
SOMMERNEWS: Det danske Fuldkornspartnerskab udnævnt som Best Practice af OECD
Det danske Fuldkornspartnerskab udnævnt som Best Practice af OECD · Grøn aftale kalder på flere faglærte · 47-årig mand dømt for overdragelse af 200 kg cannabis · Hop gratis på Andels nye elektriske bus · Idømt fængsel og udvisning for vanvidskørsel og vold · Dagens video: Skovbrænde i Portugal · Sommerpostkort: Kendissommer 👩❤️👩
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
Det danske Fuldkornspartnerskab udnævnt som Best Practice af OECD
Danskerne er verdensmestre i at spise fuldkorn, og nu skal andre lande lære af vores succes. I et netop offentliggjort casestudie udnævner OECD Fuldkornspartnerskabet som et eksempel på Best Practice.
Danskerne er blandt de bedste i verden til at spise havregryn, rugbrød og fuldkornsboller, og det går ikke ubemærket hen. I et nyt casestudie er OECD gået på jagt efter formlen, som har fået danskerne til at fordoble deres fuldkornsindtag over en periode på 10 år.
I studiet fremhæver OECD det danske Fuldkornspartnerskab, som med sit samarbejde mellem erhverv, myndigheder og interesseorganisationer, kampagner og ikke mindst Fuldkornsmærket, som findes på næsten 1.000 danske produkter, har formået at skubbe danskernes spisevaner i den ønskede retning.
Resten af verden har hårdt brug for flere fuldkorn, og derfor skal andre lande nu lære af Danmark. Der er nemlig hårdt brug for mere fuldkorn i kosten, viser et studie af den globale sygdomsbyrde fra 2018. Her estimerende forskerne, at antallet af dødsfald, der kunne tilskrives for lidt fuldkorn i kosten, er steget med 17 % fra 2.63 mio. til 3.07 mio. på verdensplan i perioden 2007-2017.
Anne Pøhl Enevoldsen, enhedschef hos Fødevarestyrelsen, er glad for den opmærksomhed, som OECD skaber om Fuldkornspartnerskabets arbejde:
– At vælge mad med fuldkorn er et af de syv officielle kostråd, som Fødevarestyrelsen står bag. Danmark er allerede godt i gang med at inspirere andre lande til lignende indsatser gennem WholEUGrain projektet, hvor målet er at få andre EU-lande til at opstarte nationale fuldkornspartnerskaber, siger hun.
Offentligt privat partnerskab gavner folkesundheden … Ifølge bestyrelsesformand for Fuldkornspartnerskabet Niels Brinch-Nielsen er det især et velfungerende samarbejde mellem de offentlige og private organisationer Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevare- og detailhandelsvirksomheder samt brancheforeninger, som har givet Fuldkornspartnerskabet vind i sejlene.
– Da vi etablerede Fuldkornspartnerskabet for 13 år siden, var salget af fuldkornsprodukter nedadgående på grund af Atkins-diætens popularitet. Det betød, at virksomheder mistede salg. Samtidig var sundheds-NGO’er og Fødevarestyrelsen bekymrede for det faldende fuldkornsindtag, da ny forskning viste, at fuldkorn kunne forebygge visse kræftformer. På den brændende platform etablerede vi Fuldkornspartnerskabet, siger Niels Brinch-Nielsen.
Fuldkornspartnerskabets arbejde har blandt andet resulteret i, at fuldkorn blev en del af De officielle Kostråd, og at det orange Fuldkornsmærke findes på næsten 1.000 danske produkter.
Fakta om Fuldkornspartnerskabet:
Det danske Fuldkornspartnerskab arbejder på at forbedre folkesundheden ved at øge danskernes fuldkornsindtag. Partnerskabet består af Diabetesforeningen, Hjerteforeningen, Kræftens Bekæmpelse, Fødevarestyrelsen og en række fødevarevirksomheder.
Læs mere på fuldkorn.dk.
WholEUGrain er et EU-finansieret projekt, som har til formål at formidle erfaringer fra det danske fuldkornspartnerskab til andre europæiske lande og give de nødvendige kompetencer og viden til at igangsætte og drive et offentlig-privat partnerskab for at øge indtaget af fuldkorn.

Læs også: Derfor er det godt at spise rugbrød
Grøn aftale kalder på flere faglærte
Beskæftigelsespotentialet ved udbygningen af grøn energi og omlægningen af varmeforsyningen i aftalen ‘et mere grønt og sikkert Danmark’ er op mod 105.000 årsværk, viser analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Heraf skal knap halvdelen være faglærte, og dermed bliver der endnu mere brug for at vende udviklingen, så der bliver uddannet endnu flere faglærte.
Mere energi fra solceller, landvindmøller, havvindmøller og omlægning af varmeforsyningen kræver anlægsinvesteringer, og udførelsen af projekterne vil kræve cirka 13.000 beskæftigede per år frem mod 2030.
Det viser ny analyse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, der har beregnet arbejdskraftbehovet i ‘Aftale om et mere grønt og sikkert Danmark’, som et bredt flertal i Folketinget står bag.
– Den grønne omstilling er en bunden opgave, men også en gylden mulighed for dansk økonomi, udtaler Lars Andersen, direktør i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
– Politikernes grønne plan understøtter den grønne omstilling, men der følger også et arbejdskraftbehov med, når der skal sættes flere vindmøller og solceller op. Man kan godt regne med at cirka halvdelen af arbejdskraftbehovet i aftalen skal dækkes af faglært arbejdskraft. Det kommer oveni, at Danmark i forvejen kommer til at mangle rigtig mange faglærte i 2030. Dertil kommer regeringens planer om 150 GW havvind i Nordsøen frem mod 2050. Det understreger, hvor vigtigt det er, at vi får sat skub i uddannelsen af flere faglærte, fortsætter Lars Andersen.
– Det er vigtigt at pointere, at projekterne i aftalen om ”et mere grønt og sikkert Danmark” sættes i værk over en årrække, og dermed ikke spiller sammen med den nuværende arbejdsmarkedssituation, hvor mange virksomheder melder om mangel på arbejdskraft, slutter Lars Andersen.
Analysens hovedkonklusioner:
Arbejdskraftbehovet for at udføre planerne i ”’Aftale om et mere grønt og sikkert Danmark’ er op mod 105.000 årsværk. Heraf skal knap halvdelen være faglærte.
Det er særligt udbygningen af havvind, der kræver mange beskæftigede. Hvis man vil udnytte det fulde potentiale for havvind i Nordsøen, bliver arbejdskraftbehovet meget større.
Danmark kommer til at mangle faglærte i 2030 – hvis vi ikke får uddannet flere faglærte – og planerne i ”Aftale om et mere grønt og sikkert Danmark” vil forværre udfordringen. Projekterne sættes dog i værk over en årrække, så der skal bruges cirka 13.000 beskæftigede om året.
Læs analysen og dens beregninger her.

Læs også: Fortsat stigning i lærepladser
47-årig mand dømt for overdragelse af 200 kg cannabis
National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) har fået idømt en 47-årig mand 1 år og 9 måneders fængsel, da han mandag i Retten i Randers blev kendt skyldig i at have overdraget i alt cirka 200 kg cannabis med henblik på videresalg.
Den 47-årige mand er dømt for i januar og marts 2021 i Randers at have overdraget i alt 200 kg cannabis til en dansk lastbilchauffør med henblik på videresalg. Kriminaliteten skete i forening med flere medgerningsmænd, herunder en mandlig dansk lastbilchauffør, der efter overdragelsen indsmuglede narkotikaen til Norge, hvor det skulle sælges videre.
Lastbilchaufføren blev i en tilståelsessag i december 2021 idømt fire års fængsel for i perioden 2020 til september 2021 at have smuglet cirka 1,2 tons hash fra Danmark til Norge med henblik på videresalg.
Dagens dom er udløber af hovedsagen i sagskomplekset, der starter den 28. september 2022 og er berammet til 10 dage henover efteråret og vinteren ved Retten i Horsens. Her er den formodede bagmand tiltalt for smugling af i alt 24 kg kokain og 1,2 tons hash.
Specialanklager i NSK, Lise Hebsgaard, siger:
– Jeg er tilfreds med, at der med dagens dom er sat et punktum i denne del af sagen og ser nu frem mod efterårets sag mod den formodede hovedmand – en sag der er et resultat af en lang og grundig efterforskning, der har involveret politi i både Danmark og Norge.
Den 47-årige mand modtog dommen.

Læs også: Lær om den lovlige cannabis
Hop gratis på Andels nye elektriske bus
Den første elbus fra energi- og fibernetkoncernen Andel har været i drift på Møn fra tirsdag den 5. juli. Så nu bliver det nemmere og grønnere at komme rundt til områdets attraktioner.
Grøn, gratis og eldrevet – det er den nye Andelbus, man som borger i regionen eller turist på besøg kan stige ombord på, hvis man ønsker at komme rundt til Råbylille Strand, Møns Klint eller andre unikke attraktioner på Møn. Og de første passagerer har allerede været på tur, idet 25 glade børnehavebørn fra Stege Børnehus myldrede på bussen til en jomfrutur til Geocenter Møn mandag formiddag.
Den grønne bus kører som led i et treårigt partnerskab mellem Andel, Region Sjælland, Sjællands Udviklingsalliance samt Vordingborg og Stevns kommuner. House of Møn spiller som udviklingshus for turisme og handel en vigtig rolle for projektet med koordinering, lokal forankring og planlægning af rute. VIKINGBUS er leverandør af bussen, som er én af de første eldrevne turistbusser i Danmark. Det er planen, at der senest fra sommeren 2023 er en tilsvarende busdrift på Stevns.
Om baggrunden for at Andel har afsat 17 millioner kroner til partnerskabet fortæller Rikke Harbo Trikker, kommunikationsdirektør i Andel:
– Som andelsselskab er det en hjertesag for os at bidrage til vækst og udvikling lokalt og regionalt samt fremme fremtidens grønne energiløsninger. Den lokale turisme vil have gavn af, at man kan blive transporteret nemt og grønt til og fra Møns seværdigheder, og forhåbentlig kan det være med til at lokke endnu flere til denne dejlige del af Danmark, samtidig med at vi undgår en stigende belastning af det lokale vejnet.
Projektet skal være med til at sætte skub på elektrificeringen af den tunge persontransport, siger Rikke Harbo Trikker supplerende:
– Det er et vigtigt element i den grønne omstilling, at vi reducerer CO2-udledningen fra persontrafikken, og det går rigtig stærkt. Salget af elbiler er i hastig vækst, og der skyder ladestandere op over hele landet i ekspresfart. Billedet er et andet, når man kigger på den tunge transport som eksempelvis buskørsel uden for de større byer. Vi har brug for mere viden om, hvordan man sætter mest effektivt ind her.
Borgmester i Vordingborg kommune Mikael Smed er glad for det nye initiativ:
– Det er helt fantastisk, at vi nu får en grøn eldrevet bus ud at rulle på Møn til stor gavn for vores borgere og de mange turister der årligt besøger Møn. Samtidig er jeg stolt over, at Vordingborg kommune deltager i dette projekt der falder så rigtig godt i tråd med vores arbejde og ambition om at videreudvikle den bæredygtige turisme på Møn og den grønne omstilling i Vordingborg Kommune generelt.
Også i Region Sjælland hilser man den nye andelsbus på Møn velkommen:
– Andelbusserne er et nytænkende koncept, der sikrer grøn omstilling og samtidig får endnu flere ud og opleve de unikke attraktioner og naturområder, vi har i Region Sjælland. Vi skal turde tænke nyt – og grønt – når vi udvikler vores fantastiske landsdel. Jeg er glad for, at vi efter et halvt års intensivt arbejde er lykkes med, at få den første bus ud at køre gratis på Møn. Og jeg satser på, at vi inden for relativ kort tid kan have tilsvarende setup klar for en Andelsbus på Stevns, slutter formand for Sjællands Udviklingsalliance og regionsrådsformand i Region Sjælland Heino Knudsen.
Fakta om Andels finansiering:
Andels bevilling på 17 millioner kroner til projektet er en del af del af andelsselskabets strategi for kollektive samfundsbidrag, som blev øget i 2020. Andel etablerede her en pulje, der skal skabe værdi i regionen ved at fremme den grønne omstilling, vækst og beskæftigelse samt viden om fremtidens energisystem. Samtidig skal projekterne have nærhed til Andels grundlæggende DNA som andelsselskab, der handler om fællesskab og energi.
Andelsbussen kører i tre sløjfer med Stege som knudepunkt:
Østmøn ruten – ud mod Geocenter Møn.
Vestmøn ruten – ud mod Hårbølle
Nordmøn ruten – ud mod Nyord
Fra 5. juli til 7. august kører Andelsbussen de to første ruter mindst tre gange om dagen, og fra den 8. til 28. august er der også rutekørsel på Nordmøn ruten. Herudover vil bussen køre alle tre ruter i weekender og ferier. Andelsbussen kører også i vinterferien, og går i vinterhi fra december til og med februar.
Fakta om andelsbussen:
YOUTONG bus importeret fra Kina af VIKINGBUS. Bussen har plads til 48 passagerer og kører cirka 350 kilometer på en opladning.
Læs mere om bussen her.

Læs også: I Jane Austens fodspor på Liselund
Idømt fængsel og udvisning for vanvidskørsel og vold
En 28-årig mand er dømt for blandt andet at have udsat andre for fare, da han i november sidste år forsøgte at køre fra politiet.
En 28-årig mand fra Sønderjylland blev tirsdag i retten i Sønderborg idømt et år og 10 måneders ubetinget fængsel for blandet andet vanvidskørsel. Samtidig frakendes han førerretten i otte år og udvises af Danmark i 12 år.
Bilen, en VW Passat, han kørte i, var ikke ejet af den 28-årige, men af en anden. Den blev konfiskeret af retten.
Manden er bosnisk statsborger, men har været bosat i Danmark siden sin barndom. En eftermiddag i november 2021 kørte han hasarderet og blev forsøgt stoppet af en politipatrulje i Sønderborg. Den 28-årige forsøgte igennem cirka 35 minutter at køre fra politiet. Han kørte blandt andet flere gange over 100 km i timen i byzone og forbi vejarbejder og udsatte andre for overhængende fare.
Efter han var blevet varetægtsfængslet, begik han i arresten vold mod en anden indsat. Det er han også dømt for.
Den 28-årige ankede dommen på stedet.

Læs også: Kvinde i fængsel for vanvidskørsel på stier
Dagens video: Skovbrænde i Portugal
Sommerpostkort: Kendissommer 👩❤️👩
Tweet from @ReeseW