
Skal du til jobsamtale? Sådan forbereder du dig
Du har skrevet en god ansøgning og er kaldt til jobsamtale. Nu skal du vise, hvorfor de skal vælge lige netop dig. Men hvordan gør du det? Ved at forberede dig. Grundigt. Læs med her, og få tips til, hvordan du skaber de bedste forudsætninger for en god jobsamtale
Vi ved det godt, du ønsker dig det job SÅ meget, og nu er du endda indkaldt til jobsamtale. Men hvordan gør du det bedst? Og hvad skal der til for, at det er dig, der får jobbet?
Selv om du sikkert er både motiveret og kvalificeret, så handler det ofte også om en god portion kemi, tilfældighed og timing – men det skader på ingen måde at være velforberedt.
– Tænk over tre ting, du helt konkret kan bidrage med til virksomheden. En jobsamtale kommer hurtigt til at handle om, hvad du selv får ud af stillingen, så vend den om, og find ud af, hvor du kan gøre en forskel for virksomheden.
Vi giver dig her et par bud på, hvad du i hvert fald skal tænke over og forberede dig på. Du kan nemlig ikke nøjes med dit søde smil og manipulerende væsen, som plejer at virke på dine forældre og fyrene.
Læs mere: Generation Y på arbejdsmarkedet: Sådan ser cheferne dig
Vær velforberedt
Du får kun den ene chance for at bevise, at det er dig, der skal have det job. Der står andre og ånder dig lige i nakken og vil gøre alt for at få det, så forbered dig, som var det en eksamen.Det giver ro og overskud at være forberedt, og jo bedre forberedt du er, jo mere kan du slappe af og vise dig fra din bedste side til samtalen.
Den erfaring har du måske allerede gjort dig fra eksamener. Alle er ikke lige gode til det personlige møde, men at være velforberedt gør en kæmpe forskel.
Artiklen fortsætter under artiklen

Undersøg det, du kan om firmaet, jobbet og personen, der skal interviewe dig. Hvis du for eksempel kender til en succesfuld kampagne, virksomheden har kørt, er det billige point til en samtale.
– Læs jobannonce, ansøgning og CV igennem (igen!). Du skal være helt hjemme i det materiale, du har sendt til virksomheden. Gennemlæsningen af materialet er et godt udgangspunkt for dig til at forberede dig på, hvad du bliver spurgt om til samtalen. Se samtalen som en uddybning af det, virksomheden allerede ved om dig, skriver Jobzonen.
Læs også: Leder: Derfor dedikerer vi september til job og arbejdsmarked
Tænk over din udstråling
Du kan ikke lave om på, hvis der pludselig dukker den grimmeste bums op midt på næsen, men jobsamtalen skal gennemføres ligemeget hvad. Her er de vigtigste tips i forhold til dit udseende og din påklædning:
- Sørg for ikke at skille dig for meget ud. En stor del af indtrykket af dig dannes de første ti sekunder, og her når din fremtoning at sige mere, end du selv gør. Så lad dit udseende og din stil være så neutral som muligt med dit eget lille, personlige præg.
- Ikke alle elsker tatoveringer og nedringede bluser, og det er en god idé at huske på. Der er ingen grund til at få minuspoint fra starten. Når det er sagt, handler det selvfølgelig meget om arbejdspladsen – nogle steder vil det passe helt perfekt ind. Overvej virksomhedens udtryk, når du gør dig i stand.
Vær klar: Back to work: To sæt workwear til under 800 kroner
Vær dig selv
– Tænk på dit kropssprog. Du bliver ikke kun bedømt på det, der kommer ud af din mund. Dit kropssprog og din mimik sender nogle vigtige signaler.
Selv om du skal tænke over dit udseende og din fremtoning, er det også vigtigt, at du husker at være dig selv. Det er jo dig, der skal bestride jobbet hver dag, så derfor er det dig og ikke en forvrænget udgave af dig, som chefen skal lære at kende, når I mødes til en jobsamtale.
Derudover må du gerne have styr på dine papirer og have en pen og noget papir klar – gerne med et par ting, du skal huske at sige eller noget, du gerne vil spørge om. Husk, de skal have et indtryk af dig, så i samtalen skal du både få dem til at tale men endelig også give dem et indtryk af de bedste sider og kompentencer, du har.
Artiklen fortsætter under billedet

Er du i tvivl om, hvad du skal svare, når du bliver spurgt om noget, så gentag eventuelt spørgsmålet, så du vinder tid. Vær ikke bange, de er ikke gået ind til en jobsamtale for at slagte dig. Er du meget nervøs, så sig det. Men gør det på en måde, så det virker positivt, fordi du virkelig har glædet dig for eksempel.
Læs også: 6 ligheder mellem Tinder-dates og jobsamtaler
Vis din motivation
Du vil helt sikkert blive spurgt om, hvad der motiverede dig til at søge jobbet, og hvad der motiverer dig som person. Så forbered dig på de spørgsmål. Øv dig – forfin dine svar, og prøv dem af foran dine veninder. De skal sidde lige i skabet.
– Hold fast i din motivation og fokuser på dine positive årsager for at søge jobbet. Forbered dig eventuelt ved at besvare spørgsmålet: Tre gode grunde til, at jeg søger jobbet, råder fagforeningen djøf.
– Til min første jobsamtale var jeg i starten virkelig nervøs men samtidig også spændt på, hvordan hele forløb. Da jeg så var kommet lidt ind i samtalen, var det hele meget afslappende, og chefen var helt nede på jorden. Det var en stor lettelse – og så endte det med et job!
Sørg for, at dine svar handler om selve jobbet og om dine egne evner.
– Lad være med at sige annoncen var godt skrevet eller noget andet , der dybest set intet har med stillingen at gøre. Sig i stedet noget om indhold af arbejdsopgaver og kompetencer, der er nødvendige, forklarer headhunter Torsten Miland til Jobsøgningsguide.
Vær ærlig
Måske er du engang blevet fyret, har været syg i længere tid eller fået dårlige karakterer. Og måske finder de ud af nogen af disse ting. Spørger de ind til ting, som du tænker ”æv, de gavner mig ikke”, så vær ærlig, når du svarer, men lad være med at rode rundt i det for lang tid. Gør det kort og præcist og vis, at du er kommet videre.
– Helt ærligt er der meget få emner, der i virkeligheden er så kontroversielle, at du vil blive fravalgt alene på grund af dette, siger headhunter Torsten Miland.
Skulle du ikke få jobbet, så tag både det positive og negative med. Du kan også ringe og spørge, hvorfor du ikke fik det, det kan nemlig være lærerigt at vide og hjælpe dig til at klare det endnu bedre til næste jobsamtale.
Husk, jo flere samtaler, du går til, jo bedre bliver du. Øvelse gør mester.
Held og lykke.
