Læs også:

Close
Mad, salat, sundt, sundhed, madspil, aftensmad, middag, frokost

Red dit januarbudget og spar penge på madspild

Økonomi  | 

Når der er lavvande i vinterens pengepung efter julegaver og overflod, er kreative spare-ideer i høj kurs. Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad giver os 22 råd om at spare både tid og madspild – og få mere luft i økonomien

Især i januar måned står besparelser højt på dagsordenen. Budgettet er stramt, der er brugt lige lidt for mange penge på julegaver. Derfor leverer forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad nu 22 nemme råd og tips til at spare på madspildet, så der bliver mere tid til både at hygge med familien og mere luft i økonomien. Mindre madspild betyder, at du sparer dine penge, sparer din tid og samtidigt sparer miljøbelastningen.

Få styr på indholdet

Få styr på indholdet af dit køleskab, din fryser og dine køkkenskabe. Stil de ældste fødevarer forrest og få dem brugt op først. Spis op i dit køleskab, køkkenskabe og fryser. Der gemmer sig skatte derinde, som du sagtens kan bruge op først. Hav allerede en plan med dine madrester i det øjeblik, du sætter dem i køleskabet – så har du skabt et større incitament til at bruge dem. Hvis du har en ”jeg gemmer rester, så jeg nok kan bruge dem i morgen”-indstilling, bliver i morgen hurtigt til overmorgen, og til sidst ender resterne alligevel i skraldespanden.

Planlægning

Planlægning er et godt våben i kampen mod madspild. Madplaner, indkøbslister eller det allernemmeste trick: Tag din smartphone og snup et billede af indholdet af dit køleskab. Så ved du, hvad du i forvejen har derhjemme, når du i ulvetimen står i butikken og køber ind til aftensmaden.

Køb aldrig ind på tom mave

Køb aldrig ind på tom mave. Snup en banan eller en bolle, inden du skal handle. Køber du på tom mave, er du tilbøjelig til at købe mere, end nu har brug for.

Frugt, mad, shopping, supermarked, snacks, sundt, sundhed, mad, madspild
Snup et stykke frugt eller en bolle, inden du skal handle – så undgår du nemlig impulskøbene. (Foto: Pexels)

Læs også: Selina Juul i New York: Danmarks kamp mod madspild høster international anerkendelse

Vælg en mindre kurv eller vogn

En stor indkøbsvogn eller indkøbskurv i supermarkedet har den psykologiske effekt, at den automatisk får dig til at købe mere ind. Hvis du ønsker kun at købe dét, du har brug for, så vælg en mindre størrelse indkøbskurv eller indkøbsvogn.

Gå efter datovarer

Hvis du alligevel skal spise maden i dag, så gå efter datovarer. Flere butikker tilbyder i dag datovarer til nedsatte priser. Gå efter datovarerne, hvis du skal bruge maden samme dag – så hjælper du også butikkerne med at mindske madspild og du kan samtidigt spare penge.

Undgå mængderabatter

Mængderabatter er en madspildsfælde – brug mængderabatterne fornuftigt og kun, hvis du er sikker på, at du får brugt al maden. Ellers er det penge ud af vinduet.

Kvalitet frem for kvantitet

Køber du fødevarer af bedre kvalitet, har du også større tilbøjelighed til at bruge dem op, for du har betalt godt for dem. Ved netop at spare penge på mindre madspild, kan du også få råd til at være lidt bedre ved dig selv og din familie ved købe fødevarer af højere kvalitet.

Steak, mad, aftensmad, kød, sundt, sundhed, middag, madspild
Køber du fødevarer af bedre kvalitet, har du også større tilbøjelighed til at bruge dem op. (Foto: Pexels)

Læs også: Prinsesse Marie til skoleelever: Det er jer, der gør en forskel mod madspild

Vær organiseret

Hold orden i dit køleskab, køkkenskabe og fryser – stil altid de senest indkøbte varer bagerst, så du kan nå at få brugt op de ældste først.

Den rette opbevaring

Opbevar maden rigtigt. Der er masser af apps og vejledninger på nettet om, hvordan man opbevarer maden rigtigt.

Beregn portionsstørrelser

Husk at beregne portionsstørrelser, når du laver mad. Spørg familiens medlemmer, hvor meget de reelt kan spise, inden du laver maden. Især børnefamilier har en tendens til at lave mere mad, end de kan spise. Det er en god idé at være ekstra opmærksom der.

Brug mindre tallerkener

Stil mindre størrelser tallerkener og fade frem på bordet. Jo større tallerkenen er, jo mere er du tilbøjelig til at fylde den op med mad.

Mad, salat, sundt, sundhed, madspil, aftensmad, middag, frokost
Tænk over tallerkenernes størrelser. (Foto: Pexels)

Læs også: Signe er skralder: Det er grotesk, hvad butikkerne smider ud!

Sæt maden gradvist på bordet

Det er en god idé til en aftensmad, men også til en stor middag, at stille maden gradvist ind i takt med, at maden bliver spist. Der er ingen grund til, at maden står fremme på bordet i flere timer og bliver dårlig.

Fryseren er din ven

Det meste af overskudsmaden og resterne kan fryses. Rester af retter kan portionsopdeles og fryses. Brød kan skæres i skiver og fryses. Selv fløde, krydderurter, overskydende grøntsager fra grøntsagsskuffen, overskydende frugt fra frugtskålen, ost, m.m. kan portionsopdeles og fryses.

Husk holdbarheden

Hav styr på holdbarheden og på to vigtige begreber: 1: ‘Sidste anvendelsesdato’ bruges på fersk kød, fersk fisk, m.m. Maden skal helst ikke spises efter denne datos udløb. 2: ‘Mindst holdbar til’ bruges på pasta, ris, knækbrød, chokolade, müsli, m.m. Du kan sagtens spise maden efter denne datos udløb – er du i tvivl, så lugt og smag på maden.

Husk resterne

Brug resterne og anret maden delikat da især børnene synes, at restemad er kedelig at spise. Vær kreativ og udnyt resterne til nye retter – men husk også at anrette dem delikat – både på tallerkenen og i madpakken. Det skal se indbydende ud.

Mad, salat, sundt, sundhed, madspil, aftensmad, middag
Brug resterne og anret maden delikat. (Foto: Pexels)

Læs også: “Stop Spild Af Mad”-grundlægger: Madspild skal ikke blive en industri

Køl hurtigt ned

Husk at komme resterne hurtigt i køleskabet, da det er ikke godt for maden at stå fremme på bordet i flere timer.

Lav mad til flere dage

Lav med til flere dage – køb bevidst mad til flere dage og tryl resterne af eksempelvis gårsdagens laks om til spændende laksesalat. Så sparer du derved også en ekstra tur til supermarkedet.

Hav en restedag

Hav en fast bonus-restedag om ugen for eksempel om søndagen, hvor du ”spiser op” i din reste-beholdning og udnytter alle de gode rester. Og hav en “spise op” dag i fryseren engang hver anden måned.

Brug grøntsagsresterne

Brug grøntsagsresterne til at koge fond på. Alle former for løgskaller, gulerodstoppe, hvidløgskaller, vaskede kartoffelskræller, vaskede selleriskræller, porretoppe, tomat- og agurkstumper, m.m. kan bruges til at koge fond på.

Grøntsager, sundt, mad, aftensmad, madspild, middag, løg
Brug grøntsagsresterne til at koge fond på. (Foto: Pexels)

Læs også: Har du styr på holdbarhed? Sådan tjekker du om din mad stadig kan spises

Madbeholdere er vejen frem

Hav et arsenal af madbeholdere i dit køkken til at gemme dine gode rester. Et godt tip er også at have en rulle fryseposer liggende direkte i dit køleskab. Derved bliver du automatisk mindet om at tage dem i brug og gemme maden.

Før “dagbog”

Før en madspilds-dagbog og registrer hvor meget mad, du smider ud. Du bliver automatisk opmærksom på at smide mindre ud og du lærer af dine erfaringer.

Del, del, del

Del maden med naboen, hvis du har fået lavet for meget mad. Hav for eksempel et madfællesskab i opgangen, så får du også glade naboer. Giv efter en middag hjemmelavede doggybags med hjem til dine gæster, så får de et godt måltid til dagen efter.

· Mere fra samme kategori ·