Læs også:

Close

Sover du godt? Det gør mange danskere ikke

Nyheder  | 

Danskerne er virkelig dårlige til at sove. Hver fjerde er plaget af søvnløshed, og det er bekymrende ifølge flere eksperter, for der er rigtig mange negative konsekvenser ved ikke at få nok søvn

Du slukker lyset og kravler under dynen. Du lægger dig til rette, lukker øjnene og tager en dyb indånding. Nu skal du sove. Problemet er bare, at det kan du ikke.

En time inde i, hvad der skulle være din nattesøvn, ligger du stadig lysvågen, og din mobiltelefon er så venlig at informere dig om, hvor få timer der er, til du skal op igen til en ny dag.

Lyder det natteritual bekendt? Du er ikke alene om det. Danskerne er rigtig dårlige til at falde i søvn og til at sove godt.

Ifølge Samvirke viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse, at syv ud af ti danskere lider af søvnløshed en gang imellem eller ofte. Siden 2009 er der sket en fordobling i antallet af danskere, der rammes af søvnproblemer minimum en gang om ugen. Det er hver fjerde.

Det er et stort problem, for der er mange negative konsekvenser ved alt for lidt og alt for dårlig søvn.

Læs også: Pak den perfekte træningstaske – så er du klar til en tur i fitnesscentret

Sover du godt? Det gør mange danskere ikke. (Foto: All Over)

For lidt søvn er dødsensfarligt

I 2016 viste en rapport fra sundhedsstyrelsen, at 750 danskere hvert år dør som følge af søvnløshed, og Vidensråd for Forebyggelse kalder søvnmangel for en folkesygdom, der skal gøres noget ved, i sin rapport fra Søvn og Sundhed fra 2015.

Der er flere forskellige konsekvenser af ikke at få nok søvn – både på den korte og den lange bane. Søvnløshedens trussel kommer i form af de følgesygdomme, der kommer med en dårlig eller manglende nattesøvn.

Eksempelvis kan søvnløshed føre til diabetes, fedme og hjertekarsygdomme. Det kan påvirke dit humør og din energi og øge din risiko for stress.

Læs også: Johanne har åbnet Danmarks første veganske supermarked: Det skal være let

Det blå lys fra skærme kan ødelægge ens døgnrytme. (Foto: All Over)

Der skal ikke meget til

Er det kun en gang imellem, at du kommer for sent i seng, eller en sjældenhed, at du har svært ved at falde i søvn, skal du ikke være bekymret, men selv korte perioder med for lidt søvn kan påvirke kroppen.

Eksempelvis kan én nat med dårlig søvn nedsætte dine koncentrationsevner, dit humør og påvirke dine reaktionsevner, som havde du drukket.

Søvnen er simpelthen nødvendig både for at rense hjernen for indtryk og for affaldsstoffer, og hjernens ve og vel har en enorm påvirkning på kroppen. Du vil eksempelvis opleve en øget appetit, og at immunforsvar nedsættes i perioder med for lidt søvn.

Varer søvnmanglen mere end tre måneder, kan det blive kronisk. Det kan forårsages af stress, men til sidst bliver manglen på søvn rutinen, også selv om man ikke er stresset længere. Det vil derfor ikke nødvendigvis hjælpe på søvnen, at man kommer af med det stressende element, omvendt kan ordentlig søvn nedsætte stressen.

Se også: Bodywrap: Jeg blev pakket ind, og det var fantastisk

Sørg for at sove i et mørkt og køligt værelse. (Foto: All Over)

Hvad stjæler søvnen?

Forskning fra USA viser, at søvn i stigende grad erstattes med arbejde, men også digitale hjælpemidler og underholdning som Facebook, Instagram og Netflix stjæler vores nattesøvn.
Det blå lys fra skærmene forvirer nemlig hjernen døgnrytme, så man føler sig mere frisk om aftenen og træt om morgenen.
Opgaver, konfrontationer, økonomi og andre ting i livet kan også stresse en og fylde meget, inden man skal sove.
Sørg for at geare ned, inden du skal i seng. (Foto: All Over)

Hvad kan du gøre?

Behovet for søvn er meget individuelt, men et sted mellem syv til otte timer er bedst for de fleste. Nogle kan have behov for seks timer, andre for ni.
Uanset hvor længe du har behov for at sove, er det vigtigt, at du begynder at geare ned, inden du skal i seng.
  • Sluk skærmene en halv time, før du skal sove.
  • Sørg for, at temperaturen i dit soveværelse er lidt lavere end i resten af dit hjem, og at der er mørkt, der hvor du sover.
  • Sørg for at have tisset af. Nattetisseri er en stor søvnrøver.
  • Udvikl nogle soverutiner, som er sunde for dig, og sørg så for at holde dem.
  • Prioriter din søvn. Den skal ikke bare presses ind imellem alle dine andre gøremål.
  • Mærk efter. Hvis du er træt, så gå i seng. Også selv om klokken kun er 20:30.
  • Ifølge en undersøgelse fra Rockwoolfonden har kvinder brug for mere søvn end mænd. Så husk at sove så længe, som du har behov for. Står din kæreste eller roomie op før dig, kan han eller hun jo lave morgenmad til dig, så den er klar, til du vågner.

Kilder: Vidensråd for forebyggelse, Forskning.no, Rockwool, Samvirke, Videnskab.dkLive Science, Videnskab.dk, Søndagsavisen, Jyllands-Posten, TV2, Politiken, Finans.dk, Alt.dk, Sygeplejersken, Kristeligt Dagblad,  

· Mere fra samme kategori ·