Læs også:

Close
atelier cologne

Historien om Atelier Cologne og kærlighed

Skønhed  | 

Dette er historien om et interview, der endte med at handle om en overraskende, livsbekræftende og smuk kærlighedshistorie pakket elegant ind i duftene af cologne

En kold vinterdag tog jeg til Stockholm for at interviewe stifteren af Atelier Cologne, Christophe Cervasel. Et interview, som jeg troede, skulle handle om dufte, og hvorfor de havde kastet deres kærlighed på eau de cologne, som i manges øjne hører fortiden til. Men det endte med at handle om en overraskende, livsbekræftende og smuk kærlighedshistorie pakket elegant ind i duftene af cologne.

Christophe er en god fortæller og en karismatisk mand, der straks får én til at blive fan af både ham og Atelier Cologne-duftene, når han fortæller med både et glimt af passion og kærlighed i øjnene. Rundt i lokalet er der en skøn, frisk duft af citrus og blomster. Iøjnefaldende gule, turkise og røde nuancer får desuden én til at glemme kulden, og man er tilbage på Sicilien eller et andet sted i Italien en varm sommerdag.

Lóreal_Atelies Cologne
Vi snakker og snakker, og jeg er helt betaget af historien. (Fotos Atelier Cologne)

Forretningsmenneskerne i New York

Christophe startede allerede som ung med at kreere parfumer for de helt store modebrands verden over som Trussardi, John Galliano og Sonia Rykiel. En verden og branche, som allerede på det tidspunkt var en stor del af Christophes liv. Undervejs skulle firmaet ekspandere til USA, og han skulle ansætte en vicedirektør i New York, hvor han havde Sylvie Ganter til samtale. Sylvie var kommet til New York som 28-årig, hvor hun var blevet direktør for Hermès. Et stort job, som hun ikke havde kunnet sige nej til. Samtalen finder sted i New York, og først da hun siger ”au revoir” på fransk, går det op for Christophe, at hun også er franskmand. Hun har nemlig talt flydende amerikansk, og han har ikke læst cv’et, hvilket hun finder dybt provokerende, og hun synes, at Christophe er lidt for smart.

Kemien mellem dem er der slet ikke – i hvert fald ikke fra hendes side, og hun ringer 14 dage senere og takker nej til jobbet, men siger, at hun gerne vil have et råd fra ham, da hun selv vil starte firma. Han føler sig noget stødt over hendes kulde og frækhed, men fortæller alligevel om det hårde entreprenørliv og forklarer, hvor dumt det er af hende ikke at tage jobbet, da det reelt er et entreprenørjob, men med en andens penge, nemlig hans. Noget af en chance at lade passere.

atelier cologne
Ideen med læderetuiet er genial – især med personlig indgravering. (Fotos Atelier Cologne)

Det hele ender med, at hun tager jobbet, og de arbejder sammen i et år, hvor det går rigtig godt jobmæssigt, idet de komplementerer hinanden og laver det, de begge elsker: at arbejde i parfumebranchen. Efter et år beslutter Christophe sig dog for at stoppe i firmaet, hvilket han rent forretningsmæssigt ringer og informerer Sylvie om. Hun siger prompte: ”Går du, går jeg også”. Hendes reaktion overrasker ham, men gør ham selvfølgelig også både lidt glad og smigret.

En personaliseret duft med label, der runder hjørnet, og en flakon, der lige stikker op over lædercoveret, hvilket skal symbolisere en kvindes skuldre.

Sushi og frieri

De beslutter at gå ud at spise på Blue Ribbon Sushi i SoHo for at snakke ugen efter, hvor han alligevel er i New York. Under den middag sker der noget magisk, for pludselig er det ikke to kollegaer, der snakker forretninger, men Christophe og Sylvie som privatpersoner, der drikker champagne og hygger. Snakken falder blandt andet på, at Sylvie vil starte et maison de cologne-firma, og det går pludselig op for dem, at de begge har en kæmpe passion for cologne, og at de i øvrigt bruger samme cologne fra Thierry Mugler. Uden at tænke nærmere over det udbryder Christophe: ”I love your idea, and I can help you, but you need to marry me”. Noget af en udmelding at komme med, der lige så godt kunne have fået Sylvie til at løbe skrigende væk. Selv Christophe var overrasket over sig selv, og hvor det kom fra, og forventede egentlig at få et glas bobler smidt i hovedet, men hun sagde blot ”why not?” Og fra det øjeblik var de reelt et par, og de har været det siden. Så de to forretningspersoner fandt altså under det epokegørende sushi-møde både en fælles passion og kærlighed, som på smukkeste vis har holdt dem i gang siden da.

atelier cologne
Ægteparret elsker at invitere familie og venner til middag. (Fotos Atelier Cologne)

Middelhavet i en flaske

At påstå, at alt har været en leg siden da, er nok en overdrivelse. Måske kærlighedsmæssigt. Men forretningsmæssigt har parret knoklet og kæmpet, og det tog dem hele tre år, før den første duft var en realitet.

Eau de cologne er et fransk navn, men stammer fra Tyskland, hvor det blev opfundet i Køln i 1709, og det betyder kølnervand. Det blev udtrukket af diverse naturdufte ved hjælp af alkohol, og netop disse essenser blev solgt i en fortyndet version til det bedre borgerskab, både som duft, og fordi det gav en forbedret hygiejne og kunne køle.

Der er altid citrus i Atelier Colognes dufte, fordi det minder Christophe og Sylvie om Italien, som de elsker. I forhold til den oprindelige formel på eau de cologne har parret valgt at forbedre kvaliteten med essentielle olier fra to familieforetagender i parfumens mekka, Grasse i Sydfrankrig, og gøre duftene mere tidssvarende og moderne i udtrykket og duften.

Passionen for cologne og dufte har de tilfælles. (Foto: Atelier Cologne)

Som at lave børn

Cologne er atter in at bruge, hvilket Atelier Cologne kan tage en del af æren for. Det er skønne, naturlige unisexdufte, som passer til alle. I 2010 kom den første duft, og Christophe siger smilende, at ”det er lidt som at få børn, for det kræver så meget energi og fokus, og man har det aldrig ude af øje og sind, og man slipper dem aldrig helt af syne”.

Christophe: ”At være en succesfuld entreprenør kræver, at du er villig til at leve dit liv meget anderledes end i et fast direktørjob, hvor alt er meget mere sikkert. Du har aldrig penge i starten. Aldrig!”

Duftene er 100 procent ”made in France” og er lavet med en unik formel, der får det bedste frem i de valgte duftnoter i en kombination, der giver fornemmelsen af en friskhed og renhed. I dag findes der 34 dufte at vælge mellem, hver med deres særpræg. Og som Christophe netop siger med et smil, så er der en duft til hver eneste dag, til alle typer og til det humør, du er i.

Et superlækkert stilleben med Atelier Cologne i centrum. (Foto: Tina Dines Appelt)

Den turkise dør i New York

Den første butik blev åbnet i downtown New York i 2011 – blot et år efter første duftlancering. 70.000 dollars var, hvad de havde tilbage på bankkontoen til denne satsning. Historien om den karakteristiske turkise farve er sjov. Parret fandt nemlig ud af, at blå var deres fælles yndlingsfarve, men med to perfektionister, der skulle vælge netop DEN ene blå nuance, var det valg svært, og de kunne ikke blive enige. Tiden nærmede sig åbningen af butikken i august, og nuancen var stadig ikke besluttet. Heller ikke under deres ferie i Venedig i juli måned. Men som de to romantikere, de er, skulle de selvfølgelig på gondoltur, og her sidder de og nyder livet og den smukke by midt ude på Grand Canal, hvor det pludselig går op for dem, at de begge er vilde med gondolens interiørfarve. Dermed blev ”mediterranean blue” opfundet og valgt som Atelier Colognes karakteristiske farve, og farven på døren til den første butik kom endelig på plads.

atelier cologne
En ikonisk dør og farve. (Fotos Atelier Cologne)

Indgravering i Dallas

Atelier Cologne blev hurtigt en succes. Ikke at det kun gjorde de første år nemmere, for med succes følger også meget arbejde og slid og ikke nødvendigvis økonomisk sikkerhed. Ofte var kassen tæt på gabende tom, for mange investeringer og igangsættelser skulle foretages. Men en blåstempling var, at for eksempel den eksklusive butik Bergdorf Goodman på 5th Avenue tog dem ind.

atelier cologne
Under middagen i Stockholm fik jeg også min helt egen duft med indgraveret navn. (Foto: Tina Dines Appelt)

På et tidspunkt blev Christophe inviteret til Dallas, hvor kæden holdt en event for sine bedste kunder, og i bedste VIP-stil skulle kunderne have en ting med hjem. Christophe fik idéen til læderetuiet, der skulle beskytte flakonen, og hvori folks navne samtidig skulle indgraveres. Så frem kom en kæmpe gravørmaskine, der måske ikke var tørret helt af for snavs for nylig. Cheferne var tossede, men faktum var, at folk elskede det, og at køen til at få ens egen personlige indgravering var alenlang. Dermed blev idéen støbt, og Atelier Cologne fik derefter produceret egne maskiner, der står rundtom i butikkerne, klar til at personalisere duftene.

Og kærlighedshistorien fortsætter

atelier cologne
Duftene er smukke og har en sjov detalje med, at mærket går rundt om hjørnet. (Fotos Atelier Cologne)

Der er ingen tvivl om, at mange nye eventyr venter, for parret har netop solgt Atelier Cologne til mastodonten L’Oréal. Det er ikke ensbetydende med, at de forlader firmaet, men måske bliver der lidt mere plads til både deres familie, venner og de fem børn, hvoraf tre bor sammen med dem i Paris og to i New York. For de elsker at rejse og opleve verden, men også at snakke med folk om, hvad de opfatter og elsker ved dufte. Så mon ikke historien om kærligheden til både cologne og hinanden fortsætter i en skøn duftsky af smuk love story, der ellers kun ses på film.

 

Se mere på ateliercologne.com

 

Læs også:

Overraskende trappeløsninger

trappe houzz

· Mere fra samme kategori ·