Læs også:

Close
sort black blacklivesmatter (Foto: Unsplash)

NEWS: Da verden gik i sort

Nyheder  | 

Da verden gik i sort · Hus Forbi udgiver podcast · Matas betaler 13 millioner tilbage · Spiritusulykker med høje promiller sker ofte på knallert · Ny kampagne skal få flere danskere ud at opleve Danmark · Dagens billede: Den reneste luft på jorden

Vi har udvalgt dagens væsentligste, sjoveste og skæveste nyheder, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

Da verden gik i sort

Verden og ikke mindst insta gik i sort i går. Aldrig har ens feed været så sort … De 8 minutter og 46 sekunder amerikanske George Floyd var lagt ned (og derefter døde) har sat verden på den anden ende, og corona er for en stund glemt.

Verden over sympatiserer folk, og racediskrimination er igen øverst på dagsordenen. I USA demonstreres der fortsat, og organisationer og fonde som @blklivesmatter, @reclaimtheblock samt @bailproject gør opmærksom på de mange problematikker. Også i Danmark har Mellemfolkelig Samvirke fokus på racismen. Tidligere præsident Barack Obama lagde dette på insta, der den dygtige kommunikatør sætter tingene i et klart perspektiv.

På The New York Times stod budskabet også stærkt frem.

Læs også: USA demonstrerer

Hus Forbi udgiver podcast

Hus Forbi er netop kommet med en ny podcast med “en narkoman og en alkoholiker”. Det er de to værter Jan og Lars, der står bag den tragi-komiske podcast. Der var dengang Jan ødelagde en reklamefilm påvirket af stoffer. Og dengang Lars begik et indbrud, der ikke gik helt som planlagt.

I premiereafsnittet møder man de to mænd bag podcasten – nemlig 39-årige Jan Hirsch Carstensen og 47 årige Lars RS. Fælles for dem begge er, at de er tidligere misbrugere af stoffer og alkohol og har fundet vejen til et bedre liv. Hør deres historie om vejen dertil. Du finder podcasten her.

Læs også: Seks gode podcasts

Matas betaler 13 millioner tilbage

I marts fik Matas-kæden fik 13 millioner kroner i lønkompensation, men nu betaler de alle pengene tilbage. Dette har de på mange socialer medier høstet stor ros for.

–  Vi har ikke brug for pengene. Vi synes, det er forkert at sende regningen videre til staten, fordi vi havde tre dårlige uger, for så selv at skumme fløden på de gode uger, udtaler topchef i Matas Gregers Wedell-Wedellsborg.

Matas har haft andre forhold end så mange andre virksomheder under coronakrisen idet de har været en del af gruppen af såkaldt “samfundsnødvendige butikker”, hvorfor 240 af kædens i alt 270 butikker har kunne holde åbent. Men tal viser, at i perioden fra den 1. april til den 17. maj 2020 voksede salget hos Matas med over 7 pct. i forhold til året før.

Krisen har dog fået Matas til at droppe udbyttebetalingen for året, og samtidig vil selskabet endnu ikke præsentere forventninger for det nye regnskabsår. Især starten af nedlukningen kostede også Matas dyrt. Det skriver Finans.

forurening, plastik, klima, ressoucer, genbrug, genanvendelse, produktion, plastik, mikroplastik, affald, CO2, Dansk Erhverv, detailhandel, Matas, miljø, Miljøstyrelsen, plast, plastikemballage, plastikøer, returemballage
Matas tilbagebetaler 13 millioner kroner. (Foto: Matas)

Læs også: Matas åbner dørene for nyt grøn koncept

Spiritusulykker med høje promiller sker ofte på knallert

Selvom knallerter kun udgør 3,4 pct. af alle private køretøjer i Danmark, så står de for 38 pct. af spiritusulykker med promille over 2.0. Jo højere promillen bliver, jo mere fylder knallerter i statistikken over spiritusulykker i trafikken.

I 2018 skete der 56 spiritusulykker i trafikken, hvor en eller flere personer kom til skade, og hvor føreren af det forulykkede køretøj havde en promile på 2.0 eller derover.

Knallerter stod for 21 af disse spiritusulykker med over 2.0 i promille, hvilket svarer til 38 pct. af alle spiritusulykker af den type i 2018.

– Knallertkørerne fylder 13 pct. af spiritusulykkerne, hvor promillen er i den lave ende af skalaen dvs. mellem 0,5 og 0,8 promille, hvorefter knallerternes andel af spiritusulykker stiger i takt med promillen,” forklarer fuldmægtig i Danmarks Statistik Henning Christiansen.

Disse tal dækker dog kun spiritusulykker med personskade, hvor politiet er blevet tilkaldt. Tallet er underestimeret, da spiritusulykker, som ikke kommer til politiets kendskab, herunder de som registreres på skadestuerne, ikke indgår i denne statistik.

knallert køretøj (Foto: Unsplash)
Der sker mange trafikuheld med høj spirituskørsel på knallert. (Foto: Unsplash)

Læs også: Kørelærer taget for spirituskørsel

Ny kampagne skal få flere danskere ud at opleve Danmark

En ny landsdækkende kampagne til 21 millioner kroner, skal hjælpe danskerne med at genopdage Danmark som turistland og gøre brug af de mange oplevelser, der findes herhjemme. Det sker under overskriften ”Meget mere end bare Danmark”, der skal gøre op med idéen om, at ferie i Danmark er det kedelige alternativ til en fed sommerferie i udlandet.

– Danmark er et skønt ferieland. Men nogle af de steder, der er rigtig dejlige at være er samtidig også rigtig hårdt ramt af corona-krisen. Så vi skal have flere danskere til at holde mere ferie i Danmark i år. Nogle vil tage deres første badetur i Vesterhavet i år. Andre vil måske genopdage Bornholms rokkesten og røgerier. Og andre igen vil besøge fynske herregårde i jagten på gode natur- og madoplevelser. Vi skal inspirere både dem, der vil holde flere ugers ferie i Danmark og dem, der kun skal ud på endagsture, forklarer erhvervsminister Simon Kollerup.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af danskere, der holder ferie i Danmark, er steget de senere år. Det er med andre ord blevet mere populært at holde ferie i Danmark, men der er fortsat cirka 40 procent af danskerne, der stadig ikke holder ferie herhjemme, viser tal fra VisitDenmark. Der er med andre ord stadig et stort potentiale i markedet.

Bag den nye kampagne står 19 danske destinationer, Brancheforeningen Danske Destinationer, Dansk Kyst- og Naturturisme, Dansk Storbyturisme og VisitDenmark. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 10,3 millioner kroner, og en gruppe af de store offentlige aktører i dansk turisme bidrager med yderligere 10,7 millioner kroner til kampagnen.

– Det er positivt, at både de nationale turismeorganisationer og de lokale destinationsselskaber er gået sammen om at få flere danskere til at genopdage Danmark og lægge deres feriebudget herhjemme i år. Det formål har vi valgt at støtte med 10 millioner kroner fordi vi tror, at vi på den måde kan være med til at holde hånden under de mange små og store danske turismevirksomheder, der er rigtig hårdt ramt på grund af corona-krisen, udtaler Jakob Riis, formand for Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

fyn og øerne danmark (Foto: PR)
Ny kampagne skal få danskerne til at udforskere Danmark. Som her Fyn. (Foto: PR)

Læs også: Postkort fra Fanø og Nordjylland

Dagens billede: Den reneste luft på jorden findes ved Antarktis

· Mere fra samme kategori ·