
Hvordan har kilderne til underholdning ændret sig i løbet af de sidste år?
Underholding har ændret sig meget gennem årene. Og vi underholdes på sig mange måder i dag. Bliv lidt klogere på en branche der både er og har været i en rivende udvikling
Ligesom alt andet er underholdning noget, der ændrer sig gennem årene. Folks smag og hvad der er acceptabelt på det tidspunkt, er tunge faktorer i, hvad der produceres og bliver populært.
En anden faktor er den teknologi, der er tilgængelig på det tidspunkt. Musik, tv og film er alle underlagt disse ændringer. Selvom de virker små på det tidspunkt, ser man i årtier på underholdning, så ændringerne ser store ud i retrospekt.

Et eksempel på væksten i underholdningsindustrien er den stigende brug af mobile platforme til brug af for eksempel brugen af mobiler til online spil så som roulette online. IGaming-platforme oplevede et stort skift i indholdskvalitet på grund af den stigende efterspørgsel fra smartphone-brugere, der er et godt eksempel på, hvordan nye teknologier inspirerer til forandring på forskellige niveauer.
Væksten i underholdningsindustrien har været intet mindre end fænomenal. Folk har nu adgang til flere former for underholdning og måder at nyde den på end nogensinde før. Dette skyldes til dels de teknologiske fremskridt, som har gjort det muligt at udvikle nye og innovative måder at opleve underholdning på.

Eksempler på vækst i underholdningsindustrien
For eksempel er her et par ting, der er blevet tilføjet branchen i de senere år. I 2004 begyndte Netflix som en dvd-udlejningstjeneste, der gjorde det muligt for forbrugerne at vælge og modtage dvd’er med posten. I 2007 blev dette udvidet til online streaming af film og tv-shows direkte fra Netflix.
I 2010 udkom den digitale mediemodtager, som afspiller internetradiostationer og afspiller digitale medier fra et computernetværk. I 2011 markerede udgivelsen af spil på Facebook en stor forandring – med folk, der spillede sjove spil online uden at skulle downloade dem til deres computere. I 2012 var der en reel stigning i forskellige typer apps til smartphones, der kunne bruges til at lære nye ting, spille spil, lytte til musik og se film og tv-shows.

Internet og digitale teknologier
Det er vigtigt at bemærke, at mens nogle former for underholdning er faldet i popularitet gennem årene, har andre blomstret. For eksempel har biografindustrien fået et hit i de seneste år, da folk har valgt at blive hjemme og se film og tv-serier på deres egne enheder. Videospilindustrien har dog oplevet en eksplosiv vækst i de seneste år, hvor salget af spillekonsoller og spil har nået rekordhøjder.
Væksten af internettet og digitale teknologier har gjort det muligt at skabe og forbruge et større udvalg af indhold. Det har også givet mulighed for nye måder at forbruge og interagere med indhold på. For eksempel giver streamingtjenester som Netflix seerne mulighed for at se tv-serier og film, når de vil, på hvilken enhed de vil. Dette har ført til et fald i det traditionelle tv-seertal.

Vigtigheden af publikumsengagement
Det er tydeligt, at underholdningsindustrien konstant udvikler sig, og at publikumsengagement er nøglen til succes. For at holde publikum engageret skal indholdsskabere fortsætte med at finde på nye og innovative måder at underholde dem på. Dette kan være en skræmmende opgave, men det er en, som indholdsskabere er klar til.
Folk elsker jo at blive underholdt, og der er ingen mangel på ideer, når det kommer til at underholde dem. En måde at holde publikum engageret på er gennem virtual reality. Efterhånden som VR bliver mere overkommelig og let tilgængelig, kan vi se, at det bliver en grundpille i hjem over hele landet.

Hvad byder fremtiden på?
Det har været lang vej siden de første film begyndte at blive vist, og publikum var begrænset til forestillinger i teatre eller deltagelse i live-begivenheder som operaer og skuespil. Når vi ser ind i fremtiden, kan vi se, at underholdningsverdenen kun bliver bedre med introduktionen af nye teknologier. VR og AR (augmented reality) gør allerede et stort sprøjt på markedet, og vi kan helt sikkert forvente mere af dem.
Alt startede med liveoptrædener, så det er kun logisk, at de altid vil være til stede i en eller anden form, selv når publikum har adgang til indhold on demand. Den moderne form for liveoptræden er koncerten, hvor folk kan se deres yndlingskunstnere og -bands optræde live.
Når vi bevæger os fremad, vil det være interessant at se, hvordan traditionelle former for underholdning som film og tv-serier klarer sig i en verden, hvor publikum har så mange muligheder tilgængelige for dem.