skytsenglen, arto halonen, josh lucas, pilou asbæk

Anmeldelse af Skytsenglen: Ny bog og spillefilm om “Hypnosemordene”

Historien om én af Danmarkshistoriens mest spektakulære kriminalsager skildres nu i en ny bog og spillefilm

Skytsenglen er titlen på den nye bog og spillefilm, om de såkaldte “Hypnosemord”, som både fascinerede og rystede danskerne i 1951. Bogen og filmen er fiktion, men er baseret på virkelige hændelser.

Det er den finske filminstruktør og manuskriptforfatter Arto Halonen, der i samarbejde med den amerikanske forfatter og kritiker Kevin Frazier står bag projektet. Sammen har de skrevet bogen, og derefter et manuskript til en spillefilm, som Arto Halonen har instrueret.

pilou asbæk, skytsenglen, arto halonen
Pilou Asbæk i rollen som kriminalinspektør Anders Olsen. (Foto: Arto Halonen & Scanbox)

Sagen om hypnosemordene

Det er en interessant og ret ukendt side af Danmarkshistorien. Den 29. marts 1951 begår den 29-årige Palle Havdrup et røveri mod Landmandsbanken på Nørrebrogade i København, hvor han skyder og dræber to mennesker. Herefter flygter han på cykel, men han bliver kort efter fundet og anholdt i en opgang ikke så langt fra gerningsstedet. Vidnerne beskrev hans tilstand, som om han var i trance, og Palle Havdrup selv påstod, at han intet kunne huske.

Efterforskningen, som ledes af politiinspektør Roland Olsen, fører hurtigt frem til den karismatiske Bjørn Schou Nielsen, som har delt fængselscelle med Palle Havdrup. Det står klart, at Bjørn Schou Nielsen har haft stor indflydelse på Palle Havdrup – måske mere end man skulle tro. Begge deler en interesse for østens mystik og yoga, men også en fælles tanke om et nyt nordisk rige, baseret på nazismen.

Roland Olsen er overbevist om, at Bjørn Schou Nielsen er hovedmanden bag forbrydelsen, og at han har hypnotiseret Palle Havdrup til at begå røveriet for sig, og han vil gøre alt for at få ham bag tremmer. Med hjælp fra overlæge i psykiatri Max Schmidt og doktor Paul Reiter, lykkes det Roland Olsen at få Bjørn Schou Nielsen associeret til dobbeltmordene i Landmandsbanken, og han idømmes fængsel på livstid.

yoga, skytsenglen, arto halonen
Bjørn Schou Nielsen og Palle Havdrup delte fængselscelle og interesse for østens mystik. (Foto: Arto Halonen & Scanbox)

Skytsenglen: Filmen

Visuelt er filmen flot, og tidsånden er yderst gennemført. Man er ikke i tvivl om, at man er i København i 1950’erne, og filmens stemning indikerer noget mystisk og farligt, men også dragende. Især Bjørn Schou Nielsens karakter, som spilles af Josh Lucas (fra blandet andet Sweet Home Alabama og A Beautiful Mind), er med til, at man måske lige bider en negl eller to.

Hovedpersonen, Anders Olsen, spilles af Pilou Asbæk, og selvom historien foregår i København, er filmen på engelsk. Jeg kan godt have det lidt stramt med danske skuespillere, der spiller på engelsk, men jeg synes egentlig, at Pilou Asbæk gør det ganske glimrende. Det mener jeg dog ikke er tilfældet med de andre karakterer, der spilles af ikke-engelsktalende skuespillere. Det virker utroværdigt, og jeg føler mig ikke overbevist.

Noget af historien virker også lidt tynd, måske fordi det kan være svært at få alle detaljer med på film, men jeg bliver også i tvivl om, hvad det er, filmen vil. Vil den fortælle historien om Hypnosemordene, vil den sætte fokus på hypnose, vil den fortælle om nazismen, vil den være action eller psykologisk thriller? Det bedste ved filmen er Josh Lucas’ præstation, som  – i øvrigt – er fremragende.

skytsenglen, arto halonen, josh lucas
Josh Lucas i rollen som Bjørn Schou Nielsen. (Foto: Arto Halonen & Scanbox)

Skytsenglen: Bogen

Bogen – og filmen – er en psykologisk thriller baseret på virkelige hændelser, så det er forståeligt, at forfatterne har opfundet fiktive historier, for at give bogen et plot, foruden det allerede kendte. Naturligvis er der bedre plads til at skildre tanker, følelser etc. i en bog end i en spillefilm, men her synes jeg meget af det nævnte i bogen er unødvendigt i forhold til historien. Man er ikke i tvivl om, at forfatterne har ønsket at fortælle en del af danmarkshistorien, især om tiden efter krigen, men det fungerer bare ikke, da det enten er ude af kontekst, eller reelt bare irrelevant for historien.

Men noget, jeg synes er lidt genialt i bogen er, at hvert kapitel starter med en nedtælling brugt inden for hypnose. For eksempel hedder kapitel fire “Træk vejret langsomt … ind og ud … ind og ud …”. Jeg synes virkelig, det er godt fundet på, og det virker troværdigt i forhold til forfatternes fortælling om hypnose. Dog kunne jeg godt have set, at det så også passede til selve kapitlet. Men det er nok bare mig. Derudover synes jeg ikke, at sproget er vanvittigt spændende, og på de første sider sad jeg og blev lidt småirriteret, fordi “og” var erstattet af komma rigtig mange steder. Igen, måske er det mig, der bliver sprognørd her.

Skytsenglen, hr. ferdinand
Skytsenglen. Udkommet på Hr. Ferdinand. (Foto: Hr. Ferdinand)

Kapitel 31 “Findes der en anden løsning”

Jeg synes historien om Hypnosemordene er enormt spændende, og jeg har helt klart lyst til at vide mere om sagen. Derfor kunne jeg godt have tænkt mig, at forfatterne havde lavet filmen som dokumentar, og at bogen var lavet som en historisk biografi. For jeg bliver i tvivl om, hvad det er forfatterne vil sætte fokus på, og det hele bliver en lidt rodet affære. Handler det om hypnose, en del af Danmarkshistorien, hvordan Danmark var lige efter 2. verdenskrig, eller om selve drabet i Landmandsbanken en forårsdag i marts, 1951?

Alle emner er så voldsomt interessante,  at det er synd, at det hele koges sammen til små beskrivelser i en enkelt bog og spillefilm.

Så den endelig dom? Det er yderst sjældent, at jeg siger, man kan nøjes med filmen. Som bogelsker vil jeg sige, “Det kan man jo ikke!”, men her er det faktisk tilfældet. Jeg var ikke rigtigt overbevist om bogen, selvom jeg gav den adskillige chancer. “For bogen er jo altid bedre en filmen, ikke?” Med ærgrelse, må jeg sige desværre. Filmen ER klart bedre end bogen. Det er ikke en fantastisk den-glemmer-jeg-aldrig-film, men den er seværdig, hvis du er til flotte billeder (og især er en Københavner-elsker, som jeg er), og en let psykologisk thriller? Action? Drama? Som bare skal fordøjes for tidfordrivelsens skyld.

Skulle du alligevel få lyst til at læse bogen (som sagtens kan læses på stranden eller i sommerhuset), så er den udkommet den 7. juni, og filmen får premiere den 28. juni.

“Skytsenglen” får tre ud af seks M’er.

rating 3