den som dræber, krimi, serie, bingwatch, viaplay

Anmeldelse: Den som dræber – Fanget af mørket

Den nye sæson af Den som dræber byder på et spændende og anderledes fokus på den menneskelige psyke. Dertil tilføjes både et hårrejsende plot og interessante karakterer

Tilbage i 2011 blev vi for første gang bekendte med den danske krimiserie Den som dræber. Serien tog mange krimielskere med storm, og det var da også et skuffet publikum, der måtte sande, at serien som udgangspunkt ikke vendte tilbage med en ny sæson. Serien havde dengang Laura Bach og Jakob Cedergren i hovedrollerne som henholdvis politikvinden Katrine og psykologen Thomas. I sæson et stødte vi på flere forskellige mordere, da seriens struktur var opdelt i seks episoder.

Både strukturen og skuespillerne fra sæson et er væk. Og dermed starter sæson to, der kan ses på Viaplay, fra scratch. I Den som Dræber – Fanget af mørket ser vi Natalie Madueño (Bedrag) og Kenneth M. Christensen (Gidseltagningen), der nu har indtaget rollerne som profileren Louise Bergstein og politimanden Jan Michelsen. Og plottet? Istedet for flere separate afsnit har denne sæson ét plot. Hvis du tror, det er kedeligt, kan du godt tro om igen. For denne sag er mere hårrejsende, mere uhyggelig og langt mere skræmmende end samtlige narrativer fra første sæson.

den som dræber, krimi, krimiserie, serie, spændende, anmeldelse, uhyggelig, skuespil,
Natalie Madueño og Kenneth M. Christensen i hovedrollerne som profileren Louise Bergstein og politimanden Jan Michelsen. De er et umage makkerpar, der ikke ser helt ens på tingene. Men det er måske også et virkelig godt udgangspunkt, når man jagter en utilregnelig morder? (Foto: Viaplay)

En grusom sag, du ikke kan slippe

Den 17-årige gymnasieelev Julie har været forsvundet i et halvt år, og politimanden Jan søger desperat efter at give hendes familie nogle svar. Jan har en formodning om, at Julies kidnapper har tidligere forbrydelser bag sig, og hans efterforskning leder til fundet af  resterne  af en pige på Julies alder. Da endnu en ung pige forsvinder, bliver profileren Louise Bergstein sat på sagen – noget tyder nemlig på, at alle tre sager kan være forbundne, og den desperate jagt på en kold og kynisk seriemoder sættes ind.

Vi har haft en snak med skuespiller Natalie Madueño, der spiller rollen som profileren Louise Bergstein. Hun mener, at noget af det, der gør serien virkelig spændende og skræmmende på samme tid er, at den er så virkelighedstro:

– Noget af det spændende er på en eller anden måde, at den er så uhyggeligt virkelighedstro. Virkeligheden overgår ofte fiktionen, bare se på Peter Madsen sagen. Så det at nogen mennesker handler på måder, som er fuldstændig uden for almindelige menneskers fatteevne, er altid spændende at følge. Selvom det er ubehageligt.

Selvom der findes flere ubehagelige og scener, som handlingen skrider frem, er det dog umuligt at lægge sagen fra sig. Som en hardcore krimifan må jeg blot erkende, at jeg er helt og aldeles solgt til seriens plot og udførsel. Og jeg vil give Natalie Madueño helt ret i, at den vitterligt er skræmmende virkelighedstro. Man sidder næsten med en følelse af “det kunne være mig”. Måske er det også derfor, serien er så fængende. Jeg vil dog også sige, at den er så mørk og dyster, at jeg personligt måtte kigge væk eller sætte den på mute en gang eller to. Så er du advaret.

den som dræber, krimi, psykologisk, uhyggelig, spændende, mustsee, serie, anmeldelse
Gennem episoderne følger vi Louise og Jans jagt på morderen og søgen efter de forsvundne piger. Men sideløbende får vi et indblik i pigernes tilværelse i fangeskab. Og vi bliver præsenteret for deres fangevogter. Det er i særdeleshed sidstenævnte, der får hårene til at rejse sig. (Foto: Viaplay)

Stort fokus på den menneskelige psyke

I Louise og Jans jagt på morderen, må de dykke dybt ned i de mørkeste lag af den menneskelige psyke, hvis de vil have en mulighed for at forudsige morderens næste træk. Alle deres beslutninger kan have store konsekvenser for opklaringen af sagen, men i særdeleshed også for de to pigers overlevelse. Hvem er morderen? Hvad vil han?  Hvad driver ham? Det er nogle af de spørgsmål, profileren Louise Bergstein stiller i seriens forløb. Disse spørgsmål sidder man som seere også i den grad med, når man følger pigernes liv i fangeskab og ser den behandling og vilkår, de udsættes for.

Som seriens handling skrider frem, og Louises spørgsmål om motiv, handling og udførsel bliver flere og flere, må vi som seere også stille os selv spørgsmålet: Hvad hvis der ikke kun er en gerningsmand? Det er netop i særdeleshed det psykologiske fokus, der gør serien så dyster – men også så fængslende, der har draget mig ind i dens net. Natalie Madueño fremhæver også det psykologiske fokus som værende noget af det mest interessante ved serien:

– Det er lidt svært at få en krimiserie til at adskille sig de her dage, med alle de krimier, der bliver lavet. Men det, der gør dén her interessant og måske anderledes, er dens fokus på det psykologiske. Vi prøver virkelig at afdække og undersøge noget i den menneskelige psyke, hvilket jeg synes er super interessant. Hvis man er til psykologiske krimier med lidt twists hist og her, så tror jeg, man vil finde serien rigtig god.

den som dræber, krimiserie, krimi, psykologisk, menneskelig psyke, spændende, uhyggelig
Hvem er morderen? Hvad driver ham til at begå sine forbrydelser? Hvis du elsker krimier, gåder og har en interesse for det psykologiske, så vil du æde de første afsnit råt. Jeg siger det af erfaring. (Foto: Viaplay)

Natalie Madueño om skuespil og Julie Bergstein

Natalie Madueño har ikke altid ville være skuespiller. Som barn havde hun en drøm om at blive dyrlæge, kok eller palæontolog (ligesom Ross i venner). Men sådan skulle det ikke gå. I 7. eller 8. klasse i folkeskolen skulle klassen opsætte et teaterstykke, og hun endte med en af hovedrollerne. Efter det blev hun forført af skuespillet, men det var alligevel først i slutningen af gymnasiet at hun vidste, det var den vej, hun skulle gå.

For Natalie Madueño er der ikke én konkret rolle, hun kan fremhæve som sin favorit. Men hun er dog ikke i tvivl om, at det har været interessant at spille rollen som profileren Louise Bergstein i Den som dræber – Fanget af mørket:

– Jeg synes, der er bidder af alle de karakterer, jeg har lavet, som jeg elsker. Små karakteristika som gør hver og en af dem sjove og udfordrende at spille. Så det er svært for mig at fremhæve en. Det har være rigtig spændende at spille rollen som Louise Bergstein. Hun er lidt en sjov størrelse, og så har hun hemmeligheder. Hun er egentlig ret modsætningsfuld, og det er jo også sådan, vi mennesker fungerer, alt afhængigt af hvor vi er, og hvem vi er sammen med. Hun er på den ene side hemmelighedsfuld, indadvendt og reserveret. Og på den anden side er hun distræt, humoristisk og udadvendt.

Natalie Madueño, den som dræber, serie, tvserie, krimi, spændende, uhyggelig, virkelighedstro
Louise Bergstein og Jan Michelsen kæmper begge med nogle problematikker i privatlivet. Hvor Jan stadig har følelser for sin ekskone, der har indledt et nyt forhold, er Louises dæmoner lidt sværere at tyde. Hun er meget hemmelighedsfuld, og jeg kan ikke vente til at serien udfolder sig, så vi kan lære hende bedre at kende. (Foto: Viaplay)

En serie med lag – og en masse spørgsmål

Der er ingen tvivl om, at Den som dræber – Fanget i mørket er fuldstændig uundgåelig, hvis du er krimielsker helt ind i hjertet. Jeg har set utallige krimiserier gennem tiden, så der skal efterhånden en del til at overraske mig. Overskride mine grænser. Få mig vildledt. Men det er alligevel lykkedes her. Selve sagen er så skræmmende virkelig, at man allerede fra start rammes af en mur af frygt. Især som kvinde. Tanken om virkelighedens mordsager lurer i baghovedet, og angsten for nogensinde selv at blive et offer stiger op i en.

Det andet, der gør serien virkelig interessant og anbefalelsesværdig, er dens mange lag. Karaktererne er mystiske, og selv efter de første episoder føler man ikke, at man kender dem ordenligt. Hvem er Louise Bergstein egentlig? Hvad driver hende? Hvad med Jan Michelsen? Og i særdeleshed morderen. Hvem er han? Hvorfor er han, som han er?

Som plottet udvikler sig, indser vi hurtigt, at der ikke kun er tale om en sag. Eller to. Eller tre. Lagene hober sig op, sammen med antallet af døde. Og midt i det hele står seeren tilbage med en kæmpe mængde af ubesvarede spørgsmål. Vi kan kun håbe, at de bliver besvaret et for et, når et nye afsnit kommer om fredagen.

den som dræber, viaplay, anmeldelse, krimi, serie, krimiserie, uhyggelig, virkelighedstro, mustsee, uhyggelig, spændende
Hvis du elsker krimiserier og har en forkærlighed for alt, der er lidt dystert, mystisk og nervepirrende, så er det bare med at komme igang. De første to afsnit ligger allerede på Viaplay. (Foto: Viaplay)