
København har fald i luftforurenende stoffer
København har fald i luftforurenende stoffer · DI: Macrons valgsejr er en sejr for hele Europa · Togtur som i gamle dage · STARK Group vinder prisen som årets elbil-arbejdsplads · Flere end 1.000 bilister kørte for stærkt i påsken · Dagens billede: De vilde dyr kommer
Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.
København har fald i luftforurenende stoffer
København oplever et markant fald i luftforurenende stoffer, og Danmarks hovedstad er nu blandt de europæiske byer med den største forbedring af luftkvaliteten i Europa med et fald på 12,21 % i luftforurenende stoffer fra 2019 til 2021, hvilket giver Danmark en femteplads … Det er ifølge en ny undersøgelse foretaget af Uswitch.com/electric-car, som forsøgte at finde ud af, hvilken europæisk hovedstad der ser det største fald i luftforurenende stoffer baseret på en analyse af tidligere års luftkvalitetsrekorder fra aqicn.org.
Uswitch.com/electric-car kan afsløre, at København oplevede et fald på 12,21 % i luftforurenende stoffer over den treårige periode. I modsætning til Athen og Dublin, som begge oplevede en tilbagevenden af smog/forurening i 2021, da økonomien genoptog, fortsatte København med at opretholde et opadgående skift i luftkvaliteten med et fald på 3,83 % i luftforurenende stoffer mellem 2020 og 2021.
Den europæisk hovedstad med den mest forbedrede luftkvalitet er dog Athen, der løber med førstepladsen. Den græske hovedstad har haft den største forbedring af luftkvaliteten med et fald på 34,85 % i luftforurenende stoffer fra 2019 til 2021. Byen var den næstmest forurenede hovedstad i 2019, idet den registrerede 83,94 enheder PM2,5 (en luftforurening, der skader vores lunger, når niveauet i luften er højt). På trods af det oplevede Athen den største stigning i luftkvaliteten mellem 2019 og 2020 med et markant dyk på 42,93 % i luftforurenende stoffer – muligvis et resultat af pandemien, da industrielle aktiviteter aftog.
På andenpladsen er Dublin. Den irske hovedstad oplevede et fald på 24,76 % i luftforurenende stoffer mellem 2019 og 2021 – hele 24,01 % mere end London, som var nummer 17 i undersøgelsen. Luftforureningen i Dublin faldt med 32,80 % mellem 2019 og 2020, før en stigning på 12 % i løbet af det følgende år.
Stockholm ligger på tredjepladsen med et fald på 18,05 % i luftforurenende stoffer over den treårige periode. På trods af at have det højeste niveau af PM2,5 i løbet af den treårige tidsramme – med et toppunkt på 85,21 enheder i 2019 – indtager Sarajevo i Bosnien-Hercegovina fjerdepladsen med sine luftforurenende stoffer faldet med 13,63 % mellem 2019 og 2021.
I den kedelige endelig ligger Reykjavik, Budapest og Tallinn med højeste stiging af luftforurening med en 1.-2.-3. plads i nævnte rækkefølge.
Du kan se mere her.

Læs også: Sundhedsborgmester: Sæt luften i København fri
DI: Macrons valgsejr er en sejr for hele Europa
Frankrigs præsident, Emmanuel Macron, løb med sejren ved det franske præsidentvalg og får fem år mere i Élysée-palæet i Paris. I sin kommende præsidentperiode vil han skrue op for reformer, investere stort i grøn omstilling, digitalisering og sundhedsvæsenet. Det er områder, hvor danske virksomheder har spidskompetencer og hvor der findes et stort eksportpotentiale, vurderer DI.
Siden 2015 har danske virksomheder haft betydelig fremgang på det franske marked. Eksporten steg med hele 37 pct. i perioden 2015-2021, og i dag er Frankrig Danmarks ottendestørste eksportmarked. Hvis Emmanuel Macrons politiske visioner og valgløfter bliver realiseret, er der potentiale for et markant skub i eksporten de kommende år, vurderer DI’s internationale direktør.
– Frankrig har et mål om at blive Europas første store CO2-neutrale økonomi i 2050. Præsident Emmanuel Macron skal sætte fart på den grønne omstilling og digitalisering, hvis det skal lykkes. Det er ambitioner, der skal føres ud i livet, hvilket set med dansk erhvervslivs briller, tegner enormt godt. Det er nemlig alle områder, hvor danske virksomheder står meget stærkt og har nogle helt unikke produkter og kompetencer, som Frankrig har brug for, siger Thomas Bustrup, international direktør i Dansk Industri.
– Danske virksomheder har fået godt fat i det franske marked de senere år, og det momentum skal vi selvfølgelig udnytte, og gerne bruge til at åbne endnu flere døre til det franske marked. Det arbejder vi i DI benhårdt på at hjælpe virksomhederne med. For når danske virksomheder vinder i udlandet, vinder hele Danmark, siger Thomas Bustrup.
I kølvandet på coronakrisen lancerede den franske regering en stor genopretningsplan til 100 mia. euro, France Relance. Den skal sikre, at Frankrigs økonomiske genstart forløber i et grønt vækstspor. Der er øremærket midler til mere vedvarende energi og energieffektivisering, og investeringerne er så småt ved at blive udrullet.
– Frankrig er verdens syvendestørste økonomi og alligevel ”kun” Danmarks ottendestørste eksportmarked. Historisk set har Frankrig ikke været det nemmeste marked at vinde fodfæste på, men i takt med at de politiske vinde blæser i en grønnere og mere klimabevidst retning, er interessen for Danmark og danske virksomheder også steget, siger Thomas Bustrup.
– Coronakrisen medførte den største tilbagegang i Frankrigs økonomi siden anden verdenskrig. Der er blevet iværksat en del støtteordninger og endelig ser det ud til at den økonomiske udvikling går mod det bedre. Ud over grøn omstilling er der sat betydelige midler af til digitalisering og modernisering af det franske sundhedsvæsen, som også har dansk erhvervslivs store interesse, siger Thomas Bustrup.
Danmark og Frankrig har i mange år været tætte allierede. Det gælder også i det internationale samarbejde. Ifølge DI’s internationale direktør er valgsejren til Emmanuel Macron vigtig for stabilitet og fremdrift i EU-samarbejdet.
– Emmanuel Macrons valgsejr er en sejr for hele Europa. Han er en præsident, der forstår vigtigheden af internationalt samarbejde – og især et tæt samarbejde i EU. Frankrig spiller en konstruktiv rolle i EU, hvor landet forsøger at finde løsninger på fælles udfordringer. Det er en tilgang, der harmonerer godt med den danske, siger Thomas Bustrup.

Læs også: Frankrig valgte Macron
Togtur som i gamle dage
Nu kan du kombinere en togtur ud over det sædvanlige med GT’ere, for snart futter Hendrick’s Ekspressen igen afsted, og du kan komme med. Veterantoget, Hendrick’s Ekspressen, der igen er tilbage på skinner og inviterer på en uforglemmelig tur langs den nordsjællandske kyst. Tag med på en usædvanlig rejse gennem Hendrick’s forunderlige univers af agurker, roser og finurlige karakterer, når Hendrick’s Ekspressen kører afsted lørdag den 30. april og søndag den 1. maj enten fra København H eller Helsingør Station.
Ombord på det gamle veterantog kommer du på en uforglemmelig rejse, der inviterer dig med ind i Hendrick’s helt særlige verden af finurligheder og forunderlige karakterer. Turen tager en time og overrasker alle sanser med en fantastisk ginoplevelse. Undervejs serveres Hendrick’s nye Neptunia Gin med tonic, som er inkluderet i prisen. Den nye Hendrick’s Neptunia Gin overrasker med en forførende kombination af smagsnoter fra havets salte kyst i Skotland, som giver Neptunia sin kompleksitet og smag af havets underfundige og uendelige magi.
–Vi er utroligt glade for endnu en gang at byde gæster indenfor i det forunderlige Hendrick’s univers og invitere på en dag ud over det sædvanlige. Vi er rigtigt spændte på turen, som vi gennemfører i foråret og glæder os til at byde velkommen ombord, fortæller Morten Barndorff Simonsen, Senior Brand Manager hos Hans Just.
Du kan bestille billet her.

Læs også: Lav en lækker cocktain med Henricksgin
STARK Group vinder prisen som årets elbil-arbejdsplads
STARK Group er blevet kåret som vinder af årets elbil-arbejdsplads på Frederiksberg. Det er første gang at prisen, der har til formål at bidrage til den grønne omstilling, uddeles. Med prisen håber Dansk e-Mobilitet på at inspirere virksomheder til at opsætte ladestandere til brug for både medarbejdere og lokale i området.
– Vi ønsker at gøre det lettere for vores medarbejdere at skifte benzin- eller dieselbilen ud med en elbil. Det gør vi ved at fjerne en af de største hindringer – nemlig manglen på ladestandere. Derfor har vi installeret 30 ladeudtag på vores hovedkontor, så vores medarbejdere trygt kan konvertere til en elbil til gavn for den grønne omstilling, og så vi sikrer optimal udnyttelse af plug-in hybridbiler, der oftere har en kortere rækkevidde på batteri, forklarer Søren P. Olesen og fortæller, at virksomhedens klimaplan er en af branchens mest ambitiøse.
– Vi ønsker at bidrage til den grønne omstilling og i løbet af de seneste år har vi intensiveret vores bæredygtighedsindsats med målet om at reducere vores CO2 emissioner med 42 procent i 2030 og være klimaneutral i 2050. For at nå vores mål arbejder vi på flere initiativer samtidig: Vores trucks kører på el og vores lastbiler kører på biodiesel i byerne. Vi har introduceret Danmarks første el-lastbil med kran, og i københavnsområdet leverer vi lette byggematerialer med budcykel. Ladestandere til vores medarbejderes biler er endnu et initiativ i rækken, og det bliver ikke det sidste, understreger Søren P. Olesen.
Frederiksberg Kommune overrakte sammen med Dansk e-Mobilitet prisen, hvor STARK Group blev den suveræne vinder af titlen som årets elbil-arbejdsplads på Frederiksberg.
– Et meget stort og velfortjent tillykke til STARK Group, der med sin fremsynede investering i ladestandere går foran, og gør det nemmere for medarbejderne at skifte til el-bil og dermed udlede mindre CO2. I er et forbillede og et eksempel til efterfølgelse for andre virksomheder på Frederiksberg, siger 1. viceborgmester Lone Loklindt, der er formand for Frederiksberg Kommunes Erhvervsråd, der sammen med Dansk e-Mobilitet har udpeget vinderen.
– I Dansk e-Mobilitet er det vores fornemmeste opgave at sætte gang i udbredelsen af grønne elbiler, og det er en fornøjelse at uddele prisen til STARK Group, der i den grad er gået foran med at opstille ladestandere på egne parkeringspladser, slutter direktør John Dyrby Paulsen, Dansk e-Mobilitet.
STARK Group’s samlede klimaplan blev tidligere i år valideret og godkendt af det uafhængige internationalt klimapartnerskab, Science Based Targets initiative. Klimaplanen indeholder en 42% reduktion af CO2-emissioner fra egen drift (scope 1 og 2) inden 2030, samt en plan om aktivt at anskaffe 100% vedvarende elektricitet og reducere sine samlede scope 3-emissioner med 12% inden for samme tidsramme. Endvidere har STARK Group forpligtet sig til at opnå net zero i senest 2050.

Læs også: Mere vedvarende energi til Roskilde Festival
Flere end 1.000 bilister kørte for stærkt i påsken
Fartkontroller i påsken resulterede i 95 klip og 12 betingede frakendelser af kørekort.
Syd- og Sønderjyllands Politi kontrollerede hastighederne på de syd- og sønderjyske veje i påskeugen. Og der blev kørt stærkt. Fra den 11. – 18. april blev 1060 trafikanter målt med for høj hastighed i politiets forskellige former for fartkontrol.
– Vi havde fokus på farten, både via vores almindelige kontroller og fotovogne og gennem særlige indsatser, fortæller Mads Bruhn Lund, operativ leder ved Syd- og Sønderjyllands Politis færdselsafdeling.
Skærtorsdag satte færdselspolitiet eksempelvis ind med en massiv indsats i forbindelse med et motorcykeltræf i Esbjerg. Den indsats resulterede i 37 klip og fire betingede frakendelser af kørekort.
Blandt påskens 1060 fartsyndere kørte i alt 95 trafikanter med så høj fart, at det gav et klip i kørekortet. I alt fik 12 en betinget frakendelse af kørekortet.
– Resultatet viser, at der er god grund til, at vi er på de syd- og sønderjyske veje med vores fartmålinger. Høj fart er den væsentligste faktor ved alvorlige ulykker, så det er afgørende, at vi får hastighederne ned, siger operativ leder Mads Bruhn Lund.
Udover hastighedsovertrædelserne blev fire alkoholpåvirkede trafikanter standset, ligesom der blev skrevet 89 sager om andre overtrædelser af færdselsloven.

Læs også: Mange blitzet ved vejarbejde