
Prut om prisen – det er sjovt og nemt!
Er der noget bedre end at gøre en god handel? Nej! Desværre er de fleste dårlige til at prutte om prisen. Men du kan sagtens lære det!
I Danmark har vi ikke stor tradition for at prutte om prisen. Men det er faktisk synd og skam, for det er en rigtig god – og besparende – oplevelse! Hvad end du har erfaring fra loppemarkeder eller er helt grøn, kan du sagtens blive bedre!
Jeg begyndte med at øve mig på nightmarkets på ferier i Asien, dernæst begyndte jeg så småt i Danmark. Jeg har indtil videre fået rabat på en kjole i H&M, sko i Magasin, småting i en designbutik på Nørrebro, en wok i Imerco og meget meget mere. Det kan godt være, du synes det lyder angstprovokerende eller mærkeligt, men trust me, der er ingen ekspedienter, der kigger skævt til dig, så længe du smiler og holder hovedet højt.
At prutte for begyndere
Inden du begiver dig ud i butikkerne, bør du tænke over, hvad du maksimalt vil give for en service eller en ting. Det er vigtigt at være konsekvent. Tænk på det som børneopdragelse: Hvis dit barn plager, og du siger nej fem gange, så er det ris til egen røv at skifte til ja på sjette forespørgsel. Det er det samme med butikkerne. Hvis du forsøger at få rabat, får nej, og så betaler fuld pris, så bliver det op af bakke at få rabat i den butik en anden gang.
Men vælg dine kampe. Vil du insistere på at spare 30 kroner på en sweater i Vila? Nej. Det er sjældent, du kan få rabat i for eksempel Magasin, Brugsen og store tøjkæder. Det er meget nemmere på loppemarkeder, i små individuelle designbutikker, guldsmede, din bank og butikker med hvidevarer, biler og cykler.
Du kan starte med at øve dine prutte-skills på loppemarkeder og på ferier – der er næsten ingen lande i verden, hvor man prutter mindre om prisen end i Danmark, så bare rolig, du bliver ikke til grin.
Læs mere: Sådan spiser du godt på budget

Nuvel! Nu har du øvet dig, og du skal på jagt i de danske butikker. Alfa omega, når du er ude, er din tone og attitude. Alle, der har været i servicebranchen ved, at man gerne står på pinde for søde kunder, mens man ikke får lyst til at imødekomme sure mennesker. Tænk derfor over at være smilende, høflig og tålmodig.
Sig ikke “Giv mig rabat nu, eller jeg skrider”, men prøv med “Kan du give mig en bedre pris?”. Selv om du så får et nej, er der ingen ekspedienter, der tager det ilde op, hvis du lidt friskt gentager, “Er du sikker? Det er til en gave, men det er over budget”, eller noget andet, hvor du høfligt men bestemt fastholder, at du er nødt til at få rabat for at købe.
Jeg synes, det er legitimt at stikke en hvid løgn. Det kan godt være, det er til dig selv, men så er det jo stadig en gave – til dig selv 😉
Tænk alternativt
I mange tilfælde kan du spare på alternative måder. Ville du kunne få et par gratis sokker med dine nye sko? Er der en lille fejl på en vare? Er du fast kunde? Spil på det! Er der nogle udsalgsvarer, butikken bare skal af med? Det kan du jo hjælpe dem med!
Det handler igen om attitude: Vær høflig og humoristisk, og snak med ekspedienten, som om vedkommende er et rigtig menneske (som ekspedienter jo er!) og ikke bare din vej til gode rabatter. Når I taler sammen, kan du hurtigt finde ud af, om der er alternativer til den rene rabat.
Læs mere: De bedste spareråd til studietiden
Du kan også tilbyde dem at handle mere på deres præmisser, for eksempel vil mange butikker gerne hurtigt af med varerne, så der er absolut ingen skam i at forsøge med følgende replik, hvis du ser en telefon til 1.300 kroner: “Jeg har tusind kroner kontant her – skal vi lave en hurtig handel?”.
Alle vinder
En sidste god ting, du skal huske på, er situationen: hvem du taler med og hvor. Det er oftest ejeren, der har magt til at give dig rabat, mens en deltidsansat sjældent har hjemmel til at afvige fra reglerne. Det er også dumt at forsøge at få en rabat igennem, når du er nået op til kassen, og der er kø bag dig. Du kan med fordel vælge at handle på mere affolkede tidspunkter og undgå at råbe op om dit ønske. Dit særlig gode tilbud er netop dit tilbud og ikke noget, alle de andre kunder skal høre.
Og en sidste ting … Nok skal du være sød og høflig, men du skal ikke være en undskyldning for dig selv. Du beder ikke om noget urimeligt. Du spørger, og butikken kan sige nej. Så hvis de siger ja, er det, fordi de selv synes, de gør en god handel, når de siger ja til at give dig rabat.
En god handel er en handel, hvor begge parter føler, de vinder. Husk på det.
