Læs også:

Close
par seng kramme sex sove

Parterapeut: Derfor kan dine corona-bekymringer hæmme sexlysten

Sundhed  | 

Coronakrisen har for mange betydet et konstant og langvarigt pres af bekymringer, og disse kan få konsekvenser for lysten til sex og intimitet, forklarer sexolog og parterapeut Christiane Meulengracht. Få gode tips til at gøre noget ved sexlysten

En undersøgelse foretaget blandt 18-32-årige englændere* viser, at coronakrisen har været med til at skabe en reduktion i sexlysten. Og selvom England generelt har været hårdere ramt af corona-restriktioner, end man har i Danmark, så mener sexolog og parterapeut Christiane Meulengracht, at en lignende dansk undersøgelse ville vise nogenlunde samme mønster. I følge parterapeuten er det især de bekymringer, som krisen har skabt, der kan påvirke vores drifter og lysten til sex og intimitet:

– Fra naturens side er vi mennesker skabt til at blive presset, og vi er blandt andet udstyret med ’det sunde’ stresshormon adrenalin, som hjælper os med at holde fokus og være opmærksomme i tilspidsede situationer. Men når pres og bekymringer bliver langvarige, som det har været tilfældet for mange under coronakrisen, udløser det i stedet ’det usunde’ stresshormon kortison, der særligt hos kvinder kan være med til at hæmme lysten og overskuddet til sex, intimitet og nærvær, forklarer sexolog og parterapeut, Christiane Meulengracht.

hånd navle krop nøgen
Parterapeuten har det seneste år oplevet en polarisering, når det kommer til folks sexlyst … (Foto: Unsplash)

I sin klinik har Christiane Meulengracht det seneste ‘corona-år’ oplevet en polarisering, når det kommer til klienternes sexlyst. Hvor én gruppe faktisk har oplevet stigende sexlyst, fordi de på grund af nedlukning, hjemmearbejde mv. føler, at de har fået et stærkere bånd til deres partner, så har den anden gruppe oplevet dalende sexlyst:

– Nogle er mere tilbøjelige til at bekymre sig end andre, og det er helt normalt. Men det er tydeligt at se, hvordan de af mine klienter, som har følt et ekstra bekymringspres i hverdagen om alt lige fra smittetal, coronasygdom, usikkerhed ift. jobsituationen eller ekstra coronakilo på sidebenene, også giver udtryk for dalende lyst til sex og intimitet, siger hun. 

Kvinder skal lade op til sex – mænd stresser af gennem sex

Christiane Meulengracht uddyber, at bekymringspres ofte vil påvirke sexlysten forskelligt alt efter, om man er kvinde eller mand:

– Kvinder skal typisk lade op til sex, mens mænd stresser af gennem sex, og netop heri ligger en stor del af forklaringen på, hvorfor et længerevarende bekymringspres typisk vil få kvinder til hurtigere at lukke ned for sex og intimitet, end det gør sig gældende for mænd. Nogle mænd oplever faktisk ligefrem en øget libido under øget pres, forklarer Christiane Meulengracht, der dog understreger, at et bekymringspres på den lange bane også sagtens kan ende med at påvirke mandens sexlyst negativt.

Den engelske undersøgelse af de 18-32-årige englændere viser konkret, at coronakrisen har medført et markant fald i sexlysten blandt kvinderne, mens det stort set er er uændret hos mændene.

kvinde arme ben krop
Kvinder skal ‘lade op’ til sex … (Foto: Unsplash)

5 råd til at skrue op for lysten til sex, nærvær og intimitet

Oplever du som mand eller kvinde en – uønsket – dalende lyst til sex, nærvær, intimitet, er det vigtigt at droppe selvbebrejdelserne og i stedet at se det som et naturligt symptom på en ubalance, forklarer Christiane Meulengracht. Samtidig understreger hun, at det er helt naturligt at opleve perioder med større eller mindre udsving i sexlysten, ligesom det er ligeså naturligt, at vi hver især har forskellige behov og lyster.

Nedenfor giver Christiane Meulengracht 5 gode råd, som kan være en hjælp til dem, der selv har et ønske om at få egen sexlyst til at stige.

1. Prøv så vidt muligt at skære de bekymringer fra, du ikke selv kan påvirke

Vi mennesker er enormt gode til at bekymre os om alle mulige fremtidsscenarier, der ofte ikke bliver til noget – og som vi i øvrigt ikke er herre over. En god øvelse til dig, som føler bekymringspres, er at skrive alle dine bekymringer ned på et stykke papir. Kan du påvirke dem, så overvej om du enten vil tage action eller acceptere dem.

Kan du ikke påvirke dem, så prøv at se, om du kan bruge mindre energi på dem, end du gør i dag. Øvelsen er lavpraktisk, men den kan være med til at berolige dit nervesystem og bane vejen for øget lyst til intimitet.

par, seng, sex, Sætninger, der ødelægger den sexede stemning. (Foto: Pexels)
Drop bebrejdelserne og skru op for nysgerrigheden … (Foto: Pexels)

2. Drop bebrejdelserne og skru op for nysgerrigheden

Er du i et parforhold, og er du samtidig frustreret over manglende sexlyst hos dig selv eller din partner, så fortæl din partner om dine bekymringer og frustrationer. Bliv altid på egen banehalvdel og flyt dialogen væk fra skyldsspørgsmål. Ved at være nysgerrige på hinanden, hvad I hver især føler og ønsker jer allermest, er I godt i gang med til at skabe en øget samhørighed samt en fælles forståelse for dét, I kan justere for at gentænde gnisten.

Lav eventuelt et dagligt ’partjek’ på 10-15 minutter, hvor I slukker fjernsyn og mobil, holder i hånd, kigger hinanden i øjnene og fokuserer på hinanden – og nuet.

3. Prioriter fysiologien

En forsømt krop, for lidt søvn og lavt fysisk aktivitetsniveau er blandt de største dræbere for sexlysten – og samtidig er det et af de bedste steder at sætte ind, hvis du vil tænde lysten igen. En udhvilet krop og hjerne i balance har nemlig en positiv indflydelse på dine stress- og kønshormoner. Overvej derfor om du får den søvn, kost og motion, du har brug for.

4. Øv dig i at nyde

Husk på, at du selv bestemmer, hvad du vil nyde i din hverdag. Det betyder også, at du kan øve dig i at nyde. Nyd det tøj du har på, nyd det du sanser, den gode kop kaffe eller en sjov serie i fjernsynet. Når du øver dig i at nyde, er du som en bonus godt i gang med at genfinde kontakten med dig selv, din krop – og lysten til intimitet.

hænder, sex, Foto: Unsplash)
Øv dig i at nyde … (Foto: Unsplash)

Læs også: Coronaens mange sider: Hudsult

5. Kvalitet før kvantitet

Har du oplevet en periode med dalende eller slet ingen sexlyst, så husk på, at der ikke er noget galt med dig. Det er normalt med udsving, ligesom vi alle har forskellig sexlyst. Samtidig kan du med fordel minde sig selv om, at kvalitet altid kommer før kvantitet. Det er ikke, antallet af gange, du har sex, der er det vigtige – det er derimod den nydelse, intimitet og nærvær (med eller uden samleje), det kan være med til at skabe.

seksuel sundhed, sex, unge, jylland, sjælland, øerne, sex, seksuel sundhed, sundhed, beskyttelse, graviditet, abort, social, uddannelse, arbejde, familieliv
Husk kvalitet fremfor kvantitet … (Foto: Pexels)

Om Christiane Meulengracht

Christiane Meulengracht er par- og familieterapeut, sexolog og forfatterinde til bogen ‘Kærlighed med vilje’ samt værtinde til podcasten af samme navn. Hun arbejder til daglig via sin praksis i Hellerup og Helsingør, hvor hun hjælper kvinder og mænd med at skabe mere nærværende og bevidste forhold, hvor begge parter føler sig set, hørt og forstået, blandt andet ved at arbejde med Neuro-adfærd.

Læs mere om Christiane Meulengracht på www.christiane.nu.

Christiane Meulengracht parterapeut
Christiane Meulengracht er parterapeut, forfatter og sexolog … (Foto: PR)

* Læs om undersøgelsen her.

 

Læs også:

Er attraktive mennesker lykkeligere end andre

 

par parfohold kærester (Foto: Unsplash)

· Mere fra samme kategori ·