Læs også:

Close
madlavning kok pande (Foto: Unsplash)

NEWS: Ny undersøgelse: Teenagepigerne laver stadig mere mad end drengene

Nyheder  | 

Ny undersøgelse: Teenagepigerne laver stadig mere mad end drengene · Ta’ cyklen hele maj og vind en el-cykel · Gisele hylder naturen · Flere narkobilister end spiritusbilister for fjerde år i træk · Alt kan sælges på nettet under corona – også gaffeltrucks · Dagens billede: Vores nye tennispige

Vi har udvalgt dagens væsentligste, informerende samt bedste nyheder til dig, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Ny undersøgelse: Teenagepigerne laver stadig mere mad end drengene

Selvom vi skriver år 2021, er pigerne stadigvæk flittigere i køkkenet end drengene. Det viser en ny, unik undersøgelse fra Arla Fonden, hvor 1.000 unge fortæller om deres tanker og erfaringer i forbindelse med mad og madlavning. Det betyder, at skolerne og forældrene har en stor opgave foran sig. ”Vi skal ikke have pigerne ud af køkkenet. Vi skal have drengene ind i det,” siger Sanne Vinther, direktør i Arla Fonden.

Mange danske børn hjælper til med enten borddækning, madlavning eller indkøb i hjemmene. Men der er en tydelig forskel. For selvom vi er nået til 2021, er der klart flere piger end drenge, der hjælper til. Det viser en ny undersøgelse.

Hvert år byder Arla Fonden 3.000 børn velkommen på MADlejr-skoler, hvor 6. og 7. klasser er i køkkenet en hel uge og lærer om gode madvaner og bæredygtighed. Nu har Arla Fonden spurgt 1.000 af deltagerne, før de tog afsted på MADlejr, om deres tanker om mad og erfaringer med at tilberede mad og smage nye ting.

Undersøgelsens endelige resultater bliver samlet i rapporten ’Børn, Unge og Mad 2021’, som offentliggøres i juni til eventet Generation Food Award. Men et enkelt resultat er klart allerede nu. Og det viser, at der fortsat er markante kønsforskelle, selvom vi skriver år 2021.

75 procent af pigerne i 6. og 7. klasse har hjulpet til omkring madlavningen i hjemmet i løbet af de seneste syv dage. Men tallet for drengene er kun 68 procent.

– Jeg er overrasket over, at der er så mange flere piger, der hjælper til i køkkenet. Det understreger, at vi som forældre og i skolerne har en stor opgave foran os, så både pigerne og drengene kommer i spil, når der skal laves mad og hjælpes til i køkkenet derhjemme. For vi skal ikke have pigerne ud af køkkenet – vi skal have drengene ind i det, siger Sanne Vinther, der er direktør for Arla Fonden.

Kønsforskellen skinner igennem på alle områder i forhold til madlavningen. Pigerne hjælper mere til med både at dække bord, tage ud, lave mad og hjælpe med planlægningen af maden. Især er pigerne meget mere med til at købe ind. Her har 51 procent hjulpet indenfor de sidste 30 dage, mens kun 35 procent af drengene har hjulpet.

– Vi skal have engageret drengene, så mange flere opdager, hvor sjovt og spændende det er at være med i køkkenet. Det kan vi også godt. På Arla Fondens MADlejre oplever jeg, at køn ikke spiller nogen rolle, udtaler Sanne Vinther.

Undersøgelsen tyder på, at motivation er en del af forklaringen. 65 procent af pigerne kan nemlig godt lide at lave mad. Den begejstring deler kun 46 procent af drengene. Desuden er en stor del af pigerne – 58 procent – motiveret af, at de gerne vil hjælpe deres forældre. Kun 39 procent af drengene har den motivation. Til gengæld forstår drengene en klar besked. 38 procent af drengene hjælper til i køkkenet, når forældrene siger, at de skal, mens det kun er 34 procent af pigerne, der hjælper til på den baggrund.

Vigtigheden i, at drengene også kommer i køkkenet, kan ikke understreges nok, mener Arla Fonden. For det har betydning for børnenes sundhed, at de lærer at lave mad.

– Det handler ikke kun om ligestilling. Hvis vi ikke får drengene i køkkenet, så kommer de i mindre grad til at kunne tage vare på deres egen sundhed i deres voksenliv, så det her er vigtigt, påpeger Sanne Vinther.

Hele rapporten fra 2020 kan læses på bornungeogmad.dk – i juni offentliggøres 2021-rapporten.

Om rapporten: Børn, Unge og Mad 2021:

Børn, unge og Mad er en årlig tilbagevendende analyse, der skal være med til at fremme Arla Fondens formål: At fremme almen maddannelse, bedre madvaner og en sund livsstil blandt børn og unge. Rapporten udkom første gang i 2020.

Arla Fonden driver to MADlejrskoler og har via de godt 3.000 danske skoleelever, der hvert år besøger de to madlejre, en helt unik adgang til en gruppe, som ellers kan være svære at få i tale.

Om Arla Fonden og MADlejr:

Arla Fonden blev etableret i 2012 af Arla Foods, som hvert år donerer 10 millioner kroner til fonden. Arla Fonden kan ikke søges, da midlerne bruges til at drive MADlejr på Helnæs på Sydfyn og den nye MADlejr i Højer med fokus på madkultur og maddannelse for skoleelever fra 6. og 7. klasser fra hele landet.

MADlejr er et nøje tilrettelagt forløb, der er bygget op over tre faser, hvor elever og lærere bliver involveret fra start til slut – med en helt særlig lejrskole som omdrejningspunktet. Før en MADlejr sættes emnerne mad, sundhed og natur på skoleskemaet. Under MADlejr arbejder eleverne med måltidet, råvarer, sundhed og bæredygtighed gennem en lang række forskellige aktiviteter. Og efter MADlejr skal klassen arbejde videre med temaerne, blandt andet via en udfordring, som de får med sig fra opholdet.

Læs mere om Arla Fonden og MADlejr på www.arlafonden.dk og www.madlejr.dk

madlavning kok pande (Foto: Unsplash)
Teenagepiger laver stadig mere mad end drengene gør … (Foto: Unsplash)

Læs også: Louisa Lorang om at lave mad når man lige er flyttet hjemmefra

Ta’ cyklen hele maj og vind en el-cykel

Hjemmekontor eller ej – vil du møde sommeren med fornyet energi sammen med kollegaerne? Cyklistforbundet inviterer med kollegakampagnen ‘Vi cykler til arbejde’ til en måneds cykelspas. Der kan også cykles med hjemmefra.

Det bliver med et brag, når Cyklistforbundet hele maj kører sin store forårskampagne ‘Vi cykler til arbejdet’ for 25. gang. Gennem årene har op mod en million danskere cyklet sommeren i møde og sammen med kollegaerne fået stærke oplevelser med kampagnen, hvor man deltager i hold og konkurrerer om flest dage på cyklen.

Kampagneleder i Cyklistforbundet, Sidsel Friis Marxen, mener, at corona-pandemien og det meget hjemmearbejde har gjort kampagnen mere relevant end nogensinde:

– Som kollega sidder vi isoleret fra de andre og savner det fællesskab uden om det faglige, som er så svært at genskabe på digitale møder. Som individer bøvler vi med alt for lidt motion. ‘Vi cykler til arbejde’ fokus på gode oplevelser, god hverdagsmotion og på at styrke det kollegiale fællesskab i en svær tid, siger hun.

I modsætning til andre store traditionelle fællesskabsarrangementer, der er blevet aflyst, kan ‘Vi cykler til arbejde’ gennemføres trygt og sikkert i en corona-tid. At man arbejder hjemme, er ingen grund til ikke at stille med et hold – tværtimod, lyder det fra Cyklistforbundet:

– Måske brugte du, før corona sendte dig hjem, 30-60 minutter på at tage på arbejde. I dag bruger du måske et par minutter på at sætte din arbejdsplads op på køkkenbordet. Den sparede tid er din egen, og den skal du selvfølgelig bruge til dejlige cykelture, siger Sidsel Friis Marxen.

Alle deltagere får en miniguide med ideer til at komme op på cyklen fra hjemmearbejdspladsen og holde den fælles holdgejst op. Er man blandt dem, som tager ind på arbejde, behøver man ikke cykle hele vejen for at deltage. Det er nok, hvis man cykler til tog eller bus for at tage offentlige transportmidler resten af vejen.

Man tilmelder sig i hold på 2-16 kollegaer på www.vcta.dk. Jo flere dage holdet cykler i maj, desto flere lodder får holdet til den afsluttende lodtrækning om årets hovedpræmie: En elcykel af det hollandske kvalitetsmærke Gazelle til alle på vinderholdet. Alle virksomheder tilbydes desuden en afsluttende oversigt over de opnåede sundheds- og klima-effekter af medarbejdernes cykelindsats.

Cyklistforbundet gennemfører kampagnen i samarbejde med biotekvirksomheden Gubra i Hørsholm. Medstifter af Gubra, Jacob Jelsing, siger:

– Det gør en forskel, når virksomheder tager medansvar for medarbejdernes transportvaner. Pendling til og fra arbejde udgør en betydelig del af virksomheders samlede CO2 udledning – også i en corona-tid. Med fælles indsats kan vi knække kurven. Det er er godt for klimaet og godt for vores sundhed. Derfor jo flere, der vælger cyklen, desto bedre, forklarer Jacob Jelsing.

Country manager for Gazelle i Danmark, Thomas Koed, siger:

– Vi er glade for at være med til at styrke den danske cykelkultur sammen med Cyklistforbundet. Med en el-cykel kan man cykle længere på kortere tid. El-cyklen vil for mange danskere være fremtidens transportmiddel, siger han og opfordrer alle nysgerrige til at lægge vejen forbi en Gazelle-forhandler og få en prøvetur.

Fakta: ‘VI cykler til arbejde 2021’
Kører den 1.-31. maj – tilmelding på www.vcta.dk
Man tilmelder sig i hold på 2-16 kollegaer og dyster om flest dage på cyklen
Man kan vinde både forskellige særpræmier og årets hovedpræmie: En Gazelle-elcykel til alle på vinderholdet
Med kampagnen følger et aktivitetskatalog til virksomhederne med ideer til lokale konkurrencer, events og aktiviteter, så man som arbejdsplads får mest ud af at være med
Alle virksomheder tilbydes en afsluttende oversigt over de opnåede effekter af medarbejdernes cykelindsats målt på blandt andet sparede sygedage og sparet CO2.

cykel cykle pige sommer græs (Foto: Unsplash)
Er du også vild med at cykle, så læs ovenstående … (Foto: Unsplash)

Læs også: Salget af elcykler er steget markant

Gisele hylder naturen

Den tidligere topmodel 40-årige Gisele Caroline Bündchen fra Brasilien er stadig en af verdens smukkeste kvinder. Gennem sin lange modelkarriere var hun en af verdens bedst betalte modeller. I dag har hun trukket sig lidt tilbage, efter hun er blevet mor til to børn.

En af de ting hun også bruger tid på er at hjælpe naturen. For et par dage siden lagde hun en sød video op på Instagram, hvor hun netop fortalte om sin egen barndom på landet, hvor netop naturen gav hende så mange gode oplevelser – og nu minder. Dette ønsker hun også, at hendes børn skal opleve. Hun er derfor gået ind i projektet; TiNis, der oprindelig startede i Peru, men som nu også findes i Brasilien, hvor Gisele kommer fra. Et projekt der skal gøre kloden grønnere …

Du kan se mere på: @tinis.natureza.

Læs også: Danmark dumper FN’s naturmål

Flere narkobilister end spiritusbilister for fjerde år i træk

De seneste fire år er antallet af sigtelser for narkokørsel steget med 30 procent, så der i dag er langt flere sigtelser for det, end der er for spirituskørsel. Det viser nye tal, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige.

9.989 gange blev bilister sigtet for narkokørsel i landets 12 politikredse i 2020. Det svarer til godt 27 sigtelser om dagen, og det er næsten 3.000 flere sigtelser (7.048 spirtussigelser i alt i 2020), end der blev rejst på landsplan for spirituskørsel hele sidste år.

Det viser nye tal, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige, og den voldsomme udvikling i sigtelser for narkokørsel er ‘alarmerende’, lyder det fra skadedirektør i Gjensidige, Henrik Sagild.

– Der er simpelthen nødt til at komme fokus på den her udvikling, så kurven kan blive knækket, for det er en alvorlig trussel for trafiksikkerheden, når så mange bilister kører rundt med narko i blodet, siger Henrik Sagild.

En del af stigningen i sigtelserne for narkokørsel skal findes i, at politiet er blevet bedre til at opdage de påvirkede bilister i trafikken, efter de fik såkaldte narkometre i 2011, men det alene kan ikke forklare den voldsomme stigning, vurderer Henrik Sagild.

– Det forklarer en del af tallene, men når stigningen har været så markant over flere år, mens spirituskørsel er stagneret, tyder det på, der er alt for mange bilister, der ikke tager det alvorligt, og det kan altså føre til meget alvorlig fare for dem selv og andre trafikanter, slutter Henrik Sagild fra Gjensidige.

bakspejl bil pige køre (Foto: Unsplash)
De sidste fire år har politiet taget flere narkobillister end spirtitusbilister … (Foto: Unsplash)

Læs også: Kørelærer taget for spirituskørsel

Alt kan sælges på nettet under corona – også gaffeltrucks

Danske virksomheder har i den grad fået øjnene op for at sælge varer på nettet. Det gælder også, når de handler med hinanden. Og alt kan tilsyneladende sælges på nettet – selv store maskiner som gaffeltrucks, lyder det fra DI.

– Vi kan se at handlen mellem virksomheder på nettet – i daglig tale B2B, Business-to-business – vokser og vokser, og den tendens har corona også sat ekstra skub i. DI Handels seneste e-handelsanalyse for B2B viser, at virksomheder, der har digitalt salg, har klaret sig bedre i coronakrisen end dem uden. Næsten en tredjedel af de virksomheder, der havde digitalt salg under krisen, har oplevet en stigning i omsætningen på godt 20 pct., siger branchedirektør Sidsel Dyrholm Holst, DI Handel, som er DI’s branchefællesskab for danske handelsvirksomheder.

Tal fra Danmarks Statistik viser også, at andelen af B2B-virksomheder med websalg er steget de seneste fem år. Det seneste år er andelen vokset fra 19 procent i 2019 til hele 24 procent i 2020.

En af de virksomheder, som mærker en øget interesse for digital handel i B2B-sammenhæng, er Still Danmark A/S, som sælger maskiner som gaffeltrucks og palleløftere. I andet halvår af 2020 har de oplevet en fordobling af deres omsætning online. Den største og dyreste maskine, de har solgt på nettet, er en gaffeltruck til 142.000 kr.

– Vi har haft en webshop de seneste fem år, men det er først under corona, at vi har set en så markant stigning i vores digitale salg. Kunderne tør mere i webbutikken og træffer i højere grad beslutningen om et køb på egen hånd, og vi supporterer eventuelle spørgsmål i vores chat. Webshoppen er for os en salgskanal på lige fod med resten af organisationen. Det er vores ekstra ‘sælger’, siger Mathias Henningsen, Head of Marketing & Business Development, Still Danmark A/S.

Det billede understreges også af resultaterne i DI Handels e-handelsanalyse for B2B. Den viser, at 9 ud af 10 indkøbere inden for B2B foretager digitale indkøb, hovedsageligt gennem webshops. Tilsvarende forventer 88 procent af de spurgte B2B-virksomheder, at deres digitale salg vil stige i 2021.

– Nettet bruges af størstedelen af indkøberne til at researche produkter og ydelser. Indkøbsprocessen kan starte online og ende med at blive færdiggjort med direkte kontakt, eller salg, der er online hele vejen. Det betyder, at hvis du ikke er til stede online, risikerer du at miste både nuværende og potentielle kunder, forklarer Sidsel Dyrholm Holst.

Udover vigtigheden af at være til stede, hvor kunderne er, viser DI Handels analyse også, at der er målbare økonomiske gevinster ved at digitalisere dele af sit salg, både på bundlinjen og i effektiviteten. Over halvdelen af de virksomheder, der sælger online, oplever også, at deres brand bliver styrket.

– Alle vores analyser og den løbende dialog med medlemsvirksomheder som Still, understreger vigtigheden og potentialet i digitalt salg. Det er kommet for at blive og vil kun blive endnu mere vigtigt i fremtiden, slutter Sidsel Dyrholm Holst.

Online shopping e-handel ehandel handle online (Foto: Pexels)
Alt købes på nettet – selv en gaffeltruck … (Foto: Pexels)

Læs også: Danskerne har nordisk rekord under coroan i nethandel

Dagens billede: Vores nye tennispige

· Mere fra samme kategori ·