
NEWS: Danske designere skal beskytte sig bedre mod kopister
Danske designere skal beskytte sig bedre mod kopister · 75-årig mand sigtet for blufærdighedskrænkelse · Kildevæld og Copenhagen Cartel indgår partnerskab · Trafikrekord på Storebælt: Største rejseweekend nogensinde · To ældre kvinder afleverede kreditkort til svindler · Dagens billede: Godt nyt for ukrainske flygtninge · Fredagsfjol: Regn på den gode og dårlige måde 🤣
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
Danske designere skal beskytte sig bedre mod kopister
Selvom kopivarer koster branchen dyrt, ved mange danske modedesignere ikke nok om, hvordan de skal beskytte sig mod kopister. Det mener Copenhagen Fashion Week.
Den danske modeuge kører nu på den fjerde og sidste dag, hvor danske brands og designere, kreativitet og originalitet er blevet hyldet. Men det er ikke altid, at skaberne bag de smukke design får lov til selv at høste frugterne af deres hårde arbejde.
Ifølge OECD og den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, er op til 5,8 pct. af importen til EU kopivarer – heriblandt ofte falske produkter inden for tøj, sko og accessoires. I Danmark går virksomhederne glip af knap 7 milliarder kroner i direkte salg på grund af kopivarer.
Alt for mange danske modedesignere er dog ikke klar over, hvilke muligheder de har for at forebygge kopiering, eller hvad de skal stille op, når først skaden er sket.
– Meget tyder på, at folk i branchen ikke er ordentligt klædt på til at tage et hårdere livtag med kopister, og derfor risikerer de at gå glip af store indtægter, når deres produkter bliver kopieret. Der er lagt mange ressourcer og hjerteblod i at udvikle dem, så det er virkelig ærgerligt, siger Henriette Vængesgaard Rasch, varemærke- og designchef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Hos brancheforeningen Dansk Mode & Textil kan de nikke genkendende til, at design-virksomheder mangler viden om de muligheder, der er for at forebygge kopieringen i branchen:
– Vi ved, at mange ikke har tilstrækkelig viden om, hvordan de kan beskytte deres design og forretning. Rigtig mange danske designere lægger et stort arbejde og mange ressourcer i at udvikle nye kreative design, så vi skal gøre alt, hvad vi kan for at dæmme op for problemet. Derfor vil vi også gerne bidrage til, at flere i branchen ved, hvordan de skal handle og ikke mindst, hvordan de kan sikre sig bedre mod kopieringen, før det sker, siger presse- og kommunikationschef hos Dansk Mode & Textil, Simon Hansen.
Først og fremmest skal flere virksomheder tage stilling til deres rettigheder, lyder det fra Henriette Vængesgaard Rasch.
– Det drejer sig om stå så stærkt som muligt mod kopiering. Derfor er det vigtigt, at flere virksomheder i modebranchen tager stilling til, om det forretningsmæssigt giver mening at registrere deres varemærke og beskytte designet til deres produkter. For nogle giver det mening at forlade sig på ophavsretten, for andre er det en dårlig idé at lægge alle æg i en kurv. Har man registreret sine rettigheder, kan man langt bedre dokumentere, at man har retten til sit navn og design, og så står man ofte stærkere, hvis man oplever at blive kopieret.
Tidligere undersøgelser fra Patent- og Varemærkestyrelsen viser, at kun 12 pct af danske SMV’er bruger rettigheder som patenter, varemærker og design.
Læs mere om EUIPO’s opgørelse over omfanget af importen af kopivarer til EU: IP in Europe (europa.eu) her.
Læs mere om Patent- og Varemærkestyrelsen undersøgelse her.
Fakta: Tre gode råd til modedesignere:
1. Læg en strategi for, hvordan I forebygger kopiering. Ved at have en systematisk tilgang, kan man nå langt med at forebygge kopiering, og samtidig kan man spare værdifuld tid og penge, hvis problemet opstår.
2. Hold øje med markedet for kopier og sørg for at undersøge historikken hos underleverandører i forhold til, om de tidligere har været involveret i kopivarehandel.
3. Indgiv en toldanmodning og bed toldmyndighederne – helt uden omkostninger – om at se efter og tilbageholde kopivarer.
Læs flere gode råd på jegvælgerægte.dk.

Læs også: Dilemma mellem pris og bæredygtighed præger modebranchens nøgletal
75-årig mand sigtet for blufærdighedskrænkelse
En 28-årig kvinde fra Randers kontaktede mandag klokken 22.05 politiet og fortalte, at hendes 75-årige genbo havde stået på altanen overfor og befamlet sig selv, mens han kiggede ind på hende gennem hendes vindue.
Det var ifølge kvinden ikke første gang, at manden havde gjort det, og denne gang havde hun filmet ham med sin mobiltelefon. Ud fra videoen og afhøringerne på stedet blev den 75-årige sigtet for blufærdighedskrænkelse.

Læs også: To kvinder udsat for blotter i baggård
Kildevæld og Copenhagen Cartel indgår partnerskab
Kildevæld og Copenhagen Cartel indgår partnerskab: Trendy panttaske skal få flere til at pante …
Kildevæld fra The Coca-Cola Company er gået sammen med det bæredygtige modefirma Copenhagen Cartel i kampen om at få de sidste flasker og dåser pantet, så de kan blive til nye. Til formålet lancerer makkerparret en stilfuld panttaske, der er designet af Copenhagen Cartel og er fremstillet af gamle fiskenet fra verdenshavene. En Gallup-undersøgelse om danskernes pantvaner viser nemlig, at især den yngre del af befolkningen fravælger at pante, fordi det er klistret og utrendy. Det skal den nye genbrugspanttaske gøre op med.
Der er stadig 140 millioner flasker og dåser, der hvert år ikke finder vej til landets pantmaskiner. Det ønsker Kildevæld og Copenhagen Cartel at ændre på. Denne sommer lancerer det nye makkerpar en stilfuld pantaske, der skal gøre det nemmere, mindre klistret og mere trendy at pante, så flere tomme emballager afleveres til genbrug.
I en Gallup-undersøgelse, foretaget af Kantar Public, har Coca-Cola spurgt danskerne om, hvad hovedårsagen er til ikke at pante. Her svarer 44%, at det er snasket og klistret at pante. Det er primært de unge, der føler dette. Hele 63% af de 18-35 årige tillægger manglende pantning netop denne årsag. Og 22% mener, de mangler en smart taske til at samle og transportere pantflaskerne i.
– Kildevæld er en del af The Coca-Cola Company, og vi har i år lanceret nye flasker i genanvendt plast på samtlige brands. Derfor er det afgørende for Coca-Cola bæredygtighedsstrategien, World Without Waste, at få alle brugte flasker og dåser retur, så de kan blive til nye til fordel for klimaet, fortæller Public Affairs, Kommunikations- og CSR-direktør, Annette Spanggaard.
Coca-Cola bæredygtighedsstrategi, World Without Waste, rammer lige ned i Copenhagen Cartels mission om bæredygtige forandringer. Og Copenhagen Cartel er ikke i tvivl om, at virksomhederne sammen kan skabe større ringe i vandet og dermed tage et fælles ansvar for at løse blandt andet plastikproblematikken.
– Vi er stolte af at have designet en panttaske til Kildevæld, der repræsenterer vores værdier og mission. Tasken skal minde forbrugerne om, at det affald, der smides i naturen, desværre ikke forsvinder af sig selv, men ofte ender ude i havet og i mange tilfælde i maverne på eksempelvis en skildpadde. Håbet er, at vi sammen med Kildevæld og The Coca-Cola Company, kan skabe den nødvendige opmærksomhed på problemet og dermed sammen være en del af løsningen, siger Katrine Lee, CEO og stifter af Copenhagen Cartel.
Den nye panttaske er inspireret af den traditionelle ‘drybag’, der anvendes til dykning og surfing. Tasken er fremstillet af 100% genanvendt oceanplastik fra efterladte fiskenet og reb; et materiale, der hedder SEAQUAL® WOVEN. Den findes i to versioner – begge i Kildevælds havblå farver. Midt på tasken er Copenhagen Cartels havskildpadde afbilledet sammen med Coca-Cola bæredygtighedssloganet, World Without Waste, for at understrege, at affaldet i skildpaddens mave ikke hører hjemme der. Panttasken er udstyret med et spænde, der lukker tasken, så den kan bæres i en skulderstrop på vej til supermarkedets pantautomat. Materialet gør det muligt at skylle tasken, hvis der ligger sjatter tilbage i den fra brugt emballage. Fås i hele landet, så længe lager haves.
Den bæredygtige panttaske fra Kildevæld og Copenhagen Cartel fås hos 7-eleven i hele landet fra den 1. august. Tasken er gratis ved af køb af to Kildevæld, og fås så længe lager haves. Det er dog ikke muligt at aflevere pant hos 7-eleven.

Læs også: Shop lækre items for under 200 kroner
Trafikrekord på Storebælt: Største rejseweekend nogensinde
Mens den forgangne weekend bød på koncert med Ed Sheeran, Smukfest og hjemrejse fra ferie, passerede over 116.000 køretøjer tilsammen Storebæltsbroen lørdag og søndag. Summen gør weekenden til den største rejseweekend nogensinde i Storebæltsbroens historie.
Herudover blev søndag den 7. august den helt store rejsedag for danskerne, der vendte hjem fra alt fra koncert med Ed Sheeran, Lukas Graham, Smukfest, Superliga og ferie. Helt nøjagtigt passerede 61.528 køretøjer Storebæltsbroen søndag, hvilket er det højeste antal køretøjer, der har passeret broen på et enkelt døgn nogensinde.
Ifølge Jens Kjær Nielsen, chef for betalingsanlægget, er søndagens rekord forårsaget af de mange begivenheder, der har fundet sted på tværs af landet:
– Vi har klart kunnet mærke, at det har været en oplevelsesrig weekend for danskerne. Søndag sætter givetvis også rekord grundet de mange nye efterskoleelever, som i tætpakkede biler med cykler bagpå skulle afleveres af deres forældre inden skolestart mandag, fortæller Jens Kjær Nielsen.
Søndagens døgnrekord ligger 9,3 pct. over den tidligere døgnrekord fra 31. juli 2021, hvor 56.291 køretøjer passerede Storebæltsbroen.

Weekendrekorder top 3:
Uge 31 – 2022 – 116.207
Uge 30 – 2021 – 107.659
Uge 31 – 2021 – 106.602

Læs også: Sommertrafik på Storebæltsbroen
To ældre kvinder afleverede kreditkort til svindler
Tre gange de seneste dage har en svindler forsøgt at narre ældre kvinder i Aabenraa-området til at udlevere deres kreditkort.
Syd- og Sønderjyllands Politi modtog tirsdag en anmeldelse om, at anmelderens mormor mandag blev kontaktet telefonisk af en person, der udgav sig for at være bankmand. Han forklarede den ældre kvinde, at hendes kreditkort var blevet hacket i Spanien og at han derfor ville komme hjem til kvinden i hendes hjem i Aabenraa og hente det pågældende kort. Kvinden udleverede derefter kortet til den falske bankmand, som efterfølgende hævede en del penge på kvindens konto.
To andre kvinder – en 89-årig kvinde fra Aabenraa og en 85-årig kvinde fra Kliplev – er de seneste dage blevet kontaktet af en svindler med præcis samme historie. Den ene kvinde fattede mistanke til manden og afleverede ikke kortet, da svindleren dukkede op hjemme hos hende. Den anden kvinde afleverede sit kreditkort, men der blev ikke hævet på det.
Syd- og Sønderjyllands Politi advarer mod at man udleverer sit kreditkort, koder eller andre oplysninger i telefonen eller udleverer sit kort til fremmede. Advar gerne ældre familiemedlemmer eller venner om at der er en svindler i området. Kommer du eller en du kender tvivl om, der er tale om svindel, så kontakt gerne politiet på 1-1-4 og få hjælp.
Syd- og Sønderjyllands Politi efterforsker nu sagen og vil gerne høre fra vidner. De tre kvinder beskriver manden som en mand med mellemøstligt udseende på mellem 180-185 centimeter med mørkt, kort hår, som på gerningstidspunkterne var iført sorte cowboybukser og en sort trøje.

Læs også: Politiet advarer mod bedrageri rettet mod ældre