Læs også:

Close
seng kaffe

Ny undersøgelse afslører danskernes usunde morgenmadsrutiner

Mit liv  | 

Hvordan ser din morgen og dine morgenmadsrutiner ud … Ny dansk undersøgelse afslører nemlig danskernes noget usunde morgenrutiner. Læs med – måske du ikke bliver overrasket

Danskere mener, at morgenmaden er sund og vigtig. Alligevel sidder vi på vores mobiltelefoner i op til to timer om morgenen i stedet for at spise. Vælg morgenmad, ikke Facebook, opfordrer Mia Bergmann, nordisk chef hos ernæringsfirmaet Herbalife Nutrition.

Ifølge en undersøgelse foretaget af YouGov for Herbalife Nutrition, vil de fleste danskere gerne spise morgenmad om morgenen. Samtidig siger 11 procent, at de hellere vil sidde på deres mobiltelefon, og så mange som 3 ud af 10 bruger op til to timer på skærmen.

– Her tror jeg, at vi skal se på vores prioriteter. Der kan være mange grunde til, at vi dropper morgenmaden, men vores mobiltelefon skal ikke være en af ​​dem, siger Mia Bergmann, nordisk chef for Herbalife Nutrition.

brunch
Der behøver ikke at skulle den helt store brunch til hver morgen. Den kan du gemme til weekenden … (Foto: Unsplash)

Brunchopskrift: Arme riddere med smørstegte pærer

Dette hindrer os mest

Mobiltelefonen er dog ikke den eneste hindring. Vi har alt for dårlig tid, er for trætte og har for lidt appetit. Nogle danskere mener også, at de kan tabe sig ved at undgå dagens første måltid.

– Træthed og for lidt tid om morgenen kan sandsynligvis genkendes af de fleste mennesker. Et godt alternativ kan derfor være at tilberede morgenmad dagen før. Hvis du oplever mangel på appetit, er det stadig vigtigt, at du får noget i dig. Det handler stort set om vaner, og du kan vænne din krop til at være sulten om morgenen, siger Bergmann.

Der er dog ikke meget, der tyder på, at man taber sig ved at droppe morgenmaden. I nogle tilfælde kan det sågar have modsat virkning.

pige strækker sig vindue seng (Foto: Shutterstock)
Der er intet, der tyder på, at man taber sig ved at droppe morgenmaden … (Foto: Shutterstock)

– Hvis du springer morgenmaden over, kan det få dig til at blive endnu mere sulten i løbet af dagen og dermed ender du med at spise mere til de næste måltider. Det bedste er at finde en morgenmad, som din krop sætter pris på, og som giver dig den energi, du har brug for om morgenen, siger Bergmann.

Forventer morgenmad på sengen

I løbet af corona-perioden har flere og flere danskere bestilt morgenmad til døren, og hele 90 procent af befolkningen svarer, at de er villige til at betale for en hjemmeleveret morgenmad.

seng kaffe
Kaffe og måske kun kaffe er en dum morgenmadsrutine at have … (Foto: Unsplash)

– Du kan ikke få det lettere. Ulempen er, at det i det lange løb kan være dyrt, men jeg synes, det er godt, at du finder løsninger, der passer, og som forhåbentlig hjælper med at øge indtagelsen af morgenmad, siger Bergmann.

Mange svarer også, at de ikke spiser morgenmad, fordi de ikke får serveret det i sengen eller på arbejde.

– Dette indikerer igen lidt dårlige prioriteter. Selvom vi ønsker det let, bør vi ikke stole på, at andre serverer morgenmad i sengen. Imidlertid kan det være en god løsning at indføre morgenrutiner på arbejdspladsen, fortsætter Bergmann.

morgenmad
Hvad med at indføre GODE morgenmadsrutiner – som du serverer for dig selv … (Foto: Unsplash)

Spiser kage til morgenmad

Travle dage og hurtige løsninger kan også betyde usund morgenmad fra tankstationen – og her synes mændene at toppe statistikken. Hele 18 procent siger, at de spiser kage, muffins, boller eller pølser til morgenmad.

– Jeg anbefaler virkelig at udskifte bagværk og pølser med andre muligheder såsom frugt, yoghurt eller smoothie. Det er lige så hurtigt og giver dig meget bedre koncentrationsevne hele dagen.

Derudover sparer du dig selv for unødvendige kalorier, siger Bergmann, inden hun konkluderer:

– Det er selvfølgelig okay at forkæle dig selv med en muffin til morgenmad ind imellem, men det bør ikke være et dagligt morgenmadsmåltid. Stå op lidt tidligere, reducer skærmforbruget og afsæt et par minutter til at spise en god og nærende morgenmad.

herbalife morgenmad
Hvordan spiser du din morgenmad … (Foto: PR/Herbalife Nutrition/Shutterstock)

Dette spiser danskerne til morgenmad:

Det er et bredt spekter af produkter, der ryger ned, når danskerne skal indtage deres morgenmad. Der er alt fra det sunde, til det hurtige og usunde. I undersøgelsen har man ikke medtaget, hvor meget kaffe og te, der indtages. Og mon ikke en del også ‘bare’ nøjes med en kop kaffe …

Brød 43%
Morgenblanding 31%
Yoghurt 30%
Æg 23%
Havregryn 22%
Frugt 19%
Kage, muffins, boller eller pølser 18%
Knækbrød 13%
Smoothie / shake 8%
Måltidsstænger/proteinbarer 1%

Om undersøgelsen:

Undersøgelsen blev udført i januar 2021 af YouGov til Herbalife Nutrition. Undersøgelsen blev udført på tværs af de nordiske lande Sverige, Norge, Danmark og Finland ved hjælp af en repræsentativ stikprøve mellem 18 og 74 år. Undersøgelsen sigter mod at afdække holdninger og vaner forbundet med motion og diæt. Den havde 4.161 respondenter i de nordiske lande og 1.025 respondenter i Danmark. Det er derfor repræsentativt i de fleste amter.

Om Herbalife Nutrition Ltd.:
Herbalife Nutrition er et globalt ernæringsselskab, der har til formål at bidrage til positive livsændringer. Selskabet har siden 1980 været optaget af ernæring og af at ændre folks liv ved hjælp af ernæringsprodukter og ernæringsprogrammer.

 

Læs også:

Lav bagt havregrød

 

BAGT HAVREGRØD bog marie melchior

· Mere fra samme kategori ·