Læs også:

Close
barberians skæg

Meget mere end bare skæg

Skønhed  | 

Barberians er et nyt dansk brand til mænd – men det er mere end bare skæg. Skæg blandt mænd hitter stadig. Om det er en udløber af serien “Viking’s” popularitet eller blot en trend, er ikke godt at vide

Faktum er, at skægget lige nu ses i et utal af variationer. Det samme gør produkter til det. Vi har fået en snak med det lille, danske firma Barberians, der har en eksklusiv serie af gedigne barber- og skægprodukter.

Barberians, der ejes af Ulrik, Peter og Per, har en eksklusiv serie af traditionelle barberprodukter, der ikke blot er rigtig gode, men også utrolig pæne og klæder ethvert badeværelse. Vi stillede de tre skæggede mænd et par spørgsmål om både skæg og det at starte firma i en ret sen alder.

 barberians skæg

Idéen til Barberians

Idéen til firmaet opstod egentlig efter en rejse til Californien, USA, hvor den amerikanske barberkultur har sine rødder, og hvor de små barbersaloner i dag er ikoniske og stadig en slags frirum for mænd. Selve det at gå til en barber og få ens skæg ordnet blev til en vision om at skabe produkter af rene økologiske råvarer, som er håndproduceret i Danmark under brandet BarberiansCph.

Hvad fik jer til at starte Barberians?

– Vi er alle tre i 50’erne og har haft ledende jobs i internationale virksomheder. Det var også sådan, vi mødtes hos Nestlé for mange år siden. Herfra udviklede det sig til et venskab, hvor vi sås som venner og hyggede og snakkede om alt fra jobs til vores privatliv.

Ofte kom samtalen efter lidt rødvin ind på, at vi alle var lidt trætte af det, man kan kalde ”corporate life”: lidt for mange Excel-ark og PowerPoint-præsentationer samt møder og rejsedage, forklarer de.

– I større firmaer er der ofte langt fra tanke og tal til handling og eksekvering. Passionen for både produkterne og tilknytningen til kunderne mister man lidt, når man sidder øverst i en virksomhed, som vi alle tre gjorde, fortæller Per.

barberians skæg
De tre partnere og venner: Ulrik, Peter og Per. (Foto: Barberians)

Så for to år siden under en julefrokost bliver de første tanker om at stifte firma sammen faktisk født. Stille og roligt bliver det til mere end blot rødvinstanker og udvikler sig til en reel plan, hvor Peter starter firmaet op 1. juli 2016. Ulrik kommer til nøjagtig et år efter, og Per er kommet til 1. oktober 2017.

barberians skæg
Lækre produkter til manden. (Foto: Barberians)

Hvad er det for produkter, I har?

– Vi gør os umage for at lave de bedst mulige produkter, og vi er faktisk megastolte af det, vi laver, siger de samstemmende.

– Barberians tilbyder et fuldt sortiment inden for barbergrej: skægpleje, cremer samt andre produkter til personlig pleje for den moderne gentleman. Vi sætter en ære i at bruge så mange danske råvarer i vores produkter som muligt, og kan vi få dem økologiske, så bruger vi naturligvis det. Barberians er ikke del af en stor koncern, men er en lille nichevirksomhed baseret på ærlighed, passion og lysten til at skabe gode, rene skønhedsprodukter til mænd. Danskejet og med stolthed produceret i Danmark, fortæller de.

Lækre produkter til manden. Ragekniven er i øvrigt det bedst sælgende produkt.
Et shavingsæt koster 999 kr. (Foto: Barberians)

Hvorfor er skæg stadig så meget fremme?

– Skæg giver personlighed og identitet, og det giver et utal af måder at vise en ny side af sig selv frem på. Og så er det utrolig maskulint. Efter årene med metromand-begrebet er det mere vikingemanden og den stærke mand, der er i fokus. Det er skæg med til at fremhæve. Mænd går i dag også meget mere op i deres udseende og bruger for eksempel cremer til ansigtet. Om skæg forbliver så stort, er ikke godt at vide. Men vi har jo netop produkter både til barbering og skæg, og selve følelsen af at blive forkælet, gå på salon og gøre noget for sig selv er den, vi gerne vil give mænd, fortæller Peter.

Hvor er I om fem år?

– Vi er blevet internationale og har mere end 20 ansatte med en klar ”go to market”-strategi. Men vigtigst af alt vil det stadig være sjovt at komme på job. Lige så sjovt som vi har det nu, siger Ulrik smilende.

barberians skæg

Har det været det hele værd?

– Ja, siger de nærmest i kor. For på en eller anden måde har de formået at få passionen og glæden ved at arbejde og udvikle noget tilbage. Selvfølgelig har det været en tilvænning at skulle gå ned til en meget mindre indtægt og skifte den store firmabil ud med en mindre, men det har været fuldstændig ligegyldigt i den store sammenhæng.

CITAT
We don’t want to tame your inner Barbarian – we just want to make him look good …

At de tre venner og nu forretningspartnere også har lært hinanden at kende på en helt anden og ny måde, er blot en bonus, som de kun værdsætter.

Du kan se mere på www.barberianscph.dk

Læs også:

Gode tips til fars dag gaver

 

· Mere fra samme kategori ·