Læs også:

Close

NEWS: Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi

Nyheder  | 

Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi · DI: Danmark har brug for en moderne mediepolitik · 21-årig mister bilen, kommer i fængsel og frakendes førerretten · Ny hjemmeside giver overblik over din station og gode skift mellem tog, bus og metro · Tommy Jeans og AAPE BY *A BATHING APE® har lanceret deres andet samarbejde · Dagens billede: Rabens Saloner AW22 · Fredagsfjol: Fredagsmotion – også for hunden 🐶

Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Nemlig.com vil sætte turbo på salget af økologi

Salget af ø-mærkede dagligvarer nåede nye højder 2021, og nye kunder hos onlinesupermarkedet satte sit præg på det økologiske salg, viser dette års opgørelse. Nemlig.com vil fortsat styrke indsatsen og øge salget af økologiske produkter i 2022.

Danskernes købelyst af onlinedagligvarer er fortsat høj, og det ses også på salget af økologiske dagligvarer på nettet. Nemlig.com har fortsat vækstet sit økologiske salg i 2021, og særligt indenfor kategorierne vin & spiritus, brød, konfekture, baby og børn samt frugt & grønt, som alle vækstede mellem 10% og 50%, sammenlignet med 2020.

I 2021 fortsatte mange ældre kunder med at handle på nemlig.com, og den kundegruppe køber relativt færre økologiske varer. Det betød, at onlinesupermarkedets høje økologiske andel for første gang gik en smule tilbage med cirka 1% – fra en andel på næsten 26% i 2020 til lige under hver fjerde vare i 2021. Det er dog stadig en andel, som de færreste supermarkeder i Danmark kan bryste sig med.

– Da Danmark første gang lukkede ned under corona, fik vi rigtig mange besøg af nye kunder, der aldersmæssigt ligger højere end vores primære målgruppe. Økologiandelen blandt disse kunder er typisk lidt lavere end børnefamilierne, og det har påvirket vores økologiske andel en smule. Vi er dog stadig meget tilfredse med at vi kan byde nye typer kunder velkommen og samtidig vækste det økologiske salg, forklarer Mikkel Pilemand, kommerciel direktør i nemlig.com.

Nemlig.com er fortsat det supermarked i Danmark med en af de højeste økologiske andele i dagligvaremarkedet, ligesom at onlinesupermarkedet også har det største økologiske sortiment indenfor kød og frugt og grønt.

Det ses også tydeligt, når man ser den økologiske andel indenfor hver varegruppe. Hos nemlig.com bliver næsten seks ud af ti grøntsager solgt med ø-mærket, ligesom at over hvert tredje solgte mejeriprodukt på nemlig.com er økologisk – det er langt højere end den samlede andel i dagligvarebranchen, hvor økologiandelen på frugt og grønt udgør 37% og på mejeri 19%*

Med så stærk efterspørgsel på økologi, vil nemlig.com nu øge sin indsats på økologi i 2022.

– Vi skal fortsat vækste indenfor salget af økologi og derfor kommer vi også med en stor udvidelse af økologiske varianter i vores sortiment, ligesom at vi i højere grad kommer til at integrere økologi i vores opskrifter. Samtidig skal vi også bruge de digitale kanaler, såsom liveshopping som en mulighed for at positionere vores økologiske sortiment, siger Mikkel Pilemand, og fortsætter:

– Disse tiltag sker samtidig med at vi vil have et skarpt fokus på pris af økologiske varer, så det ikke skal være dyrere at købe økologi på nettet end i de fysiske forretninger.

Nemlig.com har altid 1.800 basisvarer som prismatches mod discountsupermarkeder, og der er således over 300 økologiske varer, der prismatcher discountpriser.

*Økologisk Markedsrapport 2021, Økologisk Landsforening

økologi nemlig.com
Salget af økologiske dagligvarer slog nye rekorder på nettet i 2021. (Foto: nemlig.com)

Læs også: Danske fødevarevirksomheder skal inspirere Tyskland til mere økologi og bæredygtighed

DI: Danmark har brug for en moderne mediepolitik

Regeringen præsenterede i går torsdag et medieudspil, der blandt andet skal sikre en ansvarlig digital omstilling af det danske medielandskab og kulturerhverv. Dansk Industri ser mange positive elementer i udspillet, heriblandt at streamingtjenester skal bidrage til at fremtidssikre dansk kulturarv.

De digitale forandringer skyller i disse år ind over medieverdenen med en enorm kraft. Som seere, lyttere og brugere nyder vi godt af de mange nye innovative og personaliserede digitale produkter. Men udviklingen indeholder også dilemmaer, som vi skal forholde os til.

DI hilser flere centrale elementer i regeringens medieudspil velkommen. Elementer, som skal sikre en ansvarlig digital omstilling af det danske medielandskab og de danske kulturerhverv, hvor det danske indhold står stærkt.

– Medieverdenen er muligvis et af de områder, hvor den digitale forandringskraft har været stærkest, og hvor den har haft den største betydning for brugere, virksomheder og for den demokratiske samtale. Traditionelle værdikæder er under opbrud. Gamle indbringende forretningsmodeller erstattes af nye, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.

Som alle andre brancher skal mediebranchen omfavne de muligheder, der er med teknologi. Muligheder for at skabe vækst og muligheder for at bringe bedre produkter på markedet til gavn for brugerne og samfundet. Men vi skal også være klædt på til at håndtere de udfordringer og dilemmaer, medieudviklingen samtidig rummer.

– Det er vigtigt, at man fra politisk hold er skarpe på, hvordan udviklingen i mediebranchen forløber over de næste mange år – ikke mindst på det danske marked, som er udsat for et markant pres af nye udenlandske tilbud og aktører, som definerer forretningsmodellerne og sætter nye standarder for innovation og digital forretningsudvikling, men også for etik og kvalitet, siger Henriette Søltoft.

DI efterspørger klare rammevilkår, så vi med den digitale omstilling af mediebranchen også oplever en styrkelse af det danske kvalitetsindhold, forbedret beskyttelse af børn og unge og bedre demokratiske samtaler. Derfor er landets største erhvervsorganisation meget glad for, at regeringen vil indføre et såkaldt kulturbidrag.

– I DI tror vi på, at vi kan skabe et digitalt mediebillede, hvor brugerne oplever et mangfoldigt udbud af dansk kvalitetsindhold, og hvor de digitale muligheder styrker de danske kulturerhverv. Men det kræver, at vi tager styringen og sætter vores præg på forandringerne, både kommercielt, etisk, værdimæssigt og demokratisk, siger Henriette Søltoft.

Regeringens udspil om en 5 procents streamingafgift er et godt bud på, hvordan vi sikrer finansiering til også fremtidens produktion af dansk indhold, som er en grundsten i dansk kultur og for den danske mediebranche, mener DI’s vicedirektør:

– På den måde kan vi skabe en model, hvor de globale streamingtjenester bliver en aktiv medspiller i opretholdelsen og styrkelsen af det danske kreative økosystem – en model som allerede er indført i en række andre EU-lande. Det er dog ærgerligt, at udspillet ikke indeholder forslag til en mere fair håndtering af 0-moms-ordningen, så den uholdbare forskelsbehandling mellem forskellige udgivere af digitale magasiner ophører, slutter Henriette Søltoft.

netflix, streaming, streamingguide, filmscener, tv guide, streamingguide, film, underholdning
DI mener, at Danmark har brug for en moderne mediepolitik …. (Pexels)

Læs også: Fem på stribe: Boginspiration til dig 

21-årig mister bilen, kommer i fængsel og frakendes førerretten

En 21-årig mand fra Glostrup blev i dag dømt ved retten i Kolding for blandt andet at have kørt vanvidskørsel.

Den 21-årige blev idømt en ubetinget fængselsstraf på 3 måneder, 8 års ubetinget frakendelse af førerretten og konfiskation af den bil, han havde kørt i.

Sagen vedrørte en længere eftersættelse, hvor den 21-årige den 29. maj 2021 forsøgte at køre fra Sydøstjyllands Politi. ’Eftersættelsen foregik blandt andet i Fredericia ad Vestre Ringvej, Snoghøj Landevej og på motorvejen’, oplyser specialanklager Pernille Moesborg.

Hun beskriver videre, at den 21-årige blev dømt for flere hastighedsovertrædelser, herunder hastighedsovertrædelser med mere end 100% af det tilladte, ligesom han havde kørt med mere end 200 km/t på motorvejen. Han blev også dømt for at have kørt over for flere røde lys og for at have kørt på cykelstien.

Specialanklager Pernille Moesborg fortæller, at kørslen er omfattet af begrebet ‘vanvidskørsel’. Derfor blev bilen, der blev kørt i også konfiskeret. Den 21-årige ankede dommen.

bil køre trafik
21-årig mister bilen, kommer i fængsel og frakendes førerretten … (Foto: Unsplash)

Læs også: Politiet beslaglagde BMW efter vanvidskørsel

Ny hjemmeside giver overblik over din station og gode skift mellem tog, bus og metro

Det skal være lettere for kunderne at skifte mellem bus, tog og metro og hurtigt få et overblik over, om der er elevator på stationen og nem adgang med barnevogn eller cykel eller gode parkeringsmuligheder. Derfor lancerer DOT, Din Offentlige Transport, i dag en ny hjemmeside, der giver et hurtigt overblik over faciliteterne på stationen, og mulighederne for at skifte til og fra bus og metro. Hjemmesiden gør det også nemmere for personer med et handicap at planlægge rejser med bus, tog og metro.

Når man ankommer til en station med bil, cykel, barnevogn eller kørestol, er det rart at vide, hvilke faciliteter der er, at der er tilgængelighed for alle, og at man nemt kan finde videre. Derfor har DOT udviklet en hjemmeside, hvor kunderne i god tid før rejsen kan tjekke, hvilke faciliteter den enkelte station har, og hvilke muligheder der er for at skifte til bus eller metro.

– Vi ved, at mange af vores kunder – især dem med særlige krav til tilgængelighed – gerne vil være godt forberedte, når de skal rejse med offentlig transport. Den nye hjemmeside er designet til de kunder, som har brug for at planlægge deres rejse i god tid med udgangspunkt i, hvordan stationerne ser ud og hvilke skiftemuligheder der er, fortæller Rune Jon Jensen, Sekretariatschef i DOT, Din Offentlige Transport.

– Mange af vores medlemmer er vant til at tjekke tilgængeligheden på forhånd, inden de begiver sig ud på tur eller rejse. Derfor er det en rigtig god forbedring, at alle relevante oplysninger om tilgængeligheden på de enkelte stationer bliver præsenteret ét sted, så det er nemt at finde. Det kan vi kun bakke op om, siger Susanne Olsen, landsformand i Dansk Handicap Forbund, som repræsenterer godt 8.000 mennesker med bevægelseshandicap.

Hjemmesiden finder du på dinoffentligetransport.dk/ditoverblik, og den blev lanceret i går. Der er gennemført en række brugertest for at sikre, at kunderne kan finde frem til den information, de har brug for. Hjemmesiden er testet af kunder i forskellige aldre og med forskellige behov – også af personer med særlige krav til tilgængelighed.

– Hjemmesiden er tænkt til en meget bred målgruppe. Nogle kunder rejser måske med meget bagage eller en barnevogn. Andre vil gerne være sikre på, at der god parkering til cyklen eller bilen, mens nogle passagerer har helt særlige krav til tilgængelighed, når de rejser med kollektiv transport. Med den nye hjemmeside kan alle vores passagerer før rejsen få et godt overblik over faciliteterne på en station og mulighederne for at skifte til bus og metro, siger Rune Jon Jensen.

Den nye hjemmeside er et pilotprojekt og viser i første omgang faciliteterne på 50 udvalgte stationer og skiftesteder i hovedstadsområdet.

Baseret på tilbagemeldingerne fra kunderne er det tanken, at hjemmesiden skal udbygges med yderligere skiftesteder på hele Sjælland. Hjemmesiden evalueres om 12 måneder.

metro tog frederiksberg
Tjek den nye hjemmeside ud. (Foto:: MY DAILY SPACE)

Læs også: Trafikken over broerne er tilbage igen

Tommy Jeans og AAPE BY *A BATHING APE® har lanceret deres andet samarbejde

Kollektionen fusionerer AAPEs ikoniske army print med Tommy Jeans’ street prep. Kollektionen består af overtøj, accessories til det kolde vejr og samleværdige skateboards, der fusionerer AAPEs streetwear stil med Tommy Jeans’ ikoniske street prep.

AAPes klassiske army print har fået et nyt udtryk med farver i rød, hvid og blå, som bliver parret med Tommy Jeans’ dybgrønne tern i et uventet samspil. Key styles inkluderer dynejakken med army print på ryggen, den ternede 2-i-1 fleece windbreaker og den klassiske Tommy Jeans denimjakke med det klassiske flag på ryggen samt en armyprintet vest.

Kollektionen er lanceret sammen med en kampagnen, der på dokumentarisk vis følger fire skatere fra New York gennem byens ikoniske vartegn så som Lower East Side og Brighton Beach i Brooklyn.

De fire skatere er:

Kyota Umeki @kyotaumeki

Lucinda Jacobson @_lucindajacobson

Brandon Scott James @nevaskimp

Hank Korsan @hqnkkorsan

Alle styles fra Tommy x AAPE kollektionen er tilgængelige på tommy.com og aape.jp, i udvalgte Tommy Jeans, Tommy Hilfiger og AAPE butikker samt udvalgte samarbejdspartnere.

tommy jeans
Tommy Jeans indleder nyt cool samarbejde … (Foto: PR)

Læs også: Modeshopping: Vinter men på vej mod forår

Dagens billede: Rabens Saloner AW22

rabens saloner
(Foto: Copenhagen Fashion Week)

Fredagsfjol: Fredagsmotion – også for hunden 🐶

· Mere fra samme kategori ·