
NEWS: IKEA og Annie Leibovitz skiller skarpt på det autentiske liv i hjemmet
IKEA og Annie Leibovitz skiller skarpt på det autentiske liv i hjemmet · Mor tog formentlig sine børn med i døden · Coop samler tre kæder i én · DI samlede eksperter til snak om Danmark som iværksætterland · Kontaktbedrager idømt to års fængsel · Dagens video: Modeugen er godt i gang
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
IKEA og Annie Leibovitz skiller skarpt på det autentiske liv i hjemmet
I et nyt IKEA-samarbejde stiller Annie Leibovitz kameralinsen skarpt på det autentiske liv i hjemmet.
Den nyeste udgave af IKEAs Life at Home-rapport viser, at mange mennesker ikke kan spejle sig i mediernes fremstilling af livet i hjemmet. For at skabe et autentisk billede af livet i hjemmet løfter IKEA sløret for et nyt samarbejde med den verdenskendte fotograf Annie Leibovitz, der med kameraet i hånden skal portrættere, hvordan mennesker bor forskellige steder i verden.
8 procent af os har prøvet at arbejde fra vores badeværelse, mens omtrent 22 procent har spist et måltid i sengen inden for det seneste år. Det viser tal fra IKEAs nyeste Life at Home-rapport for 2022. Hjemmet er blevet et multifunktionelt rum, hvor vi arbejder, spiser, slapper af eller dyrker vores fritidsaktiviteter. Alligevel føler hele 48 procent globalt set, at deres liv i hjemmet ikke bliver tilstrækkeligt repræsenteret i medierne.
I kølvandet på Life at Home-rapporten har IKEA indgået et kreativt samarbejde med den amerikanske fotograf Annie Leibovitz, der er kendt for sine ikoniske portrætfotos af skuespillere, musikere og andre kendte. Foran linsen har hun haft stjerner som John Lennon, Kanye West, Meryl Streep og Lionel Messi, og flere af hendes værker er hyppigt blevet bragt på forsiden af magasiner som Vanity Fair, Rolling Stone og Vogue.
Til forskel for hendes tidligere arbejde, indebærer samarbejdet med IKEA, at Leibovitz i starten af 2023 drager ud i verden for at portrættere livet og hjemmet, som det ser ud hos helt almindelige mennesker.
– Hjemmet har altid været vigtigt i mit arbejde. Jeg har portrætteret mennesker i deres hjem, siden jeg først begyndte at fotografere. Det er en måde at forstå, hvem en person virkelig er, siger Annie Leibovitz. Hun fortsætter:
– Jeg glæder mig til at samarbejde med IKEA i 2023 og få muligheden for at skabe et nuanceret billede af, hvordan mennesker verden over bor og lever på vidt forskellige måder.
Igennem sin karriere er Annie Leibovitz særligt blevet anerkendt for at indkapsle det, der ligger bag facaden hos de mennesker, hun portrætterer. Hos IKEA ser man frem til at opleve Leibovitz visualisere nogle af de tendenser, som Life at Home-rapporten peger på.
– Life at Home-rapporten viser, at hjemmet har fået langt flere funktioner. I en tid med stor usikkerhed kommer mange sandsynligvis til at tilbringe endnu mere tid i hjemmet for at skære ned på udgifterne, og hjemmet skal derfor være bygget til at kunne rumme vores skiftende behov i hverdagen. Vi er utroligt glade for at kunne samarbejde med Annie, der med sin kameralinse er i stand til at fange de ægte og autentiske øjeblikke fra de mange menneskers hverdag, slutter Henriette Ekholm, der er indretningschef hos IKEA Danmark.
Annie Leibovitz’s portrætter og fotografier af livet i hjemmet fra hele verden udstilles senere på året i et virtuelt galleri hos IKEA, hvor alle kan gå på opdagelse og blive inspireret af den måde almindelige mennesker bor og lever i netop deres hjem.
Om Life at Home-rapporten:
IKEAs Life at Home-rapport giver hvert år et unikt indblik i, hvordan folk lever og trives i hverdagen. Life at Home-rapporten for 2022 er den niende af sin slags.
Den kvantitative undersøgelse er udført af YouGov på vegne af Ingka Holding B.V. – IKEA Group. Undersøgelsen blev gennemført online blandt et nationalt repræsentativt udsnit af personer i alderen 18+ år i 37 lande, hvor der blev indsamlet i alt 37.405 interviews. Dataindsamlingen blev gennemført fra juli til august 2022.
Læs hele rapporten her

Læs også: Gode IKEA hacks
Mor tog formentlig sine børn med i døden
Efter politiets undersøgelser af de tre dødsfald i Vejrumbro er konklusionen den samme, som de meldte ud forrige søndag …
I sagen, hvor en kvinde og to børn blev fundet døde i deres hjem i Vejrumbro søndag den 22. januar, peger efterforskningen fortsat på, at der ikke har været andre end de tre involveret i forbindelse med dødsfaldene.
Midt- og Vestjyllands Politis undersøgelser på stedet, hvor en kvinde og to børn søndag den 22. januar 2023 blev fundet døde, er nu afsluttet. Politiet afventer fortsat svar på de sidste kriminaltekniske og retsmedicinske undersøgelser i forbindelse med dødsfaldene. Men alt peger dog stadig på i politiets efterforskning, at kvinden har slået de to børn ihjel for derefter at tage livet af sig selv.
Af hensyn til de pårørende, kan Midt- og Vestjyllands Politi ikke oplyse yderligere om sagen.

Læs også: Efterlyst familiefar kørte formentlig ind i lastbil med vilje
Coop samler tre kæder i én
Siden Coop meldte ud tirsdag i en pressemeddelse, at de samler Kvickly, SuperBrugsen og Irma i én kæde, som helt enkelt kommer til at hedde: Coop, har det på sociale medier væltet ind med frustrationer over, at Irma ikke fortsætter som selvstændigt og eget brand.
Med lanceringen af den nye strategi, ‘Fremtidens Coop’ gennemfører Coop historiske forandringer og forenklinger, der skal skaffe danskerne bedre og billigere dagligvarer. De første butikker i den nye stor-kæde åbner efter sommerferien i år.
Coop-kæden kommer til at bestå af de største butikker fra tre af Danmarks mest kendte kæder: Kvickly, SuperBrugsen og Irma. Coop bliver suverænt Danmarks største supermarkedskæde.
De lokale butikker i Dagli`Brugsen – og de butikker, der ikke skal være med i Coop-kæden – skifter på sigt navn til Brugsen, og vil blive drevet med størst mulig lokal frihed, tilpasset specifikt til kunderne de enkelte steder. Brugsen er hjertet af Coop-familien og skal have de bedste muligheder for også at være det lokale samlingssted i fremtiden.
– Vi står midt i en tid, som vi aldrig har oplevet før i hverken branchen eller Coop. Efter at have leveret rekord-resultat i 2020 og rekord-omsætning i 2021 har vi set en ekstrem ændring i kundernes indkøb det seneste år, hvor de flytter mere indkøb over i discount, og generelt køber færre og billigere varer. Samtidig er vi ramt af prisforhøjelser fra leverandører, som vi langt fra, har fået hjem i vores priser til kunderne. Sammen med eksplosive stigninger i energiomkostningerne, har det medført et meget stor fald i indtjeningen, og vi forventer det dårligste resultat i Coops historie, et underskud på et stort, trecifret millionbeløb.
Men vi vil komme stærkere ud og grundlæggende forbedre vores langsigtede konkurrenceevne i stedet for kortsigtede løsninger.
Derfor gennemfører vi nu denne strategi, som skal skabe Fremtidens Coop. Det bliver et meget enklere og meget mere effektivt Coop med styrket konkurrenceevne og kundeattraktivitet, uanset om det er i vores discountbutikker, supermarkeder eller lokale nærbutikker. Det bliver en stor men nødvendig rejse – og vi vil inddrage både vores kunder og medarbejdere i at bygge Danmarks førende dagligvarekæder, udtaler Kræn Østergård Nielsen.
Med den nye struktur går Coop fra at have haft otte kæder til at have 3. Indtil sidste år havde man: Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta, 365discount, Irma, Coop.dk Shopping og Coop.dk MAD.
Irma vil ændres fra at være en københavnsk butikskæde til at være et landsdækkende mærke, hvor et større antal unikke Irmavarer vil kunne fås i alle Coop-supermarkederne.
Irma har i en årrække haft underskud. Selv under coronakrisen, hvor Coop som koncern skabte de bedste resultater nogensinde, lykkedes det ikke at skabe overskud i Irma. Kundernes stærkt stigende indkøb i discount, har været en udfordring for kæden. For eksempel viser vores tal, at selv Irmas mest trofaste kunder nu handler lige så meget i discount som i Irma, og de øvrige Irma-kunder nu lægger en langt større del af deres indkøb i discountbutikkerne end i Irma. Af de 65 Irma-butikker konverteres de 9 største til den nye Coop-kæde, 28 til 365discount og de 11 mindste til Brugsen, mens 17 lukker.
– Det er en beslutning, der smerter os dybt. For vi har enorm respekt for den stærke kultur i Irma, den enestående medarbejder-indsats og de mange kunders loyalitet og varme følelser for kæden. Men vi må desværre konstatere, at markedsgrundlaget ikke længere er til stede for Irma som selvstændig kæde: Kunderne går mere og mere i discount og Irma har større og større underskud. Samtidig er kæden nede i en størrelse, hvor det gør det vanskeligt at udvikle unikke varer, som er et af kædens særpræg, fortsætter Kræn Østergård Nielsen, Coop.
De cirka 2.000 medarbejdere i Irma vil i videst muligt omfang blive tilbudt job i Coop.
– Medarbejderne i Irma hører til blandt de bedste og mest erfarne i dansk dagligvarehandel. Vi vil naturligvis gerne beholde så mange af dem som muligt i Coop familien, siger Kræn Østergård Nielsen.
Irma-butikkerne fortsætter normalt frem til omkring den 1. april, hvorefter konverteringerne og lukningerne begynder, løbende frem mod årsskiftet.
Coop.dk MAD, der de seneste 10 år har leveret dagligvarer direkte til døren over hele Danmark, stopper med udgangen af februar. Det sker efter underskud alle årene, der viser, at der endnu ikke er en forretningsmodel for online-supermarkeder, der er økonomisk bæredygtig, hverken for Coop eller andre aktører.
– Vi kan desværre ikke forsvare at fortsætte med at investere så massivt i onlinemarkedet med dagligvarer, hvor ingen endnu har fundet en økonomisk bæredygtig forretningsmodel – og slet ikke når som vi vil gøre det under ordnede forhold med overenskomst for chaufførerne, forklarer Kræn Østergård Nielsen.
Til gengæld fokuseres kræfterne på Coops anden og største online-butik, den succesfulde nonfood-forretning, Coop.dk Shopping, der fortsætter under navnet, Coop.dk og som kommer til at spille tættere sammen med de fysiske butikker i Coop-kæden.
Coop vil gå forrest i udviklingen af dansk detailhandels stærkeste omnichannel-oplevelse med butikkerne som omdrejningspunkt. Udviklingen fortsætter af Coop App’en – hvis teknologi sælges til kæder andre steder i verden. Mere end en halv million danskere gør allerede nu hver uge deres indkøbsoplevelse lidt nemmere, billigere og mere personlig ved brug af Coop app. Appen er den stærkeste digitale kommunikationskanal med potentiale til at blive en endnu vigtigere del af vores kunders daglige indkøb.
Sidste bestillingsdag på Coop.dk MAD bliver 27. februar, og sidste levering bliver den 28. februar.
De cirka 230 medarbejdere bliver opsagt, men Coop vil i videst muligt omfang søge at finde jobs til dem andre steder i Coop-familien.
– Ledelsen i Coop.dk MAD anført af direktør Lars Rasmussen og hele teamet på terminalen i Vallensbæk og de mange chauffører har gjort et fremragende job, skabt en velfungerende drift og givet kunderne en meget tilfredsstillende service. Men lige som alle øvrige aktører i Danmark må vi konstatere, at forudsætningerne for at drive et både lønsomt og ansvarligt online-supermarked ikke kan ses så langt øjet rækker, slutter Kræn Østergård Nielsen.

Læs også: Irma har billig økologi til københaverne hver søndag
DI samlede eksperter til snak om Danmark som iværksætterland
Hvordan gør vi Danmark til iværksætterland i verdensklasse? Efter flere års venten er der nu endelig udsigt til, at Danmark får en iværksætterstrategi. SVM-regeringen har strategien med i regeringsgrundlaget, og der er foreløbig afsat 300 millioner kroner til formålet. Derfor havde DI og Dansk Iværksætterforening i går indkaldt landets iværksættere, eksperter og politikere til at drøfte spørgsmålet: hvordan gør vi Danmark til iværksætterland i verdensklasse?
På dagen var mere end 100 danske iværksættere komme med deres konkrete forslag og input til regeringens kommende iværksætterstrategi:
Hvordan sikrer vi flere succesfulde startups, hvordan får vi skabt et mere mangfoldigt iværksætteri, og hvordan gør vi det mere attraktivt at investere i iværksættere og vækstvirksomheder? Alt disse drøftelser er folketingspolitikerne med til at sparke i gang. Økonomiminister Troels Lund Poulsen løftede lidt af sløret for regeringens ambition med en ny iværksætterstrategi.
Et panel af ordfører på området debatterede, hvad der skal til for at Danmark bliver verdens bedste startup-land: Hans Andersen, erhvervsordfører, Venstre, Mona Juul, erhvervsordfører, Det Konservative Folkeparti, Sigurd Agersnap, iværksætter- og skatteordfører, Socialistisk Folkeparti, Lars-Christian Brask, erhvervsordfører, Liberal Alliance og Per Husted, iværksætterordfører, Socialdemokratiet.
Hvordan undgår vi, at det går galt i startfasen for vores startups – det spørgsmål drøftede et panel med Louise Herping Ellegaard, Business Angel, tidligere iværksætter & Løvinde, Casper Wilstrup, Founder & CEO, Abzu, og Steen Donner, CEO, DTU Science Park.

Læs også: Humanister og samfundsfaglige studerende brager igennem som iværksættere
Kontaktbedrager idømt to års fængsel
En 21-årig mand er blevet idømt to års fængsel for såkaldte kontaktbedragerier, hvor han har udgivet sig for at være fra politiet og bedraget 16 ældre borgere for 2,5 millioner kroner.
Retten i Lyngby idømte torsdag den 26. januar en 21-årig mand fra Hårlev to års fængsel for bedrageri af særlig grov beskaffenhed. Han blev dømt for at have svindlet sig til 2,5 millioner kroner fra 16 ældre borgere og for 11 gange at have forsøgt at snyde ældre borgere.
Retten lagde vægt på, at den dømte specifikt havde udset sig ældre borgere som ofre, og at der var tale om en meget grov, organiseret kriminalitet, der var begået i forening med en medgerningsmand henover en længere periode. Derudover blev han også dømt for at have udgivet sig for at være fra Politiet. Manden tilstod alle forhold.
På grund af sagens karakter og alvorlighed blev manden idømt 2 års ubetinget fængsel, og skal desuden betale det fulde beløb tilbage til de forurettede.
En række af den 21-åriges kontaktbedragerier er begået sammen med en 25-årig mand, som den 5. januar 2023 blev idømt to års fængsel for kontaktbedrageri.
Gerningsmændene ringede op og udgav sig for at være fra politiet og sagde til den ældre borger, at hans/hendes konto var i fare for at blive hacket. Derfor ville ”politiet” stille en sikkerhedskonto til rådighed. Borgeren skulle bare hæve så mange penge som muligt, som ”politiet” så ville hente og indsætte på kontoen. Gerningsmændene lavede falske kvitteringer fra politiet. Nogle gange havde de bedrageridømte en falsk polititrøje på.
– Vi er tilfredse med, at vi i dette tilfælde har fået dømt ikke blot én, men to bagmænd i en så alvorlig sag. Vi har set en markant stigning i den type sager, hvor kriminelle udnytter ældre udsatte borgere. Derfor er det vigtigt, at retten har sendt et tydeligt signal om, at den slags kriminalitet straffes hårdt, udtaler anklager Christian Bruhn Andersen.

Læs også: Ældre oplever skiftende personale i hjemmeplejen