Læs også:

Close
legetøj

NEWS: Overskudslegetøj sikrer hjælp til verdens fattigste

Nyheder  | 

Overskudslegetøj sikrer hjælp til verdens fattigste · Game of Thrones talkshow · Over 200.000 studerende får gratis bogstreaming · Lyden af en Coca-Cola på bussen · Den koldeste nat i 30 år · Dagens video: Celeste Barber ønsker en god weekend · Fredagsfjol: Når man glæder sig

Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Overskudslegetøj sikrer hjælp til verdens fattigste

BR og Folkekirkens Nødhjælp indgår samarbejde omkring salg af overskudslegetøj i genbrugs- og Wefood-butikker.

BR og Folkekirkens Nødhjælp har indgået et nyt samarbejde omkring salg af overskudslegetøj. Det betyder, at danskerne nu i udvalgte genbrugs- og Wefood-butikker kan købe legetøj til en rigtig god pris, bidrage til mere genbrug i samfundet og sikre bedre forhold for verdens fattigste familier.

Overskudslegetøjet er produkter, der af forskellige årsager ikke kan sælges i BR-butikkerne, herunder returvarer fra julens mange legetøjskøb i BR. Det kan for eksempel være Barbiedukker i beskadiget emballage, fjernstyrede biler med skrammer i lakken eller LEGO-sæt, hvor der mangler en klods. Og hos både BR og Folkekirkens Nødhjælp vækker det stor glæde at kunne give legetøjet nyt liv.

– Vi er rigtig glade for samarbejdet med BR, der i stedet for at kassere overskudslegetøjet har valgt at donere det til vores butikker. Det giver grundlæggende rigtig god mening, at vi sammen med BR kan skabe et tiltag, der både bidrager til genanvendelse og gavner verdens fattigste. Det gør virkelig en forskel, når en stor virksomhed som Salling Group vælger at sætte bæredygtighed på agendaen – og for eksempel går ind i et samarbejde som det, BR nu har indgået med os, forklarer generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen.

Salget af overskudslegetøj går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde i verdens mest udsatte områder. Pengene skal blandt andet være med til at løfte familier ud af ekstrem fattigdom og skabe mere robuste samfund, der kan modstå klimaforandringer som tørke og ekstremt vejr. Det er eksempelvis ved at opsætte solcelledrevne vandingsanlæg og dyrke tørkeresistente afgrøder, der kan give en bedre høst, en større indtjening og mere mad på bordet.

Det glæder Charlotte From, kædechef i BR, at legetøjet både kommer børn herhjemme og i udviklingslandene til gavn.

– I BR er vi meget glade for vores nye samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp. Det er helt rigtigt for os at give vores overskudslegetøj videre, så det ender hos nogle skønne børn, der kan få masser af glæde og leg ud af legetøjet, i stedet for at det bliver kasseret. Det betyder også rigtig meget for os i BR, at vi på den måde både kan bidrage til at værne om miljøet og på samme tid skabe mere overskud og bedre vilkår for børn i verdens brændpunkter og fattigste egne.

Kædechefen uddyber:

– Vores nye samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp falder i god tråd med det overordnede mål, vi har i Salling Group om at skabe nye bæredygtige tiltag, og en del af det er at mindske spild. Det er vigtigt, at vi i BR også kan være med til at støtte op om den agenda.

Samarbejdet mellem BR og Folkekirkens Nødhjælp betyder, at der foreløbigt kan købes overskudslegetøj i Folkekirkens Nødhjælps genbrugsbutikker i Løkken, Brønderslev, Hobro, Grenå, Assens, Hjørring, Hinnerup og Kolding i Jylland og på Fyn, i Karise på Sjælland og i Wefood-butikken i Københavns Sydhavn.

Derudover vil følgende butikker også snart slå dørene op for salg af overskudslegetøj: Højby, Esbjerg, Vildbjerg, Viborg, Kjellerup og Gråsten.

Yderligere info om samarbejdet:
Det nye tiltag omkring overskudslegetøj er en udvidelse af et mangeårigt samarbejde mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group. En af målsætningerne bag samarbejdet mellem Folkekirkens Nødhjælp og Salling Group er at samarbejde om at skabe nye bæredygtige tiltag. Et andet eksempel på dette er den fælles bekæmpelse af madspild via Wefood, Folkekirkens Nødhjælps supermarked for overskudsvarer, hvor Salling Group også bidrager med varer.

br folkekirkens nødhjælp
Både kunder og frivillige i genbrugsbutikken i Karise på Sjælland er meget begejstrede for overskudslegetøjet. Samarbejdet med BR har blandt andet betydet en rekordstor omsætning i butikken. (Foto: Bax Lindhardt)

Læs også: Folkekirkens Nødhjælp skal rydde op efter borgerkrigen i Libyen

Game of Thrones talkshow

Game of Thrones var en af tv-historiens største begivenheder, og serien blev distribueret i 207 territorier verden over. Den 17. april er det 10 år siden, første afsnit af den prisvindende fanfavorit fik premiere i USA, og det fejres i løbet af hele april måned under temaet, The Iron Anniversary.

The Iron Anniversary vil se tilbage på seriens mange, mindeværdige øjeblikke og give fans verden over mulighed for at fejre deres yndlingsserie på ny. Blandt andet kan man glæde sig til at se talkshowet, Game of Thrones Reunion Hosted by Conan O’Brien, der er indspillet under optagelserne til den sidste og ottende sæson af Game of Thrones. Her taler talkshowvært, Conan O’ Brien, med de populære skuespillere fra serien. Showet bliver tilgængeligt på HBO Nordic 17. april og består af to dele.

I forbindelse med jubilæet har Warner Bros. Consumer Products og dets licenspartnere indgået forskellige samarbejder om en række specialprodukter, blandt andet med det danske ølbryggeri, Mikkeller, der lancerer en serie af øl, inspireret af Game of Thrones. Den første øl i sortimentet hedder Iron Anniversary IPA.

Blandt de øvrige partnere er Funku, der har lavet nogle nye, specielle Game of Thrones-figurer, og Fabergé, der har produceret et unikt “Imperial egg”, inspireret af Daenerys Targaryen og designet i samarbejde med seriens prisbelønnede kostumedesigner, Michele Clapton.

Fejringen af 10-års jubilæet giver også en anledning til at se frem mod den nye serie inden for George R. R. Martins univers, House of the Dragon, der påbegynder produktionen i år og forventes at få premiere i 2022.

Alle otte sæsoner af Game of Trones kan ses eller genses på HBO Nordic.

Game of Thrones Reunion Hosted by Conan O’Brien kan ses fra i morgen den 17. april.

game of thrones hbo
Lørdag kan du se talkshowet på HBO … (Foto: HBO)

Over 200.000 studerende får gratis bogstreaming i ny pilot mellem Det Kgl. Bibliotek og Saxo

2. halvår byder på gode nyheder til størstedelen af de studerende på landets ungdomsuddannelser, der kan se frem til at kunne streame e- og lydbøger som følge af et nyt samarbejde mellem Saxo og Det Kgl. Bibliotek.

Under COVID-19 har særligt manglende adgang til litteraturen vist sig at være en udfordring blandt de studerende. Et nyt forsøg mellem Det Kgl. Biblioteks licensservice for ungdomsuddannelser og Danmarks største online boghandel Saxo vil undersøge, om adgang til litteraturen via mobilapp kan være med til at løse problemet på en måde, der både er bekvem og effektiv for de studerende.

I forsøget er der sikret adgang til over 75.000 titler i e- og lydbogsformat til mere end 200.000 studerende på ungdomsuddannelserne.

En pilotundersøgelse foretaget af Det Kgl. Bibliotek og Saxo i efteråret 2020 påviste flot interesse for e- og lydbøger blandt de studerende, og den 1. juli 2021 bliver adgangen – dog stadig på forsøgsbasis – til den digitale litteratur tilbudt til endnu flere.

Anne-Birgitte Rasmussen, rektor på Københavns åbne Gymnasium og repræsentant for Danske Gymnasier i ungdomsuddannelsernes licensudvalg (UNGLU), er med til at rådgive Det Kgl. Bibliotek i forbindelse med licensservicen, bakker op om initiativet:

– Vi er utrolig glade for, at Saxo vil være med til at udbrede lysten til litteratur til vores elever. Netop det, at vores elever kan tilgå litteratur gennem deres mobilapp, vil gøre en stor forskel. Om det er i bussen på vej til skole eller om aftenen inden sovetid bliver litteraturen tilgængelig her og nu for vores elever. Det bliver spændende at følge, hvordan tilgængeligheden og det brede udbud vil øge elevernes smag for at læse bøger.

Chefkonsulent Dyveke Sijm, ansvarlig for den daglige drift af licensservicen hos Det Kgl. Bibliotek, udtaler:

– Vi er ovenud begejstrede over, at Saxo sammen med Det Kgl. Bibliotek har lyst til at finde ud af, om undervisere og studerende på landets ungdomsuddannelser er lige så vilde med at have adgang til litteratur via en mobilapp, når de er på job, som de er, når de holder fri.

Saxos direktør, Natasha Brandt, udtaler om aftalen:

– Vi ser rigtig meget frem til samarbejdet med Det Kgl. Bibliotek, og vi er fantastisk glade for, at Saxo med dette samarbejde kan hjælpe med at give de studerende nemmere adgang til at læse. Vi har samtidig et lille ønske om, at de ikke blot vil læse deres lektier hos os, men at de ligefrem vil få øjnene op for litteraturens mange fantastiske universer og derigennem få lyst til også at bruge noget af deres fritid i bøgernes verden.

Aftalen bliver finansieret af Det Kgl. Bibliotek via projektmidler, øremærket tiltag for de ungdomsuddannelsesinstitutioner, KB betjener, på opdrag fra undervisningsministeriet og institutionernes interesseorganisationer.

Interesserede institutioner kan sende en mail til ungli@kb.dk og tilmelde sig et webinar om tiltaget her.

pige computer arbejde skrivebord (Foto: Unsplash)
Godt nyt til de studerende … (Foto: Unsplash)

Læs også: Bogartikel: Fem på stribe

Lyden af en Coca-Cola på bussen

Ja, det lyder mærkeligt. Men hvad har en bybus og en Coca-Cola til fælles? Det har Ellen Gregersen og Morten Kristiansen fundet svaret på i forbindelse med en stor kreativ idékonkurrence, de har deltaget i. Deres overraskende opdagelse har givet dem international anerkendelse og opmærksomhed, og Coca-Cola realiserer nu deres geniale idé.

Forestil dig lyden af en bus, når den standser ved et stoppested – og så lyden af en Cola-Cola, der bliver åbnet … Så har du svaret på, hvad en bybus og en Coca-Cola har tilfælles. Tsshh, siger de begge!

For Ellen Gregersen og Morten Kristiansen var det naturligt at koble de to lyde, da de deltog i den interne Out of Home-konkurrence på deres studie på DMJX i København. Opgaven gik ud på at forvandle en helt almindelig bybus til en kørende reklame, der visuelt skiller sig ud i gadebilledet. Deres resultat blev en helt rød bus med et Coca-Cola logo og teksten: ’Den lyd, når bussen stopper’.

– Bremselyden fra bybusserne hører man hele tiden, når man bevæger sig rundt i København, og alle kender lyden af en Coca-Cola, der bliver åbnet. Tsshh-lydene er nærmest identiske, og det gav os idéen til at koble de to lyde sammen i en busreklame, som egentlig kun er visuel. Det er kun, fordi lyden af en Coca-Cola er så ikonisk, at man kan få folk til at tænke på sodavand, når man hører bremsen på en bus, fortæller Ellen, der studerer på DMJX, Kreativ Kommunikation i København, hvor hun også bor nu.

Idéen er genial i sin totale enkelthed – og den gik rent ind hos juryen. Ud af 42 bidrag fra de studerende valgte en kreativ jury de fem bedste, hvor Ellen og Mortens idé endte med at løbe afsted med den fornemme førsteplads. En af jurymedlemmerne udtalte bl.a. ”Jeg kan jo for helvede ikke se en bus nu uden at få lyst til en Cola.” Men selvom juryen var vilde med Ellen og Mortens idé, var det ikke givet, at den skulle føres ud i livet – og det blev den heller ikke i første omgang.

– Vi blev superglade for at vinde konkurrencen. Men selvom man vinder, er det ingen garanti for, at det brand, man arbejder med, ønsker at gøre idéen til virkelighed. Det vidste vi godt, men vi blev alligevel lidt ærgerlige, da vi så hørte, at bussen nok ikke ville blive noget,” fortæller Morten, der også studerer på DMJX, Kreativ Kommunikation i København. Men så trådte deres lærer og leder for uddannelsen kreativ kommunikation på DMJX til.

Jesper Hansen, leder på Kreativ Kommunikation, fik sat gang i hele sit danske og internationale netværk. Den positive respons og opmærksomhed har nu fået Coca-Cola at realisere Ellen og Mortens idé.

– Ellen og Mortens kobling af lyden af en bus, der bremser og en Coca-Cola, der bliver åbnet, er i al sin enkelthed genial. Den passer perfekt til vores nuværende ’Open that Coca-Cola’-kampagne, hvor vi bl.a. har fokus på tsshh-lyden, når man åbner sin iskolde Coca-Cola,” fortæller Jes Randrup, director, Public Affairs, Communication & Sustainability og fortsætter:

– Med Ellen og Mortens idé kan vi tage vores kampagne ud i gaderne. Det er en idé, der sagtens kan fungere i andre lande for os også. Vi er derfor rigtig glade for, at Ellen og Morten har givet os lov til at realisere deres idé. Og det viser helt sikkert, at det giver pote at kæmpe for sine idéer.

Frem til den 20. april kan man se bus 1A og 6A forvandlet til Ellen og Mortens bus.

– Det er ret vildt for os – to studerende – at vi får mulighed for at få vores idé realiseret af et så stort brand som Coca-Cola med så mange fantastiske kampagner bag sig. Vi er super stolte over, at der nærmest ikke er ændret noget, og så er det næsten lidt uvirkeligt at se vores bus køre rundt i de københavnske gader, lyder det enstemmigt fra makkerparret.

coca cola bus
Så er der lyden af en sodavand på busserne (Foto: Coca-Cola PR)

Læs også: Coca Cola satte danskernes nytårs forsæt på dåserne

Den koldeste nat i 30 år

Natten mellem onsdag og torsdag målte DM helt ned til minus 6,8 grader, der blev målt i Horsens. Selvom det ‘blot’ er den laveste temperatur i april i to år, så ser det anderledes ud, hvis man ser på, hvornår i måneden den lave temperatur er målt. Og dette er for årstiden den koldeste nat i 30 år. Tilbage den 21. april 1991 blev der målt minus 7,3 grader i Midtjylland, og ikke siden har vi oplevet ligeså streng nattefrost på denne årstid.

Generelt har starten af april været kold, men nu skulle et højtryk være på vej over Danmark med varme dage og dermed endelig forår …

news, nyheder, danmark, kulde, vinter, forår, frost, sibirisk kulde
Frosten skaber det fineste mønster på vinduet. (Foto: Tina Dines Appelt)

Læs også: Kom igennem foråret trods pollenallergi

Dagens video: Celeste Barber ønsker en god weekend

Fredagsfjol: Når man glæder sig

· Mere fra samme kategori ·