Læs også:

Close
opi neglelak

40 år med OPI neglelakker

Skønhed  | 

Vi elsker neglelak – alle de skønne farver og muligheder som neglelakker kan give os. Og OPI er et af de mærker, der virkelig holder – ja faktisk på alle måder. Og netop nu kan de fejre 40 års fødselsdag. Vi har talt med dem om neglelak, trends og meget mere

opi neglelak
Smukke farver – eneste problem er, HVILKEN man skal vælge … (Foto: PR)

Hvad er historien omkring OPI’s opstart?

En af de mest interessante ting ved OPI er faktisk, hvordan de startede tilbage i 1981. George Schaeffer var en entreprenør fra New York, da hans onkel tilbød at sælge ham sit tandlægeudstyrsfirma. Den tanke var George vild med – også tanken om at skulle flytte til solrige Californien. Og det gjorde de, George og hans kone, for at lede onklens firma Odontorium Products Inc – eller OPI, som havde specialiseret sig i væsker og pulvere som tandlæger brugte til proteser.

OPI har smukke og ikoniske farver … (Foto: PR)

Da George på et tidspunkt fandt ud af, at hans produkter også blev købt af negleteknikkere til at lave akrylnegle med, valgte han at ændre sin virksomheds strategi til at gå den vej. Men han havde brug for yderligere hjælp og fik sin svigerinde Suzi Weiss til at stå for marketing og strategier. Og dette ‘familiemakkerpar’ blev ret unikt, idet George var en mester udi ‘købmandskab’ og gode evner til at etablere kunderelationer og få produkter solgt. Suzi derimod fik marketing og strategier til et helt nyt niveau. Tilsammen fik det neglelakmærket OPI Nail Lacquer til med rekordfart at blive en stærk spiller på markedet.

Hurtigt derefter besluttede George og Suzi, at de var klar til at ekspandere og have andre produkter på hylderne end akrylvæsker og -pulvere. Men da markedet var godt fyldt i forvejen, vidste de også godt, at det krævede noget unikt, for at blive både set og husket. De udviklede derfor deres tydelige emballage og lancerede deres nu ikoniske navne på neglelakkerne – som for eksempel ‘Kyoto Pearl’ og ‘I’m no really a waitress ”, som den dag i dag er både sjove, skæve og fantasifulde men også sigende for de forskellige farver.

Smukke nuancer … (Foto: PR)

Hvad kendetegner og adskiller OPI fra andre brands?

For det første er farver – smukke ikoniske farver – stadig essensen i alt hvad vi gør og en en central del af vores brands DNA. Vi tror på, at farver ikke bare er en overfladisk ting men har ‘the power’ til at vække en masse følelser alt efter hvilken farve, det drejer sig om og i hvilken kontekst, den bruges. Vi tror også på, at farver er langt mere magtfuld, end vi overhovedet kan forestille os.

Farver har kraften og magten til ændre adfærd, redefinere kultur og forbedre vores verden … Ja, store ord – men rent faktisk noget vi tror på. OPI var desuden det første mærke, der opfandt de ikoniske navne til hver farve, istedet for bare ‘et nmmer’. De emotionelle ‘slogans’ har vist efterhånden udstået deres test efter 40 år, og de holder stadig.

OPI adskiller sig fra andre mærker på

  1. Professionel kvalitet – garanteret. Farveintensisten – den farve du ser, er også den farve, du får. Vi er i dag ‘number one salon brand’ i verden, og vi beviser hver dag, hvad lakker kan. Med 500.000 professionelle i 100.000 saloner rundt om i verden.
  2. Forbruger appeal. OPI har millioner af dedikerede følgere på både Instagram og Google. Vi har over 200 farver, og så er vi det mest ‘awarded nail brand’ på sociale medier. Det kan næsten ikke blive bedre.
  3. Kulturelt ledende farver. Trendsættende og altid helt fremme – også på de forskellige tendenser og sæsoner. Farver er og bliver den fedeste måde at udtrykke sig på. Suzy og hendes team tager alt med i betragtning, når nye farver skal udvikles, alt fra mode, musik, mad og hvordan samfundet trender. Byer er også med til at give inspiration – alt fra Mexico City til DownTown LA … Og så er der vores ‘special editions’ som ‘Hello Kitty’ og ‘Grease’, som bliver revet væk.
Hvem kunne ikke tænke sig den fine lysesrøde farve på sine negle … (Foto: PR)

Hvordan fejres de 40 år?

Det gør vi på mange måder, men to ting har vi lavet som specielle tiltag. Med serien LA der er et mix af nu og før – Hollywood glamour og nye cool Hollywood oprør. Med alt fra art deco til moderne designs og drømmen og den californiske 80’er drøm og nutidens kreatiave og sofistikerede ‘hub’.

Efter vi de sidste år har ‘rejst rundt i verden’ for at finde de fedeste farver, er vi nu vendt hjem, til der det hele startede for os. På den måde genopdager vi vores rødder og ser på hvordan de 40 år har formet os.

Med fire nye OPI farver; ‘Hollywood’, ‘Malibu’, ‘Downtown LA’ og ‘Celebration collection’ hylder vi både LA og os selv og giver det videre til alle, der bruger vores neglelakker …

Og på toppen af det har vi sat fokus på 40 af de mest mindeværdige farver i de første 40 uger af 2021. 1 farve fra hvert år per uge. Farver som har en speciel ‘meaning’ for OPI. Det er blandt andet  ‘My Address is Hollywood’, ‘Lincoln Park After Dark’ or ‘Princesses Rule’ …

Smukke farver der giver en lyst til at bruge neglelak – igen og igen … (Foto: PR)

Adskiller danskernes neglelak-vaner sig fra andre landes?

Nej ikke som sådan. De 40 mest mindeværdige farver er faktisk alle ‘best sellers’. Men der er dog et par, der virkelig skiller sig ud i Danmark, og det er ‘Big Apple Red’, ‘Bubble Bath’, ‘Malaga Wine’ og ‘Alpine Snow’ …

opi

OPI ‘Malaga red’, 150 kr., magasin.dk

Hvad er jeres bedste tre tips til at lægge den bedste og mest holdbare neglelak?

Gør dine negle klar, så bliver både resultat og pålægning nemmere.

Start med at komme en base coat på. Kom derefter 1-2 – måske 3 lag neglelak på. Altid så tyndt som muligt. Hellere komme ekstra lag på. Og husk at lade tørre imellem hvert lag. Og husk helst at lægge på i dagslys, så kan du bedre se, om farven er og bliver, som du gerne vil have det.

Afslut med topcoat.

Her ses ‘Angels flight to starry nights’ … (Foto: PR)
Læs også:

kollage okt

· Mere fra samme kategori ·