Læs også:

Close
folkekirkens nødhjælp libyen

NEWS: Folkekirkens Nødhjælp skal rydde op efter borgerkrigen i Libyen

Nyheder  | 

Folkekirkens Nødhjælp skal rydde op efter borgerkrigen i Libyen · Vejret uden reklamer · Fashion Week bliver digital · 2020 var et år med mange store klimaudfordringer · Digitale betalinger sætter rekord i Coop · Dagens billede: Nyt fra La la Land – Emma Stone gravid

Vi har udvalgt dagens væsentligste, sjoveste og skæveste nyheder, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Folkekirkens Nødhjælp skal rydde op efter borgerkrigen i Libyen

En gang var den libyske hovedstad, Tripoli, en lomme af velstand. Efter næsten 10 års borgerkrig er byen udbombet og civilbefolkningen udpint. En permanent våbenhvile har sat en stopper for bombardementerne, og med dansk hjælp skal landminer og ueksploderet ammunition nu fjernes.

Krigen er sat på pause, og der er håb om varig fred.  Men det er stadig livsfarligt for børn og voksne at bevæge sig rundt i de libyske byer. Krigens sprængfarlige efterladenskaber gemmer sig under murbrokkerne.

Det skal Folkekirkens Nødhjælp være med til at lave om på. Nødhjælpsorganisationen har fået penge fra den danske regering til at rydde op i Tripoli. Den ueksploderede ammunition skal fjernes. Hverdagen skal genetableres uden frygt for at blive sprunget i luften på vej til skole eller på vej hjem fra markedet.

– Jeg er både glad og stolt over, at vi kan være med til at hjælpe libyerne fri af den overhængende fare, der præger helt almindelige menneskers hverdag. Kampene i Tripoli har været ekstrem hårde, og der venter et stort arbejde med at fjerne alle de sprængfarlige genstande, fortæller generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, Birgitte Qvist-Sørensen. Hun refererer til, at mere end 15 procent af alt affyret ammunition aldrig eksploderer.

Folkekirkens Nødhjælp har i flere år ryddet landminer og anden ammunition i nogle af Libyens mindre byer. Den danske nødhjælpsorganisation har opereret i Libyen, siden det arabiske forår førte til en militær konflikt mellem oprørere og Muammar al-Gadaffis regime. Det ledte til en NATO-intervention, der skulle vælte regimet, og i sidste ende blev mangeårige diktator myrdet af en lokal oprørsmilits. Folkekirkens Nødhjælp kom Libyen for at alt den ammunition, der ikke detonerede korrekt, da NATO bombede Libyen. Men diktatorens fald efterlod et enormt magtvakuum. Våbenlagre stod åbne til nærmest fri afbenyttelse for landets mange militante grupperinger, og landets deroute gik stærkt.

Efter 10 års borgerkrig er der mere end nogensinde behov for ammunitionsrydning. Og med en ny donation på 5 millioner kroner fra Danmarks Freds- og Stabiliseringsfond kan Folkekirkens Nødhjælp nu påbegynde det store oprydningsarbejde, der venter i den libyske hovedstad.

– Ammunitionsrydning er afgørende for, at libyerne kan påbegynde genopbygningen af deres land. Hvert år dør flere end 2000 mennesker på grund af landminer og andet ueksploderet ammunition. Men krigens efterladenskaber slår ikke kun folk ihjel. Det fastholder millioner mennesker i frygt og fattigdom, slutter Birgitte Qvist-Sørensen.

Det er ikke tilfældigt, at Folkekirkens Nødhjælp er blevet udvalgt til at rydde op efter den libyske borgerkrig. Organisationen har arbejdet med ammunitionsrydning siden 90ernes krige på Balken, og i dag råder Folkekirkens Nødhjælp over nogle af verdens dygtigste folk på området.

folkekirkens nødhjælp libyen
Her ses udbombet klasselokale i Libyen. (Foto: Folkekirkens Nødhjælp)

Vejret uden reklamer

Fremover kan du tjekke vejret på dmi.dk og DMI’s app uden at blive forstyrret af reklamer. Regeringen og partierne bag finansloven for 2021 har besluttet, at reklamer ikke harmonerer med DMI’s ambition om at formidle troværdig viden om vejr, klima og hav. Derfor er dmi.dk fra i dag reklamefri.

Mange besøger dagligt DMI’s hjemmeside og app, og som en del af en større relancering af vejrtjenestens hjemmeside er brugerne blevet spurgt, hvad der kan forbedre tilgangen til viden om vejr, klima og hav, som findes på siden. Her er det blandt andet blevet efterspurgt, at reklamerne fjernes.

Regeringen, Alternativet, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF er som led i finanslovsaftalen blevet enige om at afsætte midler til, at DMI’s internationalt anerkendte viden kan formidles uden forstyrrende reklamer.

– Vejret er vigtigt for danskerne, og DMI’s viden om vejr og klima skal være troværdig og lettilgængelig. Både for familien, der planlægger havefest, for fiskeren, der skal på havet og for klimaforskeren, der har brug for detaljeret viden. Reklamerne har været et forstyrrende element, som også har udfordret sidens troværdighed. Derfor er jeg er glad for, at regeringen sammen med partierne bag Finansloven nu styrker DMI’s mulighed for at gøre dmi.dk og app til en bedre oplevelse, udtaler klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).

Et reklamefrit dmi.dk er det første tiltag i en række af forbedringer på hjemmesiden, som bliver rullet ud i januar og februar. Brugerne ønsker en hjemmeside med bedre overblik, hvor det er lettere at finde de oplysninger, som man søger. Det er disse ønsker, der er omdrejningspunktet for de kommende forbedringer.

Derfor bliver der lavet en ny navigation, så det bliver nemmere at finde fx regionale vejrudsigter, radarbilleder og strømforhold. Senere kommer en ny forside og en ny visning af det lokale vejr for at skabe det mest optimale overblik over vejret. Og endelig venter nogle helt nye vejrsider målrettet specialbrugere af vejret.

– Vi vil gerne være borgerne i Rigsfællesskabets foretrukne vejrtjeneste, og derfor har vi inviteret brugerne tæt ind i udviklingen af det nye site. Vi brugerpanel, som består af både private og professionelle brugere af dmi.dk. Med relanceringen af vores hjemmeside får brugerne mulighed for at få nem adgang til lige netop den information, som de har brug for, slutter DMI’s direktør Marianne Thyrring.

Følgende forbedringer sker på dmi.dk i de kommende måneder:

  • Ny, forbedret navigation, så brugerne lettere kan finde den information, de ønsker
  • Ny forside og lokalt vejroverblik
  • Nye sider målrettet specialbrugere af vejrinformationer
  • Regeringen og partierne bag finansloven for 2021 har afsat en forøget, årlig driftsbevilling på 5 mio. kr. i forbindelse med afviklingen af bannerannonceringen.
dmi skyer himmel vejret (Foto: DMI)
Nu bliver DMI uden reklamer … (Foto: DMI)

Læs også: Ny viden om fremtidens vejrekstremer i Danmark

Fashion Week bliver digital

I går meddelte Copenhagen Fashion Week, at den kommende modeuge i februar denne gang også vil være digittal, mens alt andet aflyses. Udviklingen i COVID-19 har været fulgt nøje, men som situationen ser ud nu, forventes Danmark og resten af verden ikke at være så åben igen om en måned, at det vil være muligt at afvikle en københavns modeuge som tidligere. Dermed aflyses CIFF og Revolver også.

Du kan læse mere på copenhagenfashionweek.com.

Stine goya, modeuge, fashionweek, fw, designer, design, mode, fashion, show, fashionshow, model, outfit, look, ss20Her er det et tidligere Stine Goyas show, der viste smukke, farverige og finurlige kreationer fra deres SS20 kollektion. (Foto: Copenhagen Fashion Week)

Læs også: 10 ting der gør Gucci til en bæredygtig virksomhed

2020 var et år med mange store klimaudfordringer

NASA’s satellitter har indfanget det forgange års store klimamæssige udfordringer. Trods COVID-19 bød året på store brænde, oversvømmelser, orkaner, tørke, hedebølge, der alle var med til at disrupte livet forskellige steder på kloden. Se videoen fra CNNclimate.

 

Læs også: Gladsaxes klimaindsats er igen blandt verdens bedste

Digitale betalinger sætter rekord i Coop

For første gang har over 100.000 af kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma på én dag betalt deres dagligvarer digitalt – det vil sige ved hjælp af Coop app’en på deres telefon.

I alt er der i 2020 gennemført mere end 15 millioner digitale betalinger i Coop-butikkerne. Det er en stigning på 237 procent i forhold til 2019.

– 2020 har definitivt været et gennembrudsår for digitaliseringen i dagligvarehandelen i Danmark, fortæller digital direktør i Coop, Morten Viktor.

Det kommer også til udtryk i kundernes brug af muligheden for at gå uden om kassekøen. I hele 2019 og 2020 har det i næsten alle Coops godt 1.000 butikker været muligt med Scan & Betal selv at scanne varerne, komme dem direkte ned i indkøbsnettet og gå uden om kassekøen.

Det er øget med 300 procent i 2020 i forhold til 2019. Og dermed er det blevet benyttet omkring 10 millioner gange i løbet af i år.

– Der er tale om en grundlæggende forandring af danskernes indkøbsvaner. Vi forventer, at det vil vokse endnu mere de kommende år. For i takt med at kunderne får erfaring med brug af Scan & Betal, oplever de bekvemmeligheden og bliver dermed stimuleret til at gøre det endnu mere. Vi har nu flere af vores største butikker, hvor hver 4. ekspedition klares af kunderne selv. Det frigiver tid til medarbejderne, så de kan være mere ude på gulvet og dermed sikre en højere standard og bedre oplevelser for kunderne, slutter Morten Viktor.

En af forklaringerne på væksten i år er Corona, som også har fået online-salget til at eksplodere. Coop.dk MAD, har i år ansat flere hundrede ekstra medarbejdere og solgt cirka tre gange så meget som året før.

Coop går i kamp mod plasticposer
Coop var også foregangsmand, da det gjaldt kampen mod plasticposer. (Foto: Coop)

Læs også: Coop bygger ny og bæredygtig bydel for milliarder

Dagens billede: Nyt fra La la Land – Emma Stone gravid

· Mere fra samme kategori ·