
Tivoli slår dørene op til ny sæson
Tivoli slår dørene op til ny sæson · 23-årig varetægtsfængslet for medvirken til skuddrab · Forbrugerne intensiverer tilbudsjagten · Mand onanerede foran kvinde · Blåtand er iført gult · Dagens billede: Årets ‘plade’ · Fredagsfjol: Der er altid plads 🐱
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
Tivoli slår dørene op til ny sæson
Når Tivoli tager hul på sommersæsonen i dag den 8. april, bliver det blandt andet med en række events, som sætter Danmark og Tivoli på kortet internationalt som en destination, der er værd at rejse efter.
Tivoli bliver vært for den første store folkelige fejring af Hendes Majestæt Dronningens 50-års Regeringsjubilæum, og forlystelseshaven går i gult, når Plænen bliver omdrejningspunktet for årets holdpræsentation ved Tour de France. Nye Michelin pop-up restauranter flytter ind, og nyt lørdagsmusikkoncept får premiere.
Sæsonen byder også på 25-årsjubilæum med Fredagsrock, der er krydret med internationale navne, Have & Blomsterfestival og Tivoli Food Festival på internationalt niveau. Det skal alt sammen bidrage til at sikre, at Tivoli kommer stærkere ud af Covid-19 skyggen. Der lægges ud med påsketema, nye turpas til de mindste og Scarlet Pleasure koncert.
Åbningsdagen afsluttes med fyrværkeri, så ingen er i tvivl om, at sommersæsonen er skudt i gang. Årets sommersæson byder på 172 åbningsdage, og den varer til og med den 26. september 2022.
Der er blandt andet nyt påsketema og jubilæumshave for børn og fugle. Når gæsterne lægger vejen forbi Tivoli, bliver de budt velkommen af en have iklædt forårets farver med tusindvis af påskeliljer og duftende hyacintmarker. Gæsterne kan hilse på de små lam, og der vil være masser af farvestrålende påskeæg. Rasmus Klump er vågnet fra sit vinterhi og holder påskefest med vennerne på Plænen, mens det vil være muligt at deltage i ægge-skattejagter i haveanlægget. En god påskefrokost og middag er blandt det mest populære blandt gæsterne i forårshumør.
Tivolis direktør, Susanne Mørch Koch har store forventninger til sæsonen og siger:
– Vi har et bredt kulturelt program med alt fra gode grin i vores sale til bevægende toner i det klassiske musikprogram. Gæsterne vil i dagene op til Tour de France starten se et Tivoli iklædt gult, og vi glæder os til at byde de nye Michelin pop-up restauranter indenfor. Der kan ses frem til et helt nyt lørdagskoncept, hvor vi præsenterer publikum for hits de kender med kendte kunstnere. Det er vores håb, at også gæsterne tager del i de festligheder, som vi har planlagt for at hylde Hendes Majestæt Dronningen i anledning af hendes 50-års Regeringsjubilæum. Det internationale og det mangfoldige har altid spillet en stor rolle for os, og vi ser denne sæson som starten på et comeback for turismen, og satser på, at endnu flere danskere vil genbesøge os. Det er svært ikke at være optimist, og vi håber, at vi kan ryste de røde økonomiske tal af os i år, selv om vejret altid spiller en rolle. På det punkt er vi også blevet bedre til at omstille os de seneste år.
Tivoli indfører som noget nyt også lørdagskoncerter på Plænen med kendte navne. Og Fredagsrock, som i år fejrer 25-års jubilæum med 25 koncerter, vægter, at der er noget for alle på tværs af genrer og alder. Programmet spænder fra legenden 50 Cent over Tom Jones til Birthe Kjær & Feel Good Band. Der bydes på powertrioer i form af Dizzy Mizz Lizzy, Aqua og Hugorm med Simon Kvamm i front.
Der er udsigt til magiske aftener med MØ, Andreas Odbjerg og Jung. I anledning af 25-års jubilæet for Fredagsrock bliver der premiere på nyt musikkoncept, der går under navnet LørdagsHits – musik der holder. Her vil der fra den 16. juli og syv uger frem være livekoncert fra kl. 22:00 på Plænen. Programmet tæller Dodo and The Dodos, Anne Dorte Michelsen & Maria Bramsen, Østkyst Hustlers, Poul Krebs, Michael Learns To Rock, Anna David & Søren Sko med Tivolis Big Band og Johnny Deluxe.

Læs også: Opskrift på Cakenhagens hvide chokolademousse
23-årig varetægtsfængslet for medvirken til skuddrab
En 23-årig mand med tilknytning til Odense er mandag blevet varetægtsfængslet i fire uger sigtet for medvirken til drab og forsætlig brandstiftelse.
Den 23-årige mand blev varetægtsfængslet i fire uger – frem til den 2.maj 2022. Han er sigtet for medvirken til drabet på en 19-årig mand, der blev dræbt af skud den 27. februar klokken 02:20, mens han sad i en bil på parkeringspladsen bag KFC og Netto ved krydset Nyborgvej/Ejbygade.
Han er desuden sigtet for at have sat ild til den røde Toyota Aygo, der blev brugt som flugtbil efter drabet. Bilen blev efterfølgende brændt af på en parkeringsplads ved et lille skovområdet på Grevenlundsvej i Odense. Mandan blev søndag anholdt i et sommerhusområde i Sønderjylland.
Politiet vurderer, at den anholdte har tilknytning til den ene af de to stridende grupperinger i Vollsmose og Nyborgvej-området. Den 23-årige er sigtet for overtrædelse af straffelovens §237 jf. §23 – medvirken til drab ved samt for overtrædelse af straffelovens §181 – forsætlig brandstiftelse.
Da grundlovsforhøret blev afholdt for lukkede døre, har Fyns Politi ikke yderligere kommentarer til sagen.

Læs også: 19-årig mand dræbt af skud i Odense
Forbrugerne intensiverer tilbudsjagten
Danske forbrugere tænker mere over, hvad der ryger i indkøbskurven, og flertallet skeler mere til prisen nu, end de gjorde for blot et halvt år siden. Det viser ny landsdækkende ALDImeter-analyse. Forbrugerøkonom giver gode råd til at tackle de markante prisstigninger.
En ny analyse blandt 2.000 danske forbrugere viser en klar tendens. Danskerne skruer ned for forbruget og intensiverer jagten på billige dagligvarer.
57 procent af forbrugerne svarer i den nye ALDImeter-analyse, at de går efter at få mere for pengene, når de handler fødevarer, og at de har blikket rettet skarpt på spotvarer, tilbud og nedsatte varer. En tredjedel af forbrugerne går desuden efter varer, der kan bruges i flere forskellige retter, mens hver femte forbruger går efter mad, der mætter og mad, der kan holde sig længere.
Men det er ikke kun i selve indkøbsøjeblikket, at vores vaner ændres. Indkøbene forberedes nu i højere grad hjemmefra.
– ALDImeter-analysen viser en klart øget bevidsthed om prisen på hverdagsvarer. Rigtig mange forbrugere fortæller, at de udarbejder budgetter og oftere drøfter indkøb og priser i familien. Flere laver også indkøbslister, så de er sikre på, at de kun køber de varer, de har brug for. Men ét er intention, noget andet er virkelighed, og vi ser pt ikke nogen målbare ændringer i forhold til impulskøb, forklarer Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.
En gennemsnitsfamilie skal ’finde’ 20.000 kroner. Ifølge Danmarks Statistik og flere danske bankers udregninger kan en gennemsnitlig dansk familie forvente en årlig ekstraregning på 20.000 kroner på grund af de stigende forbrugspriser.
Prisstigningerne har i høj grad fået danskerne til at skærpe fokus på prisen. I ALDImeter-analysen fortæller halvdelen af forbrugerne, at de skeler mere til prisen nu, end de gjorde for seks måneder siden. Og tæt på hver tredje køber mere i discountbutikker.
– Prisen på hverdagsvarer er rykket i fokus. Den ekstraudgift, mange familier oplever, skal finansieres. Med vores kombination af lave priser og gode varer håber vi, at flere vil vælge discountbutikker som Aldi. Vi har et pris- og kvalitetsbevidst sortiment til hverdagen, så man kan komme hjem med mere for pengene, siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi.
Om ALDImeter:
Dagligvarekæden Aldi analyserer danskerne i en stor forbrugerundersøgelse tre gange årligt. Målet er at blive klogere på danskernes hverdag og dele viden om, hvad de tænker, hvordan de handler, og hvad der påvirker dem. Denne undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 2.040 CAWI-interview med danskere i alderen 18-65+ år i perioden den 21. – 24. februar 2022. Data fra ALDImeter er til rådighed på www.aldimeter.dk

Læs også: Aldi tager kvantespring for kyllingerne
Mand onanerede foran kvinde
En 41-årig kvinde anmeldte i tirsdags, at en mand havde onaneret foran hende, da hun omkring klokken 14.20 gik en tur i Mollerup Skov ved Risskov. Ifølge kvinden kom manden gående mod hende på stien, og da han så hende, tog han hånden ned i bukserne og begyndte at onanere.
Kvinden gik videre, og da hun kiggede bagud, gik manden efter, mens han fortsat havde hånden i bukserne. Han stoppede dog med sit foretagende og gik i en anden retning, da kvinden tog sin mobil og ringede til sin mand.
Efterfølgende anmeldte hun episoden til politiet, der nu undersøger sagen nærmere.
Kvinden har givet følgende signalement af manden:
• Dansk af udseende, lys i huden
• Ca. 18-20 år
• Ca. 170-180 cm
• Kort, lyst hår
• Solbrændt i ansigtet
• Iført grå hoodie
Har du oplysninger om manden, kan du kontakte Østjyllands Politi på tlf. 114.

Læs også: 32-årig mand sigtet for blufærdighedskrænkelse
Blåtand er iført gult
Med et mundret hashtag #nokdetmuseumdernogensindeharliggettættestpåtourdefrancerutenligebortsetfraLouvre og en ambition om at tiltrække nye målgrupper, åbner museet Kongernes Jelling en ny særudstilling den 9.april med en såkaldt VikingBikingEscapeBox.
Kong Harald Blåtand, Jørn Mader, Cipollini og en flok hærgende vikinger på nakken. Det kan opleves fra den 9. april og hele sommeren i Kongernes Jelling.
Med hashtagget #nokdetmuseumdernogensindeharliggettættestpåtourdefrancerutenligebortsetfraLouvre er der lagt op til en sjælden blanding af museum og verdens største cykelløb. Blot 2,08 meter fra Nationalmuseets oplevelsescenter i Jylland, Kongernes Jelling, cykler Tour de France-feltet nemlig forbi den 3. juli.
Kun det smalle fortov adskiller cykelrytterne og den udstilling, der nu åbner i Kongernes Jelling. Den hedder Blåtand i Gult, og her kan man blandt andet opleve fortællingen om vikingekongen Harald Blåtand og tourlegender som Coppi, Cipollini og Sagan.
Dette mix af vikinger og cykelryttere er ikke set før, og der er lagt op til et møde med grande cykellegender, store blærerøve og mestre i selviscenesættelse. Over dem alle stråler Kong Harald Blåtand, der i vikingetiden tænkte og byggede stort i Jelling.
Flygt fra øksesvingende vikinger … Til udstillingen har Kongernes Jelling udviklet en såkaldt VikingBikingEscapeBox. Her kombineres cykel, gode ben og øksesvingende vikinger. Boxen er allerede blevet testet og godkendt af Tour de France løbsdirektør Christian Prudhomme.
Hele udstillingen smøres ind i en af dansk cykelsports største stemmer. Jørn Mader var en del af makkerparret Mader og Leth, der i mange år var lyden af Tour de France i dansk tv. I Blåtand i Gult kommenterer han blandt andet et historisk, men fiktivt opløb mellem legenderne Roger Lapébie, Fausto Coppi, Bernhard Hinault, Mario Cipollini og Peter Sagan. Hvem vinder? Det skal man til Jelling for at finde ud af …
Blåtand i Gult er endnu et eksempel på, hvordan man kan kombinere historien med aktuelle begivenheder. Der er flere ligheder mellem Kong Harald Blåtands ageren for 1000 år siden og nutidens målrettede cykelryttere. De seneste års forskning tegner et mere og mere klart billede af Blåtand som mesteren i selviscenesættelse.
Med sine byggerier og sin runesten skaber han den store historie om sig selv. Det er den historie om Blåtands vej fra vandbærer til kaptajn, inden derouten og oprøret, som styrter ham af tronen, der bliver fortalt med referencer til nutidens selviscenesættende cykelryttere.
I Kongernes Jelling er det håbet, at lyden af cykelsko vil lyde ofte på trapperne, når cykelhold før og efter Tour de France afprøver ruten og lige skal have et pit stop.
Åbningen er i morgen lørdag den 9. april og museet lover, at der vil indgå en meget høj mand, en borgmester, en pensioneret tourrytter og et 208 cm langt baguette.
For børnene er der også noget at komme efter. Udstyret med en magisk UV-lampe går jagten ind på de 10 små cyklister.
Der er gratis adgang til Blåtand i Gult. Børnepakken koster 45 kroner. Starten går fra i morgen den 9. april og Blåtand i Gult kører frem til målstregen den 31. august 2022.

Læs også: April måneds kulturguide