Læs også:

Close
tænksom pige hænder angst ærmer bekymring (Foto: Unsplash)

Hvordan håndterer du angst

Sundhed  | 

Læser du corona nyheder 24/7? Føler du dig bekymret hele tiden? Er du bange for at blive smittet eller smitte andre? Har du svært ved at håndtere situationen? Så har du måske fået corona angst

Danmark er blevet lukket ned. Der er blevet udsendt forbud fra regeringen og der er næsten daglige pressemøder med nye tiltag. I Danmark er der kommet en fælles følelse af undtagelsestilstand. Alt står stille, og så gør det jo alligevel ikke helt. For mange er det svært at navigere i denne situation, og det kan være en stor udfordring at skulle isolere sig på den måde, vi er nødt til nu. Det kan resultere i en masse bekymringer om fremtiden, som kan resultere i corona angst og i værste fald panikangst og angst anfald.

Vi har fået en snak med autoriseret psykolog Jan Bentzen fra Abelhus Psykolog Center, og han giver her gode og relevante svar på spørgsmål, som mange af os går rundt med netop nu.

Psykolog jan bentzen fra Abelhus Psykologcenter forklarer os lidt om angst, og hvordan vi skal håndtere den. (Foto: PR)
Pskolog Jan Bentzen Abelhus Psykolog Center. (Foto: PR)

Langt de fleste har angst for corona i mild grad

Størstedelen af den danske befolkning har en form for mild angst for corona, hvilket egentlig er en god ting. En mild angst er nemlig det der gør, at vi eksempelvis husker at vaske vores hænder en ekstra gang, holder afstand til andre mennesker og ikke afholder store familiesammenkomster i denne tid. Den gør også at vi i højere grad er i stand til at ændre vores sædvanlige vaner og tilpasse os denne specielle situation. Det betyder også at den milde angst for corona mindsker spredningen af smitte.

Hvad er corona angst, og hvilke symptomer skal du holde øje med?

Corona angst er, når der lige er blevet skuet en ekstra tak op for den milde angst. Ved corona angst vil du eksempelvis føle dig ekstra bekymret, ikke være i stand til at slippe tanker og billeder omhandlende corona virussen, sygdom og død, du kan have forstærkede følelser af frygt og bekymring, og måske helt undgå situationer forbundet med en fare, du har oplevet.

Corona angst kan også have fysiske symptomer som feberfornemmelse eller vejrtrækningsbesvær. Dette kan få dig til at foretage ekstra sikkerhedsforanstaltninger som eksempelvis overdreven håndvask eller afspritning af hænder.

Disse ovennævnte bekymringer kan bunde i angst for at smitte andre og der ved eventuelt at miste en man holder af, eller selv blive smittet og måske risikere at dø. Det kan også være mere praktiske og økonomiske bekymringer der presser på, som eksempelvis frygt for at blive fyret fra sit arbejde og ikke kunne forsørge sin familie. Corona angst kan bunde i sygdomsangst eller helbredsangst, hvor man i bund og grund har angst for selv at blive syg eller angst for at en man holder af bliver syg.

... Og træk vejret - dybt ned i maven. (Foto: Unsplash)
Husk at trække vejret – HELT ned i maven. (Foto: Unsplash)

Panikangst eller anfald

Corona angst kan i værste fald også resultere i panikangst eller panikanfald. Man kan føle sig handlingslammet, irritabel eller have en følelse af håbløshed og mangel af kontrol over sit eget liv. Føler du dig overvældet af situationen eller oplever panikangst eller angstanfald, er det vigtigt, at du handler på disse symptomer. Har du oplevet angst tidligere i dit liv, eller lever du med angst, kan corona angst forstærke den angsttilstand du har oplevet eller allerede lever med.

Længere nede har vi listet nogle gode råd til hvordan du kan håndtere din corona angst. Føler du ikke, at det er tilstrækkelig hjælp nok, anbefaler vi at du søger professionel til at komme din angst til livs. Professionel hjælp kan være samtaler med en psykolog i København, hvor i taler om angsten og baggrunden hertil.

Mange lider af en form for corona angst. (Foto: MY DAILY SPACE)
Gør noget ved din angst. (Foto: MY DAILY SPACE)

Har du isoleret dig selv, eller vasker du hænder konstant?

Oplever man angst er det meget naturlig at udvikle enten en undgåelsesadfærd eller en sikkerhedsadfærd. Definitionerne af disse ligger lidt i ordene. Ved undgåelsesadfærd undgår man situationer eller aktiviteter, og ved sikkerhedsadfærd skuer man helt op for sikkerheden omkring en. Dette gør sig også gældende ved corona angst.

Taler vi om undgåelsesadfærd kan det være, at man vælger at isolere sig fuldstændig. Der handles ind online med hjemmelevering, man undgår en sludder med naboen over hækken og bevæger sig ikke udenfor en dør – selvom anbefalingerne ikke forhindrer en cykel-eller løbetur i det fri.

Ved sikkerhedsadfærd tager man overdrevne sikkerhedsforanstaltninger. Eksempelvis følger man anbefalingerne til punkt og prikke, men har opsat nogle ekstra regler for sig selv, eller overdriver sin følgen af anbefalingerne. Det kan være man spritter hænder af hvert 10. minut selvom man ikke har rørt noget. Det kan være man har indført en ekstrem rengøringsrutine, man hamstrer fødevarer eller undgår fysisk kontakt med andre i husstanden. Disse tiltag vil være nogle, man tager for at kunne håndtere angsten.

Vasker du også ekstra meget hænder for tiden
Vasker du også ekstra meget hænder for tiden … (Foto: Pexels)

Håndter din angst for corona med disse simple råd

Vi har listet nogle ret simple tips til hvordan du kan håndtere din corona angst. Hvis disse ikke hjælper tilstrækkeligt, kan det være du har brug for at tale med en professionel om din angst.

Undgå sikkerheds adfærd og undgåelsesadfærd

Sikkerhedsadfærd og undgåelsesadfærd bidrager til mere angst, og derfor bør du undgå at gå disse veje. Det kan være utrolig svært, men en start kan være at udelukkende holde sig til anbefalingerne – hverken mere eller mindre.

Reducer mængden af katastrofe nyheder om corona virussen

Med en konstant nyhedsstrøm tilgængelig på alle tider af døgnet, kan det være svært at slukke helt for indgående informationer. Men forsøg at begrænse nyhedsstrømmen og fokuser på at få ro i stedet.

Tankeøvelser

Føler du selv corona angst, kan nogle simple tankeøvelser hjælpe. Det kan eksempelvis være fokusere på noget andet. Find en fysisk ting i lokalet eller omkring dig og fokuser på den. Det kan være en stol, et billede eller noget helt tredje.

Du kan også lave en øvelse med at fortælle dig selv hvad du ser omkring dig. Det kan være en bil, en fugl, en skraldespand, et træ. Dette er igen for at få dine tanker til at fokusere på noget andet.

Får du bekymrende tanker, kan du forsøge at lave tankestop. Sig stop til tanken og giv plads til positive tanker i stedet for.

Undgå isolation

– Lav online aftaler med dine venner og familie

– Fokuser på ting du godt kan lide at lave. Elsker du at strikke, kan du eksempelvis kaste dig over det.

Giv dig selv nogle ting at glæde dig til.

Husk at få en god nats søvn. (Foto: Unsplash)
En god søvn er vigtig. (Foto: Unsplash)

Sov godt og træk vejret

sørg for at få den søvn du har brug for og fokuser eventuelt på noget positivt inden du skal sove. Dette kan give mere ro og du kan måske undgå tankemylder med bekymrende tanker.

Træk vejret helt ned i maven og pust ud igen. På den måske kan du puste angsten ud af kroppen.

Kender du en med corona angst?

Oplever du en person, som virker ekstra bekymret og bange, er det vigtigt at man ikke bagatelliserer personens bekymring. Slår man det hen med en afværgende kommentar, kan dette bidrage yderligere til personens bekymring. Vis i stedet,  at du forstår bekymringen og tag det alvorligt.

abelhus pyskolog (Foto: PR)
Abelhus Pyskolog Center ligger på Frederiksberg. (Foto: PR)

Læs også:

Fakta om Covid-19 du skal huske

pige tænker landskab trist eftertænksom ensom (Foto: Unsplash)

· Mere fra samme kategori ·