Læs også:

Close
pige ked trist angst ensomhed

Føler du angst: Disse 10 ting kan du gøre

Sundhed  | 

Har du indimellem en følelse af angst og mange tanker og bekymringer, så er du bestemt ikke alene. Men måske kan du berolige dig selv lidt ved at gøre en af disse 10 ting. De afhjælper ikke den dybe angst, men de kan være med til at gøre en forskel

Naturlige midler mod angst Disse 11 forskningsstøttede muligheder kan måske hjælpe med din angst.

Uanset om du har lejlighedsvise øjeblikke med angst eller en klinisk diagnosticeret angstlidelse, er der ingen ensartet tilgang til behandling af angst. Ud over den traditionelle terapi og medicin er der naturlige angstmidler tilgængelige, som kan hjælpe med at lindre visse symptomer.

Men måske kunne man også bare forsøge sig med blandt andet naturens eget skattekammer og andre naturlige ting … Det er små ting, der måske kan hjælpe dig mod den lettere angst som ​​angstsymptomer som spændinger, bekymringer og hurtige hjerteslag.

tænker, drømmer, tanker pige, ansigt
Vi kan alle føle angst … Her er ting, der måske kan lindre den lidt… (Foto: Unsplash)

1. Kamille

Forskning tyder på, at regelmæssig brug af kamille er nyttig til at reducere symptomer på moderat til svær generaliseret angstlidelse (GAD – General Anxiety Disorder). Mennesker med GAD kan bekymre sig om hverdagens ting i den grad, at bekymringen forstyrrer deres dagligdag. Men deltagerne i en undersøgelse havde en forbedring i deres GAD efter at have taget tre 500 mg kapsler kamilleekstrakt om dagen i flere måneder.

Den langvarige brug af højdosis kamilleekstrakt, der blev brugt i undersøgelsen, så ikke ud til at skabe helbredsmæssige problemer. Selvom der kan være behov for mere forskning for at kende den nøjagtige mængde, der anses for at være sikker, menes det generelt, at enhver brugt mængde i te, såvel som ethvert kortvarigt oralt tilskud, er sikkert.

Negative bivirkninger som kvalme og svimmelhed er ikke almindelige. Men husk på, at kamille kan interagere med blodfortyndende medicin (warfarin) eller lægemidler, der bruges til at forhindre afstødning af organtransplantationer (cyclosporin). Kamille (oftest i større mængder) kan også fremkalde en allergisk reaktion hos mennesker, der er følsomme over for pollen som ambrosie.

kamille, kamillete, te, chamomile tea
Kamille for eksempel som kamillete kan være både beroligende at drikke men også hjælpe lidt på angsten … (Foto: Pexels)

2. Akupunktur

Med akupunktur stimulerer specifikke punkter på kroppen, normalt ved at stikke tynde nåle ind i huden. Selvom det måske ikke fuldt forstået for almindelige mennesker, hvordan akupunktur virker, har den en lang historie med at blive brugt til at hjælpe med smerter, hovedpine og bivirkninger af kræftbehandling.

Forskere undersøger i disse år, hvilke andre områder akupunktur kan gavne, herunder angst. En gennemgang af 20 undersøgelser viste, at akupunktur kan reducere angstsymptomer blandt dem med generaliseret angst. Dette gælder især i de første seks uger af behandlingen. I løbet af den tid kan akupunktur virke hurtigere end andre behandlinger, såsom angstdæmpende medicin.

Da alle undersøgelserne i gennemgangen kun omfattede personer med generaliseret angstlidelse, er der dog behov for mere forskning for at afgøre, om akupunktur ville være nyttigt for andre angstlidelser. En anden gennemgang af undersøgelser tyder på, at akupunktur kan lette angstsymptomer blandt kvinder, der modtager behandling for stofmisbrug, såvel som blandt kvinder, der er i et fertilitetsforløb.

Kunne du tænke dig at prøve det, så gå altid til en uddannet akupunktør, der med sin gode erfaring kan både behandle dig og guide dig.

3. Lavendel

Forskning har peget på en forbedring af angstsymptomer efter indtagelse eller lugt af lavendel – især før operation og før og efter kemoterapi. Husk, at indtagelse af lavendel i te- eller ekstraktform i sjældne tilfælde kan forårsage bivirkninger som hovedpine og forstoppelse. Det kan også øge døsighed, når det bruges sammen med andre beroligende medicin.

Sidste kan dog være et plus, hvis du har svært ved at sove, og tankerne flyver rundt. Der findes også flere for eksempel room mist eller pillow mist produkter, som kan være dejlige at bruge før du skal sove. Her er et eksempel fra The Body Shop.

lavendel blomster italien (Foto: Unsplash)
Lavendel kan også lindre …  (Foto: Unsplash)

4. Omega-3 fedtsyrer

Omega-3 fedtsyrer sindes i kosttilskud til skaldyr, skaldyr og fiskeolie, er omega-3 fedtsyrer nødvendige for at opbygge hjerneceller og hjælpe med andre grundlæggende funktioner. Omega-3 Basis bidrager også til en normal hjertefunktion. Og hvis du supplerer din kost med omega-3 festsyrer er det super godt. Du kan gøre det ved at indtage 350 gram fisk om ugen (cirka to hovedmåltider med fisk og fiskepålæg tre gange om ugen) eller tage et kosttilskud.

Fedtsyrerne kan også have en positiv indvirkning på angst. Forskning afslører, at omega-3-tilskud kan bidrage væsentligt til at reducere og forebygge angstsymptomer. Dette gælder især for personer, der er blevet diagnosticeret med en specifik lidelse.

drogens vital omega-3

Her kan du købe almindelig Omega-3 tilskud.

5. B Vitamin

I årtier har man forstået, at der er en sammenhæng mellem vitamin B12-niveauer og angstsymptomer. Nyere forskning tyder endvidere på, at det ikke er ualmindeligt, at mennesker med angst har lave niveauer af vitamin B12. Og derfor menes det, at tilskud af vitamin B12 kan hjælpe med at reducere eller forhindre angstsymptomer.

Vitamin B6 kan også lette angst. Højdosistilskud af vitaminet har vist sig at reducere selvrapporteret angst. Mere tung og gennemgribende forskning er dog nødvendig for at sige med sikkerhed, men nogle undersøgelser har også vist, at dagligt indtag af vitamin B6 hjælper med at reducere en række præmenstruelle syndromer (PMS). symptomer, især PMS-relateret angst.

B-vitaminer er generelt sikre at bruge, men er du den mindste smule i tvivl, om det er en god ide for dig. så spørg en en fagperson for at være sikker før brug.

super b-complex vitamin natur-drogeriet
Natur-Drogriet har ovenstående som kan være en god ide at tage. Det kan købes her. (Foto: PR)

6. Motion og bevægelse

Motion er gavnligt for det generelle helbred, herunder mental sundhed – det ved vi jo godt. Det amerikanske Department of Health and Human Services’ retningslinjer for fysisk aktivitet for amerikanere anerkender endda, at en reduktion af angst kan ses ved regelmæssig motion.

Selvom det anbefales, at folk får 150 minutters moderat træning om ugen, viser forskning, at angst midlertidigt kan reduceres umiddelbart efter selv en træningssession. Faktisk kun en fem til 10-minutters session med aerobic træning – som at gå, cykle eller svømme være med til at give kortvarig lindring af angstsymptomer.

Med fortsat regelmæssig motion kan langsigtede angstsymptomer også falde. Derudover menes mindful bevægelsespraksis, som yoga, at have anti-angst virkninger.

efterår pige skov går ryg
Få styr på dine tanker og din følelse af angst … Gode gåture kan også være en god ide … (Foto Pexels)

7. Meditation

Meditation er en af ​​mange afspændingsteknikker, der fokuserer på bevidst vejrtrækning og forbindelsen mellem sind og krop. Det anbefales ofte som en tilføjelse til kliniske angstbehandlingsplaner. Ved at frembringe en dyb afslapningstilstand tyder undersøgelser på, at meditation kan hjælpe med at reducere angstsymptomer hos mennesker med diagnosticerede angstlidelser.

Der er praktisk talt ingen risiko involveret i at prøve en meditationssession, så længe du er i trygge omgivelser for at kunne lukke øjnene og zone ud.

meditation zen
At meditere kan også give lidt ro for al tankemylderet … (Foto: Pexels)

8. Dagbog

At få dine tanker ud på papir kan hjælpe dit sind med at arbejde gennem angstfølelser og lindre relaterede symptomer. En undersøgelse fandt ud af, at en måned med ‘journalføring’ – nedskrivning af positive følelser eller følelser i en form for dagbog – resulterede i mindre angst hos mennesker, der havde forskellige medicinske tilstande og oplevede øgede angstsymptomer. Der er sandsynligvis behov for yderligere forskning i, hvordan forskellige typer journalføring kan hjælpe angst, før det bredt anbefales af eksperter.

Men det at skrive sine tanker – gode som dårlige ned, at måske få den lidt ‘ud af hovedet’, og man kan få italesat nogle af de bekymringer, man måske går med.

dagbog kaffe arbejdeAt skrive dagbog kan være en god ide … (Foto: Unsplash)

9. Magnesium

Magnesium er et mineral, der findes i fødevarer som fuldkorn, grønne blade som spinat og mælk. Det menes, at dets rolle i hjernens funktion kan have en effekt på angst.

En forskningsgennemgang fandt indledende beviser, der tyder på, at magnesiumtilskud potentielt kan reducere milde angstsymptomer, generaliseret angst og angstrelaterede PMS-symptomer. Der er dog behov for flere undersøgelser af, hvilken indvirkning magnesium kunne have på angstsymptomer mere bredt. Der er også behov for mere forskning i, hvilken form for magnesium der er bedst til angsthåndtering.

Magnesiumlactat, magnesiumoxid og magnesiumglycinat er alle eksempler på magnesiumtilskud, men det mangler stadig at blive fastslået, hvilken type der er mest effektiv mod angst.

Natur-Drogeriet har for eksempel magnesium. Det kan man købe her.

spinat, mad Foto: Unsplash)
Spis magnesium. (Foto: Unsplash)

10. Citronmelisse

Citronmelisse er en urt i myntefamilien, pg den har længe været anset for at have beroligende egenskaber.Mens den nuværende forskning er begrænset, er der nogle beviser, der viser dens positive indvirkning på angst og humør.

For eksempel viste to separate undersøgelser, at indtagelse af drinks tilsat citronmelisse havde en positiv angstdæmpende effekt på mennesker, der kom sig efter hjerteoperationer og alvorlige forbrændinger.

citron kiwi citronmelisse
Du kan lave lækre ting at drikke med for eksempel citronmelisse, citron og kiwi. Og de er fyldt med C-vitaminer … (Foto: Pexels)

Opsummering

At opleve lejlighedsvise symptomer på angst er almindeligt. Men for dem der lider af angst hver dag, og hvor hverdagen er påvirket deraf, er det selvfølgelig hverken nok at dufte til lavendel eller tage magnesium. Men heldigvis er der masser af behandlingsmuligheder der kan hjælpe i begge situationer.

Flere af disse muligheder er naturlige angstmidler. Selvom meget af forskningen på disse områder virker lovende, er de fleste naturlige midler – nemlig dem, der betragtes som komplementære og alternative – ikke inkluderet i behandlingsretningslinjer for generaliseret angstlidelse i dag, hvorfor eksperter fortsætter med at studere sikkerheden og effektiviteten af ​​disse, så kan du altid tage fat i for eksempel din læge og forhøre dig for få lidt gode råd, om hvad du kan gøre både i små og større doser og sammenhænge. Første step i forhold til angst er netop også at få det italesat – og derefter kan man gå i gang med at forsøge at gøre noget ved den.

 

Kilder: medicalnewstoday.com, healthline.com, apa.org, rockingmentalhealth.com

 

Læs også:

Inspiration til seks afslappende rejsemål

 

· Mere fra samme kategori ·