POMS film diane keaton filmanmeldelse (Foto: UIP)

Filmanmeldelse: ‘POMS – Dans for livet’

Det synes redaktionen: 5

‘POMS – Dans for livet’ er med sjove Diane Keaton. Vi har set filmen – grinet, krummet lidt tæer og trillet en tåre. Læs vores filmanmeldelse her

Kort om filmen

Sun Springs er stedet, hvor man kan trække sig tilbage og nyde livets gyldne efterår med andre i samme situation. Og med samme livsindstilling. Det første er Martha godt indstillet på, fordi hun ved, at hendes resterende tid her på jorden vil blive kort. Men fra at have levet et langt og godt liv uden at have børn og mand, er det noget af et kulturchok, der møder hende i “gammelsamfundet”.

Det tager lidt til før Martha vænner sig til livet det nye sted. (Foto: UIP)

Det andet giver hende nogle problemer, for hun er ærlig talt ikke meget for de klubber, som det er obligatorisk at melde sig til. Inspireret af naboen Sheryls ”ulovlige” pokerklub, beslutter Martha sig for at starte et cheerleading-hold. Trods modstand fra Sun Springs sødt smilende og selvbestaltede præsident Vicki, trods mangelfulde træningsforhold, trods stive lemmer og ømme led (heraf flere kunstige) og trods forsøg på at latterliggøre de gråhårede pompons-svingende kvinder lykkes det Martha at stable holdet på benene … Og at svejse et ubrydeligt sammenhold blandt de rebelske pensionister.

En velkomstkommité af farvestrålende damer tager imod Martha. (Foto: UIP)

Dans når du kan

”POMS – Dans for livet” er en livsbekræftende komedie om, at få det bedste ud af livet hele livet. Om at danse når man kan. For der findes ikke noget mere livsbekræftende end at danse. Bonussen er jo alt det der følger med og i denne film, følger der for Martha venskaber med i kampen for dansen venskaber, som hun ikke havde regnet med.

Trods stive led – gamle stadig og dårlige rygge, så giver de den gas. (Foto: UIP)

Det simple liv

Martha gør intet for at skabe nye bekendtskaber. Ønsket om at flytte til Sun Springs er for at leve et simpelt liv. Men hun møder hurtigt modstand gennem kampen for cheerleading, fra den bestaltede præsident af Sun Springs og hendes følgere. Og med en flok ældre cheerleadere, der hver i sær har deres at slås med, bliver livet i Sun Springs på ingen måde simpelt.

En sjov – “easy going”-film, der giver det, man forventer, når man både har set trailer og kender Diane Keaton. (Foto: UIP)

Bag om filmen

Skaberne bag ‘Bad Moms’ og ‘Book Club’ har skabt endnu en rigtig fin komedie. Instruktøren Zara Hayes har som brite altid været fascineret af cheerleading som amerikansk fænomen – og af at også modne kvinder dyrker det. Med Diane Keaton som begejstret medspiller har hun stillet en flok meget erfarne skuespillerinder den udfordring at lære cheerleading; blandt andet Jacki Weaver, Pam Grier og Rhea Perlman. Der står i reglerne, at man kan tilmelde sig cheerleading-konkurrencen i gruppen 18+ … Der står ikke plus hvor meget … 🙂

Og så er vi vilde med Charlie Tahan, der spiller Ben, som også er med i Netflix serien Ozark. En lidt kikset og kejtet karakter (som han også var i serien) men som har så meget skuespillertalent, varme og personlighed, så man ikke kan andet end knuselske ham. Også i denne film.

Glitter og guld og dans – så er alt godt. For en stund. (Foto: UIP)

Ingen stjæler rampelyset

Instruktøren havde fra dag ét af kun et navn i tankerne til at spille Martha, og det var selvfølgelig Diane Keaton, som heldigvis var med på idéen. Med hende med ombord i filmens cast, var det ingen problemer at få fyldt holdet ud. Selvom Diane Keaton er en langt mere kendt og anerkendt skuespillerinde end de andre damer i cheerleading-flokken, og selvom hun er filmens hovedperson, stjæler hun ikke opmærksomheden eller rampelyset fra de andre fantastiske skuespillere og deres sjove, finurlige og kærlige karakterer. Det kan vi godt lide.

Trods modgang er livet værd at leve fuldt ud

Den fantastiske skildring i filmen om hvordan det er at rejse fra sin ellers trygge tilværelse til et nyt liv, som skulle være så simpelt, men langt fra er det, er meget sigende i forhold til hvordan livet er med dets gentagende udfordringer. For som skuespilleren Jacki Weawer siger, der spiller Sheryl i filmen, så er filmen om at livet trods al modgang og alle skuffelser stadig er værd at leve fuldt ud, uanset hvor gammel du er, eller hvordan omstændighederne er.

Lige meget hvilke planer man har,og hvor stort et ønske man har for et mere simpelt liv, sker dette sjælendt. Livet kommer i vejen og der vil altid være noget, man skal forhold sig til, om det er kampen for ens passion, venskaber eller noget helt andet, vil der altid være noget at kæmpe for. Men det er det, der skal til, også for Martha, for at få udlevet sine drømme – for det er aldrig for sent. Heller ikke for Martha …

Ikke alle i det lille samfund synes cheerleading er en god ide. (Foto: UIP)

Denne film kan ses, lige meget hvilken alder man har, for budskabet går ud til alle. Se den med din bedste veninde eller mor. Det er en feel good film – bare sjov og hyggelig – og livsbekræftende selvom alderdom og døden også er et gennemgående element i filmen. Film er mange ting – det her er en af dem, man måske ikke husker sådan mange år frem, men man kan huske fornemmelsen, man havde, da man gik ud af biografen. Og den var god.

Fem på stribe

5 på stribe bog bøger læsestof boganmeldelse (Foto: MY DAILY SPACE)