Læs også:

Close
avocado sund grøntsag antiinflammatorisk (Foto: Stock foto)

Antiinflammatorisk kost

Mad  | 

Aldrig har ordet antiinflammatorisk været mere på folks læber end nu. Antiinflammatorisk kost er kommet for at blive, og endelig er der kommet fokus på, hvad det kan gøre for os alle

Som de skriver på forsiden af bogen, så handler det hele om Velvære, balance, overskud … Hvem har ikke brug for det i sin hverdag? Bogen ’21 NYE HELBREDENDE DAGE MED ANTIINFLAMMATORISK KOST’ giver en ny energi og større velvære, stabilt blodsukker, bedre fordøjelse, vægttab – og alt det uden sult og man får stadig en god nattesøvn, har færre smerter, et sundt blodtryk og kolesterolniveau og mindre behov for medicin. Det lyder bestemt godt, og det er i følge Louise Bruun og Jerk Langer blot nogen af de mange gevinster, som masser af danskere har oplevet ved at begynde at spise antiinflammatorisk kost.

avocado sund grøntsag antiinflammatorisk (Foto: Stock foto)
Avocado er en sund spise. (Foto: Stockfoto)

Hvem kan bogen hjælpe

Bogen kan hjælpe alle, som vil have det bedre i dagligdagen, lindre skavanker og symptomer, forebygge sygdomme og arbejde aktivt med at modvirke tidlig aldring. Men mennesker med gigtsygdomme, type-2 diabetes, forhøjet blodtryk og kolesterol, tarmbetændelse, hormonforstyrrelser og eksem kan også på kort tid opnå dramatiske forbedringer.

Om forfatterne
Jerk W. Langer er læge og foredragsholder. Er en af Danmarks førende eksperter i, hvad vi selv kan gøre for at holde os raske. Jerk opfandt udtrykket ’KRAM’ for de livsstilsfaktorer (kost, rygning, alkohol, motion), der kan forlænge vores liv med 15 år.
Om forfatterne
Louise Bruun er ernæringsterapeut, livsstilscoach og personlig træner. Arbejder dagligt med at forbedre sundhedstilstanden og livskvaliteten hos mennesker med hver deres unikke udfordringer og historie.

Jerk og Louise er pionerer inden for antiinflammatorisk kost og begge forfattere til adskillige bøger om kost og sundhed. Sammen var de blandt andet værter på TV 2-programmet ’En kur der dur’.

Vi har stillet Louise Bruun et par spørgsmål, der gerne skulle gøre det mere klart, hvad det kan gøre for dig og din krop.

louise bruun bog antiinflammatorisk kost (Foto: Columbus Leth)
Louise Bruun er ernæringsterapeut, livsstilscoach og personlig træner. (Foto: Columbus Leth)

Forklar hvorfor antiinflammatorisk kost kan gøre den helt store forskel?

– Det er mad, som på alle måder bygger dig op, og indeholder mange vitaminer, mineraler, fibre, gode fedtstoffer, lette proteiner – som alt sammen er med til at skabe de perfekte omstændigheder for at dine vitale organer kan arbejde optimalt. Maden indeholder meget næring og er bygget op omkring især et stort indtag af grønt og omega 3, som dæmper inflammationer i kroppen.

Hvordan fik du selv en øjenåbner ift. antiinflammatorisk kost?

– Jeg har arbejdet med det de sidste 15 år. Jeg har ikke brugt ordet antiinflammatorisk, men bare haft fokus på det helbredende aspekt.

Hvad er de syv vigtigste råd, man skal følge?

1. Spis mere grønt, – fra masser grøntsager, bær, krydderurter.

2. Spis det gode fedt fra fisk, nødder, frø og kerner.

3. Vælg fuldkorn og fibre.

4. Lav din mad selv – så du styrer hvad der er i.

5. Bevæg dig hver dag.

6. Skru ned for sukker, alkohol og raffinerede og forarbejdede madvarer (færdigretter, halvfabrikata, kiks, slagter-salater, mayonnaise, dårlige olier).

7. Spis langsomt og nyd maden.

persille grøntsag sund antiinflammatorisk kost (Foto Columbus Leth)
Persille er også rigtig godt at spise. (Foto: Columbus Leth)

Er det her lige vigtigt, om du er 25 eller 55 år?

– Det er vigtigt hele livet, både som forebyggende og helbredende.

frugt antiinflammatorisk kost opskrift Citrus-symfoni med cashew creme
I bogen er der også masser af lækre opskrifter som denne citrus-symfoni med cashewcreme. (Foto: Columbus Leth)

Hvad er de tre vigtigste ændringer, man vil opleve, hvis man følger jeres bog?

– Vores erfaring er, at dem som følger maden får mere energi, da de slipper en masse affaldsstoffer. Færre smerter grundet den antiinflammatoriske effekt. En slankere talje, både på grund af at du slipper en masse affald, men også fordi meget at det inflammatoriske og farlige fedt sætter sig omkring taljen i bughulen og skaber sygdomme og ubalancer.

 

Sådan ser bogen ud:

bog jerk langer louise bruun antiinflammatorisk kost

 

Læs også:

6 måder at styrke dit mentale helbred på

unik, ungdom, yngre jeg, liv, tilbageblik, vaner, pige, anderledes, gør mindre, positiv, liv, glæde, positivisme

· Mere fra samme kategori ·