Læs også:

Close
zen ro natur meditation (Foto: Unsplash)

Meditation: Vejen til at finde din indre ro

Sundhed  | 

Meditation, indre ro og fokus på åndedraget. Vi er mange, der gerne vil gøre noget ved det og starte med at meditere. Karen Pallisgaard er netop kommet med bogen ‘Hverdagsmeditation’, som er en god bog for alle, der gerne vil vide mere og komme igang. Vi har fået en snak med hende om både bogen og meditation

Forskning har fastslået, at meditation udover at mindske stress, angst og depression giver mere energi og bedre humør og forbedrer vores koncentration og evne til at præstere. Og måske vigtigst af alt så hjælper det os til at være nærværende og tilstede i livet og mærke os selv bedre. Men selvom mange af os har hørt om alt det fantastiske, vi kan opnå gennem meditation, kan det alligevel synes svært at få det gjort til en fast del af hverdagen. Alt dette har vi snakket med Karen Pallisgaard om.

karen pallisgaard meditaion bog (Foto: Kamilla Bryndum)
Karen Pallisgaard har udgivet syv bøger. (Foto: Kamilla Bryndum)

Den her bog gør det let at komme i gang

Karen Pallisgaard introducerer os for centrale tanker og teknikker til forskellige former for meditation og giver brugbare tips til, hvordan vi kan meditere i vores hverdag.

Bogen er ikke et tungt meditationsfilosofisk eller -teoretisk værk. Det er en praktisk bog i øjenhøjde, der henvender sig til både nybegyndere og til dem, der allerede har prøvet at meditere, men endnu ikke har fået det integreret som en praksis i hverdagen.

Bogens mål er at gøre meditation hverdagsvenlig og så let tilgængeligt som muligt for så mange som muligt.

hverdagsmeditation bog karen pallisgaard (Foto: MY DAILY SPACE)
Sådan ser den fine bog ‘Hverdagsmeditation’ af Karen Pallisgaard ud. (Foto: MY DAILY SPACE)

Bogen er henvendt til både nybegyndere og dem, der har prøvet at meditere. Alle skal kunne være med …

Hvem er Karen …

Jeg er Karen, multipassioneret type, overordentligt sidst i 30’erne og mor til to små kærlighedsklumper. Godt gift med deres far, og vi bor i et gult hus i det grønne. Jeg er uddannet journalist samt yoga – og meditationslærer. Har arbejdet i mediebranchen i tyve år og har specialiseret mig i sundhed, psykologi og relationskompetence.

Jeg er forfatter til bestsellere som Begynderyogabogen og Langsom livstil – kunsten at få ro på og min syvende bog Hverdagsmeditation (Politikens Forlag) er netop udkommet.Jeg tror på, at vi er her for at være her for hinanden. Jeg brænder for at bringe mennesker sammen og bidrage til bedre trivsel både blandt voksne og vores børn. Dette er drivkraften i min virksomhed, hvor jeg skriver, underviser, holder foredrag, podcaster og fungerer som rådgiver for både private og professionelle.

Når jeg bliver interviewet i de danske medier, handler det typisk om langsom livsstil, yoga, meditation, mental sundhed, moderskab og om at være menneske i en moderne verden. De dage, jeg ikke arbejder og hygger med mine dejlige unger hjemme, bruger jeg på at facilitere kvindefællesskaber, studere familie- og psykoterapi på Blackbird Institute og arbejde frivilligt som ambassadør for blandt andet PlanBørnefonden.

Hvordan startede din egen interesse for meditation?  

Da jeg var i 20’erne, var jeg på en rejse i Vietnam. Jeg blev fascineret af den ro, som jeg så de lokale munke gå rundt med. Munkene talte roligt. Holdt øjenkontakt længe. Smilede. Havde ranke, rolige kroppe. De snakkede langsomt og fortalte, at de stod tidligt op hver dag for at meditere.
 
Jeg havde aldrig selv mediteret, sådan rigtigt, men fik lyst til at prøve. For tænk, hvis jeg kunne abonnere på lidt af den ophøjede ro, som munkene betrådte jorden med. Hjemme i Danmark opsøgte jeg en buddhistisk munk, Stephan Pende Wormland, der blev min første formelle meditationslærer.
 
karen pallisgaard meditation hverdagsmeditation (Foto: Privat)
Karen Pallisgaard opsøgte en buddhistisk munk i Danmark. (Foto: Privat)

Hvorfor er det en god ide at meditere?

Forskning har fastslået, at meditation udover at mindske stress, angst og depression giver mere energi og bedre humør og forbedrer vores koncentration. Men måske vigtigst af alt hjælper det os til at mærke os selv bedre og være mere tilstede i livet sammen med andre. Netop om kontakt og forbindelse er det mest væsentlige ved meditation i mine øjne. Det er min dybe overbevisning, at vi mennesker er her for at være her for hinanden. Vi er skabt for hinanden. Helt ind i vores nervesystemer er vi konstruerede til samhørighed.
 
Hvis ikke Nokia allerede havde brugt denne tagline, skulle det være meditationens: Connecting people. Med meditation connecter jeg bedre til mit åndedræt. Til min krop. Til mit sind. Til min familie og mine venner. Til livet og noget større end mig selv. Et åndedrag ad gangen.
 
karen pallisgaard meditation hverdagsmeditation (Foto: Privat)
Vi er konstruerede til samhørighed, forklarer Karen Pallisgaard. (Foto: Privat)

Man taler meget om at “være i nuet” – kan du uddybe det, og hvorfor det er så vigtigt?

Fordi det er i nuet, at livet sker. Det er kun her vi kan være fuldt ud til stede og nærværende. Nuets belønning er nærvær, skriver psykolog Lars J. Sørensen i sin bog Selvglad. Nærvær er en tilstand uden kommentarspor og tanker. Der er en åbenhed, hvor vi sanser.
 
Nuet når vi gennem sansninger, ude af hovedet og nede i kroppen. Som når vi går ved havet og lyden af bølgerne skyller vores tankestrøm væk for en stund. Når vi har sex og overgiver os i dyb forening, eller når vi føder. I de øjeblikke kan vi kun være her og nu. Hvert nu er et nu, og det har værdi, bare fordi det er. Ligesom vi har værdi, bare fordi vi er. Det er, hvad vi træner i meditation, hvor vi hele tiden vender tilbage til nuet.
 
ren ro meditation(Foto: Unsplash)
Karens interesse for meditation startede på en rejse i Vietnam. (Foto: Unsplash)

I meditation bruger man ofte mantra – kan du forklare?

Et mantra kan være en enstavelseslyd. Det kan være et ord eller en sætning, som gentages inde i dig selv, eller som du chan- ter, synger eller nynner med høj, lidt monoton stemme. Du kan vælge et mantra, som du føler, ræsonnerer med dig. Har du en yoga- eller meditationslærer, kan han eller hun give dig et mantra. Det vil ofte være på sanskrit, som er et 3.500 år gammelt sprog fra Indien.

Mantraer er blevet chantet gennem årtusinder og bærer derfor en dyb og kraftfuld energi med sig. Når du først tuner dig ind på dem, vil du mærke, hvordan de forskellige ord og lyde vibrerer i forskellige dele i kroppen og påvirker dig energimæssigt på forskellig vis.

Det mest kendte mantra er OM, som du måske kender fra yoga.Mantrameditation har især fokus på at komme ud over sit ego og intellekt og i direkte kontakt med et dybere og højere aspekt af sig selv.Mantra betyder på sanskrit mind instrument. Et ord eller en sætning, du gentager igen og igen og anvender som fokusobjekt for din meditation. vibrationerne fra lyden i mantraet beroliger dit sind, påvirker hjernebølgerne og har potentiale til at udvide din bevidsthed. Det hjælper dig med at holde fokus og koncentration, og så kan man sige, at mantraet er dit transportmiddel ind i den meditative tilstand, hvor du hviler i enhedsbevidsthed.

I denne tid virker det som om mange har virkelig brug for at finde mening med alt og en indre ro, kan meditation hjælpe med det?

Ja, absolut – det er hele præmissen for min bog, hvor jeg forklarer en masse af de beroligende effekter og ser på forskningen bag. Mange, der opsøger meditation, har stresssymptomer eller er sygemeldte. Og det er godt, for der er meget healing at hente i de gamle praksisser. Men hvis vi blot bruger meditation til at repa- rere os selv for så at drøne videre, accepterer vi den normal, at vi skal løbe hurtigere, end vi kan holde til. Når meditation bliver et middel til at nå et mål om større effektivitet, er det som at tisse i bukserne for at holde varmen. Vores nervesystem er ikke designet til at være i kronisk alarmberedskab uden pauser, genopladning og ro.
 
Vi har brug for en vekselvirkning mellem alarmberedskab og genopladning. Meditation hjælper os til at styrke den afslappede tilstand. Men det er ikke et vidundermiddel, der skal gøre os i stand til at klare alle krav og løbe endnu hurtigere. Tværtimod kan meditation gøre det lettere for os bevidst at sætte farten ned og have færre krav, også når vi ikke mediterer, fordi meditationen hjælper os til bedre at mærke vores behov.
 
kvinde ryg horisont havet skov zen ro (Foto: Unsplash)
Meditation hjælper os til at styrke den afslappede tilstand. (Foto: Unsplash)

Vejrtrækningen er en vigtig del af meditationen – hvorfor?

Intet åndedræt, ingen meditation. Vores vejrtrækning bygger bro mellem krop og sind. Den grounder os og er et anker inden for de fleste meditationsteknikker til at holde fokus og koncentrationen. Vi tager det tit for givet, åndedrættet, men bør ære og nære det; det er forudsætningen for, at vi lever. Vejrtrækningen fører os direkte til hjertet af livet. Både symbolsk og helt konkret. At have et godt forhold til sit åndedræt er noget af det vigtigste, et menneske kan opnå – uden det lever vi et begrænset liv.

I den normale verden lever mange et stresset liv, og tålmodighed er ikke det, vi ofte har mest af. Kan meditation hjælpe med at give det?

Ja, når nervesystemet falder til ro og reptilhjernen således oplever øget tryghed og rummelighed, så vil sindet naturligt begynde at kultivere mere tillid og tålmodighed. Men man er også nødt til at hev en vis portion tålmodighed med, når man begynder sin meditationspraksis, for det er ikke et quick-fix.
 
zen lotus lotusblomst ro meditere (Foto: Unsplash)
Meditation er ikke et quick-fix. (Foto: Unsplash)

Hvor lang tid vil du anbefale at meditere? 

Her er mit mantra: Lidt, men godt! Hvis vi kigger på forsk- ningen, er der generel evidens for, at 15-20 minutter dagligt har stor indvirkning. Ifølge neurologen Andrew Newberg vil man med 12 minutters daglig meditation på otte uger forbedre de basale funktioner i hjernen og optimere sin mentale sundhed.

Hvad vil du gerne opnå med din bog?  

Jeg vil gerne give noget af det videre, som meditation har givet mig. Og så vil jeg gerne formidle, at meditation er for alle – også alle os helt almindelige hverdagsmennesker. Min intention er at gøre meditation og mindfulness let tilgængeligt og til en del af det levede liv.Jeg tror på, at meditation kan revolutionere os og skabe en kærligere hverdag for voksne og børn. Mit fineste formål er at formidle hvordan.
 
karen pallisgaard meditation hverdagsmeditation (Foto: Privat)
Karen Pallisgaards bog ‘Hverdagsmeditation’ er virkelig god inspiration, hvis man gerne vil igang med at meditere. (Foto: Privat)

Hvor kan folk finde inspiration, hvis de gerne vil igang?

Læs min bog. Jeg har også nogle guidede meditationer, som man kan købe via min hjemmeside. Der findes også fremragende apps som fx. Headspace – og så er det også en god ide at finde en lærer, man kan lide og gå til undervisning hos vedkommende. 
 

Hvad er dine bedste tre gode råd ift. at finde indre ro?

1) Begynd at meditere.
2) Sluk telefonen og kom ud i naturen.
3) Se dig selv og dit liv ærligt  i øjenene og gør noget ved det, der stjæler din ro. 
 
 
zen ro meditation (Foto: Unsplash)
Er du klar til at meditere nu … (Foto: Unsplash)

Læs også:

Kropsidealer: Hvad pokker er det, vi stræber efter

nina q

 

· Mere fra samme kategori ·