Læs også:

Close

5 grunde til, at du kan tage en middagslur med god samvittighed

Sundhed  | 

En middagslur er ikke kun en dejlig afslappende pause i hverdagen, men gavner både dit helbred og dit humør. Så tag du bare en lur i ny og næ – det er nemlig overraskende godt for dig

Kender du det, når du ser din yndlings tv-serie eller er midt i et spændende kapitel i en bog, og dine øjenlåg bliver tunge? Eller hvis du har en masse ting, du skal nå, men pludselig kan mærke trætheden trænge sig på? Nogen gange er det nemt at give efter og lade søvnen overtage. Men andre gange føler du ikke, at du kan tillade dig at tage en middagslur midt i din lange liste af “to do’s”.

Men der er faktisk flere gode grunde til, at du bare skal give dig hen til drømmeland og nappe den middagslur. Flere studier har nemlig vist, at der er mange overraskende fordele ved at sove til middag. Her kommer 5 af dem, som er værd at have i baghovedet, næste gang du føler trangen til en lille ‘power nap’.

pige træt seng sove doven (Foto: Unsplash
Det er faktisk slet ikke så ringe med en lille middagslur. (Foto: Unsplash)

Læs også: Dét gør søvneksperter, når de ikke selv kan falde i søvn

1. Styrker din hukommelse

Vi lærer dagligt nye ting. Får nye viden. Nye indtryk. Og bliver ofte bombarderes vi også med en masse informationer. Det kan være overvældende. Og nogen gange kan det føles som om, at vores hjerne ikke kan følge med. Det kan være svært at huske det hele, lige meget hvor gerne vi end vil. Men det kan en middagslur hjælpe på!

Flere studier har vist, at søvn spiller en vigtigt rolle for vores hukommelse. Middagslure kan hjælpe os med at huske ting, vi lærte tidligere på dagen – men de kan også forbedre vores evne til at forbinde de informationer, vi har fået. Et tysk studie fra 2015 har endda vist, at en middagslur på omkring 45-60 minutter kan femdoble vores læring og hukommelse. Så hvis du har svært ved at huske, hvad du har lært i løbet af dagen, så kan en lille middagslur hjælpe.

hukommelse, læring, middagslur, sove, ro, fokus
Lær og lur går godt i spænd. (Foto: Startup Stock Photos, Pexels)

Læs også: Fem gode tips til et roligere sind

2. Gør dig mere opmærksom

At tage en middagslur bliver ofte sammenlignet med at være doven eller mangle ambitioner. Men at tage en lur midt på dagen er absolut ikke ensbetydende med, at man er doven. Det kan faktisk være det stik modsatte! Flere studier har nemlig vist, at en ‘power nap’ er med til at øge vores årvågenhed og gøre os mere opmærksomme.

Vi kender alle sammen følelsen af at blive overmandet af en pludselig træthed, hvor vores øjne bliver tunge og vores energiniveau og opmærksomhed falder drastisk. I stedet for at kæmpe imod, er det en god ide at give efter. En kort lur på 20 minutter er nemlig nok til at  “genstarte” dit system, give dig fornyet energi og genoprette dit fokus og opmærksomhed. Så næste gang du sidder med en arbejdsopgave foran dig og kan mærke dit fokus forsvinde, så kan en kort middagslur være vejen frem.

arbejde, opmærksomhed, fokus, koncentration, middagslur
Det kan være svært at vedligeholde sin opmærksomhed og fokus, når øjenlågene bliver tunge. (Foto: Andrea Piacquadio, Pexels)

Læs også: Sådan holder du dig fokuseret: 5 gode råd til dig, der skriver eksamensopgave

3. Booster din præstation og kreativitet

Du har helt sikkert flere gange prøvet at vågne op fra en længere middagslur eller en god nats søvn med en masse nye idéer eller forslag til for eksempel nye tiltag på arbejdet, din eksamensopgave eller måder at løse et problem på. Det sker, fordi du ofte efter cirka 70-90 minutters søvn befinder dig i REM søvnfasen, der kickstarter din kreativitet og forbinder den med udviklingen af nye idéer.

REM står for Rapid Eye Movement, og er den søvnfase, hvor vi drømmer mest. Derfor bevæger øjnene sig ekstra meget.

 

Efter en kortere middagslur på omkring 20-30 minutter vågner du oftest op uden at føle dig træt, omtåget eller groggy. Flere studier viser også, at sådan en lur har positiv effekt på din præstation på jobbet, da både dit fokus og koncentration er øget i tiden lige efter din lur.

middagslur, arbejde, præstation, årvågenhed, kreativitet
En middagslur kan have positiv indflydelse på din jobpræstation. (Foto: Christina Morillo, Pexels)

Læs også: Sådan påvirker søvnmangel din karriere

4. Gør dig gladere

Det er ikke kun, når det kommer til din hukommelse og effektivitet, at en middagslur kan gavne. Den har nemlig også psykologiske fordele. En lur kan være en tiltrængt pause i hverdagen –  hvor både krop og sjæl får lov til at slappe helt af. Det kan give dig lige præcis den ro, du har brug for, så du kan vende tilbage til dine gøremål med et bedre humør, friskere mindset og fornyet energi.

Forskere mener, at en times liggende afslapning giver humøret et boost, hvad end man sover eller ej. Så selvom du ikke er ‘sovetræt’, eller har for vane at tage middagslure, kan det altså være godt for dit humør at tage en lille velfortjent slapper på sofaen.

glad, humør, positiv, middagslur, energi, overskud
En lille middagslur giver dig ikke kun fornyet energi, men kan også forbedre dit humør. (Foto: Unsplash)

Læs også: Ting på Instagram der gør os i godt humør

5. Kan mindske stress

I en travl hverdag, hvor vi skal balancere både arbejde, uddannelse og privatliv – og hele tiden skal præstere og udvikle os, kan det hurtigt føles overvældende. Det kan føre til, at vi bliver stressede og samtidig ikke sover nok (eller sover dårligt) om natten.

Flere studier har vist, at daglige middagslure på 20-30 minutter kan hjælpe og mindske vores stressniveau, genoprette balancen fra vores mistede nattesøvn og samtidig styrke vores immunforsvar. Så hvis du føler dig stresset i hverdagen, så prøv at læg telefonen fra dig, sæt din alarm på max 30 minutter, læg dig godt tilrette og fokuser på din vejrtrækning. Måske du efter en længere periode kan mærke en forskel i din hverdag?

stress, ro, overskud, pause, afslapning
I stressede perioder kan en middagslur være lige præcis den pause, du har brug for. Så sov godt … (Foto:Andrea Piacquadio, Pexels)

Læs også: 10 små ting i hverdagen som kan mindske stress og angst

Kilder: SleepFoundation, Webmd, Medicalnewstoday, Thehealthy, Samvirke

· Mere fra samme kategori ·