Læs også:

Close
pige bog mur studere (Foto: Unsplash)

NEWS: 5.000 ekstra studiepladser oprettes

Nyheder  | 

5.000 ekstra studiepladser oprettes · Ingen corona-angst her · Wood Wood går digitalt med ARTEFACT · FRIENDS var stereotyp · London gennemgår alle deres statuer · Det røde økomærke fylder 30 år – og er i topform · Dagens video: Se smukke Antarktis

Vi har udvalgt dagens væsentligste, sjoveste og skæveste nyheder, så du hurtigt bliver opdateret på, hvad der sker i Danmark og resten af verden.

5.000 ekstra studiepladser oprettes

Igår indgik et bredt flertal en aftale om at oprette 5.000 ekstra studiepladser i lyset af coronasituationen, der har påvirket verden. Også de mange unge, der har havde planlagt at tage ud af landet eller arbejde i Danmark efter sommeren, har måtte sande, hvor svært dette nu er. Derfor har et bredt flertal i Folketinget besluttet at oprette i alt 5.000 ekstra studiepladser i 2020 og 2021, hvoraf mindst halvdelen af pladserne skal placeres uden for hovedstaden for at sikre en bedre geografisk balance.

De 4.500 af pladserne skal målrettes inden for områder som teknologi og it, hvor erhvervslivet efterspørger kvalificerede medarbejdere. De sidste 500 er inden for velfærdsuddannelser, så kommuner og regioner opretter flere praktikpladser for eksempelvis pædagoger og særligt sygeplejersker, som er svære at finde praktikpladser til. Skolerne kan ikke optage flere elever, hvis der ikke er nok praktikpladser. Det skriver TV2 Nyheder.

pige bog mur studere (Foto: Unsplash)
Godt nyt for alle der gerne vil have en praktikplads. (Foto: Unsplash)

Læs også: Derfor tager jeg et ekstra sabbatår

Ingen corona-angst her

I Danmark har der været meget fremme i medierne omkring demonstrationerne for #blacklivesmatter, og især i København hvor 15.000 mennesker deltog, hvor corona-restriktioner ikke har været overholdt. Dog fik Aalborg mere ros for deres afholdelse.

Den anden dag lagde Avril Lavigne denne video op, hvor man tydeligt kan se uanede mængder af demonstranter, hvor alle står som “sild i en tønde”. Flere kommenterer dog også på hendes opslag for eksempel “I guess COVID isn’t an issue any longer”. USA har stadig mange tilfælde af corona, så menneskemængder i den størrelser er på ingen måde med til at få has på epidemien, men hele #blacklivesmatter udviklingen har fået fokus en del væk fra corona.

Læs også: Hollywood fun facts

Wood Wood går digitalt med ARTEFACT

Wood Wood vil gennem introduktion af ARTEFACT forlænge levetiden for sine produkter. Konceptet er blevet introduceret til kunderne, og der er fokus på at fremme en øget produktforståelse og en opdateret opfattelse af tøj.

Pilotprogrammet for bæredygtighed er et returprogram, der blev lanceret 29. januar 2020, som opfordrer kunder til at returnere deres aflagte Wood Wood -tøj. Når kunderne returnerer deres aflagte tøj, skabes der en højere grad af involvering. Samtidig bidrages der til en mere omfattende anvendelse, hvor tøj genbruges og får en anden chance.

ARTEFACT er skabt af Wood Wood som led i virksomhedens deltagelse i SDG Accelerator, der er et bæredygtigt udviklingsprogram med FN som facilitator. I den forbindelse har Wood Wood identificeret en række af FNs verdensmål, hvoraf det ene, ‘Ansvarligt forbrug og produktion’, har dannet ramme for udviklingen af ARTEFACT. Initiativet omhandler en genintroduktion af autentiske Wood Wood -varer fra tidligere sæsoner. Det er det seneste af en række CSR-tiltag, hvorigennem Wood Wood tilskynder øget ansvarlighed og en bredere dialog med kunderne.

Siden lanceringen har Wood Wood indsamlet produkter fra samtlige af deres butikker i Aarhus, Berlin, København og London. Ved indlevering modtager kunder en rabatkupon på 15%, der kan indløses i enhver Wood Wood-butik på både nye og brugte Wood Wood-produkter. Alle indsendte varer gennemgår ekspertinspektion, rengøring, reparation og renovering, hvis det er nødvendigt, før de vil være tilgængelige til salg i Wood Woods Museum (Frederiksborggade 54, 1366 København K, Danmark). I den forbindelse har Wood Wood indgået et samarbejde med Continued Fashion, et teknologi- og logistikfirma, der faciliterer den praktiske del af videresalgsprogrammet.

– Ud over at give kunderne flere måder at samarbejde med os på, er det her et yderligere skridt, vi tager for at styrke vores engagement i bæredygtig aktivt, forklarer Katrin Bjerre, marketing- og DTC-salgsdirektør i Wood Wood.

Introduktionen skal skabe en udvidet forståelse af levetiden for tøj gennem en opdateret forståelse af, hvad der er nyt. ARTEFACT er tilgængelig www.artefact.woodwood.com.

Wood Wood tøj tøjstak (Foto: Wood Wood)
Wood Wood gør noget ved genbrug af deres tøj. (Foto: Wood Wood)

Læs også: Second hand guide: Et billigt og bæredygtigt valg

FRIENDS var stereotyp

Co-creator Marta Kauffman har udtalt at hun, dengang FRIENDS i sin tid blev skrevet, ikke tænkte nok over at huske diversiteten i mennesketyper.

– Jeg ville ønske, at jeg dengang havde vidst, det jeg gør idag, udtaler hun. Her handler det udover race også om seksualitet og kropsbilleder og idealer.

Også skuespiller Lisa Kudrow (Phoebe) blev for nylig spurgt ind til, hvordan en nutidig FRIENDS-version ville se ud. Hvorefter hun sagde:

– Well, der havde helt sikkert ikke været et helt hvidt cast, det er sikkert, udtalte hun.

Læs også: Get the FRIENDS look

London gennemgår alle deres statuer

Verden over er der nu også kommet fokus på statuer med personer, der har haft med slaveri og kolonier at gøre. De rives ned af demonstranter, og flere byer er nu selv begyndt at ransage og nedtage statuer.

I London har borgmester Sadiq Khan netop annonceret, at alle statuer i London nu bliver undersøgt, og statuer der ikke ikke giver et indtryk af byens fokus på menneskelig diversitet bliver taget ned. Dette kommer efter at der i forbindelse med en demonstration for #blacklivesmatter i Bristol blev flået en statue ned af slavehandler Edward Colston. Borgmesteren har også udtalt, at det var vigtigt, at man arbejdede sammen om dette, så alle kan være stolte af det “offentlige rum”.

Læs også: Rejseguide til London – weekendtur

Det røde økomærke fylder 30 år – og er i topform

Det er 30 år siden, at danskerne for første gang stiftede bekendtskab med det røde økologimærke og siden dengang er udbredelsen kun blevet større. Det markerer Landbrug & Fødevarer med en gratis udstilling, Økologi i Danmark – Veje til succes.

Da danskerne for 30 år siden for første gang kunne købe statskontrolleret økologisk, henvendte økologien sig til en lille gruppe forbrugere. Siden dengang er danskernes økologi bare vokset. I dag udgør økologiske fødevarer 12 procent af salget i detailhandlen og visse varer som eksempelvis gulerødder har en markedsandel på hele 45 procent.

Udstillingen kan bestilles gratis til skoler, biblioteker, kantiner mv. Den fortæller, hvor den økologiske fødevareproduktion er i dag, og hvad der har været med til at skubbe på Danmarks økologiske udvikling.

– Jeg er stolt over, at vi er det land i verden, hvor økologi fylder mest på butikshylderne, og hvor forbrugere i gennemsnit bruger flest penge på økologiske fødevarer. Det vil vi gerne fejre med danskerne, fortæller Kirsten Lund Jensen, økologichef i Landbrug & Fødevarer.

Mange aktører har gennem årene arbejdet målrettet, politisk og markedsmæssigt på at fremme økologien i Danmark.

– Den bemærkelsesværdige vækst i økologien er ikke kommet af sig selv, men er derimod et resultat af, at mange aktører har arbejdet benhårdt sammen i ønsket om at udbrede økologien. Med udstillingen vil vi gerne give forbrugeren et indblik i, hvordan det er lykkes at gøre økologien til den store succes, den er i dag, fortæller Kirsten Lund Jensen videre.

Udstillingen vil turnere landet rundt og gøre forbrugerne klogere på økologien. Den er gratis og kan lånes i to til fire uger og kan bestilles her.

økomærke Logo_Statskontrolleret Økologisk_Rødt_JPG

Det danske Økologimærke er i fin form og fylder 30 år. (Foto: logo)Læs også: Har du styr på alle mærkerne

Dagens video: Se smukke Antarktis

 

· Mere fra samme kategori ·