Læs også:

Close
mor og datter (Foto: Pexels)

Kvinder føler, de fejler i mor-rollen

Mit liv  | 

Fire ud af ti kvinder føler, de fejler i mor-rollen ugentligt. Selvom vi bor i et land, der utallige gange er blevet kåret til verdens lykkeligste, så er det ikke ren idyl og verdenskendt dansk lykke, de danske mødre oplever i hverdagen

Hele 40 procent af de danske mødre føler nemlig, at de fejler i deres mor-rollen ugentligt, viser en helt ny undersøgelse. 

Et stik i hjertet

Hvis du er mor, kender du det sikkert godt. Det der stik i hjertet og knuden i maven. Følelsen af, at du på trods af bedre viden og de bedste intentioner, alligevel formåede at fejle i din rolle som mor. Men du er ikke den eneste, der oplever det. I en ny undersøgelse – foretaget af YouGov på vegne af husholdnings- og personlig pleje-producenten Neutral – svarer hele 40 procent af de adspurgte kvinder, at de ugentligt føler at have fejlet som mor. Ud af disse føler hver tiende sågar, at de fejler i mor-rollen dagligt.

Og det er et emne, som Neutral gerne vil være med til at bekæmpe. Ifølge Stine Overgaard, Nordisk Brand Manager hos Neutral, er det vigtigt at italesætte problematikken.

ægdonor, æg, ægfolikler, donation, donering, kvinde, kvinder, kroppen, kvindekroppen, barn, børn, barnløshed, familie, reproduktion, gravid, graviditet, indgreb, operation, kroppen, mental, sundhed, hjælp, ønske, drøm, sundhed, cyklus, menstruation, styrelsen for patientsikkerhed, rebecca brejner, operation, homoner, hormonbehandling, cyklus, gynækolog, undersøgelse, fri, arbejde,
At udfylde rollen som mor kan være både fantastisk og stressende. (Foto: Joel Carter/Pexels)

Danske kvinder skal give slip på forventningerne

– Vi skal have de danske kvinder til at give slip på de mange forventninger til sig selv og hinanden. Der er et ret urealistisk idealbillede af alle de ting, man skal kunne og nå som mor, og det presser de danske mødre. Derfor synes vi, at man skal blive bedre til også at dele de helt almindelige og ganske normale hverdagssituationer. Især på sociale medier, som i høj grad er med til at skabe et glansbillede af moderskabet.

Og det er ikke den eneste rolle, sociale medier spiller, hvis man kigger på top tre over, hvad der giver de danske kvinder dårlig samvittighed. På en andenplads finder man nemlig, at de danske kvinder har dårlig samvittighed over at bruge for lang tid på sociale medier, mens førstepladsen indtages af kvinder, der har dårlig samvittighed over, at de ikke deltager i nok aktiviteter med deres børn.

Sådan ser tallene ud …

1)    42 procent har dårlig samvittighed over, at de ikke deltager i nok aktiviteter med deres barn/børn

2)    32 procent har dårlig samvittighed over, at de bruger for meget tid på telefonen og de sociale medier

3)    31 procent har dårlig samvittighed over, at deres hjem ikke ser ordentligt ud.

Dårlig samvittighed, nej tak

Med det nye initiativ ”Dårlig samvittighed, nej tak”, som undersøgelsen bygger på, håber Neutral at kunne italesætte nogle af de dilemmaer og tabuer, som mange kvinder føler omkring deres mor-rolle og samtidigt være med til at lære kvinder at slutte fred med den dårlige samvittighed, som ligger i baghovedet og lurer, så snart mødrene ikke lever op til egne og andres forventninger.

bad baby barn mor neutral
En dejlig badesituation hvor både mor og barn hygger sig. (Foto: Neutral)

Om ”Dårlig samvittighed, nej tak”
Neutral vil med initiativet ”Dårlig samvittighed, nej tak” sætte fokus på, at alle mødre er gode mødre, og at det er okay at give lidt slip på forventningerne fra samfundet og os selv. Sammen med NIPSkanalen udgiver de en ny serie for mødre bestående af seks episoder, der med humor og selvindsigt sætter de mange forventninger i perspektiv.

Hvorfor betyder det noget for Neutral

Neutrals brand er opbygget omkring det positive nej. For hos Neutral mener man, at det vigtigste i livet er at kunne sige nej. Nej eksisterer som et fornuftsfilter, der tager hånd om os selv og vores nærmeste. Men alt for tit falder danskerne i fælden og får sagt ja til meget mere, end vi kan overskue. Langsomt pålægger vi os selv mere og mere både i form af aftaler i kalenderen og forventninger til vores egne præstationer.

Derfor mener Neutral, at vi skal lære at sige nej. For et nej kan give dig plads i en verden, der nogle gange fylder for meget. Et nej giver tid til det og dem, der er vigtigst. Det giver frihed, ro og overskud til udvikling. Og nej i denne her sammen hæng til at kvinder skal føle, at de fejler er en måde at gøre op med tabuer og mange af de ting, som der normalt måske ikke fremstilles i det perfekte mor-billede.

mor og baby neutral
En glad mor og baby. (Foto: Neutral)
Fun facts:

1) Neutral har i mere end 25 år samarbejdet med med Astma- Allergi Danmark for at gøre livet bedre for personer med allergi, astma og sensitiv hud. Vælger man Neutral produkter, er de uden parfume og unødige tilsætningsstoffer.

2) Neutral har et slogan, der hedder “Nej tak til allergi”. Gennem flere kampagner, såsom “Power of No” og nu “Dårlig samvittighed, nej tak” har de opfordret danskere til at blive bedre til at sige nej, så de kan nyde livet uden så mange bekymringer.

3) Det er estimeret, at hele ti procent af den danske befolkning er ramt af hud- og kontaktallergi. En undersøgelse fra 2017 foretaget af YouGov for Neutral viser, at danskerne fejlagtigt tror, at kureres, efter den er opstået. Men hvis man først er ramt, findes der ingen kur. Derfor er det vigtigt, at man vælger sine produkter med omhu.

Neutral har selv i mere end 30 år sagt nej til parfume og farvestoffer, der kan øge risikoen for allergi eller skade din hud, og Neutral mener, at evnen til at sige fra og stå ved sine holdninger er en stærk egenskab. Derfor vil Neutral gerne være med til at gøre nej’et til noget positivt, der kan åbne op for de rigtige ja’er. For et nej til det du ikke behøver, er i virkeligheden et ja til det, der betyder noget.

Nøgletal fra undersøgelsen:

  • 40 procent af de adspurgte kvinder siger, at de føler, at de fejler i mor-rollen som minimum ugentligt. Heraf føler 10 procent, at de fejler dagligt. Yderligere 28 procent føler månedligt, at de fejler i rollen som mor.
  • Top tre over ting, som giver de danske kvinder dårlig samvittighed i mor-rollen; 42 procent, over at de ikke deltager i nok aktiviteter med deres børn, 32 procent, over at de bruger for lang tid på telefonen og sociale medier, 31 procent over, at deres hjem ikke ser ordentligt ud.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1013 CAWI-interview med kvinder med børn i alderen 25-45 år, i perioden 10. – 15. februar 2018.

Neutral har selv i mere end 30 år sagt nej til parfume og farvestoffer, der kan øge risikoen for allergi eller skade din hud, og Neutral mener, at evnen til at sige fra og stå ved sine holdninger er en stærk egenskab. Derfor vil Neutral gerne være med til at gøre nej’et til noget positivt, der kan åbne op for de rigtige ja’er. For et nej til det du ikke behøver, er i virkeligheden et ja til det, der betyder noget.

Læs også: Danskerne vil hellere drikke kaffe end gå i bad om morgenen

· Mere fra samme kategori ·