Læs også:

Close
morgenmad, mad, sundhed, økologi, vaner, sunde vaner, økologi, mad,

Økologisk morgenmad er et hit hos danskerne

Nyheder  | 

Danskere er verdensmestre i at købe økologisk. Særligt morgenmaden skal bestå af økologiske produkter

Danskerne er glade for økologi. Faktisk så glade, at Danmark er det land i verden, hvor forbrugerne hiver flest økologiske fødevarer ned i indkøbskurven.

På bare 10 år er økologisalget i Danmark fordoblet. I dag er 8,4 procent af alle fødevarer solgt i detailhandlen økologiske ifølge det schweiziske forskningscenter for økologisk landbrug, FiBL.

Det kan også mærkes hos Arla, hvor økologiske mejeriprodukter tegner sig for 20 procent af det samlede salg. Særligt morgenmaden er økologisk hos forbrugerne.

Hele 40 procent det samlede salg af mejeriprodukter inden for yoghurtkategorien er nemlig økologiske produkter. Det dækker over produkter som A38, yoghurt og skyr.

Læs også: Derfor skal du spise morgenmad hver dag

morgenmad, mad, sundhed, økologi, vaner, sunde vaner, økologi, mad, økologisk
Økologisk morgenmad er et hit hos danskerne. (Foto: Creative Commons)

Hverdagen er blevet økologisk

Med danskernes smag for økologi på morgenbordet tyder det på, at økologiske fødevarer for alvor er blevet en fast del af hverdagen og den gode start på dagen. En udvikling, som Arla forventer vi fortsætte de kommende år.

– Økologi er blevet en del af vores madkultur. De senere år har vi set et stigende fokus på kvalitet, bæredygtighed og gode, naturlige råvarer. For mejeriprodukter er det især om morgenen, at økologi har vundet indpas. Vi starter dagen ud med økologisk yoghurt eller skyr og økologisk mælk på havregrynene, i grøden og i kaffen, siger Laurent Ponty, der er kategoridirektør for mælk og yoghurt i Danmark.

Han fortsætter:

– Morgenmaden er et godt sted at starte, hvis man vil have mere økologi ind i hverdagen. Den består som regel af nogle enkelte basisvarer, som vi spiser meget af, og som ikke koster en formue i den økologiske udgave. Eksempelvis havregryn, mælk og A38. Et godt råd til at få mere økologi på morgenbordet er ved at bage sit eget brød, der vinder både på smag og pris.

Se også: Analyse: Især unge kvinder skipper morgenmaden

morgenmad, mad, sundhed, økologi, vaner, sunde vaner, økologi, mad, økologisk
Hvedetoast og hvidt brød er skiftet ud med fiberrige og proteinrige produkter. (Foto: Creative Commons)

Morgenmadsvaner under forandring

Der er to klare madtendenser, der bliver mere og mere udbredt i Danmark. Det stigende forbrug af økologi er en af dem, mens sundhed i madlavningen er en anden.

En nyere undersøgelse fra Karolines Køkken viser, at hver tredje dansker går mere op i sundhed end for tre år siden. Og det kan ses på morgenmadsbordet:

– Danskernes morgenmadsvaner er begyndt at forandre sig i takt med, at der er kommet øget fokus på sundhed. Før i tiden havde det hvide brød og sukkerholdige morgenmadsprodukter en fast plads på morgenbordet, siger Laurent Ponty.

– Nu er vi i stedet begyndt at spise mere protein og flere fibre til morgenmad fra eksempelvis grovbrød og skyr. Samtidig er nye morgenmadsalternativer kommet til, som smoothies, overnight oats og chiagrød. Det er gode og sunde alternativer, når morgenmaden skal varieres, slutter han.

Sulten?: Opskrift: Morgenmuffins fyldt med protein

morgenmad, mad, sundhed, økologi, vaner, sunde vaner, økologi, mad, økologisk
Yoghurtprodukter er særligt populære. (Foto: Creative Commons)

Fem gode råd til en sund start på dagen

  • Kommer du for sent ud af fjerene, bliver tiden mindre til at lave et sundt morgenmåltid. Stå op i god tid, så du når det hele, eller forbered morgenmaden dagen før, eksempelvis ved at lave overnight oats.
  • Mange danskere får ikke protein nok til morgenmaden, selv om det giver kroppen en tilfredsstillende mæthedsfornemmelse og sørger for en bedre fordøjelse. Mejeriprodukter og æg er en god kilde til protein.
  • Varier din morgenmad ved at veksle mellem forskellige mejeriprodukter, grød af eksempelvis havregryn og grovbrød. Varier også med forskellige slags topping på dit mejeriprodukt og grød som eksempelvis bær, nødder og frugt.
  • Det er en god ide at spise syrnede mælkeprodukter med probiotiske kulturer, da det hjælper med at holde din mave sund. Det får du eksempelvis gennem A38 og skyr. Top med mættende fibre i form af eksempelvis frugt, grønsager og kornprodukter.
  • Planlæg dine indkøb, så du sørger for at købe ind til hele ugen og undgå at stå op til et tomt køleskab.

· Mere fra samme kategori ·