
10 irriterende bemærkninger, du hører, når du arbejder i butik
At arbejde med kundeservice har sine op- og nedture. Sagde ingen nogensinde. Butiksarbejde tester virkelig grænser for hvor meget bullshit, man som ansat kan tage. Her er 10 af de værste bemærkninger, butiksansatte hører for ofte
Lad os nu bare være ærlige: Kunderne er dem, der får butikkerne til at køre rundt – men det betyder ikke, at vi, der beskæftiger os med butiksarbejde altid nyder at betjene dem. Nogle gange er de faktisk så belastende, at vi må bide os selv i tungen for ikke at komme med sarkastiske svar til mange af deres direkte dumme bemærkninger. Står du også – eller har du stået i butik – så vil du uden tvivl kune nikke genkendende til det meste af nedenstående.
Læs også: 10 ting, du kender, hvis du er broke

1. “Der står ikke pris på, så må den være gratis”
Ja selvfølgelig er den da det. Vi har fået vores forretning op at køre ved at give alle vores varer gratis væk. Come on idioti-Iben. Den joke er efterhånden blevet ytret så mange gange, at jeg egentlig bare har lyst til at gå min vej, når jeg hører den. Det bliver kun værre af, at kunden selv står med et stort grin og synes, at de netop har leveret årets joke. Jeg burde få mere i løn.
2. “Så kan du hænge den her tilbage på plads, det er du sikkert meget bedre til end mig”
Jamen det skal jeg da nok dovne-Dorthe. Vi ved jo alle sammen godt, at det kræver minimum en PHD i butiksarbejde at hænge en trøje tilbage på plads, så det ville du jo slet ikke kunne klare selv. Jeg har jo alligevel slet ikke andet at lave, fordi jeg arbejder i butik. Så er der andet, jeg kan gøre for dig, nu jeg er igang?
Læs også: 14 ting, du kender, når du har menstruation
3. “Lukker du nu?”
Nej da. Klokken er bare 18.00 (hvilket er vores lukketid, som du kan se på døren lige derovre). Jeg bærer skam bare alle varerne ind fra gaden og ruller gitteret ned for sjov eller i mangel på bedre ting at lave. Det er bestemt ikke fordi jeg lukker. Om du kan nå at kigge, spørger du? Ja, meget hurtigt, hvis du ved, hvad du skal have. Efter 10 minutters overtid må du konkludere, at kunden tydeligvis bare ville spilde din tid. Du har da heller ikke noget, du skal hjem til, vel?
4. “Hvad er den lavet af? Hvor er den produceret? Kan den tåle regn? Er den robust? Hvordan er holdbarheden?”
Slap af spørge-Jørgen. Et spørgsmål af gangen. Det er ikke fordi, jeg fungerer som et slags omvandrende Wikipedia. Lad mig se, om jeg kan besvare dine spørgsmål et af gangen – ved jeg det ikke i hovedet? Nej det er også for dårligt af mig, det må du undskylde. Holdbarheden for en ring til 80 kroner? Ja du skal nok ikke regne med en livsinvestering her nærig-Nanna – så kan du smutte ind til Carat ved siden af.
Læs også: Her er 13 irriterende ting, du kan gøre for at slippe af med dine venner
5. “Det er ikke den korrekte pris, der stod noget andet på varen, inden jeg tog den op til kassen”
Klart. Og både julemanden, tandfeen og Lockness uhyret findes. Lad os nu være ærlige engang: Prisen kan jo ikke automatisk transformere sig fra et beløb til et andet på de fem minutter, det har taget dig at finde varen til at komme op til kassen. Desuden sælger jeg omkring 20 af den her vare om dagen, jeg ved, hvad den koster. Det bliver 120 kroner, præcis som der står på prisskiltet tak.
6. “Arbejder du her?”
Nej da! Jeg står skam bare her i min arbejdsuniform som en form for fashionstatement. Jeg står også bare helt tilfældigt bag kassen med et stort falskt og indbydende smil for høfligt og servicemindet at besvare alle dine dumme spørgsmål og bemærkninger i de næste otte timer. Det er TOTALT frivilligt og intet arbejdsorienteret. Ja jeg arbejder her, hvad havde du regnet med?
7. “Jeg vil gerne købe den her. Den koster jo kun 50 kroner, stod der på stativet udenfor”
Nej, det gjorde der ikke Leif-løgnhals. Der stod 50%, og det faktum, at det er det første, du siger, når du skal betale, er en klar indikation på, at du udmærket godt er klar over det. Princippet “går den, så går den” er vi efterhånden rimelig forvante med – og vi har oplevet det her trick så mange gange, at vi ikke bider på krogen længere. Godt forsøgt ellers!
8. Ved udsalg: “Lukker du?”, “Er den her også på udsalg?”, “Gælder udsalget alle varer?”
Hvis der er noget, vi butiksansatte hader, så er det at arbejde, når der er udsalg. Nej. Når der står 50% på alt tøj, så gælder det hverken tæpper, puder, delikatesser eller det bloklys, du står med i hånden. Nej vi lukker ikke, vi holder udsalg, som der står på skiltene. Nej, når der står udsalg på første sal, så gælder det ikke alle de varer, der er hernede i stuen hos mig. LÆS SKILTET – så slipper jeg for alle dine fjollede spørgsmål.
Læs også: 10 ting, alle kvinder gør, men ikke snakker om
9. “Nej hvor fint. Du vidste jeg kom, så du sørgede lige for, at der ingen kø var”
Tro mig, det er på ingen måde tilfældet. Faktisk nød jeg lige, at butikken var tom for kunder, så jeg kunne tjekke min telefon, læse min bog eller bare stene Facebook. Jeg havde faktisk virkelig håbet på, at du ikke ville komme. Men jaja, nu er du her og roen er ødelagt. Hvad kan jeg hjælpe dig med?
10. Kunden har altid ret
Tydeligvis ikke. Kunderne er ofte pisse irriterende, og fordi vi som butiksansatte skal være professionelle, har vi ikke en ærlig chance for at fortælle dem, præcis hvor trætte vi bliver af deres fjollede spørgsmål og kommentarer, som vi ofte skal lægge ører til flere gange dagligt. Men fint fint, vi nikker og smiler af både jokes, kommentarer og fjollede bemærkninger, for vi ved, at vi bare behøver give dem indtryk af, at de har ret.
Hvis kunden vitterligt altid havde ret, så havde jeg for længst fundet et andet job – i en anden branche. Gudskelov for gode kollegaer, så man sammen kan fastholde sin forstand.
Læs også: 18 ting, du kun forstår, hvis du har arbejdet i Blockbuster – eller bare “Blokken”