Læs også:

Close

Hver tiende faster – er de tre hovedmåltider på vej ud?

Sundhed  | 

Hver tiende faster – er de tre hovedmåltider på vej ud? Vi ser det alle steder på de sociale medier. Nu skal vi faste. Bliv lidt klogere på periodisk faste

Spring morgenmaden over, og spis ikke efter kl. 19 om aftenen. Gode råd om faste har vundet indpas hos danskerne. Hver tiende af os melder, at vi spiser to hovedmåltider og derudover faster. Hver fjerde spiser kun to hovedmåltider og nogle mellemmåltider. Dog spiser lidt over hver anden dansker stadig de tre traditionelle hovedmåltider: morgenmad, frokost og aftensmad. Det er altså stadig flertallet, der har et traditionelt spisemønster, som vi er vant til og kender! Men hvem ved, hvordan det ser ud om blot nogle år …

morgenmad kaffe croissant
Morgen er det måltid de fleste springer over, når de faster … (Foto: Unsplash)

Spis fuldkorn som mellemmåltid

– Det har overrasket os, at så mange faster nu – og det forholder vi os til. Hvis du før har spist en skål havregryn om morgenen eller to stykker knækbrød, og nu skærer det måltid væk. Så kan det betyde en reduktion i dit daglige fuldkornsindtag, fortæller Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet og fortsætter:

– Vi danskere er generelt rigtig gode til at spise fuldkorn og, hvis man faster er det godt at spise fuldkorn på andre tidspunkter af dagen, så du stadig får dit daglige fuldkorn.

Skal vi nu ikke spise skyr mere … (Foto: Pexels)

Hvordan udvikler salget i morgenmadskategorien sig?

Hos morgenmadsproducenten Lantmännen Cerealia A/S ser man ind i en samlet morgenmadskategori, hvor markedet ligger status quo og fasten endnu ikke er slået igennem – men hos virksomheden kigger man også ind i fremtidige ændringer i måltidsmønsteret:

– Salget i morgenmadskategorien har de seneste år vist en svag nedadgående trend”, fortæller Daniel Bove, Brand & Activation Manager for Breakfast & Crisp hos Lantmännen Cerealia A/S, som er mangeårig partner i det offentlige private Fuldkornspartnerskab og fortsætter:

– Vi ser derimod et klart skift i, hvilke måltider morgenmadsprodukterne indgår i. Og vi slår gerne et slag for, at morgenmadsprodukter med et højt indhold af fuldkorn, sagtens kan indgå som en smagfuld aftensnack eller et mellemmåltid i løbet af dagen.

Med fuldkorn får du hele kornet med

Fuldkorn betyder, at hele kornet er med også kimen og skaldelene, hvor de fleste fibre, vitaminer og mineraler sidder.

Fuldkornspartnerskabet består af sundhedsNGO’er, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder, der alle arbejder for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn. Danskerne spiser i gennemsnit 82 gram fuldkorn om dagen.

Fuldkornspartnerskabet har udviklet det orange fuldkornslogo, som du finder på produkter med et højt fuldkornsindhold, som samtidig lever op til Nøglehullets kriterier for indhold af fedt, salt og sukker.

fuldkorn mad madbord fest
Hvordan mon fremtidens daglige måltider kommer til at se ud … (Foto: PR)

Hvad er faste

Faste kan have forskellige virkninger på stofskiftet. Når man faster, falder det samlede kalorieindtag, hvilket kan resultere i et midlertidigt fald i stofskiftet. Dog viser forskning også, at faste kan øge fedtforbrændingen og forbedre stofskiftets fleksibilitet på lang sigt.

Her er de tre mest populære fastekure:

  • 16:8-metoden. Også kaldet ‘Time Restricted Eating (TRE)’, hvor man faster i 16 timer og spiser inden for et vindue på 8 timer. For eksempel spiser man mellem klokken 12 og 20, og så faster resten af tiden.
  • 5:2-diæten. Også kaldet ‘The Fast Diet’, hvor man spiser normalt fem dage om ugen og faster eller begrænser sit kalorieindtag til omkring 500-600 kalorier om dagen i to øvrige dage om ugen (de to fastedage må ikke efterfølge hinanden).
  • 24-timers-faste. Også kaldet ‘Alternate Day Fasting (ADF)’: Her faster man hver anden dag, hvor man enten undlader at spise eller begrænser sit kalorieindtag til omkring 25 procent af sit normale indtag.

De gode fordele ved at faste

  • Bedre kontrol med blodsukkeret: Ketogenese kan stabilisere resistensen over for stoffet insulin, hvilket især kan være gavnligt for patienter med type 2-diabetes.
  • Hjertesundhed: Ketoner er et mere effektivt brændstof for hjertet end fedt eller kulhydrater. Faste kan altså gøre, at hjertet skal arbejde mindre for at pumpe den samme mængde blod ud i kroppen, og det kan modvirke hjertesygdomme.
  • Mindre inflammation: Ketogenese har vist sig at kunne dæmpe inflammation i kroppen, hvilket kan hjælpe med at lindre symptomer på gigt og tarmsygdomme.
  • Forbedret hjernefunktion: Ketoner fungerer også som en brændstofkilde for hjernen, hvor de kan være gavnlige for kampen mod lidelser som epilepsi, Alzheimers sygdom og Parkinsons sygdom. Desuden har forsøgsdeltagere rapporteret om en forøgelse af energi og mentalt fokus under ketose.
  • Appetitkontrol: Til sidst kan ketogenese bidrage til at reducere trangen til at spise ved at stabilisere blodsukkeret og de hormoner, som regulerer sult og mæthed.

Men alt er ikke blot godt – eller sort og hvidt – og der er også forskning der viser, at det ikke kun er sundt at faste. Den enkeltes krop kan også reagere forskelligt. Så er du i tvivl – tal  med en læge eller anden person, der har styr på tingene, før du går i gang med at faste …

Fakta om Megafon undersøgelsen marts 2024

53 % af danskerne svarer, at de spiser tre traditionelle hovedmåltider – det vil sige morgenmad, frokost og aftensmad.

Hver fjerde dansker (25 %) spiser normalt kun to hovedmåltider og derudover nogle mellemmåltider.

Hver tiende dansker spiser to faste hovedmåltider og melder derudover at de faster.

35 % af danskerne spiser to hovedmåltider med eller uden mellemmåltider.

Læs mere her.

korn fuldkorn
Husk lige meget hvad eller hvordan du spiser eller faster – at spise godt med fuldkorn … (Foto: Pexels)

 

Læs også:

Fuldkorns pølsebrød

pølsehorn

· Mere fra samme kategori ·