
#Sprogpsykologiforbegyndere: Forstå: Hvordan kommunikerer vi med via billeder og tekst?
Meget af vores kommunikation foregår i dag via vores telefon. Vi skriver til hinanden, sender billeder, videoer og sender smileys. I denne uge kigger vi lidt nærmere på, hvordan vi kommunikerer via billeder og tekst fremfor at tale
Før i tiden skulle man ringe op, sende et brev eller gå hen og banke på folks dør, hvis man ville i kontakt med dem. I dag kan du bare sende en snap, en besked i dm’eren på Instagram eller det nye hvor man sender en talebesked på Messenger. Vi kan hurtigt kommunikere med hinanden, men vi forventer også at få et hurtigt svar, når vi sender noget ud. De fleste har telefonen lige ved sig og tjekker den ofte, derfor kan vi også let komme til at forvente, at vi får et svar og skal svare hurtigt.
Når meget af vores kommunikation foregår online via tekst, billeder, små videoer og talebeskeder efterlader det os med en stor opgave og udfordring – nemlig stadig at prøve at skabe fælles forståelse – selvom vi ikke kan se hinanden og afkode hinandens kropssprog og ansigtsmimik. Du kender det sikkert selv. I mange tilfælde går det nemt, og vi kommunikerer uden problemer, men ofte opstår der også misforståelser, og ting går tabt i det skrevne sprog.

Hvad er multimodalitet?
Multimodalitet er blandt andet tale, skrift, skrifttyper, billeder, tegninger, logoer, videoer. Når man kigger på det multimodale, kigger man blandt andet efter valg af billeder, farvevalg, lys og grafisk opsætning mellem tekst og billeder osv. Ofte indgår der flere multimodaliteter i det, vi kigger på, deraf begrebet multi.
Kigger vi på en reklame, kan der både indgå lyde, billeder og tekst. Der kan således skabes meget mening og siges meget på kort tid, og man kan hurtigt opfatte, hvad der kommunikeres, hvis man går fordi en reklamesøjle på gaden, der blot er billede og tekst. Ved at gøre brug af flere multimodaliteter kan man skabe mere mening, end blot ved kun at vise et billede eller skrive noget tekst.
Laver man en multimodalanalyse kan man næsten ikke få stoppet igen. Der kan nemlig gemme sig rigtig meget mening og betydning i tekster, billeder og videoer, som afsenderen gerne vil kommunikere. Man kan kigge på, hvilke fordele og begrænsninger der er ved de forskellige modaliteter, hvilke forskellige betydninger de skaber, og hvad de gør i samspil.

Snapchat som moderne kommunikationsform
Mange unge benytter Snapchat som deres kommunikationsplatform, hvor der både bliver delt billeder og videoer suppleret med tekst og tegninger/tekst lavet i fri hånd. Det går hurtigt at sende en snap, men snappen forsvinder også hurtigt igen, så man skal være hurtig til at opfange, hvad der bliver kommunikeret og svare igen.
Når vi sender en snap til vores venner, bruger vi også multimodalitet. Det sker allerede, når vi tager et billede. Så sætter vi måske noget tekst til og bruger nogle emojis. Vi kan også finde på at tegne noget i fri hånd og sætte et filter på til sidst. Der er vi allerede igang med at bruge mange forskellige multimodaliteter på en gang. De kan og siger noget hver for sig, men skaber også en mening sammen.
Kristine Køhler Mortensen har skrevet en spændende bog, der hedder Multimodalitet: Venskaber på tværs af billeder og tekst. Der netop handler om, hvordan unge mennesker skaber kontakt og kommunikerer via blandt andet Snapchat.
Snapchat blev startet af Evan Spiegel og Bobby Murphy som et projekt i en af Spiegels klasser på Stanford University, hvor kan havde produktdesign som hovedfag. Da han fortalte om sin idé til klassen i april 2011 var klassekammeraterne negative overfor idéen om midlertidige fotos. Men han arbejde videre med i idéen, og Snapchat blev lanceret i september 2011 hjemme i Spiegels fars stue. I dag har de hovedkvarter i Los Angeles.

Instagram, influencere og videoer – en ny reklamesøjle
Videoer, billeder og tekst er også blevet en stor del af Instagram, der i dag ikke blot bruges af dig og mig, men af virksomheder, bloggere, influencere, der benytter platformen til at sælge og reklamere for produkter. Mange kan rigtig godt lide, at høre “almindelige” mennesker fortælle om ting og blive inspireret af dem. Der findes derfor også mange forskellige typer af influencere, som hver især har deres ‘dna’.
Instagram er et oplagt sted at sælge og promovere for ting, fordi sitet er skræddersyet til marketing. Alt er nemlig hundrede procent visuelt, hvilket er rigtig smart i forhold til marketing. Det hjælper os meget, når vi skal købe noget, at vi kan høre om produktet, se en film, læse noget tekst – altså er det smart at blande multimodaliteterne, når vi gerne vil sælge.
Rigtig mange virksomheder benytter sig af influencere til at fortælle om og afprøve produkter og dermed være reklamesøjle for dem. Instagram startede kun med billeder, men efter video og stories er kommet til, er det blevet endnu nemmere for influencerne at markedføre produkterne. Ligeledes findes der også virksomhedsprofiler i dag, der kan vise, hvor godt det går for profilen via statistikker og lignende.
Det kan godt tage lang tid at opbygge en god profil, der har mange følgere, og for mange er det derfor nærmest et fuldtidsjob. Og der findes i dag også virksomheder, der hjælper influencere og firmaer med at komme i kontakt med hinanden.

Tak fordi I læste med
Det her var den sidste artikel under temaet #Sprogpsykologiforbegyndere: Forstå. Jeg håber, det har været lærerigt og inspirerende at læse med, og du er blevet lidt klogere på, hvordan vi taler sammen, hvorfor vi misforstår hinanden, hvordan vi taler med vores kropssprog og generelt er blevet klogere på dig selv og andre i forhold til sproget, tale og psykologien, der ligger bag.
Du kan finde alle artiklerne under temaet ‘Mit Liv’ på sitet eller søge på #Sprogpsykologiforbegyndere.
Læs også:
#Sprogpsykologiforbegyndere: Forstå: Identitet og selvfremstilling