Læs også:

Close
røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg

Fed og flad numse? Derfor dør din røv af at sidde på en kontorstol

Nyheder  | 

Bruger du flere timer i en kontorstol, er der en stor chance for, at din røv er ved at udvikle sig til en office chair ass. Hvis du ikke allerede har den – gys! Fortvivl ikke. Der er måder at forhindre den på, og vi viser dig, hvordan

Det er ikke et ukendt fænomen, at man godt kan blive lidt fyldigere, når man får et rigtigt voksenjob og bruger timer foran en skærm:

Kontorkage, fredagsbar og torsdagsslik er ikke fremmede elementer, når der skal hygges på kontoret, og med alt det ekstra sukker er det nemt at blive fyldigere hurtigt.

Der er dog også andre ting end ugentlig kage, der kan få tøjet til at sidde lidt anderledes end normalt: Nemlig interiøret i dit kontor, nærmere betegnet din kontorstol.

Udtrykket “Office Chair Ass” lyder hverken charmerende på engelsk eller oversat til dansk “kontorstolsrøv”. Ikke desto mindre er det lige netop det, du får, når du sidder i din kontorstol i timevis dag ud og dag ind.

Se også: Tarmene har afgørende betydning for din sundhed

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Rejs dig fra din kontorstol, så ofte du kan! Den dræber din røv og faktisk også dig. (Foto: All Over)

Kontorstolen er din røvs fjende

Det helt store skønhedsideal lige nu er den fyldige, runde røv. Hvis ikke du har hørt udtrykket før, har du hørt det her nu: Bootybuilding is a thing. Vi slider os selv i træningscenteret, øver os i skovskiderstilling 50+ gange om ugen og tager trapperne i stedet for elevatoren for at få den flotte booty.

De mange timer, du bruger på at bygge din bagdel, kan dog være spildt, hvis du er skyldig i det, rigtig mange danskere, ja faktisk mennesker over hele verden gør tæt på hver evig eneste dag; nemlig sidder i deres kontorstol.

Kontorstolen er rar at sidde i. Ellers ville så mange af os vel ikke tilbringe alle de timer i den. Kontorstolen ønsker dig imidlertid intet godt. Kort fortalt er den din røvs fjende nummer et.

Se også: Nem sundhed: 5 små ting, du kan gøre

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Vi bruger alt for mange timer på at sidde ned, og det er skidt for baller og krop. (Foto: All Over)

Hvorfor er stolen fjenden?

Årsagen til, at kontorstolen er den runde røvs værste fjende, er enkel: Du tilbringer mange, mange, mange timer i den.

Hvad gør du, når du møder ind på arbejdet eller studiet? Du henter måske en kop kaffe eller te, og så sætter du dig i din stol. Der bliver du siddende i op til otte timer.

Det er ret lang tid, hvor kroppen ikke er aktiv. For det er den altså ikke, når du sidder på en almindelig kontorstol. Måske går du endda hjem og sætter dig i sofaen efterfølgende – hvilket heller ikke er den bedste træning for balderne. Alt i alt bliver det rigtig mange timer, hvor du sidder på din røv.

Hvad sker der med ting, du sidder på? De bliver flade, og det samme sker for dine balder, fordi de ikke bliver trænet, når de bare fungerer som indbyggede puder i kontorstolen.

Læs også: Se filmen: Embrace viser, hvor skøre og skadelige idealer om kroppen er

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Slappe baller er usundt for dig og din krop. (Foto: All Over)

Ballerne bliver slappe og påvirker hele kroppen

Når du sidder ned hele dagen, bliver din baller inaktive. Det betyder, at de bliver flade, at din bagdel mister fylde og rundhed, og at den strutter mindre.

Det hele handler dog ikke kun om sundhed.

Musklerne omkring hofterne og i ballerne er de største og stærkeste, vi har i kroppen, og ballemusklen påvirker din hoftefunktion og er koblet på det nederste af din ryg, og dine gluteus maximus, som ballemusklerne hedder, påvirker faktisk hele din krop.

Derfor er slappe baller ikke kun dårlige nyheder for de stramme jeans, de er dårlige nyheder for din krop helt overordnet. Det er de, fordi slappe og inaktive baller fører til, at hofterotationen går i stå. Det betyder stivere hofter og mindre fleksible led.

Slappe baller støtter heller ikke lænden og dermed ryggen ordentligt, det betyder, at du nemmere kan sidde og hænge hen over bordet og det giver rygsmerter, som kan føre til smerter andre steder i kroppen. Faktisk kan det påvirke dine ben, knæ og ankler.

Listen af elendigheder forbundet med kontorstolsrøv er tæt på uendelig.

Vidste du det? Ubehagelige sandheder, du næppe har lyst til at kende om sushi

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Tænker du over, hvor mange timer om dagen, du egentlig sidder ned? (Foto: All Over)

Sådan undgår du den

Det kan også være, at du træner, og det vil helt sikkert modarbejde kontorstolens effekt på din røv.

Når det så er sagt, så skal du alligevel op på et par timers daglig træning, før det virker, for tre ugentlige timers motion mod 40+ timers sidden ned i kontorstol og sofa kan altså ikke skabe mirakler. Det kan små daglige øvelser til gengæld.

1: Op at stååååå

Hvis din røv bliver flad af, at du sidder ned, er det første og bedste at gøre simpelthen at rejse dig op.

Har du et hæve/sænke bord, er der ingen undskyldning for ikke at rejse dig op flere gange i løbet af dagen. Start med korte intervaller – måske en halv time ad gangen, en til to gange om dagen.

Hæv eventuelt dit bord, hver gang du har forladt det for at gå toilettet, hente kaffe eller lignende, eller sæt en timer på mobilen, så er det nemmere at huske.

Byg stille og roligt op. Stå op en time ad gangen hver anden time, og hvem ved, måske står du op hele dagen på et tidspunkt!

Har du ikke adgang til et hæve/sænke bord, så gå en tur, efter du har spist frokost. Stå af bussen før og gå det sidste stykke hjem. Rejs dig op og gå hen og snak med din kollega fremfor at sende en mail. Frisk luft og gang er god for andre ting end bare dine baller.

Kan det heller ikke lade sig gøre, så sørg for at komme op at stå og gå rundt på kontoret et par gange om dagen. En god tommelfingerregel er, at du skal op på benene fem minutter per time, du er vågen.

Husk kosten: 8 madvarer, der er sunde at spise hver dag

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Sørg for at komme op at gå flere gange i løbet af dagen. Hæv dit skrivebord, hvis du kan, og stå op og arbejd. Pas på ikke at stå foroverbøjet for længe, som kvinden her. (Foto: All Over)

2: Ned i knæ

Squats er for bootytræning, hvad pasta er for italienerne – altafgørende. Det er ikke uden grund, at den raffinerede skovskiderstilling er en af de meste benyttede i træningscentre verden over, for den er virkelig effektiv.

Jo mere du træner dine baller, jo bedre kan de klare de mange timer, hvor de ikke bruges. Hvis du kombinerer en solid omgang balletræning med at stå op i løbet af din arbejdsdag, er du godt på vej til en bubble butt, der styrker hele din krop.

Husk dog, at alle former for motion styrker dine muskler, led og din krop. Derfor er bevægelse mest af alt det vigtige element.

3: Tænk over din holdning

Pas på, at du ikke sidder og falder sammen foran skærmen. Sørg for at skubbe ryggen ind under dig, ned med skuldrene og op med hagen.

Det er godt for ryggen, lænden, røven og selvtilliden.

Hader du squats? Lifehacks til de dovne: Sådan holder du dig sund uden at gå i fitnesscenter

røv, bagdel, kontor, kontorstol, numse, kontorstolsrøv, office ass, office chair ass, gluteus maximums, balle, baller, ballemuskler, holdning, rygsøjle, stå, gå, motion, sundhed, kroppen, kvindekroppen, træning, squat, bevæg
Rør dig, gå en tur, svøm eller vigtigst af alt – squat! (Foto: All Over).

Kilde: Business Insider, SELFDaily Mail.

· Mere fra samme kategori ·