Læs også:

Close
Ny 6-pack sparer miljøet for 1200 tons plastik om året carlsberg øl beer alkohol

NEWS: Ny 6-pack sparer miljøet for 1.200 tons plastik om året

Nyheder  | 

Ny 6-pack sparer miljøet for 1.200 tons plastik om året · Copenhagen Fashion Week har fundet sin nye direktør · Robotter og udenrigsministeren mødes til årets eksportdag · Netto og Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft

Vi har udvalgt dagens væsentligste nyheder, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Ny 6-pack sparer miljøet for 1.200 tons plastik om året

Nu får danskerne en helt ny 6-pack. I en banebrydende nyhed med navnet Snap Pack, erstatter Carlsberg plastikindpakningen rundt om den ikoniske 6-pack pilsner med innovativ ny teknologi, der limer dåserne sammen.

Dermed sparer den nye Snap Pack op til 76% af den plastik, der anvendes til traditionelle 6-packs. Fuldt implementeret kan den nye emballage reducere mængden af plastik med 1200 tons plastik på verdensplan, svarende til 60 mio. plastikbæreposer om året. Alene i Danmark reduceres mængden af plastik med over 150 tons hvert år – det svarer til mere end 7,5 millioner plastikbæreposer.

Snap Pack er bare én ud af en række miljøforbedringer af Carlsberg-pilsnerens emballage, bryggeriet netop har offentliggjort. Blandt andre forbedringer er brug af genbrugsplast i de store indpakninger, hvor plastik stadig er nødvendigt for at holde på øldåserne. Desuden miljøvenlige Cradle to Cradle™ certificerede farver på etiketterne for at forbedre genbrug af papir og emballage. Det skriver Carlsberg i en pressemeddelelse.

De nye Snap Packs er i handlen i Danmark fra januar.

Ny 6-pack sparer miljøet for 1200 tons plastik om året carlsberg øl beer alkohol
Ny 6-pack sparer miljøet for 1200 tons plastik om året. (Foto: Carlsberg)

Læs også: Sådan spiser du mere klimavenlig mad

Copenhagen Fashion Week har fundet sin nye direktør

Efter en grundig ansættelsesproces, hvor mange dygtige ansøgere meldte deres kandidatur, har bestyrelsen i Copenhagen Fashion Week nu fundet en ny direktør, som dermed overtager ansvaret for driften og videreudviklingen af Københavns modeuge.

Det bliver 35-årige Cecilie Thorsmark, som senest 1. november tiltræder som Copenhagen Fashion Weeks adm. direktør. Hun kommer fra en stilling som kommunikationsdirektør i Global Fashion Agenda, ligesom hun tidligere har været presse- og kommunikationschef i Danish Fashion Institute og netop Copenhagen Fashion Week. Det skriver Dansk Mode & Textil i en pressemeddelelse.

Cecilie Thorsmark er uddannet Cand.merc. i Marketing Communications Management fra Copenhagen Business School og har de seneste to år været kommuniaktionsdirektør i Global Fashion Agenda.

Cecilie Thorsmark Copenhagen Fashion Week har fundet sin nye direktør
Copenhagen Fashion Week har fundet sin nye direktør. (Foto: Asger Mortensen)

Læs også: Modeugen er skudt i gang

Robotter og udenrigsministeren mødes til årets eksportdag

Den 11. september 2018 bliver der fyret op under eksporten i Odense Congres Center. Her åbner udenrigsminister Anders Samuelsen (LA) såvel Dansk Eksportdag som Robotmessen R-18 og Elektronikmessen, E-18.

Dansk Eksportdag er en årlig tilbagevendende begivenhed, som skal give små og mellemstore danske virksomheder et eksport-kick. Og netop koblingen med robotterne og årets tema digitalisering, automatisering og Industri 4.0 får udenrigsministeren til at have høje forventninger. Det skriver Udenrigsministeriet i en pressemeddelelse.

– Danske virksomheder er førende på flere produktområder, så der er gode muligheder for at eksportere. Vi oplever dog stadig, at potentialet i de danske virksomheder ikke udnyttes til det fulde, og derfor er Dansk Eksportdag 2018 så vigtig. I år finder dagen sted i Odense samtidig med robotmessen R-18, så det er mit håb, at vi kan nå ud til flere og nye brancher, siger Anders Samuelsen.

Robot
Robotter og udenrigsministeren mødes til årets eksportdag. (Foto: Pixabay)

Læs også: Facebook dropper forsøg efter robotter opfinder eget sprog

Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft

Netto udvider samarbejdet med Kræftens Bekæmpelse under KRAM-konceptet, hvor Netto donerer penge til Kræftens Bekæmpelse for hvert stykke solgt KRAM-produkt. I år udvides KRAM-sortimentet fra tøj til også at inkludere fx bamser og håndklæder i alle landets Nettobutikker. I 2017 resulterede KRAM-indsatsen i en donation på hele 250.000 kroner i kampen mod kræft – et beløb som Netto håber at kunne slå i år.

Afhængigt af KRAM-varens pris giver Netto mellem 2 kroner og 5 kroner til Kræftens Bekæmpelse. Hver gang Kræftens Bekæmpelse modtager 100 kroner bliver 61 kroner brugt til kræftforskning, 20 kroner bruges til patientstøtte, 16 kroner sættes af til forebyggelse, og kun 3 kroner går til administration. Det skriver Netto i en pressemeddelelse.

Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft
Netto & Kræftens Bekæmpelse samarbejder mod kræft. (Foto: Netto)

Læs også: Gemte cigaretter medvirker til mindre salg til unge

· Mere fra samme kategori ·