Læs også:

Close
tivoli, rutschebanen, forlystelse, københavn, sommer, sjov, grin

Sjov viden om Tivolis gamle Rutschebane

Kultur  | 

Den er kendt og elsket – og den runder også et skarpt hjørne den 10. juni, hvor den fylder 110 år. Her får du masser af viden og historier om den gamle Rutschebane, som er mere spillevende end nogensinde

Rutschebanen i Tivoli er for mange et af højdepunkterne, når den gamle have skal besøges. Nu runder Tivolis gamle træ Rutschebane 110 år onsdag den 12 juni. En flot alder – og selvom det går op og ned i Rutschebane-branchen har  Tivolis gamle Rutschebane ikke desto mindre holdt sig på toppen i de 110 år.  Rutschebanen har vundet priser, haft celebre passagerer som Dronning Margrethe, Paris Hilton og Michael Jackson og er flere gange blevet kåret som Tivolis mest populære forlystelse.

En rutschebane i topform

Året er 1914. Første Verdenskrig bryder ud, den første planmæssige ruteflytrafik bliver indledt i USA, danske tjenestepiger skifter officielt titel til ”husassistenter” og Jens Otto Krag bliver født – og så bliver Tivolis Rutschebane indviet.

Her 110 år efter ser verden mildest talt noget anderledes ud, men Tivolis Rutschebane kører stadig. Mere end 1,3 millioner gæster skriger hvert år lungerne ud i den ikoniske forlystelse, som ikke bare er Tivolis mest populære, men også har vakt opsigt langt uden for landets grænser.

tivoli, rutschebanen, forlystelse, københavn, sommer, sjov, grin
Rutsc. (Foto: Christoffer Sandager)

Med helt fra starten

En som har et særligt forhold til Tivolis Rutschebane er Steen Lebech. Til daglig arbejder han i Tivoli, hvor han bestyrer en lang række af Tivolis spil, som fx Dyrespillet, Bjørnene og Galoppen. Det var nemlig hans farfar, Valdemar Lebech, som designede og byggede Rutschebanen, og 110-års fejringen sætter farfarens bedrift i perspektiv.

– Det at den har holdt så længe, viser jo, at han har tænkt rigtigt og bygget noget, som holder i så lang tid. Det bliver man da stolt af, og jeg sender han en tanke stort set hver dag, når jeg sidder på mit kontor i Tivoli og kigger på de gamle billeder på væggene, fortæller han.

Sten Lebech var selv 5 år gammel, da han prøvede Rutschebanen for første gang i 1965, og han holder stadig af at tage en tur i ny og næ. Og han er heller ikke i tvivl om, hvorfor forlystelsen er så populær.

– Det er jo en forlystelse, hvor alle kan deltage, og hele familien kan være med. Og så kan de gamle trærutschebaner altså bare noget særligt, som dem af jern ikke kan. De har bare en helt særlig følelse, fortsætter han.

Valdemar Lebech byggede udover Rutschebanen blandt andet også forlystelsen Skovtrolden og et lille Pariserhjul, som ikke er der længere og så lavede han indgangen til Haven overfor Glyptoteket, som stadig står i dag.

tivoli rutschebane
Sådan så Rutschebanen anno 1915 ud … (Foto: PR)

Blandt verdens ældste

Rutschebanen, som er 625 meter lang, er Europas ældste og verdens tredjeældste trærutschebane, som fortsat er i drift. Den er tillige en af de bare syv baner i verden, som har en fører om bord, en såkaldt bremsemand. Vognen opnår en tophastighed på cirka 58 km/t.

Den er opført i 1914 af tømrermester Valdemar Lebech. Da den blev bygget, havde Rutschebanen bjergtinder, som hurtigt blev forlystelsens vartegn. De blev dog fjernet i 1925 efter krav fra Københavns Kommune, som ikke fandt det passende, at det første byens gæster så, når de trådte ud af Hovedbanegården, var et bjerg.

Da Rutschebanen fyldte 100 år i 2014, blev de ikoniske bjergtinder dog genskabt. Derudover blev der også tilføjet en ny is-grotte samt Danmarks største vandfald med et samlet fald på over 22 meter.

rutschebane dronning margrethe tivoli
Også Dronning Margrethe er vild med den. Her tog Dronning Margrethe en tur i anledning af Regeringsjubilæet i 2022 … (Foto: PR)

4 tons drevet af tyngdekraften

Banen er konstrueret sådan, at der ikke tilføres energi til vognene, efter at de er trukket op på den første bakketop. Derfra er det tyngdekraften, der driver vogntogene. Et vogntog med passagerer vejer ca. 4000 kilo. Vognene bremses af vognstyreren før alle sving, så hastigheden ikke bliver for høj.

Bremsen består af to metalvinger, der manuelt presses mod banens sider, så der skal lægges kræfter i opbremsningen. Under 2. verdenskrig var der strømrationering. Rutschebanevognene blev derfor trukket op på første bakketop ved at stærke mænd drejede på et spil, der var indrettet på banens tag.

tivoli 1918
Her ses indgangen til Tivoli i 1918 … (Foto: PR)

Kvinderne på banen

En sjov anekdote er, at i firserne indførte man for første gang i Rutschebanens historie kvindelige rutschebaneførere. Men det var en hård og mandsdomineret verden de kom ind i, og derudover var man bange for, at deres underliv ville tage skade på grund af den fysiske belastning og siddepositionen ved bremsehåndtaget.

Der gik kun et par år, før kvinderne var væk igen. Men i 2006 kom kvinderne tilbage, og denne gang for at blive. Nye undersøgelser havde vist, at der ikke var risiko ved den måde chaufføren sidder på.

tivoli rutschebane gamle dag
Toppen med vogn og udsigt over Tivoli. Et lille billede og glimt fra en svunden tid – men Rutschebanen er der stadig … (Foto: PR)

Flot hæder

I 2023 fik Rutschebanen også endnu en flot hæder. Danmark kan som det først land i Europa bryste sig af at have en rutschebane, som har modtaget den prestigefulde ACE Roller Coaster Landmarks award. Tivolis Rutschebane fra 1914  modtog denne pris, og dermed har den gamle forlystelse papir på, at den ikke blot er Tivolis mest populære, den er også et stykke forlystelses-historie og en del af dansk kulturarv.

Prisen blev overrakt i Tivoli den 30. juni, hvor de 66 rejsende amerikanske rutschebane-entusiaster fra foreningen American Coaster Enthusiasts deltog i prisoverrækkelsen. Efterfølgende tog de selvfølgelig en tur i Rutschebanen.

tivoli rutschebane
Her er et typisk billlede af glade gæster (og også drenge fra Tivoligarden), der går en skøn oplevelse i Rutschebanen. Det er fra 2014. ((Foto: C) Rasmus B. S. Hansen)

Fakta om Rutschebanen

Banen er 625 meter lang. Hertil kommer 95 meter sidespor og værksted.

Tophastighed behersket (cirka 58 km/t).

Banen dækker et areal inklusiveperroner på cirka 1.750 m2.

Sporvidden er 75 centimeter.

Rutschebanens sikkerhedsbøjler blev monteret i 1990.

I 2013 kørte Rutschebanen 1,3 millioner gæsteture.

Det siges, at det spøger inde i den 100 år gamle konstruktion.

 

Læs også:

Lav Cakenhagens egne lækre flødeboller

 

Masser af peanutkaramel flødeboller. (Foto: MY DAILY SPACE)

· Mere fra samme kategori ·