
Vogue-redaktører kalder bloggere for patetiske og forfærdelige
Modebranchen har haft sit ry at tage sig af i de sidste mange år, men det er som om, det er blevet bedre med tiden. Fra at blive kaldt snobbet og en lukket inderkreds til at følge med tidens sociale medier. Men det vendte 180 grader i går
Hvad der skulle have været et reflekterende indlæg om den forgående modeuge i Milano gik hen og blev en kritiseret viral debat, som hurtig spredte sig som en steppebrand på de sociale medier og blandt bloggere. Og som stadig fortsætter i dag.
Vogue.com publicerede uheldigvis en artikel i går, hvor giganten kommenterede på modeugen i Milano, men hovedparten af artiklen endte hurtigt med at omhandle, hvor stor en frustration, Vogue-redaktører ligger inde med, når det handler om bloggere. Ifølge Alessandra Codinha, Vogue.com’s Fashion News Editor, skal vi dog ikke kalde dem bloggere længere, fordi de ikke blogger fysisk, men blot lader sig fotografere i sjove outfits og lader som om, de er vigtige.
– Note til bloggere, som skifter deres fra-top-til-tå, betalte outfit hver time: Vær sød at stoppe. Find en anden branche. I varsler om at stil dør, skriver Sally Singer, Vogues Creative Digital Director.
(Artikel fortsætter under billedet.)

Ord som “patetiske”, “desperate” og “pinlige” bliver brugt til at beskrive bloggernes opførsel under modeugerne, og ligeså den populære fotografering imellem shows. Også selv om redaktørerne selv lader sig fotografere i gadebilledet.
Læs også: Stilguide: Sådan bliver du trendy i regnvejret
At bloggere “får lov” til at tjene penge på at iklæde sig lånt designertøj og poste det online, lader til at bide redaktørerne lidt – selv om mange vil påstå, at det er nøjagtigt det, Vogue selv er til for: At promovere og formidle mode ud til forbrugerne. Måske bunder det i, at magasinbranchen er så presset af bloggere og social-influencers i forvejen, at en god portion frustration skulle ud efter en veloverstået modeuge, hvor de (Vogue redaktørerne) har ladet sig forstyrre af bloggerne – især under shows.
“Kigger du efter stil blandt lånte-og-købte (“blogged out?”) forreste række, er det som at gå på stripklub for at lede efter romantik.”
Amerikansk Vogues læserskare er dog så bred, at man kan diskutere, hvorvidt det vil ramme bladets eget publikum. Nok har de fornærmet en stor portion mennesker, som lever af det samme, som de gør; nemlig mode, men når det er sagt, er det ikke nødvendigvis noget, som vil forstyrre bladet i sig selv på længere sigt.
Læs også: Når man er for stor til normalt tøj og for lille til plus size
(Artikel fortsætter under billedet.)

Vogue-redaktørerne får dog fint rapporteret fra shows som Gucci, Bottega Veneta og Versace, men størstedelen af den omdiskuterede artikel bliver altså tolket negativt af bloggerne, som inddrager deres eget publikum og tager kritikken meget alvorlig.
Bloggere som Jacey Duprie (Damsel in Dior) og Bryanboy får i hvert fald sat deres budskab på plads til deres følgere. Bryanboy på sin Twitter, og for Jacey Duprie’s vedkommende foregår det på snapchat. Jacey Duprie får vinklet hele historien til sin egen fordel, nemlig ved at tage afstand til problemet:
– Personligt synes jeg, at det er fantastisk, at Vogue-redaktører hader os bloggere. Jeg hader ikke dem overhovedet. Jeg er ked af, at I skal bære rundt på det dagen lang, siger hun i sin snap story.
Derudover tilbyder Jacey Duprie Vogue-redaktørerne at følge hende rundt i en uge, for at de kan få at se, at det at være blogger faktisk er et fuldtidsjob. Herefter lukker hun diskussion med:
– Det faktum, at der stadig er snævertsynede mobberøvhuller i denne branche er trist. Så vi skal ikke bruge mere tid på dette emne nu.
Læs også: Jeg droppede fitnesspigerne for plus size-gudinderne på Instagram og fik det meget bedre
Og med disse ord. God tone fremadrettet. Såvel som magasinerne fremhæver, nominerer, hylder og nævner bloggere, ligeså promoverer bloggere magasinerne ved at poste, snappe og finde inspiration derfra.
Så lad os ryste tasken, kigge hinanden i øjnene, klappe hinanden på skuldrene og løfte hinanden i modeindustrien, i stedet for at kritisere og nedgøre hinanden. Der er plads til og brug for alle. For vi er nemlig mange, der elsker mode.