Læs også:

Close

De her 10 tiltag gør Gucci til en bæredygtig virksomhed

Mode  | 

Udover at Gucci altid er med på de nyeste fashion trends, så er modehuset også med til at bidrage til en grøn og CO2-neutral måde at drive modevirksomhed på. Her kan du læse om 10 tiltag, der gør Gucci til et bæredygtigt brand

Vidst du, at Gucci går op i at mindske deres CO2 aftryk? Hvis ikke, så vil disse 10 facts om det gamle italienske modehus i den grad overraske dig.

1# CO2-neutral virksomhed siden 2018

Gucci har været en CO2-neutral virksomhed siden 2018, og har ved den oplægning været med til at beskytte over 1.102.00 hektar regnskov.

2#: CO2-neutral ‘challenge’

I november sidste år opfordrede Guccis CEO Marco Bizzari andre store virksomheder på tværs af brancher til at deltage i en CO2-neutral ‘challenge’. Ved dette tiltag har Gucci påvirket andre store virksomheder til at skærer ned på deres CO2-udledning øjeblikkeligt. Gucci fik blandt andet virksomhederne ‘Lavazza Group, ‘SAP’ og ‘The RealReal’ til at deltage, hvilket har resulteret i mindre udledning af CO2 fra disse brands.

3#: Donation til dyrevelfærd

Hver gang Gucci bruger et dyr i en kampagne, donerer virksomheden 0.5 procent af deres medieindtægt til ‘The Lion’s Share Fund’. Ved hjælp af Guccis donationer har fonden allerede været med til at reducere antallet af elefanter der kommer i fangenskab samt beskytte truede dyr og naturområder.

4#: Gucci måler deres klimaaftryk

Gucci deler alle deres informationer, når det kommer til, hvor meget virksomheden påvirker miljøet gennemsnitlig. Gucci benytter sig af en digital måleenhed, hvor man detaljeret kan se virksomhedens udledning af drivhusgasser, vand- og luftforurening, vandforbrug, affald samt forbrug af råvarer til Guccis kollektioner.

 

5#: Reduktion af Guccis klimaaftryk

Gucci har et mål om at reducere deres klimaaftryk med 40 procent inden 2025. Over de sidste tre år har Gucci allerede opnået en reduktion på 16 procent.

 

6#: Grøn energi

Cirka 80 procent af alle Guccis butikker, kontorer og lagre kører på grøn energi. Her i 2020 er der en forventning om, at Gucci når deres mål om 100 procent vedvarende energi for disse.

7#: Bæredygtige materialer og effektivisering på fabrikkerne 

Gucci har i de seneste år haft fokus på at fremstille deres produkter i bæredygtige samt genanvendelige materialer. I forlængelse af dette har Gucci også sørget for at effektivisere arbejdet på deres fabrikker, så de som helhed kan fremstå som en bæredygtig enhed.

8#: Genanvender stofrester

Gucci driver deres forretning ud fra en cirkulær økonomi. Det betyder, at ressourcer, som ellers ville være endt som affald kan gå et eller flere skridt tilbage i værdikæden, og indgå i produktionen igen. For eksempel har Gucci allerede genanvendt omkring 11 ton læderrester og derved sparet kloden for cirka 4.500 ton CO2 i 2018.

9#: Alternativ garvningsproces af Guccis læder

Gucci benytter sig af bæredygtigemetoder, hvorpå produktionen af deres lædertekstiler udleder langt færre mængder vand og kemikalier. Dette er med til at mindske en masse affald, der typisk opstår når man fremstiller læderprodukter. Ydermere anvender Gucci også en særlig alternativ garvningsproces af deres læder, hvilket også er med til at skabe en reduktion af deres miljøaftryk – sammenlignet med de traditionelle metoder at grave læder på.

Ved denne indsats kan Gucci nå deres mål om at blive en 100 procent CO2 neutral virksomhed i 2025.

 

10#: Foregangs-brand for ‘Fashion Pact’

I 2019 var Gucci foregangs-brand for at få indsamlet underskrifter, der skulle støtte klimaprojektet ‘Fashion Pact’. Dette resulterede i, at omkring 250 mærker (svarende til 30 procent af fashion industrien) forpligtede sig til at arbejde mod fælles og konkrete mål inden for 3 områder – klima, biodiversitet og hav.

 

Læs også: Store modetrends du skal kende i 2020

Modetrends 2020 collage mode (Foto: MY DAILY SPACE)

· Mere fra samme kategori ·