Læs også:

Close
body shop jul

En snak med kvinden der opfandt beauty pakkekalenderen hos The Body Shop

Skønhed  | 

Vi elsker jul – julegaver og pakker små som store. At give en pakkekalender er ikke nyt, og i dag er vi så vant til at især beauty pakkekalendere findes. Men faktisk er det en dansk kvinde fra The Body Shop, der opfandt dem. Hende har vi talt med

Juletiden er over os, og hvad er mere hyggeligt end en pakkekalender, hvor du hver dag åbner en lille overraskelse op til jul? De fleste beauty brands byder efterhånden på en pakkekalender fyldt med lækre produkter, og du tænker nok ikke over – eller slet og ret vidste, at idéen med en beauty pakkekalender faktisk stammer fra The Body Shop.

For mere end 20 år opfandt Tanja Bruun, Head of Brand & Activism hos The Body Shop, beauty pakkekalenderen, og hurtigt spredte de populære pakkekalendere sig fra den lille butik i Danmark til resten af verdenens The Body Shop butikker. Men hvordan fik hun idéen, og hvordan spredte en enkelt håndpakket pakkekalender sig til at blive et brands absolut største succes? Det har vi fået en snak med Tanja om …

the body shop tanja
Her ses Tanja med den største pakkekalender The Body Shop har i år. Den koster 1.095 kr. og kan købes her … (Foto: PR)

I dag er det at give julekalender – adventskalender og færdige pakker med beautyprodukter en selvfølge, men hvordan startede det hele, ideen kom jo helt oprindelig fra dig?

Jeg fik idéen for mere end 20 år siden, da jeg lavede pakkekalender til min egen lillesøster. Her inkluderede jeg produkter fra The Body Shop, hvor jeg arbejdede som butiksassistent, og så opstod idéen med, at jeg til butikken kunne lave en hel pakkekalender med produkter.

Pakkekalendere har jeg selv dejlige minder om fra min barndom med forventningens glæde og jeg tænkte, at selvom man er voksen, så glædes man stadig over den daglige lille overraskelse, som en pakkekalender gemmer på.

body shop
En flot æske at give. Den koster 595 kr. og kan købes her. (Foto: PR)

Hvordan udviklede det sig så?

Jeg startede med at lave en enkelt pakkekalender, som vi hængte op i butiksvinduet. Der kom hurtigt en kunde ind, der ville købe den. Så pakkede vi endnu en og endnu en, og hver gang blev pakkekalenderne hurtigt solgt. Derefter blev pakkekalenderne en fast del af vores jul i butikken.

Kalenderne så forskellige ud fra år til år, og vi havde også kunder, som kom ind med mere specifikke ønsker i forhold til pris eller indhold, som vi skræddersyede til dem. Pakkekalenderne begyndte at sprede sig til andre af vores butikker, og efterhånden blev det til en så stor succes i butikkerne, at vi i 2004 måtte sætte produktionen mere i system, hvor vi blandt andet begyndte at bruge æsker, der lettede indpakningen i butikkerne, som stadig pakkede hver enkelt kalender.

(Foto: PR)
Der er dømt jul i lange … (Foto: PR)

I 2009 var pakkekalenderne så efterspurgte, at vi igen lavede designet om, så vi skabte en kalender med låger, hvor produkterne gemte sig inde bag – inspireret af de chokoladekalendere som de fleste nok husker fra deres barndom. Populariteten gjorde, at andre lande begyndte at se lyset i vores pakkekalendere, og på den måde voksede det sig til et globalt produkt. I dag er pakkekalenderne, som kommer i tre forskellige udgaver, vores best seller og i år forventer vi globalt at sælge i nærheden af 300.000 pakkekalendere.

body shop jul
Husk at den fine ‘kommode’ også for eksempel kan bruges til at gemme julepynt i … (Foto: MY DAILY SPACE)

I har om nogen fået inkorporeret bæredygtig – de små ‘beskeder’ og så videre. Kan du fortælle, hvad det betyder for jer og for dem, der både giver og modtager?

Vi arbejder konstant med at udvikle og forbedre vores produkter, og især når det kommer til emballage, er vores strategi, at emballagen skal være mere end bare en emballage som bruges én gang og så smides ud – emballagen må gerne tjene flere formål.

Det er vigtigt for os, at selve kalenderen kan få et nyt liv og blive brugt til noget andet som opbevaring af julepynt, og at materialet er 100 % genanvendeligt. De små beskeder på æskerne bliver en kalender i sig selv. Beskederne bruger vi til at fortælle historier om de fantastiske, naturlige Community Fair Trade ingredienser, som er i dagens produkt, give idéer til hvordan man kan holde en mere grøn og bæredygtig jul og tips til selvkærlighed i en travl og hektisk tid.

the body shop jul
Der er dømt jul i lange baner i The Body Shops butikker … (Foto: MY DAILY SPACE)

I dag er det en kæmpe del af både jeres og andres firmagrundlag. Hvordan tænker du det ser ud i fremtiden?

Jeg tror ikke, at pakkekalendere kommer til at fylde mindre i fremtiden hos hverken os eller andre. Men som virksomhed tror jeg, at det er super vigtigt, at vi virkelig fokuserer på bæredygtighed i forhold til selve kalenderen både i form af indpakning og indhold.

Overforbrug og spild er noget, som de allerfleste tænker over i deres hverdag, og det er en vigtig faktor, når vi planlægger fremtidens pakkekalendere. Jeg kan absolut se en kalender for mig, hvor kunder kan komme ind med den tomme kalender og få den fyldt igen med produkter, som er tilpasset til den individuelle kunde i forhold til hud og hårtype.

body shop papir
Det farvestrålende papir og pap til emballagen er lavet af genbrugsmaterialer i Nepal.. (Foto: The Body Shop)

Læs også:

Mød Anita Roddick: Iværksætteren med en social samvittighed

 

anita roddick, the body shop, csr, corporate social responsibility, virksomhed, firma, hudpleje, skønhed, velgørenhed, bæredygtigt, miljø, klima, mennesker, menneskerettigheder, penge, creme, butik, værdi, frivilligt arbejde, donationer, hvaler, green peace, natur, naturlig, ingredienser, magt, penge, firmaer, ansvar

· Mere fra samme kategori ·