At Eternity's Gate 4 van gogh maler kunstner (Foto: Scanbox)

Filmanmeldelse: Van Gogh – Ved evighedens port

Det synes redaktionen: 5

Vi har været inde at se filmen ‘Van Gogh – Ved evighedens port’, der på smuk vis fortæller en unik historie om en kunster udover det sædvanlige

Det er helt okay at starte en ny uge med at skulle i biografen. Og når man på forhånd ved, at det er en super god film, efter hvad der allerede har været omkring filmen, så kan man bare læne sig tilbage og nyde den.

At Eternity's Gate 4 van gogh maler kunstner william dafoe (Foto: Scanbox)
Willem Dafoe spiller fantastisk som Vincent van Gogh. (Foto: Scanbox)

En smuk film

Willem Dafoe har hovedrollen som van Gogh, men også Oscar Isaac, Rubert Friend og danske Mads Mikkelsen er med. Mads har dog en noget kort rolle i filmen, der reelt blot strækker sig over en præstescene og snak med van Gogh.

Citat

Vincent siger … Ingen andre ser det, jeg ser …

Det er Julian Schnabel, der er instruktør på filmen, der i øvrigt selv er en anerkendt billedkunstner, og man kan godt fornemme, at det er en kunstner, der fortæller historien om en kunstner. Der er liv, farver og følelser i et intenst inferno. Filmen er smukt iscenesat – tankevækkende og giver et godt indblik i, hvem van Gogh egentlig var. Også om hans specielle forhold til sin bror, maleriet og ikke mindst naturen.

Fun fact

Schnabel har netop nu en udstilling på ARoS Aarhus Kunstmuseum, hvor han viser over 40 værker fra sin karriere.

Man føler, man kommer helt tæt på hans tanker og måde at tænke og være på. Man vidste jo godt, han var en kunstner med stort K, men det spændende at komme ind i hovedet på ham. Men han drikker for meget – er ekstrem sær og en mega enspænder men også meget følsom og kærlig. Og så er han også lidt (eller meget) skør, der på en eller anden måde sættes til side i ens opfattelse af ham. For han er også meget elskelig, og man får lidt ondt af ham – for nøøøøj hvor blev han som person og hans malerier bare ikke forstået …

Vincent siger …
“Shakespeare er mere mystisk end alle andre forfattere. Det kan jeg lide.”
Gauguin om hans billeder …
Dine billeder ligner mere en skulptur end et maleri.

Det handler filmen om

Willem Dafoe spiller sit livs rolle som Vincent van Gogh. Man møder en kunstner, som må betale en høj pris for at udfordre samtidens normer og bare ikke fitte ind. Man kommer helt tæt på van Gogh i den febrilske og mest virksomme periode i slutningen af hans liv, hvor han i og omkring det mistralvinds omsuste Arles skaber malerier med tykke penselstrøg og viser det sydfranske landskabs glødende farver på en helt ny og anderledes måde.

Hans egne tanker …

“Når jeg ser et fladt landskab, ser jeg kun evigheden.”

Enspænderen van Gogh har kun få venner og betroede som maleren Paul Gauguin (Oscar Isaac), som han holder utrolig meget af. Ja, så meget at han rent faktisk skærer sit eget øre af og vil give det til ham, da han er så opløst over, at han rejser fra ham. Men Gauguin er også en konkurrent ud i maleriets verden, men de har et fint venskab på godt og ondt på trods af deres forskelligheder som personer og måde at male på.

Han elskede naturen og at være alene. (Foto: Scanbox)

Og så er der Vincents elskede storebror, Theo (Rupert Friend), som han elsker overalt på jorden og som er hans trofaste støtte, der både gør alt for ham men også betaler for hans liv. Efter episoden med det afskårne øre, som han i øvrigt ender med at aflevere til kvinden på den lokale kro, bliver han indlagt på en galeanstalt, hvor en præst (Mads Mikkelsen) hjælper ham til en slags indsigt i, hvorfor han er så misforstået – for som Mads siger – måske er hans publikum slet ikke født endnu? Og det havde han jo ret i. Dengang forstod folk ikke den slags maleteknik.

Rart at vide

Filmen varer 111 minutter – og altså næsten to timer – med masser af reklamer, skal man lige indregne det, hvis man skal ud at spise bagefter.

”Van Gogh – Ved evighedens port” er en visuelt mesterlig skildring af et enestående kunstnersind, som på trods af indre tvivl, mobning og sygdom skabte nogle af verdens mest kendte og banebrydende malerier. Den er virkelig tankevækkende og smuk men også lidt trist. Og når man tænker på, hvor anerkendte og beskattede malerierne er i dag, så ville man ønske, at han kunne få det at se, og ikke ende sit liv så grufuldt, som han gør – både i virkeligheden og i filmen.

To ekstraordinære malere, der i dag er nogen af de største Frankrig har født. (Foto: Scanbox)
En mester
William Dafoe spiller fantastisk, og han vandt også skuespilprisen ved Venedig Film Festival for rollen som Vincent van Gogh. Han var også Oscarnomineret men vandt dog ikke.