
Interview med LOKK om voldsramte kvinder
I Danmark samarbejder The Body Shop i år med Landsorganisation af Kvindekrisecentre (LOKK) for at støtte deres arbejde med at beskytte og hjælpe voldsudsatte kvinder og børn og for at synliggøre, forbygge og eliminere mænds vold mod kvinder og børn
LOKK repræsenterer 52 kvindekrisecentre, 500 ansatte og mere end 1500 frivillige. 24 timer i døgnet – 7 dage om ugen – 365 dage om året – i hele Danmark hjælper krisecentrene voldsudsatte kvinder og deres børn videre til en fremtid uden vold. Landsorganisation af Kvindekrisecentre forener, støtter og forstærker den livsvigtige, nære og lokale indsats på krisecentrene.
I de fleste lande er mulighederne for beskyttelse af kvinders sikkerhed fra vold og overgreb stadig begrænsede på grund af manglende ressourcer. Dette er også tilfældet selv i veludviklede lande, som har support, men hvor krisecentre stadig er i konstant risiko for nedskæringer og lukning på grund af den skiftende politiske og økonomiske situation.
I år har vi set, hvordan krisetider kan øge uligheden og isolere mennesker og samfund. Derfor vil ethvert køb hos The Body Shop denne jul støtte de organisationer, der tilbyder tryghed, sikkerhed og et hjem til de kvinder, der er berørt af corona-pandemiens kraftige stigning af vold i hjemmet.

The Body Shop
The Body Shop blev grundlagt af Anita Roddick i Brighton i England i 1976. Filosofien bag virksomheden er at skabe forandring i verden. The Body Shop producerer etiske og holdbare produkter med ingredienser af naturlig oprindelse til kropspleje, hudpleje, hårpleje og makeup. I dag findes der over 3000 The Body Shop-butikker i over 70 lande. I 2020 blev The Body Shop udnævnt til Danmarks mest bæredygtige skønhedsbrand ifølge Sustainable Brand Index™, Europas største bæredygtighedsundersøgelse.

For some one it’s black eyeday every day
Hver dag, hele døgnet, året rundt i hele Danmark hjælper LOKK voldsramte kvinder og deres børn videre til en fremtid uden vold. LOKK tilbyder et trygt sted med sikkerhed og professionel rådgivning i øjenhøjde. På LOKK’s krisecentre bliver kvinder og børn mødt med empatisk omsorg, viden om vold samt konkrete redskaber til at komme ud af voldelige relationer i livet og i hjemmet.
”Vi ønsker i LOKK at tage bladet for munden. Vi ønsker at gøre opmærksom på, at vi alle har et fælles ansvar.” – Kamilla Bjørn Drøidal
Mindst 70.000 kvinder hvert år er udsat for psykisk vold fra deres partner, og mindst 38.000 kvinder er udsat for fysisk vold, men der er også et stort mørketal, vi ikke kender til. Mindst 33.000 børn er vidne til vold i hjemmet. En del af disse kvinder og børn havner på et af landets 52 kvindekrisecentre som repræsenteres af LOKK.
The Body Shop vil i år ikke have nogle tilbud under Black Friday, men i stedet dedikerer de deres kommunikation til deres kampagneparter LOKK og deres vigtige budskab for at få samtalen frem i lyset.
Vær med til at støtte LOKK’s vigtige arbejde og giv flere kvinder og børn et liv uden vold. Læs mere om kampagnen og hvordan du støtter her.

Interview med direktør i LOKK Kamilla Bjørn Drøidal
Vi har fået lov til at interviewe Kamilla Bjørn Drøidal, der er direktør i LOKK – Landorganisation af Kvindekrisecentre. Vi har blandt andet spurgt indtil kampagnen med The Body Shop, og hvad man kan gøre som veninde eller kollega, hvis man har en mistanke om, at én man kender bliver udsat for vold.
Hvorfor er det så stort et tabu for kvinderne at tale højt om noget, der har så stor psykisk og fysisk betydning for deres liv?
For kvinderne kan det være hårdt at indse, at deres liv har taget en helt anden drejning end forventet. Det er ikke det liv, de drømte om, men samtidigt kan det være meget svært at komme ud af det. Det kan være ret komplekst at forklare, hvorfor man ikke bare forlader en voldelig partner. For mange er deres parforhold startet godt, men så er volden kommet snigende, og så er det kørt af sporet. Og nu sidder de fast i en voldsspiral.
Der er rigtig meget skyld og skam forbundet med det at tale om volden. Alt det man troede, man havde, mister man ligeså stille. De fleste oplever, at det starter som psykisk vold. Det starter med kontrol. De får måske at vide, hvad de må gøre og ikke må gøre, hvad for noget tøj de skal have på, og hvem de må se.
”Kom frem med mistanken på en god, stille og rolig måde. Tag snakken med kvinden og vær vedholdende.” – Kamilla Bjørn Drøidal
Kvinden oplever at miste sit fodfæste, sine værdier og sin handlekraft. Hun mister langsomt sit selvværd. For mange starter det med et man stille og roligt nedbrydes, og så ender det måske med fysisk vold. Det er et tabu for kvinderne at tale højt om, fordi de føler, det er deres skyld. Skyldfølelsen er den sværeste. De tænker: ’Hvordan kan det overhovedet ske for mig? og ’Hvorfor er jeg endt i det forkerte forhold?’. Det er jo ganske almindelige kvinder, det rammer.
Men det er vigtigt at understrege. Det er ALDRIG kvindernes skyld.

Hvad har det betydet for de voldsramte kvinder, at vi har været hjemme under corona?
Vi har alle været mere hjemme og dermed været meget mere sammen med vores familier. Volden kan ofte stige i intense perioder som denne. I starten af lockdown oplevede vi færre henvendelser, fordi ingen af os kunne komme så meget ud. Derfor var det svært for kvinderne at slippe væk i løbet af dagen og søge hjælp, fordi der ikke var de huller i dagen, hvor manden var ude af huset, eller kvinden selv skulle ud.
Da der blev åbnet mere op, oplevede man flere steder i landet et massivt pres. Volden blev mere intens og i København åbnede Danner og Kvindehjemmet et nødkrisecenter, fordi der var så mange henvendelser.
Vil du fortælle lidt mere om jeres samarbejde med The Body Shop?
Volden er meget mere omfangsrig i Danmark, end mange af os tror – især er den psykiske vold massiv. Vi er meget glade for samarbejdet med The Body Shop, fordi de henvender sig til kvinder med deres produkter. Derfor giver det også mening at sætte fokus på det svære – selv i en glædelig tid. Mange er ude og shoppe gaver sammen med veninderne. Derfor kan det være oplagt at tage snakken der, eller nogle kan måske blive bevidste om, at det faktisk er dem selv, kampagnen henvender sig til.
Kampagnen kan være et redskab til nemmere at få taget snakken. For eksempel på sin arbejdsplads. Her kan man tale om, at man har set denne kampagne, og det kan måske åbne for at tage den svære snak.
Håbet med kampagnen er, at det går begge veje. At både den pårørende og den voldsramte kan tænke: ’Det er jo mig’, eller ’Det er en, jeg kender’. Vi håber, at den voldsramte kvinde vil søge hjælp. Der findes mange forskellige tilbud til forskellige slags kvinder, der kan hjælpe lige præcis dem med at få brudt tabuet.

Det er modigt at tage et meget tungt emne op til jul – hvorfor lige nu?
Fordi volden holder aldrig fri. Der er altid vold, og op mod jul er det ikke mindre. Julen er tiden, hvor vi skal hygge os og have det godt sammen, men det er også der, man kan blive opmærksom på, at der er noget galt. Der er derfor momentum for at tale om volden – fordi den bliver mere synlig også for vores nærmeste og pårørende.
Samtidigt er det vigtigt at sætte fokus på, at vold finder sted hver eneste dag. Vi skal have stoppet volden. Kampagnen med The Body Shop er landsdækkende og derfor et meget vigtigt led i at få spredt budskabet. Vi kender sikkert alle én, der har været udsat for kønsbaseret vold, men mange af os har aldrig taget snakken. Det er vigtigt at få det frem i lyset og sat fokus på. Mange kvinder erkender måske ikke, at de lever i et voldsramt forhold – både psykisk og fysisk – derfor kan det også være en øjenåbner for dem.
Hvordan kan man som kollega, ven/veninde, familie, bekendt gøre noget?
Kom frem med mistanken. Man skal ikke pådutte noget eller kritisere kvindens partner, men man skal fortælle, hvad man oplever og sige, hvad man har registreret. På jobbet kan det for eksempel være, man har lagt mærke til, at kollegaen har blå mærker eller taler i telefon med sin partner på en underdanig måde.
Hvis man har en mistanke – så skal man sige den højt. Det kan godt være, man bliver afvist af veninden, den bekendte eller kollagen, men man skal fortsætte og gøre det igen. Man skal turde sige, hvad man oplever og har bemærket.

Er der noget, der har overrasket dig ved jobbet som ny direktør for LOKK?
Jeg synes, det er positivt, at af dem, der ender på krisecentret, går kun 10 procent tilbage til deres voldsudøver. Det fortæller mig, at kvinderne får den rette hjælp på krisecenteret til at kunne bryde ud af forholdet.
Jeg synes, den negative og ærgerlig side er, at så mange børn er vidne til vold i hjemmet. Det skal, der arbejdes meget mere med i fremtiden og især med fokus på, hvad det gør ved børn at se vold. Mange der udøver vold, har selv været udsat for det som børn – den negative sociale arv skal og må derfor brydes.
”Vi skal gøre kvinden fri for skylden og skammen – for det er ALDRIG kvindens egen skyld!” – Kamilla Bjørn Drøidal
Vi skal komme den kønsbaserede vold til livs, men det er et omfattende strukturelt og samfundsmæssigt problem. Vi skal arbejde målrettet på, at brudt de dårlige statistikker. Og så skal vi være meget dygtigere til at samarbejde sammen på tværs af organisationer, beslutningstagere og meningsdannere i solide partnerskaber.
Vi skal også ud på mange flere kanaler, og vi skal være meget dygtigere til at arbejde i mere kommercielle partnerskaber, hvor det giver mening. Her er The Body Shop et fremragende eksempel.
Læs mere om LOKK’s arbejde her.
Læs også:
Twitter etablerer samarbejde med Danner om at støtte voldsramte kvinder i Danmark