for energiforbruget i søvnen. Det betyder, at din kropstemperatur også bliver koldere. Sover du ikke nok, bliver din krops evne til at sænke kropstemperaturen ødelagt, og i ekstreme tilfælde kan det sætte kroppens temperaturregulering helt ud af funktion.

Kroppens nedsatte energiforbrug i de indledende stadier af din søvn giver cellerne en pause. Det er vigtigt, for i andet stadie skal de i gang igen.

Her producerer kroppen hormoner, der er med til at genopbygge og reparere organerne efter en dags slid og brug. Kroppens evne til at bekæmpe infektioner styrkes også her, blodkarrene bliver trænet i at trække sig sammen og udvide sig, og dit blodtryk reguleres.

søv, sove, nattesøvn, ro, lys, mad, kaffe, celler, hormoner, regulering, stress, kortisol, sult, vægt, humør, hukommelse, indlæring, kroppen, sove, hverdag, skærme, travlhed,
Det kan virke af meget at sætte otte timer af til ingenting, men din krop arbejder for dig, imens du får søvn. (Foto: Pexels)

Læs mere: Så tit skal du i virkeligheden gøre rent i soveværelset

Sulten reguleres, og musklerne styrkes

Det samme gør din sultfølelse. Forskning har vist, at din sandsynlighed for at tage på bliver 73 procent større, hvis du sover fem timer i gennemsnit i forhold til mennesker, der sover i syv timer eller mere. Det kan også betyde, at din mæthedsfølelse ødelægges, og at du kan spise op til 45 procent mere mad.

Samtidig higer kroppen efter energihøje madvarer med sukker i for at kompensere for trætheden. Det skyldes, at kroppen ikke kan finde ud af at reducere stresshormonet kortisol ordentligt, når du ikke sover nok.

Derudover er søvn også med til at øge kroppens omsætning af sukker og fedt, så ikke alene bliver din sult reguleret af søvn, kroppen forbrænder også mere fedt. Det sænker samtidig risikoen for insulinresistens, diabetes, åreforkalkning og fedme. Dine muskler styrkes også under søvn.

Din hjerne opdateres

Under REM-søvnen, som er den fjerde og sidste fase af søvnen, hvor vi drømmer, lagrer hjernen de informationer og indtryk, vi har fået den dag. Når du ikke får nok søvn, bliver informationerne ikke opbevaret ordentligt, og det bliver sværere at huske ting, du har oplevet. Det påvirker også dit humør, din evne til at lære nye ting og til at koncentrere dig.

Det påvirker også din sexlyst.

Middagslurer er godt for hjernen
Du hjælper din krop ved at lægge dig til at sove. (Foto: All Over)

Se her: Det sker der med dig, når du går i overgangsalderen

Sådan får du en god nats søvn

Nu ved du, hvor vigtig søvnen er for dit helbred, dit humør og din hverdag. Det kan dog stadig være svært at lære at prioritere de otte timers søvn hver nat. Det kan måske endda være svært at falde i søvn, så her får du seks tips til, hvordan du nemmere kan falde til ro.

  1. Hav faste sengetider.
  2. Sov i et køligt værelse. For meget varme kan forstyrre søvnen.
  3. Sluk for lys og lyde.
  4. Sluk skærmene – computer, smartphone, tv og så videre – en halv time før sengetid. Det blå lys fra skærmene snyder hjernen til at tro, at det er dag.
  5. Hold igen med kaffen efter frokost og fremefter.
  6. Læg telefonen langt fra din seng, og slå lyd og vibrationer fra.
Det blå lys fra skærme kan ødelægge din døgnrytme. Sluk dem, 30 minutter før du skal sove.  (Foto: All Over)

 

Kilder: Videnskab.dk, Science Alert, Delish, Costume, Videnskab.dk, TV2, Søndagsavisen, Videnskab.dk, Politiken

· Mere fra samme kategori ·