Læs også:

Close
Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)

En snak med designerne bag Royal Creatures

Bolig  | 

Royal Copenhagen er kommet med et smukt nyt stel. Et stel designet af designduoen Gamfratesi. Her får du en snak med de dygtige designere, der fortæller om hele tankegangen bag Royal Creatures

Stine Gam & Enrico Fratesi udgør tilsammen designduoen Gamfratesi. Et mega stærkt og anerkendt designpar, der nu også har været kreative på Royal Copenhagens vegne. Her er en Q & A, der giver et virkelig godt indblik i tankerne bag det legesyge stel Royal Creatures, som det hedder …

gamfratesi Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Royal Creatures er designet af designduoen Gamfratesi … (Foto: Royal Copenhagen)

1. Hvordan vil I beskrive jeres formsprog?

For os handler det i høj grad om at bringe enkelthed ind i designet med øje for ærlige materialer og funktionalitet Det har altid været udgangspunktet for os. Vi er designere – men vi overvejer altid, hvordan vi bedst rækker ud til folk med vores produkter, og vi tænker altid på hvordan der kan skabes kontakt imellem produkt og mennesker.

Det er ikke blot noget, der foregår på en hvid baggrund eller på et bord; den menneskelige tilgang og samspillet imellem mennesket og objektet er altid integreret i vores designtænkning.

Royal Creatures
Royal Creatures er et legesygt stel … (Foto: Royal Copenhagen)

2. Hvor kommer inspirationen fra?

Vi er først og fremmest inspireret af naturen, som er en uendelig kilde. Som tiden går opdager man naturens enkle skønhed; Her er alt i balance og fuldstændig perfekt. Det er ikke ensbetydende med, at man skal gengive naturen 1-1 i sit design, men på mange måder opstår der en parallel mellem det du skaber, og det du ser i naturen.

3. Hvad betyder naturen for jer?

Menneskets fascination af natur og dyreliv går helt tilbage til stenalderen, hvor man finder tegninger af dyr på hulevæggene. Det har været deres måde at bringe naturen og dyrene ind i hjemmet på. På den måde har vi en lang tradition for et tæt samspil med naturen – og den spiller stadig en stor rolle for os som designere. Man kan vel sige, at vi både har en stærk fascination og en følelse af respekt for naturen.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Her ses Danmarks nationalfugl svanen i en legesyg udgave på Royal Creatures …(Foto: Royal Copenhagen)

4. Hvilken vision ligger bag Royal Creatures?

Vores mål har været at se Royal Copenhagen i et nyt perspektiv ved at føje et nyt moderne design til. Helt uden at gå på kompromis med Royal Copenhagens velkendte DNA. Vi har stor respekt for de ting, der er blevet fremstillet i de seneste århundreder, og historien har givet os lyst til at komme med et nyt perspektiv.

Det er jo ikke første gang i Royal Copenhagens historie, at det sker. Se for eksempel på Flora Danica, som adskiller sig markant fra det velkendte blå mønsterunivers. Den respektfulde tilgang kan spores i den måde, hvorpå Flora Danica på en delikat og smuk måde fremstår som en botanisk fortolkning.

For os har det også handlet om at være forbundet med naturen, men på en anden måde, fordi vi har valt at studere dyr i stedet for planter og blomster. Vi har samtidig haft et ønske om et mere grafisk udtryk kombineret med en legende, men også seriøs tilgang til dyrenes skønhed.

5. Hvorfor valgte I dyrene i jeres design?

Vi blev inspireret af de tre blå bølger i Royal Copenhagens logo, som symboliserer havene omkring Danmark, men vi ville anvende dem på en ny og anderledes måde. derfor begyndte vi at lede efter dyr fra tre forskellige områder: dyr fra strandkanten, fra overfladevandet og fra det dybe hav.

Det var vigtigt for os at give folk mulighed for at opleve dyrene med friske øjne og dermed give dem frihed til at skabe deres egne fortællinger. På den måde inviterer vi til at mikse og matche kollektionen – til at lege og eksperimentere med de forskellige dele. Du har ikke nødvendigvis brug for en komplet kollektion af Royal Creatures; Du kan for eksempel vælge dit yndlingsdyr og kombinere det med elementer fra en eller flere af Royal Copenhagens traditionelle kollektioner.

Når man blander Royal Creatures med andre stel, får man også en fornemmelse af, hvordan vi har arbejdet med motiverne, og hvordan vi har oversat de traditionelle mønstre til dyr.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Her er det en lille legesyg græshoppe på tallerkenen i Royal Creatures stellet … (Foto: Royal Copenhagen)

6. Hvorfor valgte I netop de dekorationer?

Vi har sat en ære i at udvælge dyr som for eksempel svanen og krabben – dyr, som man møder i det danske landskab. På den måde bringer man et lille udsnit af Danmark til bordet, når man dækker op med Royal Creatures.

Vi har valgt relativt få dyr, men har samtidig ønsket at præsentere dyr fra alle tre områder. Derfor er der en stor fisk, en lille sild og en svane. Det giver os gode muligheder for at udvide kollektionen med andre dyr i fremtiden. Designet stopper ikke her; det kan udvikles, og vi håber at kunne overraske med nye dyr senere.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Royal Creatures pynter på ethvert bord … (Foto: Royal Copenhagen)

7. Kan I fortælle lidt om baggrunden for de valgte dyr?

Et af de dyr, som vi valgte at portrættere, er fisken. Vi har valgt to meget forskellige fisk, som står i kontrast til hinanden; en lille sild, som har en superslank silhuet og en ballonfisk. I arbejdet med ballonfisken måtte vi finde det bløde og organiske formsprog frem, mens silden krævede mere rene og stringente linjer.

Vi har arbejdet med flere niveauer i dekorationerne; Nogen fremstår med en medium kompleksitet og andre er meget enkle. Ballonfisken er for eksempel et dyr med mange smukke detaljer samtidig med, at den har en meget enkel form.

8. Royal Creatures er skabt på baggrund af et eksisterende stel fra Royal Copenhagen. Hvorfor har I valgt det?

Vi kunne have valgt at gøre noget helt nyt, men det følte vi ikke var nødvendigt. Det er meget vigtigt for os at folk forstår, at vores design udspringer af en tradition, som vi så tilfører nyt liv. Det har været en stor og væsentlig del af processen at vælge hvilken form vi skulle arbejde med. Faktisk var det sådan, at jo dybere vi kom ned i processen, jo
vigtigere blev det at vælge en traditionel tallerken. Vi valgte Prinsesse, fordi man her kan se dyrene på tallerkenens bort; på en måde forsvinder borten og bliver en del af dyret.

9. Er der en overordnet filosofi bag jeres designs og designprocesser?

Et aspekt, der altid er vigtigt for os, er historien bag projektet. Det kan være selve virksomheden eller en særlig ånd, som stikker en vej ud, som vi kan komme videre ad i bestræbelserne på at tage traditionerne et nyt sted hen. Den proces har altid fascineret os. Nogen gange er det bedre at fortolke et traditionelt materiale på en ny måde end at
lede efter noget grundlæggende nyt. Ofte handler det mere om at ændre de vedtagne regler.

Vi har altid været optaget af klassikerne i hver vores kultur. Vi tror, at det er nødvendigt at kende sine klassikere til bunds for at kunne bygge videre på arven. Man behøver ikke at skabe noget helt fra bunden – derfor arbejder vi altid på en meget analyserende måde. Udgangspunktet er et grundigt kendskab til virksomheden, projektet eller materialets DNA, før du starter med at analysere det og trække noget nyt ud.

Vi arbejder i et krydsfelt, hvor vi finder ind til en tradition og noget velkendt – og så viser der sig måske noget overraskende, som får folk til at stoppe op og reflektere.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Her ses Stine med tegninger til Royal Creatures … (Foto: Royal Copenhagen)

10. Hvorfor er det vigtigt for jer at tænke virksomhedens DNA ind i designprocessen?

Hvis man for eksempel arbejder med en virksomhed, der har produceret dampbøjet træ i 100 år, så vil vi altid tænke det materiale ind i et nyt produkt. Hvis virksomheden udfordrer os og spørger, hvorfor ikke udvikle noget i metal?, så er vores modsvar: hvorfor ikke gå efter noget, der repræsenterer virksomheden? Så vil vi forsøge at nyfortolke det velkendte.

Det samme gælder, hvis virksomheden har en flere hundrede år lang tradition for at fremstille porcelæn. Her er vi af den overbevisning, at man skal tage afsæt i de kompetencer virksomheden råder over, og ikke gå efter at afprøve noget væsensforskelligt. Vi læner os altid op ad virksomhedens kompetencer og tilføjer noget nyt i den kontekst.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Så er der dækket op til frokost med Royal Creatures … (Foto: Royal Copenhagen)

11. Hvordan matcher I Royal Copenhagen?

Vi kommer fra to kulturer, den italienske og den danske. Normalt påstår vi, at vi tager afsæt i enkelhed, funktion og virksomhedens DNA, hvilket egentlig er en meget dansk måde at tilgå design på. En anden vigtig del af vores arbejdsmetode er, at vi altid arbejder ud fra et koncept; En idé, som tager form tidligt i processen, og som vi forsøger
at holde fast i. Det er en meget italiensk arbejdsmetode.

I forbindelse med Royal Creatures havde vi et meget stærkt koncept, som vi har kombineret med enkelhed og respekt for traditionerne. Vores mission har været at respektere traditionen og samtidig skabe innovation med det formål at udvikle et nyt sprog uden at miste det velkendte af syne. Derfor tror vi, at vi er et godt match med Royal Copenhagen.

12. Hvorfor ønskede I at samarbejde med Royal Copenhagen?

Det er en meget stor ære for os at få lov til at arbejde med en historisk virksomhed. Både som dansker og italiener, fordi Royal Copenhagen er lige så dansk som det danske flag. Derfor har det været meget interessant for os at lede en traditionel virksomhed i en ny retning. Faktisk har vi arbejdet med Royal Copenhagen over en lang periode for at lære arbejdsprocesserne at kende.

Vi blev fascineret af alt det givne, af teknikkerne og mønstrene, og af hvordan man kan forvalte det på en ny måde .
Det smukke ved at arbejde med et firma som Royal Copenhagen er ikke blot, at det er en traditionsrig virksomhed, men også at det vrimler med dygtige og talentfulde mennesker. For eksempel er blåmalerne meget dedikerede, dygtige og erfarne mennesker.

Du går fra en spontan skabt tegning, som omsættes til porcelæn og brændes – en proces med fuld opmærksomhed på en ensartet høj kvalitet. Det er helt vildt. Det er en smuk arbejdsgang, hvor man til sidst står med noget perfekt, der stadig signalerer håndværk. Derfor er det fantastisk at arbejde med en virksomhed som Royal Copenhagen.

Royal Creatures (Foto: Royal Copenhagen)
Et smukt dækket bord med Royal Creatures … (Foto: Royal Copenhagen)

13. I arbejder ofte med møbler. Hvordan er det at arbejde med porcelæn?

Det har været virkelig fint at skalere ned og tilnærme sig et materiale, som kræver så stor præcision. Det har været skønt! Samtidig er vi meget imponerede over, hvor lang tid designprocessen tager. Faktisk troede vi, at det ville tage kortere tid sammenlignet med et kompliceret møbel med mange dele, der skal passe sammen.

Men det forholder sig sådan, at produktionen kræver tid for den enkelte blåmaler, der skal øve sig i at lære at male de nye mønstre. Det kom som en overraskelse for os, at det er så kompliceret. Det giver absolut god mening, når man tænker på, at det ikke blot er et simpelt spisestel og en flygtig trend. Der er tale om en lang arbejdsproces, der fører frem til et produkt af høj håndværks- og designmæssig kvalitet.

14. Stødte I på komplikationer under designprocessen?

Ja! For det første tegnede vi meget frit og fabulerende, men når du først får lært lidt mere om porcelæn, så begynder du at forstå hvorfor de bestemte elementer er på tallerkenen. Tager man for eksempel de tynde linjer i det originale Musselmønster, så må du lære, at det er lige her, du starter, her du fortsætter og her du begynder på en ny
linje, så der ikke opstår fejl. Det er en hel videnskab.

Der ligger også meget arbejde og mange overvejelser i at finde frem til den helt rigtige balance omkring mønstrene, så man undgår at overdekorere porcelænet. Der er brug for det hvide omkring mønstret for at motivet kan fremstå optimalt. Derfor blev der også lavet mange prøver for netop at finde frem til den rigtige kompleksitet; Hvor mange
detaljer skal der med? Er der brug for en tallerken med en større flade for at vise mangfoldigheden i et specifikt dyr?

Vi fandt også ud af at der ikke skal meget til før dyrets ansigtsudtryk forandres fuldstændigt. En enkelt streg kan forvandle en arrig svane til en venlig svane. Det er faktisk meget svært at nå frem til de ønskede ansigtsudtryk,
når man arbejder med et levende materiale.

 

 

Læs også:

Lav rosinbriocher til morgenbordet

 

rosin brioche

 

· Mere fra samme kategori ·