
Fysiske møder har fået en vigtigere funktion på arbejdspladsen
Fysiske møder har fået en vigtigere funktion på arbejdspladsen · 20.000 plastlåg får nyt liv i unikt samarbejde · Domino tester Danmarks første genanvendelige pizzaæske · To mænd igen sigtet for bedrageri af ældre kvinder · Blomsterhandlere i opråb til danskerne: Forudbestil blomsterne til Mors dag · Dagens video: Den smukke kvinde og kjole · Fredagsfjol: Klar til lidt action 🤣
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
Fysiske møder har fået en vigtigere funktion på arbejdspladsen
Rekordmange danske virksomheder booker møde- og konferencecentre. Stigningen afspejler et øget behov for at være sammen med kollegaerne i øjeblikket, fortæller arbejdspsykolog.
Antallet af bookinger til danske mødelokaler og konferencecentre stryger i vejret, og det gælder inden for stort set alle brancher. Det viser en opgørelse fra Danske Konferencecentre(DKBS), der er en forening på næsten 100 uafhængige møde- og konferencecentre. Sammenlignet med før corona betaler mødedeltagerne i gennemsnit 37 procent mere per arrangement. Det skyldes blandt andet, at næsten 20 procent flere tilvælger overnatning.
Hos Danske Vandværker har coronasituationen forstærket vigtigheden af fysiske møder, fortæller virksomhedens kursuskoordinator Connie Valbjørn:
– For en brancheforening som vores er det at netværke den vigtigste del af vores møder, men mange er ikke trygge ved at gribe mikrofonen på onlinemøder. På fysiske møder går samtalen derimod lettere og mere flydende.
Der er et forstærket behov for kollegial sparring. Ud over at mange udskudte arrangementer nu bliver afholdt, kan stigningen i mødebookinger forklares med et forstærket behov for at være sammen og sparre på arbejdspladsen.
– Sidste år var alle konference-faciliteter i Danmark stort set udsolgt, og vi slog omsætningsrekord. Alle tal indikerer, at 2022 bliver et nyt rekordår. At det går så strygende i branchen skyldes både, at coronapandemien har affødt mange nye arbejdsteams, der skal rystes sammen, og at kollegaer, der har været digitalt sammen i lang tid, skal vænne sig til den fysiske kontakt igen, siger Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid, direktør hos Danske Konferencecentre.
Det bekræfter arbejdspsykolog Anton Eg Andersen:
– Coronanedlukningen har haft den indvirkning på mange mennesker, at de føler et uopfyldt behov for selskab med andre. Et fysisk personalekursus skaber rum for at være sammen med andre deltagere, og ud over faglig sparring kan det indbyde til hygge og gode snakke over en kop kaffe eller et glas vin om aftenen.
Arbejdspladsen er for mange endnu vigtigere i øjeblikket end normalt, fortæller arbejdspsykologen.
– Arbejdet er i høj grad identitetsskabende, og fordi vi er flokindivider, har vi et grundlæggende behov for at møde anerkendelse fra det kollegiale fællesskab – ikke mindst i mødesammenhænge, uddyber han.
Personlig service tiltrækker også gæster. Og for at være med til at sikre sig flere bookinger lægger Danske Konferencecentre vægt på god kundeservice. Det seneste år har foreningen ligget på 9,7 ud af 10 stjerner i tilfredshedsmåling.
– Vores online bookingportal skal spare virksomhederne tid og øge overblikket over landets muligheder for booking af alt fra små mødelokaler til store konferencecentre. Vi bestræber os på at være tilgængelige og svare hurtigt på alle henvendelser, og vores høje serviceniveau resulterer i mange nye gæster samtidig med, at vi har glæde af mange gengangere, slutter Marlene Horsbøl Sylvester-Hvid.

Læs også: Forebyg rygsmerter på hjemmekontoret
20.000 plastlåg får nyt liv i unikt samarbejde
Icelandair fejrer lanceringen af samarbejdet med Plastplan på designfestivallen DesignMarch 2022.
Icelandair og Plastplan deler begge et ønske om at bidrage til en bæredygtig fremtid og går derfor sammen om at designe og producere unikke kuffertmærker lavet udelukkende af plastaffald. Den islandske virksomhed Plastplan specialiserer sig i at anvende plastaffald fra virksomheder og omdanne det til anvendelige produkter. Plastplans mål er at arbejde mod en bæredygtig fremtid og finde alternative muligheder for anvendelse af materialer.
Kuffertmærkerne af Icelandair x Plastplan er lavet af 100 % genanvendte materialer. Der vil blive brugt 16 gram plast per mærke, hvilket svarer til omkring 8 låg fra plastflasker. 100 bagagemærker giver 1,6 kg genanvendt plast eller 800 plastlåg. Der vil blive produceret omkring 2.500 mærker hvert år. Den genanvendte plast stammer fra Icelandairs drift.
Icelandair og Plastplan har sammen sikret, at de nye, bæredygtige kuffertmærker er i tråd med den Icelandairs traditionelle design og i stil med flyselskabets nuværende produkter.
Kuffertmærkerne vil i første omgang være eksklusivt tilgængelige for deltagerne på DesignMarch 2022-festivalen og ansatte i Icelandair. Med kuffertmærkerne følger en informationsfolder om hvordan og hvorfor Icelandair har udviklet produktet.
Selvom partnerskabet stadig er i startfasen, har man et langsigtet mål om at kuffertmærkerne skal være tilgængelige for alle kunder hos Icelandair.
– Vi er glade for at kunne annoncere nyheden om vores partnerskab med Plastplan ved dette års DesignMarch. Som hele Islands flyselskab ser vi det som vores pligt at repræsentere det islandske folk og deres bæredygtige indsatser og tankegange. Med lanceringen af dette samarbejde tager vi endnu et skridt i retningen mod at reducere plastaffald og bidrage til indsatsen for bæredygtig luftfart, fortæller Ásdís Ýr Pétursdóttir, direktør for kommunikation og bæredygtighed hos Icelandair.
– Det er spændende at præsentere vores første produkt sammen med Icelandair og se vores samarbejde blive bragt til live. Vi tror på, at initiativer som dette er afgørende for at ændre folks syn på plast og engangsprodukter generelt og lede os mod en mere cirkulær fremtid, fortsætter Björn Steinar Blumenstein, grundlægger af Plastplan.
For at markere lanceringen af deres bæredygtige samarbejde har Icelandair og Plastplan lavet en video særligt til dette års DesignMarch. Se samarbejdet og produktets vej her.
Ved at omdanne plastaffald til brugbare genstande arbejder Icelandair på at sikre en bæredygtig fremtid og vise verden det islandske gåpåmod.

Læs også: Island afholder designfestival
Domino tester Danmarks første genanvendelige pizzaæske
Onsdag blev de testet i butikkerne: Danmarks første genanvendelige pizzaæske – der nu også er på trapperne hos Domino’s. Domino’s skal i samarbejde med det danske initiativ for pant-emballage, New Loop finde et klimavenligt alternativ til den miljøbelastende konventionelle pizzaæske.
Den 4. maj samledes Domino’s ledelse og kvalitetsansvarlige fra flere europæiske lande i Domino’s butik på Falkoner Allé for at teste produkter, der potentielt kan blive Danmarks første genanvendelige pizzaæske.
Danskerne elsker pizza, og de seneste mange år har pizzaen stået øverst på ønskelisten, når der skulle bestilles take-away i de danske hjem.* Dette resulterer, hver eneste dag, i tusindvis og atter tusindvis af brugte pizzabakker, som desværre ikke kan sorteres som andet end restaffald, grundet spildolie fra pizzaen. De brugte æsker skaber et unødigt pres på forbrændingsanlæggene og klimaet, som Domino’s Danmark ikke længere ønsker at være vidne til. Samtidig har regeringens Klimaplan for Grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, sat en række mål, som lægger op til handling fra aktører i den danske restaurationsbranche:
Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030, og der skal udsorteres 80 pct. dansk plast fra forbrændingen i 2030.
Affaldskurven skal knækkes – mindre affald, mindre spild og mere genbrug. Det skal blandt andet ske ved, at Danmark får kvantitative reduktionsmål i forbindelse med fastsættelsen af sådanne mål i EU. Der fastsættes mål om 50 pct. reduktion af visse take-away-emballager af plastik i 2026. Målet skal i første omgang søges opnået via et forpligtende sektorsamarbejde i restaurationsbranchen.
Domino’s Danmark har valgt at gå forrest i omstillingen til genanvendelig pizzaemballage og har derfor indgået et samarbejde med det danske grønne initiativ, New Loop, om at skabe en klimapositiv pizzaæske, der kan genbruges flere gange vha. et omfattende retursystem.
Et klimavenligt alternativ til alle pizzeriaer … Samarbejdet er netop opstartet, og Domino’s vil supportere New Loop i udviklingen af pizzaæsken fra begyndelse til det færdige produkt er klar til at komme i salg. Den nye og grønne pizzaæske skal ikke kun anvendes af Domino’s kunder, men alle pizzaglade danskere, ifølge New Loop’s COO, Gitte Kjær:
– Vi er meget begejstrede over at skulle starte denne proces med Domino’s, særligt fordi deres ambitioner er lige så store som vores egne. Målet med den nye pizzaæske, som vi skal skabe sammen, er, at den skal ende i alle pizzeriaer i Danmark indenfor relativt få år. Pizzaæsken, som vi kender den i dag, er desværre meget klimatung, vi skal væk fra engangsforbrug, og derfor er der behov for handling nu. Man skal kunne købe en pizza med god samvittighed.
Også Domino’s danske marketing manager, Mila Hvilshøj er yderst tilfreds med den fælles plan, som pizzakæden og New Loop har lagt sammen:
– For cirka 60 år siden, udviklede Domino’s pizzaæsken, som vi kender den i dag. Det føles helt rigtigt, at det er os, der skal være med til at genopfinde den her i 2022. Vi har muligheden for at ændre helt vores forretning og vil gerne være med til at løfte branchen til at tage sit ansvar for klimaet alvorligt. New Loop har allerede vist, at de kan få ting til at ske og gøre en forskel, så jeg er overbevist om, at de er den rette samarbejdspartner for os.
En række produkter blev den 4. maj testet i Domino’s butik på Falkoner Allé, hvor ledere fra kædens europæiske afdelinger i samarbejde med Domino’s danske personale skulle finde frem til den rette løsning for et genanvendelsessystem for pizzaæsker, der reelt kan fungere i praksis. Pizzaæskerne, der blev testet i løbet af dagen, er produkter af Domino’s dybdegående research-, innovations- og udviklingsarbejde, der er foregået i Tyskland det seneste år.
*Kilde: Just Eat

Læs også: Snoop Dog i samarbejde med Just Eat
To mænd igen sigtet for bedrageri af ældre kvinder
Københavns Politi anholdt i går to mænd, som er sigtet for databedrageri mod ældre kvinder. Begge er tidligere i år idømt 2,5 års fængsel for samme form for kriminalitet.
To 23-årige mænd bliver her til formiddag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret, hvor de er sigtet for databedrageri. Ofrene har været ældre kvinder, som blev ringet op af en af de to mænd, som udgav sig for at ringe fra eksempelvis SKAT. På den måde fik han adgang til ofrenes bankkonti og dermed opsparinger, som endte hos de to mænd.
Efter en kort og intensiv efterforskning blev de to mistænkte anholdt i går sidst på eftermiddagen i en lejlighed i Indre By. Både den og en anden lejlighed i Indre By blev ransaget, og også Fyns Politi assisterede med ransagninger på to adresser i Odense. Ved ransagningerne blev der blandt andet fundet dyre designermøbler og et dyrt armbåndsur.
Det er ikke første gang, at Københavns Politi har sigtet og tiltalt de to mænd. Den 3. februar 2022 var de i retten, hvor de tilstod ca. 60 tilfælde af samme form for bedrageri for ca. seks millioner kroner. For det blev de straffet med fængsel i to år seks måneder.
For at undgå at blive udsat for den form for bedrageri opfordrer politiet til, at man aldrig giver oplysninger om bankkonti, koder og cpr-nummer til personer, der via telefonen udgiver sig for at være en bank, politiet eller en offentlig myndighed.
På politiets hjemmeside er der flere gode råd til at undgå misbrug af identitets- og kortoplysninger.

Læs også: Spot en ensom ældre – og gør noget
Blomsterhandlere i opråb til danskerne: Forudbestil blomsterne til Mors dag
Med mangedoblinger af bestillinger er Mors dag klart årets travleste for danske blomsterforhandlere. Det landsdækkende netværk af blomsterbutikker Bloomit opfordrer til, at man bestiller blomstergaven i god tid.
Søndag den 8. maj er det Mors dag og for mange danskere en fin anledning til at glæde sin mor eller en anden kvinde med en blomsterhilsen. Hvis man vil være sikker på at kunne give den på selve dagen, bør man dog bestille blomstergaven nogle dage i forvejen. Sådan lyder opfordringen fra Claus Lethenborg, der er direktør og stifter af Bloomit, et landsdækkende netværk med næsten 80 selvstændige blomsterhandlere.
– Alle danske blomsterhandlere vil gerne imødekomme det kollektive ønske om Mors dags-påskønnelse den 8. maj. Derfor bliver der bestilt ekstra mange vogne med blomster og sat ekstra hænder på til at binde blomsterne på dagen, siger Claus Lethenborg og understreger:
– Der er mange, som først bestiller en buket til den kvinde, de vil glæde, dagen før eller endda på selve dagen, og jo flere, der venter til sidste øjeblik, jo færre buketter kan en blomsterhandler nå at binde. Så man kan gøre sig selv en tjeneste ved at bestille i god tid, hvis man alligevel allerede ved, at man vil glæde en særlig kvinde med en blomsterhilsen.
På søndag forventes at være travlere end Valentinsdag.Hos Blomsterhuset Villa Flora på Fyn er salget tidoblet på Mors dag sammenlignet med en almindelig dag. Åbningstiderne er forlænget, og medarbejderantallet fordoblet. Alligevel har blomsterbutikkens ansatte svært ved at følge med.
– Mors dag er travlere end Valentinsdag, og vi binder blomster uafbrudt hele dagen. Derfor er det en stor hjælp, hvis vores kunder bestiller deres blomsterhilsen i dagene op til Mors dag, så vi kan være på forkant. Selve buketterne friskbindes på dagen, men gavekurve med vin, chokolade og en plante kan vi anrette på forhånd, fortæller Dorthe Mary Olsen, der ejer Blomsterhuset Villa Flora, og tilføjer:
– Der var et år, hvor jeg lukkede fire timer senere end planlagt på Mors dag, fordi der blev ved med at komme kunder. Vi endte med kun at have en lille blomsterrest tilbage, som vi på kreativ vis fik dannet buketter af. Hvis kunderne bestiller i god tid, kan vi sikre os at få tilstrækkelige mængder af blandt andet de ønskede blomstersorter eller lækkerier til gavekurve hjem.
Og det gælder også online … For også hvis man bestiller en Mors dag-blomstergave online, er det en fordel at være i god tid med bestillingen.
– Rigtig mange vælger at bestille deres Mors dag-blomsterhilsen online, og selvom alle blomsterhandlerne derude garderer sig så godt som muligt og sætter ekstra blomsterbude ind, er udfordringerne de samme online. Bestiller man for eksempel en buket, skal blomsterne være friske, og det tager tid at binde dem, så bestil i så god tid som muligt, slutter Claus Lethenborg.

Læs også: Det kan du give din mor på søndag