Læs også:

Close
uniqlo tadashi åbning japan (Foto: UNIQLO)

Så kom UNIQLO endelig til Danmark

Mode  | 

Den 5. april var en stor dag for både København og UNIQLO, da den første butik i Danmark endelig slog dørene op

I det kendte Louises Hus sælges herre-, dame-, børne- og babytøj under konceptet LifeWear, der er UNIQLOs løfte til alle om at skabe det perfekte tøj, der opfylder alle dagligdagens behov. Butikken er på omkring 2.500 kvadratmeter og er i hele tre etager. Så det er noget af en butik. UNIQLO har i dag mere end 2.000 butikker verden over og findes i 21 lande. Og nu også i lille Danmark. Nøj, hvor har vi altså glædet os. For har du først besøgt en af deres butikker, så er du solgt. UNIQLO solgt …

uniqlo tadashi åbning japan (Foto: MY DAILY SPACE)
Der blev holdt stor åbningsfest på dagen hvor UNIQLO slog dørene op for offentligheden. Tønden er fyldt med sake. (Foto: MY DAILY SPACE)

Japansk design

UNIQLO er lige så japansk i sin tilgang til design, som for eksempel H&M er svensk design. Ofte omtales de netop som Japans svar på H&M. Tadashi Yanai overtog i provinsbyen Ube sin fars tøjbutik, og han åbnede tilbage i 1984 sin første UNIQLO-butik i Hiroshima. Siden har den lille japaner stået for store udvidelser og sidder den dag i dag for bordenden af moderselskabet Fast Retailing Company. UNIQLO er kendt for at sælge komfortabelt og funktionelt tøj, og de har blandt andet det populære Ultra Light Down-koncept. Mange af produkterne er også produceret i naturlige materialer.

uniqlo fashion japan FOTO: UNIQLO)
Fin japansk mode der nu også kan fås i Danmark. (Foto: UNIQLO)

Med plads til spændende samarbejder

På anden sal kan man finde produkter fra JW Andersons spring/summer 2019-kollektion, og der er en afdeling i kælderen med en særlig UT-afdeling, der er firmaets grafiske T-shirt-kollektion. Men der er også etablerede spændende samarbejder med lokale, danske virksomheder, der deler UNIQLOs værdisæt om simpelt design, innovation, funktionalitet og god kvalitet. Der er alt fra cykler til bøger og LEGO. Noget er blot en del af udstillingen – andet er til salg.

UNIQLO gør meget ud af at agere lokalt, og de involverer sig altid meget i det lokale nærmiljø i de byer, som de befinder sig i. De indgår i lokale samarbejder, støtter op om lokale begivenheder og inkorporerer det i deres butiks design. De prøver virkelig at være den gode nabo. For eksempel har de et vægmaleri af den lokale maler Louise Rosenkrands. Blomster, Bike and Blooms, Trio Bikes, Omega Bikes og et lille bogområde i samarbejde med Cinnober.

uniqlo cykel (Foto: My Daily Space)
Var det noget med en ny cykel? (Foto: MY DAILY SPACE)

 

uniqlo j. w. anderson (Foto: My Daily Space)
Den smukke kjole fra J. W. Anderson. (Foto: MY DAILY SPACE)

 

Man kan også købe lækre spil og bøger i UNIQLO. (Foto: MY DAILY SPACE)

Om UNIQLO LifeWear

Tøj, der udspringer af japanske værdier som enkelhed, kvalitet og lang levetid. LifeWear er designet til at være af tiden og til tiden og er fremstillet med så moderne elegance, at det bliver byggestenene for hver enkelt persons stil. En perfekt skjorte, der altid bliver gjort mere perfekt. Det mest enkle design, der gemmer på de mest gennemtænkte og moderne detaljer. Det bedste af pasform og stof lavet til at være overkommeligt og tilgængeligt for alle. LifeWear er tøj, der konstant bliver innoveret, hvilket giver mere varme, mere lethed, bedre design og mere komfort til folks liv.

Tadashi vil lære af os

tadashi Yanai uniqlo japan fashion (Foto: MY DAILY SPACE)
Tadashi Yanai vil lære af danskerne. (Foto: MY DAILY SPACE)

Under pressekonferencen, dagen før butikken åbnede, sagde CEO og grundlægger Tadashi Yanai: ”Vi vil lære af danskerne. De er kendte for at have produkter og design af høj kvalitet. Og så er de altid i toptre over de gladeste mennesker i verden, og det kan vi også lære noget af.” Man bliver jo lidt glad og stolt over, at den stilfærdige japaner, der ifølge Bloomberg rangerer som Japans rigeste og den 30. rigeste i verden, vil os det bedste og vil lytte til os. Trods sine omkring 168 milliarder er der stadig masser af ting, han gerne vil udvikle.

Han fortæller også, at en af de ting, han netop gerne har villet vende, er, at Japan skulle designe og levere tøj til Europa og ikke omvendt, som det ellers har været i uendelige tider. Selv har han kun besøgt landet en gang tidligere. Og det besøg husker han mest for Den lille Havfrue og Tivoli. Faktisk giver han en opfordring videre: ”Vi vil gerne lære og blive klogere – hjælp os med det …” Selv kalder han UNIQLOs åbning en gave til danskerne. For nu kan de endelig også få fingrene i det enkle, men gennemtænkte tøj.

tadashi Yanai uniqlo japan fashion (Foto: MY DAILY SPACE)
Den store japanske butik fyldt med danske islæt. (Foto: MY DAILY SPACE)

Simple made better

Under devisen ”Simple made better” udgår meget af tankegangen bag UNIQLO. Man ser det mange steder. Også i deres tanker omkring bæredygtighed, hvilket for eksempel har resulteret i, at de har opfundet en metode til at fremstille denim på, så man bruger en brøkdel af den ellers meget store vandmængde. En forskning og teknik, som kan ende med at komme hele verden til gode.

tadashi Yanai uniqlo japan fashion (Foto: MY DAILY SPACE)
Alt ligger sirligt klar til at blive solgt. (Foto: MY DAILY SPACE)

For UNIQLO er det også vigtigt, at tøjet bliver lavet ordentligt, så man undgår brug og smid væk-design. De laver basisvarer, som reelt ikke ”støjer”, men som kan bruges igen og igen med et mål om, at tøjet skal kunne holde i omkring 10 år. Men også, at folk har LYST til at gå med det til den tid. Det handler om detaljer og materialer mere end hele tiden at komme med nyheder, så man netop opfordrer til smid væk-mentaliteten. ”Det gælder ikke om at skille sig ud,” siger de selv. Tværtimod handler det om at designe enkle og unikke ting, der kan bruges igen og igen, hvilket de kalder ”minus-filosofien” – at trække fra og blive ved med at trække fra, til det er gjort så enkelt som muligt.

tadashi Yanai uniqlo japan fashion (Foto: MY DAILY SPACE)
Materialet der holder en kold på en varm dag og varm på en kold dag. (Foto: MY DAILY SPACE)

Hvordan passer UNIQLO til Danmark?

– UNIQLO LifeWear er en filosofi om beklædning, der passer perfekt ind i alles hverdag. Danmark er et meget praktisk land, og dér gør UNIQLOs items som Heattech, Airism, Blocktech og Ultra Light Down sig perfekt.

Louises Hus

Det er ikke i et hvilket som helst hus, at UNIQLO har til huse. Huset hedder Louises Hus og har en lang og spændende historie bag sig, nøjagtig ligesom kvinden, der havde butik der. Det er nemlig en af danmarkshistoriens mest berømte kvinder: Grevinde Danner.

UNIQLO og Japan har mange ting tilfælles. Det er begge kulturer, der går utrolig meget op i design og æstetik, hvilket også kendetegner UNIQLOs design. Der er en stor interesse for kunst og møbeldesign hos begge kulturer. At man går op i kvalitet.

Hvorfor er målgrupper ikke noget, I går op i?

– LifeWear filosofien er ”made for all”, og UNIQLO har en intention om at kunne klæde alle på. Det er filosofien bag.

Louise

I ejendommen havde den tidligere balletdanser Louise Rasmussen sin modebutik, der åbnede 22. november 1844. Hun var dog ikke kun balletdanser eller modeentusiast, hun var nemlig også kvinden, der senere blev til Grevinde Danner, idet hun indledte et kærlighedsforhold og senere blev gift med kong Frederik VII til venstre hånd i 1850. Derefter måtte hun stoppe sit liv som erhvervskvinde. Ægteskabet vakte dog skandale rundtom i landet, idet Louise både kom fra arbejderklassen og havde et barn uden for ægteskab med Carl Berling. Hun testamenterede siden hen sin formue til et hjem for fattige kvinder fra arbejderklassen – et hjem, som vi i dag kender som Dannerhuset.

tadashi Yanai uniqlo japan fashion (Foto: MY DAILY SPACE)
Louise, eller grevinde Danner som hun blev, var en sej kvinde. (Foto: MY DAILY SPACE)

 

louise uniqlo Foto: MY DAILY SPACE)
En fin illustration pryder væggen op til 1. sal (Foto: MY DAILY SPACE)

En fin væg

En væg i butikken er malet af den lokale illustrator Louise Rosenkrands, der er en af Københavns mest fremtrædende kvindelige illustratorer. Maleriet er en hyldest til Københavns mangfoldighed og UNIQLOs koncept ”Made for All”.

louises hus uniqlo (Foto: MY DAILY SPACE)
Kig forbi Louises hus på Strøget i København. (Foto: MY DAILY SPACE)

Butikken ligger på Vimmelskaftet 38 på Strøget, hvis du vil et smut forbi.

 

Læs også:

Masser af striber

mode striber tøj inspiration

· Mere fra samme kategori ·