Læs også:

Close
sove træt søvn pige seng kvinde (Foto: Unsplash)

Dét gør søvneksperter, når de ikke selv kan falde i søvn

Sundhed  | 

Vi har samlet en række tips, tricks og andre gode råd fra nogle anerkendte søvneksperter, som de selv følger, når de personligt har problemer med at sove. Nogle kan du implementere i løbet af dagen som forebyggende foranstaltninger. Andre kan du prøve under en søvnløs nat

Alle har prøvet dét at ligge søvnløs hele natten. Om det er tankemylder, kærlighed eller bekymringer, så har eksperter som ‘søvnlæger’ også selv oplevet problemet med lange nætter uden nok søvn. Selvom det kan være bekymrende at have problemer med at falde i søvn, kan det være trøstende at vide, at det er et almindeligt problem.

Har du problemer med at sove, så er der heldigvis et par gode råd, som du kan skrive bag øret. (Foto: Unsplash)

1. De tjekker aldrig klokken

‘Når jeg pludselig vågner midt om natten, prøver jeg så godt, som jeg kan på ikke at stirre på uret, fordi uret er en nem måde at få ængstelse over søvntabet og gøre søvnløsheden endnu værre.’ — Raj Dasgupta, adjunkt for Klinisk Medicin ved University of South Californiens Keck School of Medicine.

2. De lytter til beroligende musik

‘Jeg lytter til Max Richters ‘Sleep’ i baggrunden, da det er et meget unik, klassisk stykke musik, hvor Richters i samarbejde med neurovidenskabsfolk skabte musik ved hjælp af toner, der kan hjælpe med at give ro i sindet og hjælpe med søvn. Min kone og jeg bruger også sangen til vores 15 måneder gamle baby, siden han blev født, og dét har også hjulpet ham.’ — Ruchir P. Patel, Medicinsk Direktør for Insomnia and Sleep Institute i Arizona.

3. De forsøger at nyde deres sengetid

‘Jeg har lært at nyde at være vågen i min seng. Det er en fornøjelse at have et roligt og behageligt tidspunkt til at reflektere, planlægge og blot være til stede. Når du behandler situationen som et “levende mareridt,” som en patient engang udtrykte det, har du allerede tabt slaget til de søvnløse nætter.’ — W. Chris Winter, Præsident for Charlottesville Neurology and Sleep Medicine og forfatter af “The Sleep Solution”.

4. De minder sig selv om, at de altid kan indhente søvnen i weekenden

‘Det hjælper mig med ikke at bekymre mig om, at jeg ikke sov godt i går aftes, eller hvorfor jeg er træt i dag.’ —  Ruchir P. Patel.

mobil telefon seng ur sove (Foto: Unsplash)
Mobiltelefoner og stærkt lys forstyrrer generelt din søvn om natten. (Foto: Unsplash)

5. De ser aldrig på mobilen

‘Jeg prøver hårdt på ikke at få fat i min mobiltelefon om natten, fordi når jeg først har fået fat på min mobil, svarer jeg pludselig på e-mails, tjekker min Instagram og ser‘ The Mandalorian’ på Disney +.’ — Raj Dasgupta.

6. De går ind på et andet værelse og læser noget kedeligt

‘Hvis jeg i sidste ende har en meget vanskelig tid med at falde søvn (mere end 30 minutter), så springer jeg ud af sengen og går ind på et andet værelse i huset, tænder svagt lys og læser noget kedeligt på papir, der kan distrahere mit sind, så jeg ikke tænker på, at jeg har svært ved at falde i søvn. Derefter vender jeg tilbage til sengen, så snart jeg er døsig og træt.’ —  Ruchir P. Patel.

7. De holder sig langt væk fra sovepiller

‘Jeg tager generelt ikke noget for at sove, da det er let at falde i. Det er meget let at vænne sig til at tage noget for at “hjælpe mig med at sove”. Det er en ond cirkel, som er svær at slippe af med igen.’  —  Ruchir P. Patel.

8. Men hvis de virkelig har brug for det, tager de en lille dosis melatonin

‘Det er sjældent, jeg har taget melatonin. Men hvis det sker, er det kun tre til fem milligram efter behov.’ —Anupama Ramalingam, læge i søvnmedicin ved Insomnia and Sleep Institute i Arizona.

morgenmad i sengen mad seng pige (Foto: Unsplash)
Det er vigtigt at hoppe ud af sengen i løbet af dagen, så du kan blive eksponeret for en masse naturligt lys.  (Foto: Unsplash)

9. De går udenfor om morgenen

‘Eksponeringen af ​​skarpt lys igennem dagen kan opnås ved at gå en tur, spise morgenmad ude på en solskinsdag eller ved at bruge en lysterapiboks i 30 minutter. — TaStacey Gunn, søvnmedicinelæge ved Insomnia and Sleep Institute i Arizona.

10. De fokuserer på at hvile sig i stedet for at sove

‘Jeg ved, at afslappende meditation er en genoprettende proces ligesom søvn. I modsætning til søvn er hvile noget, jeg har fuld kontrol over. Jeg vælger at fokusere på, hvad jeg kan kontrollere.’ — W. Chris Winter.

11. De motionerer i løbet af dagen

‘For at hjælpe med søvn får jeg mindst 20 minutters motion om dagen, ligegyldigt om det bare er mig på løbebåndet i det lokale fitnesscenter eller hele familien sammen under en tur udenfor eller i parken.’ — Raj Dasgupta.

gå tur går familie børn barn mor kvinde skov (Foto: Pexels)
20 minutters motion kan de fleste klare om dagen. (Foto: Pexels)

12. De siger, at det ikke gør så meget, hvis de har en nat med dårlig søvn

‘Jeg minder mig konstant om, at det er OK, hvis jeg ikke får nok søvn i aften, og at det ikke er verdens undergang. Dette hjælper mig med ikke at blive oprevet og frustreret. For hvis jeg først bliver frustreret, så gør det, at det kan tage mig endnu længere tid at falde i søvn. Jeg kontrollerer og vejleder mine tanker til det positive, hvilket hjælper.’ —Anupama Ramalingam.

13. De undgår sukker og koffein senere på dagen

‘Jeg prøver at spise “smart”, inden jeg går i seng, hvilket slet ikke er let. Jeg elsker junkfood, aftensnacks og fedtholdigt mad, men som hovedregel prøver jeg at undgå måltider med højt indhold af kulhydrater og ting med masser af sukker eller koffein.’ — Raj Dasgupta.

14. De skaber deres egne sengetidritualer

‘Det starter to timer før sengetid og inkluderer at lægge al teknologi væk, læse bøger højt for mine børn, holde værelserne kølige og stille, og slukke lysene. Glade og rolige børn betyder ofte bedre søvn for mig.’ — Raj Dasgupta.

baby barn børn sove seng sengetid træt (Foto: Pexels)
Få børnene lagt i seng i god tid, så I sammen kan slå hjernen fra og nyde jeres nattesøvn. (Foto: Pexels)

 

Læs også: Gør noget godt for din krop med disse fire urter

brændenælde ukrudt urter naturen (Foto: Unsplash)

 

Kilder: 
huffpost.com

 

 

 

 

 

· Mere fra samme kategori ·