Læs også:

Close
rejse ferie havet strand

Rejsetrends for 2022

Rejser  | 

Drømmer du også om et 2022 fyldt med skønne rejser og rejseoplevelser … De drømme kan man jo godt starte allerede nu. Booking.com har lavet rejseforudsigelser for 2022, hvor de peger på, at disse forudsigelser, vil præge danske rejsende det næste år. Kig med – og drøm bare

Efter halvandet år med rejsebegrænsninger og en rejsebranche, der har været særdeles udfordret, præsenterer Booking.com næste års rejseforudsigelser. I sin årlige undersøgelse afsløres nu tydelige tegn på en tilbagevendende rejselyst og hvilke behov og prioriteringer de rejsende har til næste år.

Det er blandt andet tydeligt, at hjemmekontoret og livets begrænsninger, har været med til at sætte præg …

fly rejse ferie
Drømmer du også om at komme ud at rejse i 2022 … (Foto: Unsplash)

Ud i verden igen

Booking.coms 7 forudsigelser for rejsers triumferende tilbagevenden i 2022 kan måske give dig lidt inspiration til din eller dine kommende rejser. I sin hidtil mest omfattende undersøgelse med fokus på rejseforudsigelser afslører en af verdens største digitale rejsevirksomheder nu en fornyet følelse af optimisme og en lyst til at omfavne den nye virkelighed og atter igen opleve verden fuldt ud i det kommende år

Sammen med praktisk talt alle andre aspekter af vores liv er det at rejse blevet redefineret flere gange i løbet af det sidste halvandet år, hvor vi konstant er blevet nødt til at forholde os til nye realiteter. Et dybere og stadig mere komplekst forhold til teknologi, en øget bevidsthed om menneskets indflydelse på planeten og en fornyet inspiration til at tage stilling til vor tids vigtige bevægelser indenfor social retfærdighed, har fået verden til at føles mindre og på samme tid uendeligt stor.

Og selvom COVID-19 endnu ikke helt er fortid, begynder en utrættelig følelse af håb at indfinde sig. For at se nærmere på denne bølge af optimisme har Booking.com gennemført en omfattende undersøgelse med mere end 24.000 rejsende i 31 lande og områder1 og kombineret resultaterne med sine egne data og indsigt som en af verdens største digitale rejsevirksomheder de sidste 25 år, for at forudsige hvordan rejser vil fortsætte med at blive redefineret i det kommende år.

maldiverne, rejse (Foto: Unsplash)
Vi drømmer om at rejse … (Foto: Unsplash)

Den tabte ferietid

2022 bliver et år hvor vi får mest muligt ud af uforudsigeligheden og begynder at indhente noget af den tabte ferietid i stor stil, og hvor antallet af rejsende der føler de har brug for at rejse, er steget med 52% siden sidste år*. Booking.coms forudsigelser afslører hvordan folk vil genfinde rejselysten i det kommende år.

Uanset om det er en måde at drage omsorg for sig selv eller spændingen ved bare at sige ja til de rejsemuligheder og oplevelser der byder sig, handler det i 2022 om at gribe dagen og sørge for at hver rejse tæller.

En genopladende ferie

Det at rejse på ferie, vil i højere grad end daglig motion eller meditation være den primære form for egenomsorg i 2022. Over tre fjerdedele (79%) svarer nemlig at det at rejse er bedre for deres mentale og følelsesmæssige helbred end andre former for hvile og afslapning.

Efter mere end et år med konstant skiftende rejserestriktioner anerkendes de vigtige fordele som rejser har for vores sundhed og velvære. Næsten to tredjedele (62%) svarer at de ikke var klar over hvor vigtigt det at rejse var for deres velbefindende, før det ikke længere var muligt, og 84% svarer at det at planlægge en ferie har en positiv indvirkning på deres følelsesmæssige velbefindende.

strand rejse ferie
Vi vil på genopladende ferier … (Foto: Unsplash)

Hvad gør rejser til den ideelle form for wellness? For en fjerdedel (26%) er det at træde udenfor deres komfortzone nøglen til hvorfor det, at rejse væk, hjælper dem med at få fornyet energi. Ud af disse 26% svarer to tredjedele (66%) at et ophold i andre omgivelser end dem de er vant til, hjælper dem med at lade op, og over halvdelen (56%) svarer, at det er at opleve en ny måde at leve på.

For nogle, er det at smage nye retter (57%) eller at høre et nyt sprog (35%) det som hjælper dem med at genoplade batterierne. Efter mere end 18 måneder hvor alle dage lignede hinanden, er der lige netop et stort behov for at opleve noget nyt, hvilket vil sørge for, at de rejsende har det bedre end før når de kommer hjem fra deres rejser i 2022.

Pause fra (hjemme)kontoret

Da pandemien ramte, blev private hjem over hele kloden også vores kontorer, og det blev normalt at arbejde hjemmefra. I 2022 vil vi dog se en betydelig stigning i antal mennesker der ønsker at tage kontrollen tilbage og genetablere en sund balance mellem arbejdsliv og fritid. Ferietiden kommer fremover være helt uden arbejde for tre fjerdedele af de rejsende (73%) i 2022, hvilket ikke altid var tilfældet i 2021, hvor grænsen mellem fritid og hjemmearbejde blev sløret.

På trods af fleksibiliteten ved at arbejde hjemmefra vil 59% hellere have en kortere ferie hvis det betød at de helt kunne trække stikket i 2022, frem for at have mere tid på selve rejsemålet, men være nødt til at kombinere arbejde og fritid. Og med 50% der svarer at de har arbejdet flere timer og brugt færre feriedage under pandemien, skal vi forvente at flere tager en velfortjent pause fra (hjemme)kontoret i 2022.

strand rejse ferie
Vi kommer nok til at tage ferie pauser fra (hjemme)kontoret i 2022 … (Foto: Unsplash)

Læs også: 10 ting du måske ikke vidste om Holland

Følelsen af at opleve noget for første gang

Mange af os har måske glemt hvor vores pas er, eller hvordan man pakker, men vi vil alligevel glæde os over selv de mest rutinemæssige ting ved vores rejser i 2022, selvom det kræver at vi genlærer nogle ting. Kan du huske hvordan det var at stige ombord på et fly for allerførste gang?

Eller hvordan man tjekker ind på et hotel? Efter at have følt sig fastlåst så længe vil de rejsende i stedet for at haste gennem rejsen nyde hvert øjeblik, lige fra at vælge den helt rigtige playliste til lejebilen til at tage sig god tid til at studere udvalget i taxfree butikker. En femtedel (19%) glæder sig mest til selve spændingen og forventningen man føler når man skal ud at rejse.

Den tidligere trivielle togtur med landskabet susende forbi udenfor eller den udfordrende tur gennem snoede brostensgader for at hente nøglerne til ferielejligheden, vil være en sand fornøjelse for de tre fjerdedele (75%) der svarer at det er sjovere når transporttiden føles som en del af selve rejsen.

Alle vores ‘første’ rejser i 2022 vil være værdsatte, og et flertal af de rejsende svarer at simple fornøjelser som at mærke solen på deres hud (77%) eller at se havet øjeblikkeligt gør dem i bedre humør (82%). Selv usikkerheden ved at finde vej med offentlig transport i en ny by på et fremmed sprog er noget som næsten to tredjedele (58%) svarer at de vil nyde. Efter en så lang periode med begrænsede muligheder vil følelsen af igen at opleve noget for første gang og tilbøjeligheden til at nyde hvert eneste øjeblik, være kendetegnende for rejser i 2022.

Lokalsamfundet først

Da restriktionerne satte en stopper for rejser i store dele af verden, tvang pandemien os til at få mest muligt ud af det der var lige uden for døren. Fra at støtte selvstændige virksomheder til at tilbringe mere tid end nogensinde før i den lokale park – vores forhold til samfundet omkring os er blevet genoplivet. I 2022 vil dette ønske om en autentisk forbindelse til lokalsamfundet også gøre sig gældende på ferien, da vi søger at være mere bevidste om hver rejse vi tager på, og sikre at vores indflydelse på de steder vi besøger, og de mennesker der bor der, er positiv.

Godt halvdelen (58%) er enige om, at det er vigtigt at deres rejse er til gavn for lokalsamfundet på rejsemålet, og 57% ville sætte pris på en app eller en hjemmeside der anbefaler rejsemål hvor en stigning i turismen ville have en positiv indvirkning på lokalsamfundet. Desuden vil 68%3 gerne have at de penge de bruger på deres rejse, går til lokalsamfundet, og 73%3 vil gerne have autentiske oplevelser der er repræsentative for den lokale kultur.

Inspireret af vor tids vigtige bevægelser indenfor social retfærdighed vil rejsende i 2022, i højere grad undersøge hvorledes det sted de opholder sig, understøtter lokale virksomheder (31%) eller hvordan de penge de bruger som turister vil påvirke eller forbedre lokalsamfundet (29%), hvilket afspejler et nyt ønske om at gøre det rigtige for de mennesker der bor på de populære rejsemål året rundt.

Swipe til højre på nye steder og nye ansigter

For mange betød pandemien at de tilbragte en længere og intens periode med deres nærmeste venner og familie, men ferier i 2022 vil være en mulighed for at komme ud og møde nye mennesker. Da næsten to tredjedele (60%) ønsker at møde nye mennesker mens de er afsted, forventer vi at de rejsende bruger deres ferier som en mulighed for at udvide deres omgangskreds. 64% af de rejsende glæder sig til socialt samvær mens de er på ferie, og 49% ønsker at overnatte et sted tæt på et livligt natteliv så de kan møde nye mennesker.

Efter at have swipet gennem de samme ansigter det sidste halvandet år, vil folk også bruge deres foretrukne dating-apps mens de er på ferie i 2022, da det at rejse er en spændende mulighed for at finde kærligheden. Vi forudser en genopblomstring af ferieromancer, og halvdelen (50%) håber da også på at finde sådan en på deres næste rejse.

Men romantikken behøver ikke at stoppe når man rejser hver sin vej efter ferien. Nu hvor videoopkald er blevet en del af vores hverdag, forventer vi at flere af disse ferieromancer udvikler sig til nogle mere langvarige forhold.

romantisk ferie
Der skrues også op for de romantiske ferier … (Foto: Unsplash)

På med ja-hatten

Efter at have fået ‘nej’ så mange gange, genvinder de rejsende en mere positiv tankegang i 2022. Faktisk vil 63% gerne slippe for al den struktur de har kæmpet med, og foretrækker en ferie hvor de forbliver fleksible og bare tager det som det kommer, i stedet for at have en nøje planlagt rejseplan fuld af aktiviteter. Det kommende år vil gøre os bedre til at improvisere når vi rejser, og vi vil reagere på enhver uventet twist med et eftertrykkeligt “ja!”

Næsten tre fjerdedele (72%) svarer at de vil sige ja til enhver mulighed for ferie hvis budgettet tillader det. Og for de 49% der har sparet sammen ved ikke at tage på nogen store rejser siden pandemien startede, er det ikke budgettet der sætter begrænsninger for de rejser de vil tage på i 2022.

To tredjedele (61%) er mere åbne overfor forskellige former for ferie end før pandemien, og 65% er ligeglade med hvor de skal hen på ferie, så længe det er den type rejse de ønsker vil de blot være glade for at komme væk hjemmefra. I 2022 vil teknologien spille en vigtig rolle i at gøre det nemmere at være spontan og fleksibel ved at kunne booke i farten og ændre sine planer undervejs. Faktisk håber 55% at de nyeste rejseteknologier vil kunne tilbyde et “wildcard” eller en overraskelsesmulighed så de kan få en helt ny rejseoplevelse baseret på deres tidligere præferencer eller budget.

Denne positive mentalitet vil åbne endnu mere af verden for rejsende end nogensinde før, da mange har en mere eventyrlysten tilgang til deres ferievalg og måske endda deres ledsagere. Når det kommer til rejsekammerater, vil de lede efter dem der også har ja-hatten på. Over en tredjedel (35%) af de rejsende ønsker at rejse med andre der også er glade for at tage det som det kommer.

paris frankrig rejse eiffeltårnet (Foto: Unsplash)
Paris er også en drømmedestination for mange … (Foto: Unsplash)

Omfavn det uforudsigelige

Usikkerheden vil fortsat være til stede i forhold til rejser i 2022, og selvom vi ikke kan ændre eller forudsige enhver ny overraskelse og udfordring som skæbnen har i vente for os, vil vi omfavne den. Efter at have brugt teknologien på forskellige måder til at holde kontakten og blive inspireret i løbet af det sidste halvandet år, vil vores yndlingsapps fortsat hjælpe os med at navigere i det ukendte på vores rejser, og to tredjedele (62%) svarer således at teknologien hjælper med at reducere bekymringerne ved at rejse.

Fra oversættelsestjenester baseret på kunstig intelligens, der gør det lettere for rejsende at aftale ændringer i sidste øjeblik direkte med værten på overnatningsstedet og biludlejere der ikke taler samme sprog, til maskinlæringsmodeller der automatisk informerer værten om, at gæsterne ankommer sent til deres strandhytte på grund af et forsinket fly – teknologien vil fortsat være en hjælp når der opstår uforudsete udfordringer på rejsen.

Derfor forventer vi at se en endnu bredere anvendelse af forudsigende teknologier som kan hjælpe de rejsende med at træffe beslutninger på et mere velinformeret grundlag. Især i betragtning af, at to tredjedele ville være interesserede i en innovativ tjeneste der kunne forudsige hvilke lande der er sikre at rejse til (69%) endda måneder i forvejen eller automatisk foreslå rejsemål der er lette at rejse til for øjeblikket baseret på hjemlandets og rejsemålets aktuelle krav i forbindelse med COVID-19 (67%).

rejse pige strand sommer Bliv sommerferieklar en gang for alle (Foto: Pexels)
Vand og afslapning – ja tak … (Foto: Pexels)

Uanset hvor præcise maskinlæringsforudsigelser måtte være, vil den bredere rejsebranche fortsat prioritere fleksibilitet for at alle virkelig kan omfavne vores nye uforudsigelige virkelighed. De rejsende rangerer nemlig sikkerhed for at de ikke mister deres penge (42%), mulighed for at afbestille (33%) og mulighed for gratis datoændring (32%) som de tre højeste prioriteter.

Arjan Dijk, Senior Vice President og Chief Marketing Officer hos Booking.com kommenterer:

– Når vi ser mod det kommende år, ser vi en masse begejstring og forventning til at folk vender tilbage til at rejse, uanset om det er indenrigs, til udlandet, den helt store drømmerejse eller man bare siger ja til enhver rejsemulighed der kommer ens vej, og det er vores mission at gøre det lettere for alle at gøre netop det. Vi vil være der for de rejsende – tilbyde det bredeste udvalg, stor værdi og den letteste oplevelse hvor som helst og på enhver enhed – så folk kan genfinde deres rejselyst og nyde alle de uforglemmelige oplevelser der findes ude i verden.

Du kan læse mere om Booking.coms rejseforudsigelser for 2022 her

*63% mod 42% fra samme tid sidste år.

rejse bilferie ferie
Bilferie er danskerne også vilde med … (Foto: Unsplash)

Læs også:

10 gode råd til kvinder der rejser alene

 

Gode råd til solo-rejsende, ferie, rejse. (Foto: Unsplash)

 

· Mere fra samme kategori ·