Læs også:

Close
gurkemeje rod (Foto: Pixabay)

Derfor skal du spise Gurkemeje

Sundhed  | 

Gurkemeje. Den gullige rod har en lang historie som naturmedicin i Indien, og det er vi ved at få øjnene op for i Danmark. Gurkemeje har nemlig en masse sunde virkninger på vores helbred, så se med her om, hvorfor du skal spise Gurkemeje

Gurkemeje (også kaldet fattigmandssafran) har de senere år flyttet sig fra supermarkedshylderne til også at stå på hylderne i helsekostbutikkerne og det er med god grund. Gurkemeje indeholder nemlig en masse egenskaber, der er gode og sunde for vores kroppe. Det er blandt andet rodens evne til at behandle inflammatoriske tilstande, som har gjort den populær.

Hvad er Gurkemeje?

Gurkemeje er en rodplante og ligner meget ingefær til forveksling. Det er først når man skærer den op, at man ser forskellen. Ingefær har den fine lysegule farve, mens Gurkemeje har en kraftig flot orange farve.

Mange mener, at Indien er Gurkemejens oprindelsesland og andre mener, at den er fra Sydøstasien, men det er vidst ikke nogen hemmelighed, at det indiske køkken har en forkærlighed for den lille rod og det er da også det land, som står for op til 90 procent af produktionen af krydderiet.

gurkemeje rod (Foto: Pixabay)
Gurkemeje eller fattigmandssafran har den flotte orange farve. (Foto: Pixabay)

7 sunde fordele ved Gurkemeje

1. Gurkemeje holder huden sund

Gurkemeje har en fantastisk antibakteriel effekt.

Gurkemejes antibakterielle effekt nedsætter bakterieinfektionen, når du for eksempel har et sår. Forsøg har desuden vist, at Gurkemeje kan forbedre bestemte hudlidelser, herunder læsioner set hos kræftpatienter. Det mest interessante ved gurkemeje er rodens indhold af stoffet curcumin.

Det er nemlig præcis dette stof, som har flest sundhedsfremmende evner. Forskere mener, at dette skyldes curcumins antioxidative effekt. Curcumin (som er det gule i krydderiet) angriber nemlig de små farlige stoffer, der findes frit i kroppen, før de kan nå at angribe kroppens egne celler.

2. Gurkemeje forbedrer immunforsvaret

Du er mere udsat for sygdomme når dit immunforsvar er svækket eller nedbrudt, hvilket kan lede til øget inflammation i kroppen, som kan være en større belastning. Undersøgelser viser imidlertid, at curcumin kan nedsætte og regulere mængden af pro-inflammatoriske stoffer – altså de  stoffer, der normalt øger inflammation i kroppen. Inflammation opstår, når fremmede stoffer kommer ind i kroppen. Inflammation er egentlig bare betændelse i daglig tale.

Derfor er det vigtigt at skabe balance mellem disse stoffer, da curcumin er med til at forebygge sygdomme og bygge et svækket immunsystem op igen.

gurkemeje rod grøntsag (Foto: Pxhere)
Du kan nemt mikse Gurkemeje i maden, da det ikke smager af ret meget. (Foto: Pxhere)

Læs også: Antiinflammatorisk ret: Parkistansk kylling med syrlig-sød tomatsalat

3. Gurkemeje kan forbedre hukommelsen

Nyere undersøgelser peger på, at Gurkemeje har en positiv effekt på dine huskeevner. Det effektive stof curcumin virker ikke blot anti-inflammatorisk på kroppen, men stoffets effekt slår også igennem med hensyn til påvirkning af hjernen.

Forskere har foretaget en undersøgelse, hvor personer over 50 år med mindre hukommelsesproblemer fik et tilskud på 90 mg curcumin to gange dagligt i løbet af halvandet år. Det vidste sig ved forsøgets udgang, at de havde fået styrket deres hukommelse med 28 procent sammenlignet med en testgruppe, som ikke have fået curcumin. Desuden havde de forbedret deres koncentrationsevne.

Det står dog endnu ikke klart, hvorfor stoffet virker så godt, men ifølge forskerne kan det skyldes dets evne til at reducere inflammation i hjernen, som har været forbundet med bl.a. Alzheimers sygdom.

4. Gurkemeje kan bekæmpe kræft

Det er en stor overskrift, men Gurkemeje har faktisk en positiv effekt på den forfærdelige sygdom, som på den ene eller anden måde påvirker os alle. Seneste dyreforsøg viser, at behandling med curcumin kan mindske væksten af cancerceller. Curcumin reagerer med en række proteiner, som bl.a. hæmmer udviklingen af cancercellen. Også flere forsøg på mennesker peger i den retning.

5. Curmin er utrolig gavnligt mod depression

Curmin det lille vidundermiddel virker også lovende, når det kommer til behandling af depression. En undersøgelse med 60 depressive patienter viste nemlig, at curcumin var lige så effektivt som Prozac til at lindre depressionssymptomer.

I forsøget blev de 60 patienter delt op i tre grupper. En gruppe fik Prozac, en anden fik 1 gram curcumin og den tredje gruppe fik både Prozac og curcumin. Efter seks uger havde curcumin ført til bedringer, der lignede dem ved Prozac. Gruppen, der indtog både Prozac og curcumin klarede sig bedst.

Ifølge denne (lille) undersøgelse, er curcumin lige så effektivt som et antidepressivt middel.

Depression kædes også sammen med et reduceret niveau af hjerne-afledt neurotrofisk faktor og en skrumpende hippocampus, et område i hjernen for indlæring og hukommelse. Curcumin øger BDNF niveauet, hvorved det sandsynligvis kan vende nogle af den slags ændringer.

gurkemeje (Foto: Unsplash)
Det mest interessante ved gurkemeje er rodens indhold af stoffet curcumin. (Foto: Unsplash)

6. Gurkemeje beskytter dit hjerte og hjerne

Curcumin ser desuden ud til at beskyttende mod hjerte-kar-sygdomme ved at hæmme mange stadier i processen ved en hjertesygdom. Blandt andet skulle det forbedrer endotelfuktionen, som er blodkarrenes foring. Det en væsentlig drivkraft til hjertesygdomme, blodpropper samt andre forskellige faktorer, hvis ikke funktionen virker optimalt.

Derudover har curcumin en positiv effekt hjernen, da den farverige rod også er rig på antioxidanter, som beskytter dine hjerneceller mod frie radikaler. Dermed har gurkemeje potentialet til at beskytte dig mod hukommelsesproblemer og Alzheimers.

Flere undersøgelser har fundet tegn på, at stoffer i gurkemeje kan reparere stamceller i hjernen og at disse stoffer potentielt kan blive brugt i behandlingen af Alzheimers. Faktisk har undersøgelser vist, at curcumin har lige så gode anti-inflammatoriske evner som tilsvarende lægemidler.

7. Kan udsætte diabetes

Gurkemeje er en rod du burde kigge nærmere på, hvis du er i farezonen for at udvikle diabetes. En undersøgelse fra Thailand har vist tegn på, at gurkemeje kan udsætte udviklingen af diabetes hos mennesker, som er i farezonen for denne sygdom. Samtidig viste undersøgelsen også, at hos de testpersoner, som modtog tilskuddet, virkede de insulinproducerende celler bedre efter forsøget sammenlignet med kontrolgruppen.

(Artiklen fortsætter under billedet)

gurkemeje (Foto: Pxhere)
Curcumin er et lille vidundermiddel. (Foto: Pxhere)

Sådan kan du bruge Gurkemeje

Gurkemeje kan bruges i madlavningen både som frisk rod og i tørret/stødt form. Frisk gurkemeje forhandles hos en række asiatiske købmænd og almindelige supermarkeder.

  • Giv din suppe ekstra power med lidt gurkemeje. Det bidrager med en flot gylden farve og en dejlig varmende smag og til dine ris, gryderetter, brød og bagværk.
  • Brug gurkemeje som krydderi i retter med stegte og bagte grøntsager. Især kartofler, rodfrugter og blomkål er et godt match til gurkemejens lidt jordagtige smag.
  • Put det i juice og smoothies, hvor gurkemejens lidt gennem­trængende smag maskeres af sødmen af anden frugt og grønt.
  • Skal det gå lidt hurtigt, kan du tage det som kosttilskud.
  • Lav din egen te. Tilføj et nip stødt gurkemeje og ingefær i en kop kogende vand, tilsæt en smule mælk, og smag til med lidt honning eller agavesirup.

Opbevaring

  • Frisk gurkemeje kan holde sig i køleskabet et par uger. Det holder sig bedst, hvis du pakker det ind i en plastpose eller har det til at ligge i en bøtte.
  • Du kan også fryse de friske rødder. Skræl dem evt. først, så har du altid gurkemeje klar til at blive revet eller skåret.
  • Stødt gurkemeje holder sig bedst et sted, hvor det er tørt, mørkt og ikke for varmt. Hæld det fx i en lufttæt krukke og stil den i køkkenskabet.

 

Du kan læse mere om gurkemeje i bogen ‘Gurkemeje’

Gurkemeje_forside bog krydderi (Foto: Thomas Hergaard)

 

Læs også: Den supersunde, gule rod: Derfor er Gurkemeje så godt for dig

 

· Mere fra samme kategori ·